Europese zeemach ten streden ooit om Malakka als uitvalshaven voor handel in Azië. Anno 2015 lijdt het fraaie oude centrum onder verwaarlozing en hordes toeristen. 10 SPECTRUM buitenland ie na zonson dergang vanaf de St Paul's heuvel uitkijkt over zee waant zich zonder moeite in de zeventiende eeuw. Terwijl een ver koelend briesje in je gezicht waait, kun je bij de maneschijn over de zee bij Malakka mijmeren over hoeveel zeeslagen en bloedvergieten de Euro pese koloniale machten over hadden om deze heuvel en het Maleisische stadje eronder in handen te krijgen. Overdag kunnen bezoekers die ge dachten wel op hun buik schrijven. In de ruïne van de St Paul's kerk boven op de gelijknamige heuvel spelen mu zikanten en worden allerlei toeris tische prullaria verkocht, terwijl hor des toeristen selfies schieten met op de achtergrond beduimelde Neder landse grafstenen. Zoveel Europees ko loniaal erfgoed als in Malakka zie je in maar weinig Aziatische steden. Voor al de Nederlandse invloed - er is een Heerenstraat, Jonkerstraat en zelfs een gracht - springt in het oog. Toch is bij kenners van de geschiedenis van het stadje zorg: de koloniale erfenis van Malakka wordt volgens hen ver kwanseld door het massatoerisme en ongeïnteresseerde politici. Aan het centrale Rode Plein, of Dutch Square, staan een beeldbepalende kerk en het Stadthuys, dat tegenwoor dig een museum is. Beide gebouwen zijn voorzien van een dikke laag dieprode verf, die de naam van het plein verklaart. Dit hart van de kolo niale macht werd ooit omzoomd door een dikke vestingswal, waarvan de laatste jaren steeds stukken zijn opge graven en gereconstrueerd. De Portugezen begonnen met de bouw van die versterkingen nadat zij zich in 1511 als eerste buitenlandse macht in Malakka vestigden, tot ze in 1641 door Nederland uit hun vesting geschoten werden. Het was het begin van bijna twee eeuwen Hollandse heerschappij over het van oorsprong islamitisch sultanaat. Het Stadthuys was het eerste grote Hollandse pro ject. De dikke bakstenen muren moes ten de ergste tropische hitte buiten houden. Wie de gevel ziet twijfelt niet: hier waren Hollanders aan het werk. Sterker nog, de architecten na men het stadhuis van het Noord-Hol landse Hoorn als voorbeeld. Het kan toor van de Nederlandse gouverneur werd hét symbool van de Nederland se overheersing. Voor de Nederlanders was een kerk natuurlijk onmisbaar. Pal naast het Stadthuys verrees daarom de Boven kerk, ook met een dikke laag dieprode verf. De kerk toont hoe Malakka mee- veranderde met zijn heersers. Nadat op hun beurt de Britten de Hollan ders uit Malakka verjoegen, werd de Nederlands-hervormde Bovenkerk een Anglicaans gebedshuis. Dat is het nog steeds. Malakka is daarmee een product van volksverhuizingen en concurrerende kolonialen. Maar inmiddels zijn de warenhuizen en woningen van koloniale kooplie den veranderd in restaurant, hotel of boetieks, vaak beschilderd in felle kleuren om aandacht van het publiek te trekken. Desondanks was de unieke geschiede nis van de stad in 2008 reden voor UNESCO het oude centrum van Ma lakka op de werelderfgoedlij st te zet ten. En daar plukt de stad graag de vruchten van. „De overheid is niet al leen verantwoordelijk voor de inwo ners, maar vindt het ook belangrijk toeristen en investeerders in Malakka te behagen", schrijft burgemeester Zai- nal Abu op de gemeentelijke website. „We beloven een gebalanceerde transi tie tussen de ontwikkeling van de stad, het behoud van erfgoed en na tuur." Ondanks de internationale erkenning en beloftes van het gemeentebestuur