Als zelfs de crew vliegtuig niet meer vertrouwt Was het een aanslag? Vergiftiging? 66 De grootste 66 Als je alleen maar je motorvermogen verliest, kun je twintig minuten blijven zweven 4 IN HET NIEUWS VLIEGRAMP GERMANWINGS Stemmen op recorder te horen lichaamsdelen die zijn gevonden zijn niet groot, zoiets als een aktetas Zo'n veertig vluchten werden gis teren wegens de werkweigering van het Germanwings-personeel door andere maatschappijen uitge voerd. Onder meer Air Berlin, Lufthansa en TUIfly stelden ma chines ter beschikking. Eén vlucht moest worden geschrapt. Bij vergelijkbare rampen reageer de vliegtuigpersoneel veel min der hevig, constateren Duitse me dia met enige verbazing. Volgens een woordvoerder van German wings - een prijsvechtende doch ter van Duitslands trots Lufthan sa - waren piloten en cabineperso neel gisteren niet in staat om te vliegen wegens de emotionele stress en het verdriet dat de ramp met vlucht 9525 bij hen had ver oorzaakt. 'Zij zijn in shock', aldus de woordvoerder in Keulen. Velen van hen hadden vrienden en be kenden onder de zes omgekomen crew-leden. Germanwings haast te zich om te onderstrepen dat niemand van het personeel zou Sinds het drama wordt druk gespeculeerd over eventuele onvolkomenhe den aan Airbus-toestellen hebben geweigerd om te vliegen uit angst voor mogelijke defecten met een Airbus 320 - het type vliegtuig dat in Zuid- Frankrijk neerstortte. Sommige Duitse me dia vertrouwen de officiële woord voering niet. Boris Reitschuster, een bekende journalist van het weekblad Focus, hoorde van een Lufthansa-woordvoerster dat er 'angst leeft onder German wings-personeel'. 'Weten zij mis schien meer over mogelijke man kementen?' vroeg Reitschuster zich af. Op internet-fora wordt druk gespeculeerd over eventuele onvolkomenheden aan Air bus-toestellen. Behalve de myste rieuze ramp in de Franse bergen, over de oorzaak waarvan de auto riteiten nog in het duister tasten, gaf een eerdere werkweigering van Germanwings- en Lufthan- sa-personeel - op de dag van de crash - hiertoe ook aanleiding. Zo'n dertig vluchten werden al op dinsdag geschrapt, kennelijk omdat het vliegpersoneel de toe stellen niet meer vertrouwt. Vol gens Spiegel Online is de reden het bericht dat het 24 jaar oude ramptoestel maandag in Düsseldorf wegens een technisch mankement enkele uren aan de grond moest blijven in de zogehe ten 'Aircraft on Ground' (AOG) modus. Ook een eerder, bijna rampzalig afgelopen voorval met een Airbus 321 in november, waar bij de computer het van de pilo ten overnam waardoor het toestel in een duikvlucht terechtkwam, zou voor onzekerheid hebben ge zorgd. In het laatste geval raakten sensoren door ijsafzetting in de war en gaven foute signalen af. daarvan. „Ik dacht eerst dat het een ontploffing van dynamiet was", zegt hij. Een vliegtuig dat te laag vloog en de verkeerde route volgde, duidt volgens Elie op de hand van een terrorist. „Ik heb in een elitekorps van de mariniers gediend en ken de noodprocedures in de lucht vaart", zegt hij. „De piloot had een noodlanding kunnen probe ren. Enkele kilometers van hier zijn velden. In Seyne, enkele tien tallen seconden vliegen, is een vliegveldje. Een noodsignaal afge ven is een kwestie van op een knop drukken." Dat de Germanwings-piloot in de acht minuten waarin hij hoogte verloor geen poging tot landen deed en geen noodsignaal afgaf, is voor experts een mysterie. „Een vliegtuig kan verticaal naar beneden vallen", zegt Gérard Ar noux, een ex-piloot van Air Fran ce. „Dat gebeurde tijdens de fatale vlucht Rio-Parijs in 2009. Maar als je alleen maar je motorvermo gen verliest, kun je twintig minu ten blijven zweven. De piloot had zelfs de luchthaven van Nice kun nen bereiken." Niettemin geloven luchtvaartex perts niet in een bomaanslag. De Airbus 320 stortte neer in de Cir que de Galèbre, een vulkaanach- Experts breken zich het hoofd over de vraag waar om de piloot tijdens het da len geen noodsignaal afgaf „Ik was bezig in de tuin toen het vliegtuig overkwam", zegt hij. „Het vloog niet alleen veel te laag, maar ook op de verkeerde plaats." De Airbus scheerde ten noorden van zijn huis in het gehucht Prads over een bergrug. „Dat had ik nog nooit gezien. De luchtcorridor ligt veel zuidelijker." Toen het toestel over de bergrug was verdwenen, hoorde Elie een dof geluid, gevolgd door de echo PARIJS - Onderzoekers van de Franse luchtvaartorganisatie BEA hebben met succes bruik bare opnames gehaald uit de cockpit voice recorder van het ver ongelukte passagierstoestel van de Duitse luchtvaartmaat schappij Germanwings. Dat hebben ze gisteren laten we ten. De onderzoekers hebben op de opnames stemmen ge hoord, maar daarover werden geen details bekendgemaakt. Volgens Rémi Jouty van de BEA worden de eerste ruwe re sultaten over enkele dagen ver wacht, maar kan het enkele weken duren voordat precies duidelijk is wat de opnames betekenen. Het laatste contact van de piloten met de verkeers leiding was een routinebood- schap. Op de plek van de ramp heb ben reddingswerkers het om hulsel van de andere zwarte doos met vluchtgegevens ge vonden, maar niet de daadwer kelijke recorder. Dat liet de Franse president Francois Hol- lande weten. Hij ontkrachtte daarmee berichten dat ook de tweede black box is gevonden. Onderzoeker op de rampplek Gérard Arnoux, ex-piloot van Air France Bij het HEMA-filiaal in het Brabantse Deurne ligt een condoleancere gister voor de 20-jarige Iris Claassen die dinsdag omkwam bij de vlieg ramp van luchtvaart maatschappij German- wings in Frankrijk. Zij was werkzaam bij het warenhuis in die plaats, foto Robin van Lonkhuijsen/ANP door onze correspondent Wierd Duk BERLIJN - Het besluit van een aantal piloten en cabinepersoneel van Germanwings om woensdag niet te vliegen, heeft in Duitsland wan trouwen gewekt over de veiligheid van de toestellen van de Duitse vliegmaatschappij. door onze correspondent Cees van Zweeden PRADS - Voor Mare Elie staat de oorzaak vast: een aanslag. Elie, een ex-commando, was getuige van de laatste seconden van de neergestor te Airbus 320. Hij gelooft niet in een ongeluk. Rouwende collega's van Germanwings nadat zij een minuut stilte hadden gehouden, foto AFP Een reddingswerker op een van de hellingen waar de wrak stukken van de Airbus A320 lig gen. foto Guillaume Horcajuelo/EPA

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 4