t 4 X -1'62% 4 4 4 4 Wij moeten dénken dat HEMA goedkoper wordt Europese Commissie wil een Europese markt voor internet 14 ECONOMIE Klant mag aangeven wat nij graag goedkoper ziet. HEMA geeft korting op de 'meest onmisbare' producten vwdgroup: -2,37% -1,17% -0,41% -1,32% 491,64 -7,02 (-1,41%) BEURS VAN AMSTERDAM 5,08% 3,15% 2,33% 1,80% 1,69% 0,31% 1,0973 +0,30% +2,49% 6990,97 5020,99 Je kunt op je vingers natellen welke producten mensen gaan noemen Klanten mogen op internet aange ven welke producten ze graag goedkoper zien, en van de popu lairste items verlaagt HEMA ver volgens de prijs (zie kader). Op die manier zegt HEMA klanten te willen helpen die gebukt gaan on der de crisis en minder te beste den hebben. Ja ja. Wat zit er écht achter deze campagne? Onno Ol deman, pricing-specialist bij con sultancybureau Simon-Kucher Partners, ontrafelt de ware bedoe lingen. Een keten als HEMA weet toch exact welke prijzen ze moet hanteren? „Ja, je mag verwachten dat HEMA zo georganiseerd is dat ze precies weten wat klanten willen beta len. Daar hebben ze een marke tingafdeling voor, daar doen ze uitgebreid onderzoek naar." Waarom dan deze actie? „Kijk, dat er bij HEMA iets moet gebeuren, is duidelijk. Ze hebben in iedere productcategorie last van concurrentie, van prijsvech ters als Action en Primark bijvoor beeld. Daarnaast is er de algeme ne ontwikkeling dat er minder ge winkeld wordt, en is een aantal diensten dat HEMA aanbiedt min der populair geworden. Het ont wikkelen van foto's bijvoorbeeld." Is het slim wat ze nu gaan doen? „Het is niet rationeel, in elk geval. Je kunt op je vingers natellen wel ke producten mensen gaan noe men: spullen die nu al veel ver kocht worden. Dat zijn de produc ten waarmee HEMA het meeste verdient. Met deze actie kalft de winst dus af. Maar het kan uitein delijk wel werken." Waarom? „In de retail draait het niet om prijs, maar om prijsperceptie. Mensen moeten denken dat je goedkoop bent. Dat zie je bijvoor beeld bij Jumbo en Albert Heijn. Albert Heijn wordt vaak duurder ingeschat dan het daadwerkelijk is. Van MediaMarkt denkt ieder een dat het heel goedkoop is: dat imago weten ze te creëren. Zo'n imago wil de HEMA ook." Gaan de prijzen inderdaad dalen? „De HEMA gaat nu zeker een ge baar maken, dat kan niet anders.. Ze zullen er op gokken dat de af geprijsde spullen meer verkocht gaan worden, om op die manier de omzet op peil te houden. De vraag is ook wat er met andere spullen in het assortiment ge beurt. Het zou kunnen dat die wat duurder worden." Kan HEMA zich niet beter op kwali teit richten? Goedkoper dan Action zullen ze niet worden. „Het valt niet uit te sluiten dat ze op de achtergrond ook aan de kwaliteit werken. Maar een win kel als HEMA, die heel dicht bij de middenklasse staat, móet een goed prijsimago hebben. Deze ac tie is dus begrijpelijk. HEMA pakt het slimmer aan dan bijvoorbeeld doe-het-zelfwinkels. Die geven op Hemelvaartsdag 25 procent kor ting op alle producten. Dan geef je al je marge weg en omdat de concurrentie volgt, wordt er ook niet meer verkocht." Met een grootschalige campagne kondigde HEMA gisteren een reeks prijsverlagingen aan. De winkelketen