Als zelfs de crew
vliegtuig niet
meer vertrouwt
Was het een aanslag? Vergiftiging?
66 De grootste
66 Als je alleen maar je
motorvermogen verliest,
kun je twintig minuten
blijven zweven
4 IN HET NIEUWS
VLIEGRAMP GERMANWINGS
Stemmen op
recorder te
horen
lichaamsdelen die zijn
gevonden zijn niet groot,
zoiets als een aktetas
Zo'n veertig vluchten werden gis
teren wegens de werkweigering
van het Germanwings-personeel
door andere maatschappijen uitge
voerd. Onder meer Air Berlin,
Lufthansa en TUIfly stelden ma
chines ter beschikking. Eén
vlucht moest worden geschrapt.
Bij vergelijkbare rampen reageer
de vliegtuigpersoneel veel min
der hevig, constateren Duitse me
dia met enige verbazing. Volgens
een woordvoerder van German
wings - een prijsvechtende doch
ter van Duitslands trots Lufthan
sa - waren piloten en cabineperso
neel gisteren niet in staat om te
vliegen wegens de emotionele
stress en het verdriet dat de ramp
met vlucht 9525 bij hen had ver
oorzaakt. 'Zij zijn in shock', aldus
de woordvoerder in Keulen. Velen
van hen hadden vrienden en be
kenden onder de zes omgekomen
crew-leden. Germanwings haast
te zich om te onderstrepen dat
niemand van het personeel zou
Sinds het drama wordt
druk gespeculeerd over
eventuele onvolkomenhe
den aan Airbus-toestellen
hebben geweigerd om te vliegen
uit angst voor mogelijke defecten
met een Airbus 320 - het type
vliegtuig dat in Zuid- Frankrijk
neerstortte. Sommige Duitse me
dia vertrouwen de officiële woord
voering niet. Boris Reitschuster,
een bekende journalist van het
weekblad Focus, hoorde van een
Lufthansa-woordvoerster dat er
'angst leeft onder German
wings-personeel'. 'Weten zij mis
schien meer over mogelijke man
kementen?' vroeg Reitschuster
zich af. Op internet-fora wordt
druk gespeculeerd over eventuele
onvolkomenheden aan Air
bus-toestellen. Behalve de myste
rieuze ramp in de Franse bergen,
over de oorzaak waarvan de auto
riteiten nog in het duister tasten,
gaf een eerdere werkweigering
van Germanwings- en Lufthan-
sa-personeel - op de dag van de
crash - hiertoe ook aanleiding.
Zo'n dertig vluchten werden al
op dinsdag geschrapt, kennelijk
omdat het vliegpersoneel de toe
stellen niet meer vertrouwt. Vol
gens Spiegel Online is de reden
het bericht dat het 24 jaar oude
ramptoestel maandag in
Düsseldorf wegens een technisch
mankement enkele uren aan de
grond moest blijven in de zogehe
ten 'Aircraft on Ground' (AOG)
modus. Ook een eerder, bijna
rampzalig afgelopen voorval met
een Airbus 321 in november, waar
bij de computer het van de pilo
ten overnam waardoor het toestel
in een duikvlucht terechtkwam,
zou voor onzekerheid hebben ge
zorgd. In het laatste geval raakten
sensoren door ijsafzetting in de
war en gaven foute signalen af.
daarvan. „Ik dacht eerst dat het
een ontploffing van dynamiet
was", zegt hij.
Een vliegtuig dat te laag vloog en
de verkeerde route volgde, duidt
volgens Elie op de hand van een
terrorist. „Ik heb in een elitekorps
van de mariniers gediend en ken
de noodprocedures in de lucht
vaart", zegt hij. „De piloot had
een noodlanding kunnen probe
ren. Enkele kilometers van hier
zijn velden. In Seyne, enkele tien
tallen seconden vliegen, is een
vliegveldje. Een noodsignaal afge
ven is een kwestie van op een
knop drukken."
Dat de Germanwings-piloot in de
acht minuten waarin hij hoogte
verloor geen poging tot landen
deed en geen noodsignaal afgaf, is
voor experts een mysterie.
„Een vliegtuig kan verticaal naar
beneden vallen", zegt Gérard Ar
noux, een ex-piloot van Air Fran
ce. „Dat gebeurde tijdens de fatale
vlucht Rio-Parijs in 2009. Maar
als je alleen maar je motorvermo
gen verliest, kun je twintig minu
ten blijven zweven. De piloot had
zelfs de luchthaven van Nice kun
nen bereiken."
Niettemin geloven luchtvaartex
perts niet in een bomaanslag. De
Airbus 320 stortte neer in de Cir
que de Galèbre, een vulkaanach-
Experts breken zich het
hoofd over de vraag waar
om de piloot tijdens het da
len geen noodsignaal afgaf
„Ik was bezig in de tuin toen het
vliegtuig overkwam", zegt hij.
„Het vloog niet alleen veel te laag,
maar ook op de verkeerde plaats."
De Airbus scheerde ten noorden
van zijn huis in het gehucht Prads
over een bergrug. „Dat had ik nog
nooit gezien. De luchtcorridor ligt
veel zuidelijker."
Toen het toestel over de bergrug
was verdwenen, hoorde Elie een
dof geluid, gevolgd door de echo
PARIJS - Onderzoekers van de
Franse luchtvaartorganisatie
BEA hebben met succes bruik
bare opnames gehaald uit de
cockpit voice recorder van het ver
ongelukte passagierstoestel
van de Duitse luchtvaartmaat
schappij Germanwings. Dat
hebben ze gisteren laten we
ten.
De onderzoekers hebben op
de opnames stemmen ge
hoord, maar daarover werden
geen details bekendgemaakt.
Volgens Rémi Jouty van de
BEA worden de eerste ruwe re
sultaten over enkele dagen ver
wacht, maar kan het enkele
weken duren voordat precies
duidelijk is wat de opnames
betekenen. Het laatste contact
van de piloten met de verkeers
leiding was een routinebood-
schap.
Op de plek van de ramp heb
ben reddingswerkers het om
hulsel van de andere zwarte
doos met vluchtgegevens ge
vonden, maar niet de daadwer
kelijke recorder. Dat liet de
Franse president Francois Hol-
lande weten. Hij ontkrachtte
daarmee berichten dat ook de
tweede black box is gevonden.
Onderzoeker op de rampplek
Gérard Arnoux, ex-piloot van Air France
Bij het HEMA-filiaal in
het Brabantse Deurne
ligt een condoleancere
gister voor de 20-jarige
Iris Claassen die dinsdag
omkwam bij de vlieg
ramp van luchtvaart
maatschappij German-
wings in Frankrijk. Zij
was werkzaam bij het
warenhuis in die plaats,
foto Robin van
Lonkhuijsen/ANP
door onze correspondent
Wierd Duk
BERLIJN - Het besluit van een aantal
piloten en cabinepersoneel van
Germanwings om woensdag niet
te vliegen, heeft in Duitsland wan
trouwen gewekt over de veiligheid
van de toestellen van de Duitse
vliegmaatschappij.
door onze correspondent
Cees van Zweeden
PRADS - Voor Mare Elie staat de
oorzaak vast: een aanslag. Elie, een
ex-commando, was getuige van de
laatste seconden van de neergestor
te Airbus 320. Hij gelooft niet in
een ongeluk.
Rouwende collega's van Germanwings nadat zij een minuut stilte hadden
gehouden, foto AFP
Een reddingswerker op een
van de hellingen waar de wrak
stukken van de Airbus A320 lig
gen. foto Guillaume
Horcajuelo/EPA