6 I I Minder politiek Huiswerk overdoen Ontsla lastpakken i1 SPECTRUM 5 ;'W1 •S-, T bE iï4 R n veel landen heeft de senaat het recht om wetten aan te passen of terug te stu ren als er klachten over zijn. Soms bemiddelt een speciale geschillen commissie zodat het voorstel alsnog de eind streep haalt. Een plan kan in theorie net zo vaak tussen Eer ste en Tweede Kamer heen en weer gaan tot het de goedkeuring van een meerderheid kan wegdragen. Er zijn ook landen met een stelsel OPTIE Ooit waren Eer ste Kamerleden vrindjes van de koning. Vorstvertegen- woordigers in plaats van volksvertegenwoordi gers. Al worden senato ren niet meer benoemd zoals in de begintijd van de parlementaire ge schiedenis, de verkie zing is nog altijd niet op timaal. Statenleden kie zen de Eerste Kamerle den. Dit zogenoemde ge trapte stelsel zal blijven. Inmiddels is het wel mo gelijk om de zittings duur van senatoren te verlengen. Vóór 1983 werd de senaat in delen gekozen. Om de drie jaar werd de helft van OPTIE^ In bij a geen enkel land buiten Neder land was er een ka binetscrisis uitgebroken na een 'nee' van drie le den. Een senaat met zo veel invloed is een bijna exclusief Hollands ver schijnsel. Italië is een van de weinige andere non-federale landen waar de senaat een be slissende stem, een veto, heeft. Elders hebben se- de Eerste Kamer geko zen, voor een periode van zes jaar. In 1983 is de zittingsduur van Eerste Kamerleden gelijkge trokken met de zittings duur van de Tweede Ka mer, waardoor de senaat een veel politieker ritme kreeg. Draai je die gelijk trekking terug, zo is de gedachte, dan zingen de politieke veteranen weer een toontje lager. Immers: de senaat kan dan nooit meer een actu eler beeld zijn van de po litieke voorkeur van de kiezers dan de Tweede Kamer, zoals nu nog wel het geval is. Deze optie lag al een paar keer op ta fel. natoren vaak verfijndere instrumenten dan al leen de noodrem. Daar sturen parlementariërs met bedenkingen een wetsvoorstel terug naar de andere Kamer, via het terugzendrecht. Dan moet de Tweede Kamer opnieuw aan het werk. Die optie van het terug zendrecht zal ook in Ne derland weer op tafel ko men. Parlementair historicus Bert van den Braak: „Maar ook dan zit je met de vraag: wie heeft het laatste woord? De Eerste of de Tweede Ka mer?" Daar verschillen de meningen over. „Linkse partijen willen dat de Tweede Kamer het eindoordeel velt, een partij als het CDA wil dat de beslissing bij de Eerste Kamer blijft." Het risico van een terug zendrecht is tragere wet geving omdat de senaat zich gedetailleerder met plannen gaat bemoeien. Dan gaat de Eerste Ka mer het werk van de Tweede Kamer over doen. Eerdere voorstel len over een terugzend recht werden daarom af geschoten. OPTIE waarbij het voorstel slechts één keer terug gaat, waarna de direct gekozen volksvertegen woordiging, bij ons de Tweede Kamer, het laat ste woord krijgt. Als dit allemaal niet werkt om de dwarse se natoren de mond te snoeren, kan de staats commissie die zich buigt over de toekomst van de Eerste Kamer ook nog een oud voor stel uit de mottenballen halen: de optie van ge dwongen ontslag. Dat plan uit de 19e eeuw was vooral bedoeld om de doorgaans hoogbe jaarde of aan hun ziek bed gekluisterde senato ren te kunnen wippen. Dat voorstel haalde ove rigens nooit de eind streep, het strandde in de Tweede Kamer. ZATERDAG 14 MAART 2015 ax^?' V -3— - foto Lex van Lieshout/ANP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 65