Een verhaal is geen snack 44 18 DIZZIE Dizzieni interview Léon Hans- sen levert de eerste echte biografie over Piet Mondriaan. Die gaat vooral over diens Parij se periode. „Daar komt alles samen." SIMONE van der VLUGT Vind de nieuwe en mooiste boektitels THEO HAKKERT Al in de jaren zeven tig, toen J.M.A. Bies heuvel met de on waarschijnlijke bundel In de boven kooi het genre nieuwe dimen sies gaf, werd voorspeld dat het korte verhaal de toekomst had. We waren, toen al, zo druk dat er geen tijd over zou zijn voor het lezen van romans, zo werd voorzegd. Nee, dan verhalen. Lekker kort. Hoe lang heb ik, een kwartier? En dan zou je een verhaal van hooguit tien pagina's kiezen. Net als zo veel andere voorspel lingen kwam ook deze niet uit. Zelfs nog een kwart eeuw later lazen we grote romans van Car los Ruiz Zafon, Paul Murray (waar is hij gebleven?) en Char les Lewinsky. Ook al zijn deze superdikke romans niet meer zo populair als destijds, korte verhalen hebben nog steeds niet hun plek in de belangstel ling van de lezer overgenomen. Dat heeft een inhoudelijke re den. Een verhaal van tien pagi- Met Diane Cook meldt zich een verhalenschrijver van uitzonderlijk niveau na's kan net zo intens zijn als een roman van omvang. Een verhaal is geen snack. Een verhaal van Dalton Trevi- san, de helaas vergeten Brazili aan met zijn verontrustende oeuvre, blijft vaak langer in mijn gedachten dan een inge nieus epos dat decennia en ge neraties omspant. Een verhalenschrijfster van de ze klasse heeft zich nu gemeld met een bundel die is uitge voerd in wat een geruststellen de schutkleur lijkt: viezig bruin-beige. Mens vs natuur van Diane Cook bevat echter een aantal van de meest ongemak kelijke, confronterende verha len van de laatste tijd. Zoals Iemands kind: een jonge moeder komt met haar eerste baby van het ziekenhuis thuis. In de tuin staat een man. De he le woonwijk weet dat de man ook deze baby zal wegnemen zodra zij even niet oplet. En dat gebeurt. De andere moe ders in de buurt hebben zich hier al bij neergelegd. Gewoon nog een kind proberen te ne men, zeggen ze. Of twee. Uit eindelijk houd je er dan wel een over, of twee zelfs. In huiveringwekkend directe stijl opgeschreven beitelt dit verhaal beelden in het geheu gen, voor altijd. In de bundel staan er nog elf. Niet iets voor een verloren kwartier. Mondriaan zag zich als het einde van de ge schiedenis en de kunst Literatour schiet zijn doel voorbij fy FILOSOFIE Boekhandel duikt in Maand van Filosofie Hij wijst op zijn eigen baard en begint dan over de snor van Mon driaan. Léon Hanssen, biograaf van de kunste naar, brandt onmiddel lijk los over wat ogen schijnlijk een onbelangrijk detail lijkt. „Niets bij Piet Mondriaan is toevallig", zegt hij. „Alles is ondergeschikt aan een hoger doel, zelfs dat snorretje. André Kertesz, de fotograaf, zegt dat hij het heel bewust aan één kant iets schuiner maakte om een zeke re asymmetrie in zijn gezicht te corrigeren. De architect J.J.P. Oud trof hem een keer aan terwijl Mondriaan zich aan het sche ren was. Hij had zijn gezicht in helften ver deeld als was het een compositie." Ooit, zegt Hanssen, had ook Mondriaan een baard. In zijn jonge jaren, toen hij nog naar de natuur schilderde en met zijn vriend Albert HulshofFPol een koude win ter doorbracht in de omgeving van Henge lo. Jaren waarin hij nog weieens contact had met zijn ouderlijk huis in Winterswijk en het met zijn werk nog alle kanten had uitgekund. „De neiging bestaat om het leven van Mondriaan te interpreteren als één grote beweging naar de abstractie. Ten onrechte. In mijn boek streef ik er juist naar om alles open te houden. Ik daal afin het leven van Mondriaan en vertel daarover met alle on zekerheden die er voortdurend voor hem waren. Eén keer heeft hij er zelfs over ge dacht om pompoenen te gaan kweken in het bedrijf van een vriend uit Vleuten. Niets in dit ogenschijnlijk zo zekere werk en leven is vanzelfsprekend. Alles moest worden bevochten." Léon Hanssen kreeg als kind in de Lim burgse mijnstreek ooit op kerstavond een driedelige encyclopedie cadeau waarin werk van Mondriaan uitgebreid werd be licht. „Ik keek mijn ogen uit. Dat zoiets be stond." In de schilderijen herkende hij de zelfde helderheid als in het befaamde glas paleis van Peutz in Heerlen. „Een lichtend baken in de grauwheid van de stad." Tien jaar werkte hij aan het boek. „Niet uit sluitend, maar wel veel." Naast Mon- driaan-vorser was hij ook nog, vier dagen in de week, hoogleraar in Tilburg. Zijn al om geprezen biografie over Menno ter Braak uit 2000 betekende zijn doorbraak in het genre dat de laatste jaren een ongeken de bloei beleefde. „Een biografie is een prachtig middel om kennis te krijgen over een bepaalde perio- de. De tijd waarin Mondriaan en ook Ter Braak leefden, is een ongelofelijk interes sante periode. Ik hou van de muziek en de kunst uit die jaren. En ook van Mondriaan. Zijn werk tilt je op, maakt de dingen licht. Als je iets wilt begrijpen van de wereld van nu, moet je kijken naar juist deze periode." Zijn boek is de eerste echte biografie over Mondriaan. Na de Tweede Wereldoorlog was alle aandacht erop gericht om zijn werk in de markt te zetten, vooral in Ame rika. In de kunstgeschiedenis werd boven dien lange tijd de biografie als genre niet serieus genomen. Het materiaal waarop hij zich baseert, is overstelpend. Brieven van Mondriaan zelf, maar ook getuigenissen van tijdgenoten. „Mondriaan had de gewoonte om zijn post direct te verbranden. De orde in zijn uni versum mocht niet worden verstoord door rondslingerend papier. Als er een lucifer doosje een centimeter verkeerd lag, corri geerde hij dat meteen. Zijn eigen brieven, verstuurd aan anderen, zijn er echter nog wel. Daarnaast hebben talloze vrienden zijn atelier bezocht." De focus van de biografie ligt op de jaren in Parijs, de beslissende periode in het le ven van de kunstenaar. Mondriaan ging er DE NIEUWE ROMAN VAN SIMONE Dizzie.nl is het online boekenplat- form van deze krant. Je vindt er nieuws, recensies en interviews. Doe inspiratie op over lezenswaardige ti tels, schrijf zelf een recensie en stel je digitale boekenplank samen. Ga naar Dizzie.nl BLOG NIEUWS Aan het idee achter Literatour, de boekenweek voor jongeren, is zo gesleuteld dat de kans is gemist om young-adult literatuur voor ie deréén aan te prijzen. Dit betoogt Marjon Kok op Dizzie.nl MAAND VAN DE door Herman Haverkate De maand april staat in het teken van de filosofie. Het thema is 'ongelijk heid'. Omdat filosofie in talloze publi caties een duidelijke rol speelt, beste den de boekhandels er veel aandacht aan. Meer info op Dizzie.nl Léon Hanssen foto Mijntje Wismans VAN DER VLUGT DE LEGE 'Zo wordt geschiedenis weer leuk.' - MARGRIET

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 18