66 SPECTRUM 13 lier in Noord-Groningen, waar Röling zich meer dan gelukkig voelt. De voor malige paardenstal lieten ze ombou wen tot een fantastisch ruime keu ken. „In het westen zou je dit nooit voor elkaar te krijgen: zo groot met een fijn huis erbij, een lekkere lap grond en mooie bomen." Röling liet de filmmakers toe in deze bij zondere woon-werkgemeenschap, juist om haar vrouwenfamilie ook eens voor het voetlicht te brengen. „Ik moest dat wel goed in de gaten hou den, want ze wilden de film toch aan mij ophangen. Als we een keer 'ja' zeg gen tegen een portret van ons vieren, dan is het ook leuk als dat echt ge beurt. Het hoeft niet altijd alleen maar om mij te draaien. Het werk van de anderen telt net zo hard mee." Haar 'geërfde familie' noemt ze haar levensgezellen, die door de jaren heen bij haar en haar grote liefde Henk Jur- riaans kwamen wonen. Een volstrekt natuurlijk proces waarbij niet alleen werk, maar ook de liefde werd ge deeld, gespeend van elke vorm van ja loezie. „Ik vond het prima. Henk mocht van mij alles. Nou ja, moord, doodslag of diefstal had ik natuurlijk niet gepikt. Maar in het leuke en in het genieten van het leven gunde ik hem het beste. Daar hoorden andere vrouwen bij. Alissa en Adriënne kende ik al jaren, langer dan ik Henk kende zelfs, dus ik vond het alleen maar gezellig." Met zo veel 'kippen en één haan' ver wacht je toch vuurwerk. „Het werkte omdat Henk niet deed aan jaloers ma ken", zegt Röling. „Stiekem voortrek ken of achter iemands rug donderja gen, dat deed hij allemaal niet. Hij was eerlijk en oprecht. Er was geen ge konkel en hij zat nooit te stoken of te rotzooien." Elk jaar met oud en nieuw maakten ze een familiefoto. Sinds Jurriaans' dood in 2005 doen ze dat nog steeds, alleen poseren de vrouwen nu met een van de vele, enorme portretten die Röling van hem maakte. „Hij is niet weg te denken uit mijn leven, dus dat blijven we doen." Elk jaar een met ander schilderij. „Ik heb nog een hele berg liggen, dus dat kunnen we nog lang volhouden." De vrouwen leven in opperste harmo nie samen. Ze koken om de beurt. Al leen Röling is van die huishoudelijke taak ontheven, want zij heeft volgens 'partner' Wanda Werner 'wel iets be ters te doen'. „Een doodenkele keer maak ik sushi, maar verder hoef ik niets. Af en toe roep ik heel zachtjes 'Zal ik niet eens een keertje koken'. Dan roepen ze allemaal 'Nee hoor, ga jij maar wat anders doen'. Hoewel ik het best leuk vind hoor, maar ik ben ook blij dat het niet hoeft." Overdag zijn ze hard aan het werk, 's avonds eten ze samen terwijl ze op een grote flatscreen televisie kijken. De taken zijn strak verdeeld. Alissa doet de mail en de financiën, Wanda fotografeert alles voordat het de deur uit gaat. Röling ontwerpt: voor elk ob ject maakt ze vaak honderden verschil lende schetsjes. Samen met Adriënne worden de vaak immens grote stuk ken uitgewerkt. „We zijn een bedrijf, daar wijkt alles voor", zegt Werner. Het is niet zo dat de vrouwen de hele dag op eikaars lip zitten. Röling: „Overdag werken en eten we los van elkaar. Iedereen is bezig, vaak commu niceren we met briefjes of via de tele foon. Maar 's avonds met elkaar eten is wel iets dat erin zit. Dat vinden we gezellig." Röling heeft een groot en veelzijdig oeuvre op haar naam staan. Modeteke- In het leuke en het genie ten van het leven gunde ik Henk het beste. Daar hoorden an dere vrou wen bij ningen, schilderijen, portretten (on der meer het beroemde van toen nog koningin Beatrix). Maar ook postze gels, platenhoezen, monumentale sculpturen en zelfs twee beschilderde trams. Ondanks haar leeftijd (ze werd in december 75) werkt ze onversaagd door aan haar oeuvre. In een witte overall, als een stoere bouwvakker. Maar dan wel eentje met woest opge maakte ogen en knallende lippenstift. Ze vindt het mooi dat de film laat zien hoe haar werk tot stand komt. „Als ik zelfbeelden van anderen zie, denk ik altijd aan de moeite die het ge kost moet hebben. Ik weet wat erbij komt kijken om zo'n ding te maken, hoe ontzettend veel arbeid erin zit." De dood van haar grote liefde, tien jaar geleden, gaf haar een 'enorme op donder'. „Henk was ik en ik was Henk. Ik voelde me geamputeerd toen hij overleed." Bij zijn crematie tuur den de vrouwen om beurten door het kijkgaatje van de oven. „Om tot het laatst bij hem te blijven." Juist daarom geniet ze nu zo van haar vrouwengezin. „Toen hij dood was, was ik vreselijk blij dat zij er nog alle maal waren." Haar bijzondere huishouden is niet voor iedereen weggelegd, beseft de kunstenares. „De gezelligheid is aan trekkelijk. Maar om dit te kunnen, moet je niet onzeker of jaloers zijn. Anders wordt het een puinhoop. Ie moet een goed functionerend mens zijn om het lekker te hebben in zo'n groep. En dat zijn wij allemaal." ZATERDAG 14 MAART 2015 Marthe Röling (1939) is de dochter van kunstenaars Gé Röling en Marti- ne Antonie. Ze volgde een op leiding tekenen en schilderen aan de Kunst academie in Amsterdam. Röling werd vooral bekend om haar grote schilderijen en sculpturen. Ook portret teerde ze Bea trix, toen die nog koningin was, en prins Claus. Marte Röling voor een portret van Henk Jurriaans. foto ANP Op maandag 16 maart zendt AvroTros de Close Up-documentaire Marte Röling partners uit in de rubriek 2Doc. NPO 2, 20.25 uur. reageren? spectrum^ spectrum@depersdienst.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 73