10 UIT
De thema's uit 'Heerlijk duurt
het langst', de eerste musical
van Annie M.G. Schmidt zijn
niet meer actueel, maar de
tekst en de muziek blijven ook
anno 2015 sterk en grappig.
lang ik zelf nog zoveel ideeën heb, vertaal
ik niets. Dag meneer." Met die woorden
werd hij verwekt, de allereerste Nederland
se musical. Want de vragenstellers hapten
toe en Annie M.G. Schmidt stortte zich
met Harry Bannink in een groot avontuur,
met véél te veel materiaal. Er moest con
stant worden geschrapt, zo sneuvelde op
de avond voor de première nog de titel
song. Het succes was zo overweldigend, dat
het lang heeft geduurd voor men zich be
gon af te vragen waarom die musical eigen
lijk 'Heerlijk duurt het langst' heette. Het
verhaal van de musical is waarschijnlijk
niet zo bekend, maar een paar liedjes zijn
nog altijd springlevende evergreens: 'Kom
Kees, het is maar tijdelijk' en vooral 'Op
een mooie Pinksterdag'. Misschien ook nog
'Het is over'? Allemaal uit dat verhaal over
een in echtscheiding verwikkeld echtpaar,
dat hun dochter wil afhouden van haar
plan om met een Turkse jongen naar gin
der te emigreren. Oeroude thema's -liefde,
ontrouw, seks, discriminatie- werden an
ders in de jaren 60, kregen van Annie M.G.
Schmidt een bijpassend fris en vrijgevoch
ten geluid. Aan haar opvoeding kan dat
niet gelegen hebben. Zij was -dat weet u
vast- de dochter van een dominee en groei
de op in het vooroorlogse, stille, godvrezen
de Zeeland. Er viel daar niet veel avontuur
lijks bij te leren, maar er was misschien
wel veel om je van vrij te vechten. En vol
gens mij kan je niet een beetje vrijgevoch
ten zijn. Het is dat, of het is niets. Bij de
meesten wordt het niets, bij Annie werd
het alles, toen ze eenmaal in Amsterdam
belandde, als documentaliste en later als re
dactrice bij Het Parool.
In een tijd die officieel nog erg beschaafd
wilde overkomen, schrok zij er niet voor te
rug de dingen te zeggen zoals mensen die
minder officieel al dachten. In een hoor
spel kreeg één van de acteurs de tekst mee
'dat hij die ander een schop onder zijn ach
terwerk zou geven' (Keurig woord toch,
'achterwerk'). Daarna stroomden opzeggin
gen en verontwaardigde reacties binnen bij
de VARA die het hoorspel had uitgezon
den. Door de vrolijke toon in haar werk
bleef ze wel de lieveling van het publiek.
Beschaafd shockeren en revolteren was in
1965 wel aan de orde, maar de maatschappe
lijke thema's van die jaren zijn nu niet
meer actueel. Tekst en muziek, daar draait
het om, die zijn grappig en onverwoest
baar. En er staat een heel sterke cast op de
planken, met een glansrol voor Lone van
Roosendaal (Marian), een musicalbeest
met in haar prijzenkast maar liefst twee
John Kraaijkamp Musical Awards in de cate
gorie Beste Vrouwelijke Hoofdrol!
Op 2 oktober 1965 -dit jaar dus
50 jaar geleden- ging de musi
cal 'Heerlijk duurt het langst'
in première, in het Nieuwe de
la Mar Theater in Amsterdam.
Het was de allereerste oorspronkelijk Ne
derlandse musical. En ook de eerste musi
cal die Annie M.G. Schmidt en Harry Ban
nink samen maakten. Maar liefst 534 voor
stellingen haalde die, met Conny Stuart,
André van den Heuvel en Leen Jongewaard
in de hoofdrollen.
Annie M.G. Schmidt had nog nooit van
haar leven een musical gezien. De aller
eerste geïmporteerde musical in Neder
land, 'Porgy and Bess' uit 1957, was eigen
lijk nog meer een opera dan een musical.
