10 UIT In het onderbewuste zitten din gen die mensen liever verge ten. Soms raakt toneel daar toch aan. Dat kan een confron tatie opleveren. Maar soms wil men juist wel herinneren. Theater gaat heel dikwijls over din gen die wij niet willen zien. Dat heet dan confronterend, en als we het dus toch niet mijden, dan raakt het ons meestal in het ge bied waar het niet-gezien-willen-worden- de is opgeborgen: het onderbewuste. Soms gaat theater over iets dat we juist graag wil len zien. Omdat we ons er in herkennen. Dat is minder spannend, maar wel heel erg leuk. Wie niet vergeten mag worden, is Martin Bril. Dat vinden in ieder geval zijn twee vrienden, kameraden, strijdbroeders. Ro nald Giphart en Bart Chabot. Jongens in mannenlichamen. Alle drie qua humor en maatschappelijke (on)betrokkenheid uit de stal van bijvoorbeeld Jules Deelder, Joost Zwagerman of Nico Dijkshoorn. Samen stonden ze al op de planken in 'Giphart en Chabot met Bril' en 'De Grote Liefde'. Toen werd Martin Bril ziek (slokdarmkan ker), en stierf (in 2009). De man die het in Van Dale opgenomen woord 'rokjesdag' uit vond. Binnenkort weer te verwachten, want 'die ene dag in het voorjaar dat alle vrouwen als bij toverslag ineens een rok dragen, met daaronder blote benen'. Dat oog voor vrolijke, hilarische, ontroeren de, wijze, bijzondere momenten en die pen en die mond om ze in woorden te vat ten, dat hadden ze alle drie, de schrijvers Giphart, Chabot en Bril. En nu gaan die twee overgeblevenen door, als trio. Er is geen mooier eerbetoon denkbaar, geen mooiere vriendschap bestaanbaar. 'De reis gaat eindelijk verder', op 31 maart in de Stadsschouwburg van Middelburg. En nu we toch in de hoek van het cabaret zijn beland (want dat had u toch al wel be grepen?), wil ik u zeker de Vlaamse Wou ter Deprez aanbevelen. Op 1 april in het Le- deltheater in Oostburg, op 8 april in de Stadsschouwburg in Middelburg. Eén van de meest succesvolle comedians van Bel gië. Geen behaagzucht meer, want hij is 'minder bang om gewoon eens eerlijk te zeggen wat ik denk'. Cynisme, ironie, frus tratie, rebellie, kolder én porno buitelen over elkaar heen, oordeelde Knack. Eerder al dient muziektheatervoorstelling KRUIT! van Theater DeltaDua zich aan (morgen, vrijdag, in de Stadsschouwburg van Middelburg). Het is een van de weini ge toneelstukken die twee totaal verschil lende doelgroepen kunnen aantrekken van wege de herkenning én de confrontatie. 'KRUIT!' biedt een bloedig stukje koloniale geschiedenis. Het staat in de beginselverkla ring van DeltaDua, dat zoiets in het bijzon der met de Molukken te maken moet heb ben. En dat is zo in 'KRUIT!', want het gaat over de Molukse opstand in 1817, onder lei ding van de volksheld Pattimura. Wat de 12.000 Molukkers die in 1950 ge dwongen naar Nederland kwamen, is aan gedaan is een collectief weggestopt verhaal op zich. Maar wat zich in 1817 op het Mo lukse eiland Saparoea afspeelde, is nog die per 'vergeten'. Ook het waarom van die (overigens wreed onderdrukte) volksop stand, die gericht was tegen de onbarmhar tige manier waarop het koloniale regime maximale winst perste uit de jacht op spe cerijen als de kruidnagel, ook wel het 'zwar te goud' genoemd. Niets van wat er toen ge beurde hoeft te worden goedgepraat, ook niet de lynchpartij op het gezin van resi dent Van den Bergh. Daarom heeft het ver haal, gebaseerd op de roman 'De schreeuw van de witte kaketoe' van Johan Fabricius, ook wel iets van een verzoeningspoging. Bij monde van vijf personages uit verschil lende kampen wordt een verleden heel ge nuanceerd en zowel emotioneel als feitelijk gereconstrueerd. In de muziek - een mix van traditionele Molukse rituele zang, Ti- fa-Totobuang (klankschalen en ritme), klas sieke en hedendaagse westerse muziek - overheerst het feest van de herkenning. Zowel voor wie uiteindelijk liever niet ver geet als voor wie niet vergeten wil worden, voor Nederlanders en Molukkers, heeft 'KRUIT!' veel onvergetelijks te vertellen. Shirma Rouse laat glimlachen, huilen en dansen Wie de stem van Shirma Rouse nog niet kent, krijgt de kans een inhaal slag te maken. Het is overigens niet alleen haar geweldige stem, maar ook haar repertoire vol levensverha len waarmee zij het publiek laat glim lachen, huilen of misschien zelfs een dansje laat maken. Shirma Rouse Friends brengen de toehoorders met zang en muziek een intense ervaring. Donderdag 26 maart, Porgy en Bess, Terneuzen20.00 uur. Comedy- en cabaretshow van powervrouwen De powervrouwen van Comedy Kit chen staan borg voor een knallende comedy- en cabaretshow. In hun pro gramma 'Fresh Meat' mengen de da mes gortdroge humor met energieke zelfspot. Verder geven onder meer Dian Liesker, Soula Notos en Jennifer Evenhuis gestalte aan een scala van absurde en rake typetjes. Kortom: fe male comedy op z'n best. Zaterdag 28 maart, 't Spiegeltheater, Middelburg, 20.00 uur. Blues gespeeld vanuit de onderbuik door strakke band De band Zippy Leaps is geformeerd rondom zangeres Anna Hoekstra. Sa men met gitarist Brend Bakker, drum mer Marco Overkamp en bassist Do nald van der Goes staat Zippy Leaps garant voor grenzeloze energie, zicht baar plezier en voelbare synergie. Blues gespeeld vanuit de onderbuik door een een rauwe en strakke band rondom Anna. Zondag 29 maart, Brogum Popcultu re, Zierikzee, 14.30 uur. Dubbel D wil De Dijk gepaste eer bewijzen Als je een coverband opricht met als doel de muziek, de teksten en de mu zikanten van De Dijk eer te bewijzen zul je van goede huize moeten ko men. Dubbel D durfde de uitdaging aan. Met als resultaat: Een ruim 2 uur durende dwarsdoorsnede van het complete Dijkrepertoire. De grootste hits, de mooiste nummers, de lekker ste meezingers en meestampers. Zondag 29 maart, 't Kerkje van Elles- diek, Ellewoutsdijk, 14.30 uur Het leven gaat niet over rozen, maar over melancholie en spijt De Brabantse songwriter André van den Boogaart is niet van de zoetsap pigheid. Hij zingt over drank, depres sie en het gebrek aan geld. In het hoesje van zijn plaat Rauwe Rand ver telt hij openhartig dat de plaat opge nomen werd ten tijde van de grote fi nanciële crisis. Het leven gaat niet over rozen. Wel over melancholie, bier, kroegtijgerij, de duivel en spijt. Zondag 29 maart, De Piek, Vlissingen, 16.00 uur. Om niet te laten vergeten Willem Nijssen blikt elke week vooruit - en terug - op bijzondere toneelvoorstellingen in het Zeeuwse podiumaanbod. Willem Nijssen Bart Chabot en Ronald Giphart brengen met 'De reis gaat eindelijk verder' een eerbetoon aan Martin Bril. foto Yannick Putz

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 51