10 UIT De thema's uit 'Heerlijk duurt het langst', de eerste musical van Annie M.G. Schmidt zijn niet meer actueel, maar de tekst en de muziek blijven ook anno 2015 sterk en grappig. lang ik zelf nog zoveel ideeën heb, vertaal ik niets. Dag meneer." Met die woorden werd hij verwekt, de allereerste Nederland se musical. Want de vragenstellers hapten toe en Annie M.G. Schmidt stortte zich met Harry Bannink in een groot avontuur, met véél te veel materiaal. Er moest con stant worden geschrapt, zo sneuvelde op de avond voor de première nog de titel song. Het succes was zo overweldigend, dat het lang heeft geduurd voor men zich be gon af te vragen waarom die musical eigen lijk 'Heerlijk duurt het langst' heette. Het verhaal van de musical is waarschijnlijk niet zo bekend, maar een paar liedjes zijn nog altijd springlevende evergreens: 'Kom Kees, het is maar tijdelijk' en vooral 'Op een mooie Pinksterdag'. Misschien ook nog 'Het is over'? Allemaal uit dat verhaal over een in echtscheiding verwikkeld echtpaar, dat hun dochter wil afhouden van haar plan om met een Turkse jongen naar gin der te emigreren. Oeroude thema's -liefde, ontrouw, seks, discriminatie- werden an ders in de jaren 60, kregen van Annie M.G. Schmidt een bijpassend fris en vrijgevoch ten geluid. Aan haar opvoeding kan dat niet gelegen hebben. Zij was -dat weet u vast- de dochter van een dominee en groei de op in het vooroorlogse, stille, godvrezen de Zeeland. Er viel daar niet veel avontuur lijks bij te leren, maar er was misschien wel veel om je van vrij te vechten. En vol gens mij kan je niet een beetje vrijgevoch ten zijn. Het is dat, of het is niets. Bij de meesten wordt het niets, bij Annie werd het alles, toen ze eenmaal in Amsterdam belandde, als documentaliste en later als re dactrice bij Het Parool. In een tijd die officieel nog erg beschaafd wilde overkomen, schrok zij er niet voor te rug de dingen te zeggen zoals mensen die minder officieel al dachten. In een hoor spel kreeg één van de acteurs de tekst mee 'dat hij die ander een schop onder zijn ach terwerk zou geven' (Keurig woord toch, 'achterwerk'). Daarna stroomden opzeggin gen en verontwaardigde reacties binnen bij de VARA die het hoorspel had uitgezon den. Door de vrolijke toon in haar werk bleef ze wel de lieveling van het publiek. Beschaafd shockeren en revolteren was in 1965 wel aan de orde, maar de maatschappe lijke thema's van die jaren zijn nu niet meer actueel. Tekst en muziek, daar draait het om, die zijn grappig en onverwoest baar. En er staat een heel sterke cast op de planken, met een glansrol voor Lone van Roosendaal (Marian), een musicalbeest met in haar prijzenkast maar liefst twee John Kraaijkamp Musical Awards in de cate gorie Beste Vrouwelijke Hoofdrol! Op 2 oktober 1965 -dit jaar dus 50 jaar geleden- ging de musi cal 'Heerlijk duurt het langst' in première, in het Nieuwe de la Mar Theater in Amsterdam. Het was de allereerste oorspronkelijk Ne derlandse musical. En ook de eerste musi cal die Annie M.G. Schmidt en Harry Ban nink samen maakten. Maar liefst 534 voor stellingen haalde die, met Conny Stuart, André van den Heuvel en Leen Jongewaard in de hoofdrollen. Annie M.G. Schmidt had nog nooit van haar leven een musical gezien. De aller eerste geïmporteerde musical in Neder land, 'Porgy and Bess' uit 1957, was eigen lijk nog meer een opera dan een musical. Begin jaren zestig volgden dan 'Kiss Me, Kate', 'My Fair Lady', 'Oliver Twist' en dé doorbraak voor het genre: 'Anatevka'. Met een daarna kwam de vraag aan Annie M.G. Schmidt om een Amerikaanse musical te vertalen. Conny Stuart zou de hoofdrol krij gen. Niet vreemd die vraag, want Annie was toen al bekend van onder andere de hoorspelserie 'In Holland staat een huis' (over de Familie Doorsnee) en de televisie serie 'Pension Hommeles'. Haar antwoord op de vertaalvraag was legendarisch: „Zo- Mathilde Santing trekt met haar band alle registers open Geheel 'in character' slaat Mathilde Santing met haar band een nieuwe weg in. Met haar kenmerkende stem ondersteund door piano of gitaar, trekt zij alle registers open. Samen met Jac Bico en Bas Mulder (gitaren) drum Kim Weemhoff (drum) en Paul Berner (bas) brengt zij een krachtig statement, waarin jazz en pop elkaar moeiteloos vinden. Don. 19 maart, De Wegwijzer, Nieuw en St. Joosland, 20.30 uur. Sopraan Pearl Jozefzoon in eigenzinnige Mattheus Passie Theatermaker Jan Rot, zangeres Pearl Jozefzoon (f)bariton Job Hubatka en ensemble Tango Extremo bieden met 'De Mattheus Passie' een eigen zinnige versie van het verhaal over de laatste dagen van Christus. Het muzi kale monument van Johann Sebastian Bach kan hier op een nieuwe manier beleefd worden. Klassieke muziek en Argentijnse tango ontmoeten elkaar. Vrijdag 20 maart, 't Spiegeltheater, Middelburg, 20.00 uur. Ellen Dikker schoffelt met groene vingers de boel eens lekker om Cabaretière Ellen Dikker manifesteert zichzelf als 'typetjes-specialist'. In haar nieuwe programma 'Groene Vin gers' is zij op zoek naar vaste grond en duikt daarom in de wondere we reld van bio, eco en oer. In deze vruchtbare omgeving komen de tragi komische, hypervrolijke of licht door gedraaide types van Dikker uitste kend tot volle wasdom. Zaterdag 21 maart, Luctor et Emergo, Rilland, 20.00 uur. Ellen Shae omringt zich met bekenden uit blues en country Singer/songwriter Ellen Shae is gebo ren en getogen in Axel. Ze bracht in 2014 haar debuutalbum 'My Win dow' uit. Dit keer treedt zij op met bekenden uit de zeeuwse roots, blues en country wereld: Cait Klein Kromhof (mondharmonica), Peter de Smet (dobro), David Egter van Wisse- kerke (viool, mandoline) en de Cent- se Dieter de Mits(contrabas). Zaterdag 21 maart, Podium van Zaam- slag, 20.00 uur. Veel humor en vlijmscherp tandje in Joris en de draak Het eeuwenoude verhaal van Joris en de draak zit in deze familievoorste- ling (6+) verpakt in een spannende theatershow met live muziek, zang, interactie, heel veel humor en een vlijmscherp r(t)andje.... De acteurs Ida van Dril en Michiel Schreuders wonnen met Joris en de draak de prijs 'Het Gouden Ei' voor de beste fa milievoorstelling van de Parade 2013. Woensdag 25 maart, Dorpshuis, Ren- esse, 14.00 uur: Tekst en muziek onverwoestbaar Willem Nijssen blikt elke week vooruit - en terug - op bijzondere toneelvoorstellingen in het Zeeuwse podiumaanbod. Scène uit de musical 'Heerlijk duurt het langst'foto Joris van Bennekom Wo. 25 en do. 26 mrt, Stadsschouwburg, Mid delburg, 20.00 uur Willem Nijssen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 61