Begin jaren zestig volgden dan 'Kiss Me,
Kate', 'My Fair Lady', 'Oliver Twist' en dé
doorbraak voor het genre: 'Anatevka'. Met
een daarna kwam de vraag aan Annie M.G.
Schmidt om een Amerikaanse musical te
vertalen. Conny Stuart zou de hoofdrol krij
gen. Niet vreemd die vraag, want Annie
was toen al bekend van onder andere de
hoorspelserie 'In Holland staat een huis'
(over de Familie Doorsnee) en de televisie
serie 'Pension Hommeles'. Haar antwoord
op de vertaalvraag was legendarisch: „Zo-
Mathilde Santing trekt met haar
band alle registers open
Geheel 'in character' slaat Mathilde
Santing met haar band een nieuwe
weg in. Met haar kenmerkende stem
ondersteund door piano of gitaar,
trekt zij alle registers open. Samen
met Jac Bico en Bas Mulder (gitaren)
drum Kim Weemhoff (drum) en Paul
Berner (bas) brengt zij een krachtig
statement, waarin jazz en pop elkaar
moeiteloos vinden.
Don. 19 maart, De Wegwijzer, Nieuw
en St. Joosland, 20.30 uur.
Sopraan Pearl Jozefzoon in
eigenzinnige Mattheus Passie
Theatermaker Jan Rot, zangeres Pearl
Jozefzoon (f)bariton Job Hubatka
en ensemble Tango Extremo bieden
met 'De Mattheus Passie' een eigen
zinnige versie van het verhaal over de
laatste dagen van Christus. Het muzi
kale monument van Johann Sebastian
Bach kan hier op een nieuwe manier
beleefd worden. Klassieke muziek en
Argentijnse tango ontmoeten elkaar.
Vrijdag 20 maart, 't Spiegeltheater,
Middelburg, 20.00 uur.
Ellen Dikker schoffelt met groene
vingers de boel eens lekker om
Cabaretière Ellen Dikker manifesteert
zichzelf als 'typetjes-specialist'. In
haar nieuwe programma 'Groene Vin
gers' is zij op zoek naar vaste grond
en duikt daarom in de wondere we
reld van bio, eco en oer. In deze
vruchtbare omgeving komen de tragi
komische, hypervrolijke of licht door
gedraaide types van Dikker uitste
kend tot volle wasdom.
Zaterdag 21 maart, Luctor et Emergo,
Rilland, 20.00 uur.
Ellen Shae omringt zich met
bekenden uit blues en country
Singer/songwriter Ellen Shae is gebo
ren en getogen in Axel. Ze bracht in
2014 haar debuutalbum 'My Win
dow' uit. Dit keer treedt zij op met
bekenden uit de zeeuwse roots,
blues en country wereld: Cait Klein
Kromhof (mondharmonica), Peter de
Smet (dobro), David Egter van Wisse-
kerke (viool, mandoline) en de Cent-
se Dieter de Mits(contrabas).
Zaterdag 21 maart, Podium van Zaam-
slag, 20.00 uur.
Veel humor en vlijmscherp
tandje in Joris en de draak
Het eeuwenoude verhaal van Joris en
de draak zit in deze familievoorste-
ling (6+) verpakt in een spannende
theatershow met live muziek, zang,
interactie, heel veel humor en een
vlijmscherp r(t)andje.... De acteurs
Ida van Dril en Michiel Schreuders
wonnen met Joris en de draak de
prijs 'Het Gouden Ei' voor de beste fa
milievoorstelling van de Parade 2013.
Woensdag 25 maart, Dorpshuis, Ren-
esse, 14.00 uur:
Tekst en muziek onverwoestbaar
Willem Nijssen blikt elke
week vooruit - en terug -
op bijzondere
toneelvoorstellingen in het
Zeeuwse podiumaanbod.
Scène uit de musical 'Heerlijk duurt het langst'foto Joris van Bennekom
Wo. 25 en do. 26 mrt, Stadsschouwburg, Mid
delburg, 20.00 uur
Willem Nijssen