10 UIT
In het onderbewuste zitten din
gen die mensen liever verge
ten. Soms raakt toneel daar
toch aan. Dat kan een confron
tatie opleveren. Maar soms wil
men juist wel herinneren.
Theater gaat heel dikwijls over din
gen die wij niet willen zien. Dat
heet dan confronterend, en als we
het dus toch niet mijden, dan
raakt het ons meestal in het ge
bied waar het niet-gezien-willen-worden-
de is opgeborgen: het onderbewuste. Soms
gaat theater over iets dat we juist graag wil
len zien. Omdat we ons er in herkennen.
Dat is minder spannend, maar wel heel erg
leuk.
Wie niet vergeten mag worden, is Martin
Bril. Dat vinden in ieder geval zijn twee
vrienden, kameraden, strijdbroeders. Ro
nald Giphart en Bart Chabot. Jongens in
mannenlichamen. Alle drie qua humor en
maatschappelijke (on)betrokkenheid uit de
stal van bijvoorbeeld Jules Deelder, Joost
Zwagerman of Nico Dijkshoorn. Samen
stonden ze al op de planken in 'Giphart en
Chabot met Bril' en 'De Grote Liefde'.
Toen werd Martin Bril ziek (slokdarmkan
ker), en stierf (in 2009). De man die het in
Van Dale opgenomen woord 'rokjesdag' uit
vond. Binnenkort weer te verwachten,
want 'die ene dag in het voorjaar dat alle
vrouwen als bij toverslag ineens een rok
dragen, met daaronder blote benen'.
Dat oog voor vrolijke, hilarische, ontroeren
de, wijze, bijzondere momenten en die
pen en die mond om ze in woorden te vat
ten, dat hadden ze alle drie, de schrijvers
Giphart, Chabot en Bril. En nu gaan die
twee overgeblevenen door, als trio. Er is
geen mooier eerbetoon denkbaar, geen
mooiere vriendschap bestaanbaar. 'De reis
gaat eindelijk verder', op 31 maart in de
Stadsschouwburg van Middelburg.
En nu we toch in de hoek van het cabaret
zijn beland (want dat had u toch al wel be
grepen?), wil ik u zeker de Vlaamse Wou
ter Deprez aanbevelen. Op 1 april in het Le-
deltheater in Oostburg, op 8 april in de
Stadsschouwburg in Middelburg. Eén van
de meest succesvolle comedians van Bel
gië. Geen behaagzucht meer, want hij is
'minder bang om gewoon eens eerlijk te
zeggen wat ik denk'. Cynisme, ironie, frus
tratie, rebellie, kolder én porno buitelen
over elkaar heen, oordeelde Knack.
Eerder al dient muziektheatervoorstelling
KRUIT! van Theater DeltaDua zich aan
(morgen, vrijdag, in de Stadsschouwburg
van Middelburg). Het is een van de weini
ge toneelstukken die twee totaal verschil
lende doelgroepen kunnen aantrekken van
wege de herkenning én de confrontatie.
'KRUIT!' biedt een bloedig stukje koloniale
geschiedenis. Het staat in de beginselverkla
ring van DeltaDua, dat zoiets in het bijzon
der met de Molukken te maken moet heb
ben. En dat is zo in 'KRUIT!', want het gaat
over de Molukse opstand in 1817, onder lei
ding van de volksheld Pattimura.
Wat de 12.000 Molukkers die in 1950 ge
dwongen naar Nederland kwamen, is aan
gedaan is een collectief weggestopt verhaal
op zich. Maar wat zich in 1817 op het Mo
lukse eiland Saparoea afspeelde, is nog die
per 'vergeten'. Ook het waarom van die
(overigens wreed onderdrukte) volksop
stand, die gericht was tegen de onbarmhar
tige manier waarop het koloniale regime
maximale winst perste uit de jacht op spe
cerijen als de kruidnagel, ook wel het 'zwar
te goud' genoemd. Niets van wat er toen ge
beurde hoeft te worden goedgepraat, ook
niet de lynchpartij op het gezin van resi
dent Van den Bergh. Daarom heeft het ver
haal, gebaseerd op de roman 'De schreeuw
van de witte kaketoe' van Johan Fabricius,
ook wel iets van een verzoeningspoging.
