Het acteurschap kwam Gijs Scholten van Aschat niet aanwaaien. Altijd was er de onzekerheid. „Het duurde vijftien jaar voor ik dacht: volgens mij kan ik wel wat." SPECTRUM 7 i i f m m m Acteur Gijs Scholten van Aschat zit ach terovergeleund in een zijkamertje van het gebouw van To neelgroep Amster dam, zijn armen ge spreid over de bankleuning. Het slecht zittende pak dat hij op toneel droeg, heeft hij verruild voor een blauw overhemd en een broek. Hij is monter. Alleen zijn priemende ogen verraden emotie. De repetitie van het eerste bedrijf van Koningin Lear zit er net op. In deze door Tom Lanoye eigentijdse bewer king van Shakespeares King Lear is hij de trouwe rechterhand van een vrou welijke captain of industry, die tussen haar en haar kinderen komt te staan. Helemaal tevreden met de repetitie is hij niet. „Het lag er allemaal te dik bo venop; ik kan nog iets meer doordrin gen tot de pijn, tot waar het echt om gaat", aldus de acteur. Toneel- of filmkritieken waarin Schol ten van Aschat niet wordt geroemd om zijn fenomenale spel, geloofwaar digheid en virtuoze tekstbeheersing zijn op de vingers van één hand te tel len. Sinds hij afstudeerde aan de To neelschool Maastricht telt zijn car rière bijna alleen maar successen. Prij zen en nominaties in overvloed, waar onder de prestigieuze Louis d'Or. In de theaterwereld kreeg hij naam dank zij Shakespearevertolkingen voor Het Nationaal Toneel en zijn experimente le theater bij Orkater. Rollen in televi sieseries als Pleidooi en Oud geld en in de verfilming van Arnon Grunbergs roman Tirza bezorgden hem bekend heid bij het grote publiek. Dat hij een gevierd acteur zou wor den, was lang geen vanzelfsprekend heid. Scholten van Aschat hield er al tijd rekening mee dat het balletje een andere kant op kon rollen. „Met acte ren je brood verdienen, doe je niet zo maar. Daar was ik me heel erg van be wust. Ik had een plan B: economie stu deren en een bedrijf beginnen. Kort om: ondernemen." Ik ben een geluksvogel; de vraag overstijgt het aanbod. Dan is het moeilijk om te kiezen Je moet dingen uitproberen, de grenzen van je moge lijkheden opzoeken Die slag om de arm was het gevolg van een gebrek aan zelfvertrouwen. El ke keer weer voelde hij de opluchting als hij verder mocht. Dat begon al bij het toelatingsexamen op de toneel school. In Amsterdam werd hij afge wezen, maar in Maastricht was hij welkom. „Zit je er eindelijk, dan hoop je dat je mag blijven en kunt afstude ren." Waarna de twijfel weer toesloeg. Zou hij wel een baan vinden als hij eenmaal klaar was? „Het duurde vijf tien jaar voordat ik dacht: volgens mij kan ik wel wat. „Ik was een goede leerling, maar de docenten sloegen niet achterover. Mijn studiemaat Pierre Bokma, dat was een van godvergeven talent. Die kon al spelen voordat hij op de toneel school kwam. En toen hij klaar was, stond er meteen op de voorkant van het Cultureel Supplement een fotore portage over dit wereldwonder." Dat hijzelf geen natuurtalent was, heeft hem uiteindelijk veel opgele verd. „Ik moest het hebben van heel hard werken en mijn vak heel serieus nemen." Dus ging hij, ook na zijn stu die, op zoek naar goede docenten die hem nieuwe dingen konden leren. Shakespeare, Racine, de interpretatie van de klassieken, de stemtechnieken om verzen voor te dragen. „Ik wilde al les doen om een goed, klassiek acteur te worden. Stapje voor stapje heb ik aan een goede basis gewerkt en daar profiteer ik nu van." Dat ging niet zon der slag of stoot. „Je moet dingen uit proberen, de grenzen van je mogelijk heden opzoeken. De eerste keer dat ik op het toneel moest zingen, vond ik dood- en doodeng. Ik kan wel zingen, maar op het toneel... Toch hebben we met Orkater muziekvoorstellingen ge maakt die het goed deden." Zijn agenda staat vol. Spelen, schrij ven, regisseren, lesgeven. Voor het eerst trekt er een lach over zijn ge zicht. „Het zijn wel veel dingen bij el kaar. Ik speel hier 's avonds, dan komt er een televisieserie voorbij die ik ga doen, er is nog een documentaire die ik ga inspreken. Morgen en in het weekend, als ik niet hier speel, sta ik in een film van mijn zoon die hij voor zijn eindexamen van de filmacademie heeft geschreven. En ik zoek nog tijd om te werken aan het filmscript op ba sis van de novelle die ik heb geschre ven. Ik ben een geluksvogel; de vraag overstijgt het aanbod. En dan is het heel moeilijk om te kiezen." Toch is hij selectief: „Ik mijd openin gen en commerciële schnabbels waar ze je alleen maar nodig hebben omdat je een Bekende Nederlander bent. In terviews over mijn vak, of iets waar ik of de journalist zich druk over maakt, prima. Maar bladen vullen, dat vind ik zonde van mijn tijd. Ik heb niet zo veel te vertellen." Sinds 2010 werkt Scholten van Aschat bij Toneelgroep Amsterdam. Toen re gisseur Ivo van Hove hem vroeg, aar zelde hij niet lang. Hij bevond zich destijds in een wat stuurloze periode. „Ik had zo'n beetje bij alle gezelschap pen gespeeld, kende het toneelland schap en kon twee dingen doen: de krenten uit de pap halen, leuke rollen, beetje televisie, beetje film, vrije pro ducties, of me nog één keer aan een to neelgezelschap verbinden en de diep te ingaan." De diepte ingaan? „Als je bij een gezel schap gaat, geef je je leven deels uit handen. Moet ik naar Milaan? Oké, dan ga ik naar Milaan. En ik moet in dat stuk spelen? Goed, dan zorg ik dat ik mijn tekst ken. Je verbindt je aan zo'n gezelschap omdat er goede ac teurs bij zitten, omdat er uitstekende regisseurs werken en omdat ze mooie stukken kiezen. Wat je rol daarbinnen is, bepalen zij. Soms doe je een kleine rol. Dat is lastig, maar het heeft ook voordelen. „Kijk, je speelt in de Champions Lea gue of niet. Toneelgroep Amsterdam is een van de beste toneelgezelschap pen ter wereld. We spelen overal. We staan in Parijs. Als we in New York spelen, is het uitverkocht. Mensen vechten voor een kaartje. Oscargeno mineerden bedelen bij Ivo om een rol letje. Dat is heel, heel verleidelijk." Dan serieus: „Toneel heeft me ge maakt tot wie ik nu ben. Ik ben heel blij dat ik hiervoor gekozen heb. Je ge voel uiten op toneel, met stukken be zig zijn, lezen en schrijven, en daar ook nog eens voor betaald worden, is weinigen gegeven. Ik vind het moei lijk om mijn telefoon en mijn compu ter uit te zetten, ben met veel dingen tegelijk bezig. Maar als je de hele avond op toneel bent, dan is dat even je leven. Dan ben je los van de waan van de dag. Geen nieuws, geen De we reld draait door, geen gelul. Het is in spannend, je moet je goed concentre ren, maar je krijgt er wel veel energie wat voor terug." ZATERDAG 14 MAART 2015 Klaas Fopma/HH 'Het toneel is elke keer even j e leven' door Henriëtte Aronds reageren? spectrum@depersdienst.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 67