maken twee liefhebbers van de lokale geschiedenis zich zorgen. De Malei- siër Dennis de Witt schreef een aan tal boeken over de Nederlandse in vloed op het huidige Malakka. Zijn ge boortestad is volgens hem de laatste decennia te veel veranderd. „Het wordt een soort Disneyland. Er staan continu files van toeristen." Maar waar De Witt het historische karakter van Malakka boven alles zet, lijkt de burgemeester andere plannen te heb ben: „We willen Malakka niet veran- Het wordt een soort Disneyland. Er staan continu files toeristen deren in een Museum City." Colin Goh, een inwoner die de lokale geschiedenis bestudeert, valt De Witt bij: „Het grote aantal verkopers bij de St Paul's kerk bijvoorbeeld zou verbo den moeten worden. Het is immers een kerk én de plek staat op de wereld- erfgoedlijst. Toezicht ontbreekt er vol ledig." Volgens Goh is er te weinig in teresse voor de lokale geschiedenis. Dat zag hij in praktijk toen bij weg werkzaamheden archeologische vond sten werden gedaan. „In plaats van na der onderzoek werd er letterlijk zand overheen gegooid." De twee kenners kijken met zorg naar hun stad. Monumentale gebouwen bij voorbeeld worden klakkeloos overge- verfd, zonder te kijken naar de origine le kleur of de verfsoort. Volgens De Witt, die afstamt van de negentien- de-eeuwse Nederlandse koopman Pet rus Johannes de Witt, wordt de tekort schietende monumentenzorg niet al leen veroorzaakt door het binnenha len van zo veel mogelijk toeristen. Er speelt volgens hem een sinister poli tiek motief bij de veronachtzaming van het koloniaal verleden. „In Maleisië draait alles om de Ma- leiers, de autochtone etnische groep die hier woonde voor de kolonisatie," vertelt hij. In de politiek en bestuur van het land is deze etnische groep do minant, ondanks de instroom van vooral Indiërs en Chinezen. Deze im migrantengroepen vrezen dat de voor namelijk islamitische autochtone meerderheid zichzelf voortrekt ten koste van anderen. De Witt: „De Maleiers willen nationa lisme creëren, met zo min mogelijk oog voor ons koloniaal verleden." Daarom kraait er volgens hem geen haan naar als unieke stadsgezichten verdwijnen of monumentale panden te hartgrondig worden aangepakt door ondernemers. Hetzelfde is vol gens De Witt te zien bij de vele mu sea in de stad. Niet een daarvan is spe cifiek gericht op de koloniale geschie denis. „Ik zou dolgraag een museum zien dat specifiek gaat over het Neder lands verleden in de stad. Het is hier zeker niet als in gebieden waar de Tali ban de baas zijn, er wordt geen cul tuurgoed vernietigd", zegt hij. „Maar meer invloed van nationalisten en ex tremisten op het bestuur kan beteke nen dat het erfgoed langzaam maar ze ker verdwijnt." Toch hoeft de toekomst van het kolo niaal erfgoed in Malakka er niet som ber uit te zien. Want zonder uniek, historisch karakter zouden toeristen en de bijbehorende inkomsten van zelf wegvallen. En hoewel desinteres se voor de lokale historie overheerst, ziet Colin Goh toch een sprankje hoop: „Er zijn wat jongeren die zelf juist meer willen weten over de ge schiedenis van de stad, omdat ze er op school weinig over leren." door Wouter van Cleef Dennis de Witt reageren? spectrum@depersdienst.nl LAND MALEISIE Lumpur MALAKKA INDONESIË Kleine foto's van links naar rechts: Het Stadthuys; De Jonker Walk (Jon kerstraat); Een van de grachten; Dutch Square met onder meer de voormali ge Nederlands- hervormde Boven kerk. Crote foto: Uitzicht over Straat Malak ka. foto's Thinkstock/ ANP/Wikimedia Commons

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 66