Lang gras, radar en drones in de vorm van roofvogels; Schiphol haalt alles uit de kast om vogels van de banen te weren. Sinds gisteren zitten ook automatische lasers in het arsenaal. Die vechten echter ook met elkaar. 10 VERDIEPING SCHIPHOL 7,7 7,6 '09 '10 '11 '12 '13 '14 Laser, radar en robots. Het lijkt wel alsof Star Wars werkelijk heid is geworden rond de start-en lan dingsbanen van Schip hol. In de strijd tegen vogels haalt de luchthaven alles uit de kast. Niet alleen de vogelwach ters, ook de leveranciers van bestrij dingsmiddelen zijn op oorlogspad. Een vogel die in de motor van een straalvliegtuig belandt, kan fataal zijn voor het toestel en de passa giers. Dat werd in 2010 pijnlijk dui delijk toen een toestel van Air Ma- roc hals over kop moest terugkeren naar Schiphol nadat het bij de start met ganzen in botsing was geko men. Sindsdien zijn de maatregelen aan zienlijk aangescherpt. Een Regie groep Vogelaanvaringen is opge richt om te kijken hoe de vleugels mét veren nog beter uit de buurt van de metalen vleugels zónder ve ren kunnen blijven. Ganzen vormen het grootste ge vaar. Ze zijn groot en vliegen vaak in groepen. Omdat de populatie in de buurt van Schiphol groeide, werd deze vogel het belangrijkste doelwit van de regiegroep. Het 1600 hectare grote landingster rein van Schiphol lijkt een ideaal leefgebied voor vogels. Er komen weinig mensen, waardoor flora en fauna vrij spel lijken te krijgen. Zes tien bird controllers zijn daarom 24 uur per dag in touw om Schiphol 'vogelvrij' te houden. Afschieten of vangen en vergassen zijn effectieve methodes, maar leiden tot protest. Gisteren stond Marianne Thieme met haar Partij voor de Dieren nog uit protest met een vogelverschrik ker bij Schiphol. Er is een arsenaal aan maatregelen om de dieren te verjagen zónder ze te doden. Aan dat arsenaal is giste ren een apparaat toegevoegd: een automatische laser die laserstralen over de waterpartijen - zogenoem de watergangen - in het gebied 'schiet' en zo de aanwezige vogels verjaagt. Vogels kunnen slecht te gen laserlicht. Voor mensen zijn de stralen onschadelijk, al mogen de lasers absoluut niet op vliegtui gen gericht worden. De vogelwach ters hebben al een laser- zaklamp. Gehoopt wordt dat de automaat een langdurig effect heeft. De komst van de automatische la ser heeft geleid tot een ware laser oorlog op Schiphol. Twee leveran ciers die al eerder met elkaar in de clinch lagen over patenten en tech nologie, strijden nu om de klus op Schiphol. De belangen zijn groot. Wie de klus krijgt, kan bij andere luchthavens pronken met dit suc ces. De eerste slag lijkt gewonnen door LaserOp, een laser die in Ne derland door vogelverschrikker.nl wordt verkocht. Concurrent Bird Control Group is nog aan het tes ten met een laser die later een plek je krijgt bij Schiphol, meldt lucht havenwoordvoerder Jeroen Bos. Beide bedrijven mogen hun strijd op de luchthaven zelf verder uit vechten. „Na de praktijktest kiezen wij het beste apparaat. Laat maar eens zien wat je kunt", stelt Bos. Een eerdere proef langs de lan dingsbanen liep op niets uit. Schip hol hoopt dat het bij de watergan gen succesvoller verloopt. Gelukkig zijn de bird controllers van Schiphol niet alleen afhanke lijk van Star Wars-achtige metho den als laser. Ze halen ook alles uit de kast om de luchthaven vogelvrij te houden zonder de dieren te do den. Het gras wordt opzettelijk niet te kort gemaaid, zodat vogels moeilijker kunnen eten. Landen de vogels toch, dan worden ze ver jaagd met luid knallende lichtko- gels. Met een geluidsinstallatie wor den de angstkreten van de meest voorkomende vogels afgespeeld in de hoop dat soortgenoten op de vlucht slaan. Verder zitten in het 'verjaag-assortiment': gaskanon- nen, windmolentjes, opblaasbare vogelverschrikkers, spiegeltjes en speciale glitterende tape. Het is een doorlopende zoektocht naar maatregelen, stelt Bos. De ene is succesvoller dan de andere. Een proef met een valkenier mislukte. Vogels waren wel bang voor de roofdieren, maar keerden toch snel terug. De angstkreten uit de ge luidsinstallatie bleken net zo (wei nig) effectief. door Paul Bots beeld De Persdienst Aanvaringen tussen vogels en vliegtuigen per 10.000 vliegtuigbewegingen. Vorig jaar had Schiphol ongeveer 440.000 vliegbewegingen. bron Ministerie I en M

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 10