Grote belangstelling
voor bouw nieuwe sluis
'Frans is een echte levensgenieter*
Watersporters Neusen
willen nu duideIHkheid
66 Na negen jaar was
een stop nodig, an
ders raken syste
men te vervuild en
daalt de productie
Pannakooi Java bijna gereed
28 ZEEUWS-VLAANDEREN
TURNAROUND KRAKER 3
Na vier jaar voorbereiding wordt
Dow-kraker 3 in zes weken helemaal
binnenstebuiten gekeerd.
VOETBALVELDJE
ten plaats, die stuk voor stuk digi
taal, aan de hand van werkbrie-
ven met barcode, worden geregis
treerd. Om overzicht te houden,
is het krakercomplex in acht ge
bieden gesplitst.
De planning is dat kraker 3 zon
dag 19 april weer in bedrijf komt.
Of dit wordt gehaald, kunnen
Niels en Henk nu nog niet zeg
gen. Er kan onverwacht altijd iets
gebeuren. Aan enthousiasme om
het schema te halen, ontbreekt
het in elk geval niet. „Iedereen
wil nu zó graag", geeft Niels aan.
„We moeten eerder op de rem
trappen."
De voorbereidingen voor de vol
gende turnaround, van kraker 2 in
2017, zijn alweer gaande. Kraker 1
wacht in 2019. De tijd tussen
turnarounds wordt langer. Zo
heeft kraker 3 negen jaar zonder
grote stop gedraaid; na deze turn
around moet dat ook weer luk
ken. Want bedrijfszekerheid is de
kurk waarop Dow Terneuzen
drijft.
TERNEUZEN - Niels Smits heeft
zijn manschappen 's ochtends
nog toegesproken, in een grote
tent op het Dow-terrein. Om hen
welkom te heten voor de uitvoe
ring van een huzarenstukje in zes
weken, het binnenstebuiten ke
ren van Dow-kraker 3. De tent zat
vol. Dow huurt deze weken 1200,
1300 man extra in. Niels loopt
even later over het werkterrein.
„'Waar zijn al die mensen?' vraag
je je dan af."
Niels glimlacht erbij, want hij
weet als geen ander dat er bij de
grote onderhoudsstop van de
jongste kraker van Dow Terneu
zen (praktisch) niets aan het toe
val wordt overgelaten. Al in 2011
is met de voorbereiding begon
nen. Specialisten zijn daarvoor no
dig, die alle werkzaamheden en
procedures tot achter de komma
kunnen uitschrijven.
Dow Terneuzen kan dat vrijwel
helemaal in eigen huis doen, om
dat het met drie krakers - het
kloppend hart van het chemie-
complex - over het grootste kra
kerpark van Europa beschikt.
„Om de paar jaar is er wel een kra
ker aan de beurt voor een turn
around", vertelt Niels' collega
Henk Benthem. „Dat is een groot
voordeel. In Terneuzen zijn rela
tief veel mensen die dit al eens
hebben gedaan."
Die kennis betaalt zich uit. Niels
zat bijvoorbeeld van 2010 tot 2013
in Freeport, dé productiesite van
Dow in de Verenigde Staten, voor
een grote onderhoudsstop van
één van de twee krakers. En Dow
Terneuzen was vorig jaar direct
betrokken bij een turnaround van
een kraker van Dow-partner
Equate in Koeweit.
Hoeveel ervaring er in Terneuzen
ook mag zijn, een grote onder
houdsstop blijft indrukwekkend.
Niels en Henk noemen een paar
getallen. Vijftigduizend kubieke
meter aan steigers is er opge
bouwd om overal bij te kunnen.
Hongaarse steigerbouwers zijn er
vier maanden mee bezig geweest.
Alle leidingen zijn vooraf schoon
gemaakt om aankoeksel te verwij
deren. Zeven kilometer spoellei-
ding was daarvoor nodig. „Zater
dag was dat werk klaar en zondag
was alles weg", vertelt Henk vol
bewondering.
De werkzaamheden zijn deze
week echt op stoom gekomen.
Een vloot kraanwagens van Mam
moet trok maandagochtend door
de Westerscheldetunnel naar
Dow. Niels: „Van te voren zijn
driedimensionale beelden ge
maakt om ze veilig te plaatsen en
te laten werken." Dagelijks vin
den er vijftienhonderd activitei-
Bij andere grote projecten van
Rijkswaterstaat zou wel sprake
zijn van dergelijke vrees, meldde
het vakblad Cobouw deze week.
Waterstaat heeft - na een stille pe
riode van een paar jaar - de ko
mende jaren veel bouwprojecten
in de aanbieding.
Aannemers hikken aan tegen de
hoge voorbereidingskosten (tijdro
vende en kostbare aanbestedings
procedures) en haken mede daar
door sneller af dan in het verle
den.
Omgevingsmanager Harm Ver
beek van de Nieuwe Sluis: „Bij
ons is dat zeker niet geval. We
hebben net een marktconsultatie
achter de rug. Daar waren verte
genwoordigers van alle grote inter
nationale bouwers aanwezig zoals
BAM, Max Bögel, Van Oord,
Strukton, Heijmans en Hochtief.
