Verhalen en muziek in hoger sferen van 'De gouden tak' Kyle Carey: mix van folk en ballads UIT 3 Wie vertelt er nu nog verhalen tegen woordig? En wie heeft de tijd en de rust om naar een verhaal te luiste ren? De mogelijkheid daartoe wordt zaterdag middag geboden in W45Kunstruimte in ge bouw Westwal 45 in Goes. Daar treedt Vertellerscollectief'De Gouden Tak' op met het programma 'Verhalen op zolder'. Dit ensemble bestaat uit vier mensen met passie voor het verhaal. Al jaren treden zij sa men op als ervaren vertellers: Jan Adam, Kees Geelhoed, Paul Groos en Elza Vis. Zij houden van afwisseling en hebben allemaal hun eigen voorkeur voor een bepaald soort verhaal. Of het nu een variant is op 'De rat tenvanger van Hameien' die je nog nooit hoorde of een meer filosofisch getint ver haal, zij brengen het publiek in een andere wereld en vullen elkaar daarbij goed aan. Tussen de verhalen door treedt blokfluiten semble 'MarAzul'op. Dit ensemble is geves tigd in de Muziekschool in Goes en staat on der leiding van Jolanda Dekker.. Er is deze middag ook een aantal 'muzikale' verhalen te beluisteren waarin verhaal en muziek in el kaar overgaan. In de pauze is er thee en koffie plus gelegen heid om de tentoonstelling van W45 met schilderijen van Gerard Menken en Rudolf Hagenaar te bekijken. Het is de laatste dag van die expositie. Polleke was haar grote jeugdhel- din. Sallie heeft die boeken van Guus Kuijer verslonden en is dan ook heel blij dat ze deze rol kreeg toebedeeld. Harmsen behoort samen met Kat- ja Herbers, Joris Smit, Hannah Hoekstra en Reinout Scholten van Aschat tot de jongere acteurs in vaste dienst bij het Nationale Toneel in Den Haag. Naast enkele mooie toneelrollen, prijken op haar cv ook al aardig wat filmrol len, speelde ze in een tv-serie ('De geheimen van Barsiet') en werd ze twee keer genomineerd voor een Gouden Kalf. Als Polleke speelt ze voor het eerst voor een jeugdig publiek. De voorstelling wordt geadviseerd voor toeschouwers vanaf 9+. „Dat is een groot verschil met spe len voor een zaal met alleen vol wassenen. Kinderen zijn heel pri mair in hun reacties. Ze houden zich nog niet aan de sociale codes van het oudere theaterpubliek zo als 'je mond houden'. Je voelt ge woon dat ze helemaal meegaan in het verhaal. Ze gaan er zo in op dat ze van alles roepen en doen", lacht Harmsen. Polleke is tussen de 9 en 11 jaar in de periode waarin het verhaal zich afspeelt. Volgens Harmsen is het geen kwestie van overbrug ging van een leeftijdsverschil maar van verbinding krijgen met het personage. Daar draait het im mers om bij acteren. 'Harmsen is Polleke', luidde een van de lovende zinnen in de en thousiaste recensies kort geleden na de première. Natuurlijk vindt zij het fijn als speelster geroemd te worden, maar ze zegt zelf niet al te gevoelig te zijn voor recen sies. „Ik vind het vooral prettig dat het me gerust stelt in de zin van: we zitten op de goede weg en dat wordt dan beaamd. Als je denkt in een goede voorstelling te staan en je krijgt een heel slechte recensie is wel even schrikken. Dan kun je een paar dagen danig van de leg zijn. Maar ik laat me er niet volledig door ontregelen." Harmsen woog voor zichzelf aan het einde haar middelbare school een verdere opleiding beeldende kunst en toneel tegen elkaar af. Het werd toneel, Zij deed audities en werd zowel in Amsterdam als in Maastricht toegelaten. Zij koos voor de laatste. „Toen ik op de Toneelschool in Maastricht kwam, was ik helemaal onderste boven van die plek. Ik wist ge woon 'dit moet het zijn'. Het is een heel bijzonder instituut en ze zijn er mega-streng. Het valt niet uit te leggen. Het is een soort Zweinstein." Harmsen speelt tot eind mei in 'Polleke'. Daarna neemt ze rol over van Kat ja Her bers in de reprise van 'De drie zus ters' van Tsjechov. Kyle Carey bracht haar eer ste zeven levensjaren door in de Yupic stadjes in Alaska. Daar leerde ze de taal van de Inuit. Dat ziet ze als de basis voor haar interesse in min derheidstalen, waarvan het (Schotse) Gaelic er een is. En dat leidde weer tot de interesse in de Keltische muziek. Met haar zelfbenoemde Gaelic Ame ricana, een mix van Keltische en Amerikaanse folk. Na haar tijd in Alaska verhuisde Carey naar New Hampshire. Ze rondde haar opleiding af en leer de er Gaelic. Met een tweejarig verblijf op het Schotse eiland Skye schaafde ze aan haar uit spraak en de kennis van de oude taal. Ze werd er tevens besmet met het Keltische muziekvirus. Daarbij speelde haar mentor Christine Primrose, een beken de schotse Gaelic zangeres, een stimulerende rol. Carey begon zich in de relatie en tussen de Keltische en de Amerikaanse volksmuziek te verdiepen. Die zoek- en ontdekkingstocht leid de tot twee albums, Monongah en recentelijk North star. Ze duidt het verschil tussen de eer ste en de tweede schijf aan als 'more real life'. „De totstandko ming is beter gepland. De muzi kale bijdragen en de productie zijn van een hoger niveau en het illustreert net iets meer hoe mijn muziek is. De opvolger be vat enkele lovesongs, terwijl het debuut voornamelijk verhalen de liedjes kende." Het laatste al bum werd geproduceerd door de Ierse-Amerikaanse multi-in- strumentalist Seamus Egan van Solas. „Seamus is zelf een uitste kend instrumentalist. Hij kent de Keltische wereld door en door, maar produceert daarnaast ook albums van singer-songwri- ters. Een mix van twee werel- den en daardoor de perfecte ver bindingsfactor." Egan trok veel gelouterde gastmusici aan, met daarbij een sterke ritmesectie. Het levert een doordacht gear rangeerde verpakking op van de voornamelijk eigen composities van Carey. Live toert Carey ech ter als trio met volledig andere muzikanten. Hoe herkenbaar blijven de liedjes dan nog? „De instrumentatie is spaarzamer (gitaar, fiddle, mandoline). Maar het draait om de teksten en de vocalen. En die zijn niet veran derd." De eigen composities van Carey houden muzikaal inder daad het midden tussen Ameri kaanse folk en Keltische of An gelsaksische ballads. De thema's die ze aansnijdt zijn veelzijdig. „Dat kan een gedicht zijn, een kort verhaal, een film." DONDERDAG 26 MAART 2015 Blokfluitensemble 'MarAzul' treedt zaterdag op in W45Kunstruimte Goes. Zaterdag 28 maart, W45Kunstruimte, Westwal 45, Goes, 15.00 - 17.00 uur (gratis). nooit op Zaterdag 28 maart, Stadsschouwburg, Middelburg, 19.00 uur. Scène uit de familievoor stelling 'Polleke' met Sallie Harmsen in de titelrol te midden van de koeien. foto Martijn Beekman foto Decarlo door Marius Roeting Trio Kyle Carey, vrijdag, 27 maart 20.30 uur, De Wegwijzer, Nieuw- en St. Joosland

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 44