vraagt klanten wat zij de 'meest onmisbare' pro ducten vinden. De ko mende weken zal HEMA de prijzen van 'honder den' van deze gekozen producten verlagen. „Af hankelijk van het pro duct gaat de prijs met 20 tot 50 procent omlaag", zegt verkoopdirecteur Rob Heesen. Het is volgens het be drijf in de retailsector niet eerder voorgeko men dat klanten zeifin- vloed hebben op prijs verlagingen. De prijzen slag maakt deel uit van een vorig jaar ingezette nieuwe strategie. De keten zegt met de prijsverlagingen in te willen spelen op de lage re koopkracht van huis houdens. HEMA draait al een tijd niet goed. Het bedrijf lijdt op jaar basis een verlies van en kele tientallen miljoe nen euro's. Voor Europese consumenten en bedrijven moet het veel ge makkelijker worden op inter net te kopen of verkopen. Ieder een moet gebruik kunnen ma ken van diensten, zoals een on line winkel, in een ander land van de Europese Unie. Dat stelt de Europese Commis sie. Het dagelijks bestuur van de EU wil de grensoverschrij dende handel op internet be vorderen. Het doel is één Euro pese digitale markt, zonder be lemmeringen. Regels voor con sumenten en contracten moe ten overal hetzelfde worden. De bezorging van pakketten kan effi ciënter en betaalbaarder. Soms is de levering nu duurder dan de prijs van het product zelf. „Op internet worden we tegenge houden door allerlei obstakels en muren, en daar moeten we een eind aan maken", aldus Europees commissaris Andrus Ansip (Digi tale Interne Markt). Hij fulmineer de tegen het zogenoemde geo- blocking, waarbij bijvoorbeeld in- ternetaanbiedingen of livebeel- den voor gebruikers in andere EU-landen niet toegankelijk zijn. RUG-Campus in China De Rijksuniversiteit Groningen (RUG) begint als eerste Neder landse universiteit een campus in China, in 2016 in de stad Yantai. Gisteren is daarover een overeen komst ondertekend in het bijzijn van premier Mark Rutte, die op handelsmissie in China is. EU-heffing op staal De Europese Unie legt vanaf van daag heffingen op op de import van roestvrij staal uit China (25 procent) en Taiwan (12 procent). De maatregel volgt op een klacht van de Europese staalbedrijven dat China en Taiwan goedkoop staal in Europa dumpen. NS bestelt 'thuis' De Nederlandse Spoorwegen gaan nieuwe treinen niet meer om fiscale redenen bestellen via een dochterbedrijf in Ier land, maar weer gewoon van uit Nederland. NS gaat zo over die activiteiten weer winstbe lasting in Nederland betalen. Plus start 2015 goed Supermarktbedrijf PLUS heeft de sterke groei van vorig jaar ook in het eerste kwartaal van 2015 door kunnen trekken. De omzet lag 5,8 procent hoger dan een jaar eerder. Dat liet PLUS weten bij de presentatie van de jaarcijfers over 2014. AEX INDEX 25 MRT DOW JONES NASDAQ 525 450 375 Neways KasBank AMC Euronext Novisource Sopheon -6,76% BESI -4,31% Source Group -4,07% Sligro -3,28% Roto Smeets -3,13% EURONEXT AEX slot +/- ytd% Aalberts 29,19 -0,03 18,97 Aegon 7,50 -0,08 19,91 Ahold 18,23 -0,11 23,55 Akzo Nobel 68,55 -0,26 18,91 Altice 97,19 -0,76 48,93 ArcelorMittal 9,45 0,16 3,94 ASML 96,09 -5,61 7,36 Boskalis 46,20 -0,70 1,64 Delta Lloyd 17,56 -0,04 -3,46 DSM 51,60 -0,02 1,90 Gemalto 74,12 -1,92 9,11 Heineken 70,67 -1,82 19,88 ING 13,63 -0,32 25,85 KPN 3,18 0,06 21,04 NN Group 26,38 -0,02 6,16 OCI 29,10 -0,44 71,64 Philips Koninklijke 26,31 -0,32 8,94 Randstad 55,05 -1,30 37,42 Reed Elsevier 23,15 -0,54 16,68 Royal Dutch Shell A 28,50 0,14 4,53 TNT Express 5,85 -0,05 5,50 Unibail-Rodamco 253,00 -2,70 21,09 Unilever Cert. 39,03 -0,72 20,49 Vopak 51,06 0,05 18,51 Wolters Kluwer 30,29 -0,82 19,49 AMX slot +/- ytd% Air France-KLM Aperam Arcadis ASMI BAM BESI Binck Brunei Corbion Eurocommercial Properties Fagron Fugro Galapagos IMCD NSI PostNL Imtech SBM Offshore Sligro Ten Cate TKH TomTom USG Vastned Wereldhave 7,72 39,00 29,84 43,00 4,18 30,00 7,77 18,24 17,56 42,68 36,70 26.82 22,17 32,20 4,30 4,03 4,99 11.83 36,60 21,00 32,82 7,24 12,86 45,80 64,23 -0,15 0,63 -0,24 -1,06 -0,08 -1,35 -0,05 -0,40 -0,15 -0,82 -0,00 0,06 0,31 -0,80 -0,26 -0,06 -0,12 0,08 -1,24 -0,14 -0,40 -0,10 -0,35 -0,94 -0,97 VALUTAMARKT verkoop aankoop US dollar Britse pond Yen Zwitserse frank RENTE 1,02 0,68 115,16 0,98 VALUTA 10-jarige staatsobligatie verhouding euro/dollar +0,64% was 0,31% was 1,0913 GOUDPRIJS I OLIE per troy ounce in US dollar actuele prijs vat Brentolie $1.196,07 56,48 Koersinformatie afkomstig van vwd group www.vwd.eu - tel: 020 710 17 10 excellence in financial solutions 17718,54 opening: 18012,61 4876,52 opening: 5002,83 11865,32 opening: 11995,09 opening: 7019,68 CAC40 opening: 5073,28 1,21 0,81 144,85 1,15 AMSTERDAM - De Europese aandelenbeur- zen zijn gisteren met flinke verliezen gesloten. Tegenvallende berichten over de Amerikaanse economie wogen zwaarder dan een verbete ring van het Duitse ondernemersvertrouwen. De AEX-index in Amsterdam sloot 1,4 procent lager op 491,64 punten. De MidKap daalde 1,3 procent tot 754,26 punten. De beurzen in Frankfurt en Parijs leverden 1,2 en 1,3 procent in. De FTSE-index in Londen ging 0,4 procent omlaag. De euro noteerde op 1,0965 dollar, te gen 1,0918 dollar bij het slot van de Europese aandelenmarkten op dinsdag. WALLSTREET NEW YORK - De Amerikaanse beurzen schre ven collectief rode cijfers. Daarmee volgden be leggers in de VS het Europese voorbeeld. De Dow-Jonesindex sloot 1,6 procent lager op 17.718,54 punten. De brede S&P 500 daalde 1,5 procent naar 2061,05 punten. Technologie graadmeter Nasdaq zakte 2,4 procent tot 4876,52 punten. Voorbeurs bleek dat de or ders voor duurzame goederen in februari met ruim 1 procent zijn gedaald. De bestellingen voor goederen die langer dan een jaar mee gaan, worden gezien als een graadmeter voor de economische activiteit. ZIJDEGLANS VERF Onno Oldeman, pricing-specialist door Sander van Mersbergen AMSTERDAM - Zegt u het maar, klant! Wilt u goedkopere rook worsten? Dan krijgt u goedkopere rookworsten. Vindt u onze onder broeken te duur? Dan doen we toch wat van de prijs af! Het is een opmerkelijke strategie, die winkel keten HEMA gisteren lanceerde. ■3,13 58,63 19,68 22,51 62,07 61,90 10.23 34,15 27.11 21,34 5,70 55,36 43.12 14,20 16,81 29,97 29,71 20,95 19.24 12,36 24,49 31,02 37,79 22,30 12,68 BRUSSEL YANTAI BRUSSEL DEN HAAG UTRECHT

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 14