UIT 11 In de fraaie catalogus bij de ten toonstelling in Domburg 'Met de natuur als leermeester', staat een foto van een groep drinkende en pratende man nen. We schrijven 1900. De kunstenaarskolonie herleeft. De mannen zitten informeel, maar keurig in het pak, in hun stamlokaal, hotel Dre- wes in Schwaan, een Duits dorpje tussen Rostock en Schwerin. Ze schilderen on der de bezielende leiding van Franz Bunke. Bunke was de Toorop van Schwaan. Een kunstenaarskolonie die net als Domburg het centrum was van ar tistieke ontwikkeling. Die ging in Schwaan minder ver dan in Domburg. Bunke was weliswaar verbinder en stimulator, maar minder vernieuwend dan Toorop. En voor lopers als Mondriaan en Van Heemskerck vond je niet in het rivierdorpje, evenmin als bemiddelde clientèle. Wel een geïnspi reerd en vakbekwaam palet aan kunste naars. Als hij kon verbleef hij in zijn ge boorteplaats en nam hij vrienden, leerlin gen en collega's mee. De schilderachtige omgeving met de rivieren Warnow en Be ke leverden hen meer dan voldoende inspi ratie om zich schilderend uit te leven. Ruim vijftig werken zijn nu in het Marie Tak van Poortvliet te zien. Een genoegen. Bunke is in zijn vroege werk uit de jaren '80 van de 19e eeuw te vergelijken met de schilders van Barbizon. Ook hij werkt graag buiten in de natuur zodat hij zijn er varing zo intens mogelijk in verf kan om zetten. In een mooie variatie aan verftoet- sen roept hij de stilte en schoonheid op van het bossige landschap waar de Beke doorheen stroomt. In een weids landschap laat hij de zon ondergaan, op zo'n manier dat hij het stereotype achter zich laat en een authentiek levensgevoel tot uitdruk king brengt. Prachtig is de manier waarop hij in subtiele toonovergangen het in de ochtendmist gehulde dorpskerkje weer geeft. Samenstelster Francisca van Vlooten, bracht werk van vijftien kunstenaars bij een. Bunke is met Rudolf Bartels en Alfred Heinsohn het rijkst vertegenwoordigd. Bar tels maakt verrassend werk. Een prachtig avondlandschap waarin hij losjes en raak, laag over laag prachtige kleurschakeringen weeft. Bartels wilde, net als Mondriaan, de natuur op een hoger plan brengen. Zijn zoektocht naar de essentie bracht hem bij een heel persoonlijke invulling van het Ku bisme. In 'Vruchtenboom in Bloei' laat hij grote witte vlekken vanaf de stam door het beeldvlak dansen. Binnen die vlekken speelt hij met verftoetsen, roze, paars en geel, waarmee hij het wit laat zinderen. Bartels heeft lef als hij een andere boom ruim een derde van het beeldvlak laat be dekken, op de achtergrond wat huizen van Schwaan, en bladeren en bloesem ritmisch door het beeldvlak laat regenen. Aan het eind van zijn leven nam zijn experimen teerdrift nog toe. De Domburgse tentoon stellingen bieden vaker boeiende ontdek kingen. Daar hoort wat mij betreft ook Al fred Heinsohn bij. Waar Bunke een vak kundige echo van Barbizon was, loopt Heinsohn gelijk op met een aantal expres sionistisch schilderende collega's elders in Duitsland. Het afgebeelde landschap 'Ak ker en Weide' uit 1910 houdt het midden tussen Van Gogh en Emil Nolde en heeft een eigen signatuur. Vrij, krachtig en sub tiel gaat Heinsohn met de verf tekeer. Ze ker in de pasteuze partijen op de voor grond. Ooit student aan dezelfde kunst school als Bunke leerde hij van Theodoor Hagen zijn vormgevoel en van Christian Rohlfs de expressieve toets. Hij is in staat gebleken daar een eigen draai aan te geven. Met deze drie heb ik de kern van de tentoonstelling geduid die aan de ene kant tijdgebonden is, maar aan de ande re kant ook nu nog mij als toeschouwer mee kan nemen. Zowel de natuur als de kunst blijven een bron van ervaren. DONDERDAG 26 MAART 2015 Overzicht in Goes van Jus Juchtmans Jus Juchtmans laat dunne lagen acryl verf over het doek uitvloeien. Zo ver schijnen sferische, rijk genuanceerde oppervlakken die zich bovendien ver mengen met de omgeving zodat je waarneming er geen grip op heeft. Het beeld is een object, concreet en abstract tegelijk, een werkelijkheid die zich steeds anders aandient. T/m 28/3. Galerie van den Berge, Westwal 45, Goes. Do. 12.30 -17.00 uur. Vr. en za. 12.00 - 17.00 uur. Hommage aan Hagenaar en Menken Rudolf Hagenaar (1927, Soerabaja - 2006, Goes) was tekenleraar in Goes. Hij schilderde dagelijks, maar bracht zijn werk pas in 2000 naar buiten. Ge rard Menken (1919, Scherpenzeel - 2004, Kloetinge) werkte als muziek docent, maar ontwikkelde zich als Frans georiënteerd landschapschilder. Uitgewogen presentatie. T/m 28/3. W45 kunstruimte. Westwal 45, Goes. Wo. t/m vr. 13.00 - 17.00 uur, za. 13.00 - 16.00 uur. Ron Glasbeek verbeeldt vreugde en leed van Roma Met oude films als inspiratie schilder de Ron Glasbeek in grijze tinten het leven van Roma vlak voor en tijdens de WOII. Door zijn expressief materi aalgebruik slaagt Glasbeek erin hun aanwezigheid intens voelbaar te ma ken. Portretten in kleur van musice rende en dansende nazaten stralen een onuitroeibare vitaliteit uit. T/m 28/4. Nieuwe Kerk, Groenmarkt 12, Middelburg. Ma. t/m vr. 10.30 - 17.00 uur; za. en zo. 13.30 - 17.00. De grootse luchten en verre einders van Sjoerdtje Hak Sjoerdtje Hak is geboren en getogen in Friesland. Zij houdt van landschap pen die gevormd zijn door wind en regen en waarvan de sfeer bepaald wordt door de afwisseling van zon en wolken zoals de wadden en de Ierse kust. In de loop der jaren heeft ze ge leerd dit landschap uit te diepen tot de essentie. T/m 30/4. Atelier Martien, Karregat 7, Domburg. Dagelijks 13.00 -17.00 uur. Indrukwekkend overzicht van Berlinde de Bruyckere Afgelopen jaar stond Berlinde de Bruyckere met de reusachtige sculp tuur 'Kreupelhout' op de Biënnale van Venetië. Dat beeld is nu met een uitgelezen selectie tekeningen, sculp turen en installaties in Den Haag te zien. In een persoonlijke beeldtaal brengt De Bruyckere pijn en lijden sa men met schoonheid. T/m 31/5. Gemeentemuseum, Stad houderslaan 41, Den Haag. Di. t/m zo. 11.00 - 17.00 uur. Franz Bunke, landschap aan de Beke. Te zien in het Marie Tak van Poortvliet museum Domburg. Alfred Heinsohn. Akker en Weide circa 1910. Kunstenaarskolonie herleeft T/m 6/9. 'Met de natuur als leermeester, de kun stenaarskolonie Schwaan', Marie Tak van Poort vliet Museum. Ooststraat 10a. Domburg. Di. t/m zo. 13.00 - 17.00. Cat. 84 pagina's. 15 euro. Nico Out gaat elke week op zoek naar het beste wat Zeeland op het gebied van beeldende kunst te bieden heeft.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 52