Lang gras, radar en drones in de vorm van roofvogels; Schiphol haalt alles
uit de kast om vogels van de banen te weren. Sinds gisteren zitten ook
automatische lasers in het arsenaal. Die vechten echter ook met elkaar.
10 VERDIEPING
SCHIPHOL
7,7 7,6
'09 '10 '11 '12 '13 '14
Laser, radar en robots.
Het lijkt wel alsof
Star Wars werkelijk
heid is geworden
rond de start-en lan
dingsbanen van Schip
hol. In de strijd tegen
vogels haalt de luchthaven alles uit
de kast. Niet alleen de vogelwach
ters, ook de leveranciers van bestrij
dingsmiddelen zijn op oorlogspad.
Een vogel die in de motor van een
straalvliegtuig belandt, kan fataal
zijn voor het toestel en de passa
giers. Dat werd in 2010 pijnlijk dui
delijk toen een toestel van Air Ma-
roc hals over kop moest terugkeren
naar Schiphol nadat het bij de start
met ganzen in botsing was geko
men.
Sindsdien zijn de maatregelen aan
zienlijk aangescherpt. Een Regie
groep Vogelaanvaringen is opge
richt om te kijken hoe de vleugels
mét veren nog beter uit de buurt
van de metalen vleugels zónder ve
ren kunnen blijven.
Ganzen vormen het grootste ge
vaar. Ze zijn groot en vliegen vaak
in groepen. Omdat de populatie in
de buurt van Schiphol groeide,
werd deze vogel het belangrijkste
doelwit van de regiegroep.
Het 1600 hectare grote landingster
rein van Schiphol lijkt een ideaal
leefgebied voor vogels. Er komen
weinig mensen, waardoor flora en
fauna vrij spel lijken te krijgen. Zes
tien bird controllers zijn daarom 24
uur per dag in touw om Schiphol
'vogelvrij' te houden. Afschieten of
vangen en vergassen zijn effectieve
methodes, maar leiden tot protest.
Gisteren stond Marianne Thieme
met haar Partij voor de Dieren nog
uit protest met een vogelverschrik
ker bij Schiphol.
Er is een arsenaal aan maatregelen
om de dieren te verjagen zónder ze
te doden. Aan dat arsenaal is giste
ren een apparaat toegevoegd: een
automatische laser die laserstralen
over de waterpartijen - zogenoem
de watergangen - in het gebied
'schiet' en zo de aanwezige vogels
verjaagt. Vogels kunnen slecht te
gen laserlicht. Voor mensen zijn
de stralen onschadelijk, al mogen
de lasers absoluut niet op vliegtui
gen gericht worden. De vogelwach
ters hebben al een laser- zaklamp.
Gehoopt wordt dat de automaat
een langdurig effect heeft.
De komst van de automatische la
ser heeft geleid tot een ware laser
oorlog op Schiphol. Twee leveran
ciers die al eerder met elkaar in de
clinch lagen over patenten en tech
nologie, strijden nu om de klus op
Schiphol. De belangen zijn groot.
Wie de klus krijgt, kan bij andere
luchthavens pronken met dit suc
ces. De eerste slag lijkt gewonnen
door LaserOp, een laser die in Ne
derland door vogelverschrikker.nl
wordt verkocht. Concurrent Bird
Control Group is nog aan het tes
ten met een laser die later een plek
je krijgt bij Schiphol, meldt lucht
havenwoordvoerder Jeroen Bos.
Beide bedrijven mogen hun strijd
op de luchthaven zelf verder uit
vechten. „Na de praktijktest kiezen
wij het beste apparaat. Laat maar
eens zien wat je kunt", stelt Bos.
Een eerdere proef langs de lan
dingsbanen liep op niets uit. Schip
hol hoopt dat het bij de watergan
gen succesvoller verloopt.
Gelukkig zijn de bird controllers
van Schiphol niet alleen afhanke
lijk van Star Wars-achtige metho
den als laser. Ze halen ook alles uit
de kast om de luchthaven vogelvrij
te houden zonder de dieren te do
den. Het gras wordt opzettelijk
niet te kort gemaaid, zodat vogels
moeilijker kunnen eten. Landen de
vogels toch, dan worden ze ver
jaagd met luid knallende lichtko-
gels. Met een geluidsinstallatie wor
den de angstkreten van de meest
voorkomende vogels afgespeeld in
de hoop dat soortgenoten op de
vlucht slaan. Verder zitten in het
'verjaag-assortiment': gaskanon-
nen, windmolentjes, opblaasbare
vogelverschrikkers, spiegeltjes en
speciale glitterende tape. Het is
een doorlopende zoektocht naar
maatregelen, stelt Bos. De ene is
succesvoller dan de andere. Een
proef met een valkenier mislukte.
Vogels waren wel bang voor de
roofdieren, maar keerden toch snel
terug. De angstkreten uit de ge
luidsinstallatie bleken net zo (wei
nig) effectief.
door Paul Bots
beeld De Persdienst
Aanvaringen tussen vogels
en vliegtuigen per 10.000
vliegtuigbewegingen. Vorig
jaar had Schiphol ongeveer
440.000 vliegbewegingen.
bron Ministerie I en M