Bij monde van vijf personages uit verschil
lende kampen wordt een verleden heel ge
nuanceerd en zowel emotioneel als feitelijk
gereconstrueerd. In de muziek - een mix
van traditionele Molukse rituele zang, Ti-
fa-Totobuang (klankschalen en ritme), klas
sieke en hedendaagse westerse muziek -
overheerst het feest van de herkenning.
Zowel voor wie uiteindelijk liever niet ver
geet als voor wie niet vergeten wil worden,
voor Nederlanders en Molukkers, heeft
'KRUIT!' veel onvergetelijks te vertellen.
Shirma Rouse laat glimlachen,
huilen en dansen
Wie de stem van Shirma Rouse nog
niet kent, krijgt de kans een inhaal
slag te maken. Het is overigens niet
alleen haar geweldige stem, maar
ook haar repertoire vol levensverha
len waarmee zij het publiek laat glim
lachen, huilen of misschien zelfs een
dansje laat maken. Shirma Rouse
Friends brengen de toehoorders met
zang en muziek een intense ervaring.
Donderdag 26 maart, Porgy en Bess,
Terneuzen20.00 uur.
Comedy- en cabaretshow
van powervrouwen
De powervrouwen van Comedy Kit
chen staan borg voor een knallende
comedy- en cabaretshow. In hun pro
gramma 'Fresh Meat' mengen de da
mes gortdroge humor met energieke
zelfspot. Verder geven onder meer
Dian Liesker, Soula Notos en Jennifer
Evenhuis gestalte aan een scala van
absurde en rake typetjes. Kortom: fe
male comedy op z'n best.
Zaterdag 28 maart, 't Spiegeltheater,
Middelburg, 20.00 uur.
Blues gespeeld vanuit de
onderbuik door strakke band
De band Zippy Leaps is geformeerd
rondom zangeres Anna Hoekstra. Sa
men met gitarist Brend Bakker, drum
mer Marco Overkamp en bassist Do
nald van der Goes staat Zippy Leaps
garant voor grenzeloze energie, zicht
baar plezier en voelbare synergie.
Blues gespeeld vanuit de onderbuik
door een een rauwe en strakke band
rondom Anna.
Zondag 29 maart, Brogum Popcultu
re, Zierikzee, 14.30 uur.
Dubbel D wil De Dijk
gepaste eer bewijzen
Als je een coverband opricht met als
doel de muziek, de teksten en de mu
zikanten van De Dijk eer te bewijzen
zul je van goede huize moeten ko
men. Dubbel D durfde de uitdaging
aan. Met als resultaat: Een ruim 2 uur
durende dwarsdoorsnede van het
complete Dijkrepertoire. De grootste
hits, de mooiste nummers, de lekker
ste meezingers en meestampers.
Zondag 29 maart, 't Kerkje van Elles-
diek, Ellewoutsdijk, 14.30 uur
Het leven gaat niet over rozen,
maar over melancholie en spijt
De Brabantse songwriter André van
den Boogaart is niet van de zoetsap
pigheid. Hij zingt over drank, depres
sie en het gebrek aan geld. In het
hoesje van zijn plaat Rauwe Rand ver
telt hij openhartig dat de plaat opge
nomen werd ten tijde van de grote fi
nanciële crisis. Het leven gaat niet
over rozen. Wel over melancholie,
bier, kroegtijgerij, de duivel en spijt.
Zondag 29 maart, De Piek, Vlissingen,
16.00 uur.
Om niet te laten vergeten
Willem Nijssen blikt elke
week vooruit - en terug -
op bijzondere
toneelvoorstellingen in het
Zeeuwse podiumaanbod.
Willem Nijssen
Bart Chabot en Ronald Giphart brengen met 'De reis gaat eindelijk verder' een eerbetoon aan Martin Bril. foto Yannick Putz