En er liepen ook partijen rond als
Arcadis, NedMobiel, Mobilis en
Siemens. Logisch, want zoals alle
grote projecten is de aanbeste
ding Europees. Het is aantrekke
lijk voor de aannemers dat wij
een designconstruction-contract
aanbieden en de bouwers op sche
ma uitbetalen. De aannemer
hoeft zo niet zelf voor te financie
ren. Bij zogenoemde DBFM-con-
tracten draait de aannemer op
voor het ontwerp, de bouw, het
onderhoud én de financiering."
Het Terneuzense raadslid Cees
Freeke (ssterneuzen), stelde, ge
alarmeerd door de berichten over
mogelijke vertraging van bouw
projecten, gisteren direct vragen
aan B en W van Terneuzen.
En ook de Tweede Kamerleden
Sander de Rouwe en Martijn van
Helvert (CDA) wilden van minis
ter Schulz van Haegen van Infra
structuur meteen meer uitleg.
De nieuwe sluis in Terneuzen
wordt eind dit jaar aanbesteed.
Feit is dat gemeente de haven
niet wil overnemen van het Rijks
Vastgoed Bedrijf. Terneuzen wil
wél investeren in een aantal voor
zieningen, maar laat de inrichting
aan de nieuwe eigenaar en de ge
bruikers (twee watersportvereni
gingen én Multraship) over. De
watersporters zijn bereid te inves
teren. Tijdens een vergadering
drongen de leden van Neusen er
bij het bestuur op aan de gemeen
te tot spoed te manen. Want de
club heeft geld voor investerin
gen, maar gezien de lage rente-
stad is haast geboden. Voorzitter
Piet van Driel: „Wij zijn van me
ning dat nu eerst de situatie rond
het eigendom, het beheer en de
gebruiksvoorwaarden helder moe
ten zijn." Dat dringende verzoek
doet hij in een 'brandbrief aan B
en W en de gemeenteraad. Van
Driel vraagt om een nieuw debat
en snelle besluitvorming.
Frans wordt vandaag honderd jaar
en dat viert hij samen met zijn
kinderen „We gaan lekker uit
eten", vertelt hij. Hij heeft drie
kinderen, vijf kleinzoons en vijf
achterkleindochters. Zijn vrouw
moest hij al op jonge leeftijd ver
liezen.
Frans is geboren in de Louisapol-
der bij Nieuw Namen en kwam
uit een gezin met zes broers en
drie zussen. Twee van hen zijn
ook honderd jaar geworden. Frans
werd boer, net als zijn broers. Alle
maal gingen ze naar de land
bouwschool. Frans bleef dicht bij
huis. Hij had een boerderij in de
Van Alsteinpolder bij Graauw.
Sinds vier jaar woont hij in Hulst
en kan nog bijna alles zelf. Met
zijn dochter Lea toert hij graag
door de Zeeuws-Vlaamse polders
om te kijken wat er allemaal
groeit op het land, want dat blijft
toch trekken. „En als er in Hulst
iets nieuws is gebouwd, gaan we
natuurlijk ook kijken", lacht zijn
dochter. Frans is een echte levens
genieter die graag een wandeling
maakt. „Ik heb nooit gerookt, ik
geniet van elke dag en ben on
danks tegenslagen blijven la
chen", verklapt de jarige toch iets
van zijn geheim.
'Iedereen wil
nu zó graag'
Een lijndienst rijdt rond.
door Harmen van der Werf
Niels Smits, Dow Terneuzen
door Wout Bareman
TERNEUZEN - De belangstelling van
de internationale aannemerswereld
voor de bouw van de nieuwe sluis
in Terneuzen is groot. Het project
team Nieuwe Sluis Terneuzen van
de Vlaams-Nederlandse Schelde-
commissie maakt zich dan ook
geen zorgen over mogelijke vertra
ging in de bouwplannen omdat aan
nemers het project een te groot ri
sico vinden en afhaken.
TERNEUZEN - De doeltjes staan inmiddels op hun plek en het hekwerk is ge
plaatst. Nog wat puntjes op de i en voetballiefhebbertjes kunnen hun hart op
halen in de gloednieuwe pannakooi in de Dr. Buijzestraat in Terneuzen. Daar
mee moet overlast van hangjongeren, zoals bewoners van de woonwijk Java
die ervaren, worden tegengegaan, foto Gemeente Terneuzen
door Wout Bareman
TERNEUZEN - Onder gebruikers van
de Veerhaven in Terneuzen heerst
onrust. De leden van watersport
vereniging Neusen willen snel we
ten wie straks de nieuwe eigenaar
van de haven wordt, sleep- en ber
gingsbedrijf Multraship of een an
dere investeerder.
door Sophie Stockman
HULST - Een geheim om honderd te
mogen worden, heeft Frans Ferket
uit Hulst niet, maar het zit in de fa
milie: hij is de derde die deze bij
zondere leeftijd heeft bereikt.
Frans Ferket foto Ronald den Dekker