Verstappen fait fa Wa§'
Van der Garde in
gesprek met Sauber
44 Je moet reëel zijn.
Er zijn vijf teams
waar Toro Rosso
normaal niet
tegenop kan
44 Als je met iets
44 SPORT
FORMULE 1
Vader Jos Verstappen hoopt dat zijn zoon
een rustiger begin van zijn Formule 1-
carrère beleeft dan hijzelf.
Na ongeveer twintig minuten
keerde Verstappen noodgedwon
gen terug naar de pitstraat vanwe
ge een technisch euvel. Zijn mon
teursteam deed er daarna alles
aan om het probleem nog voor
het einde van de trainingssessie
te herstellen, maar dat lukte niet.
„Dat is frustrerend, maar ligt bui
ten mijn macht", concludeerde
hij. „Ik heb tijdens de tweede ses
sie niet veel kunnen rijden door
een probleem met de batterijen
van de auto. Het is verre van ide
aal dat we baantijd hebben verlo
ren."
Verstappen toonde zich tijdens
de eerste sessie bijzonder gretig.
Hij reed als eerste het circuit op,
reed behoorlijk wat rondjes en
was slechts één keer de controle
over zijn bolide ietsje kwijt. Ver
stappen was met een tijd van
1.31,067 een fractie minder snel
dan zijn teamgenoot bij Toro Ros
so, Carlos Sainz. De Spanjaard zet
te de vierde tijd neer.
„Het ging lekker. Ik heb veel ron
den kunnen afleggen en zo de
baan goed leren kennen. Dat was
het belangrijkste. Ik ben op het as
falt gebleven, heb geen fouten ge
maakt en de snelheid zat er goed
in bij de STR10. Daar ben ik dus
tevreden over", liet Verstappen
weten. „Samen met mijn engi
neers ga ik de data bestuderen en
dan bekijken we wat er nog beter
moet en kan. Dat proberen we ver
volgens in de laatste vrije training
te verbeteren om een goede kwali
ficatie te kunnen rijden."
MELBOURNE - Sao Paulo 1994; Mel
bourne 2015. Onvergelijkbare we
relden, behalve voor Jos Verstap
pen. Daar in Brazilië, omgeven
door golfplaten hutjes, rioolwater
dat door de straten stroomt,
loeiende sirenes, de angst voor cri
minaliteit en de voortdurende
stank en smog van een metropool
die geen raad weet met zijn ex
pansiedrift, maakte de begin deze
maand 43 jaar geworden Jos Ver
stappen zijn racedebuut.
In Melbourne, met de imponeren
de skyline van een moderne stad
op de achtergrond, waar milieu
met hoofdletters wordt geschre
ven, in een park waar relaxte be
zoekers joggen of hun picknick
verorberen en armoede nauwe
lijks zichtbaar is, ziet diezelfde Jos
Verstappen morgen zijn zoon in
de Formule 1 debuteren. „Max is
er klaar voor", weet de man die
tussen 1994 en 2003 meer dan
honderd Grands Prix reed zeker,
„dat was ik toen zeker niet."
Het jongensboek van Jos Verstap
pen heeft een vreemd plot, met
het spannendste hoofdstuk met
een na de inleiding. Dat van Max
moet een beter geregisseerde ver
haallijn krijgen. „In elk geval met
een rustiger begin", blikt pa terug
naar zijn onstuimige debuut jaar.
Honderden miljoenen zagen live
vanaf het circuit van Interlagos
een groene bolide holderdebolder
een salto mortale maken. De Be-
netton van Verstappen, de Lim
burgse rauwdouwer die een paar
maanden later weer de voorpagi
na's haalde toen hij bijna levend
verbrandde, omdat zijn team had
geklungeld met de tankinstallatie.
Verstappen midden in de vuur
zee; als door een wonder hield hij
er slechts lichte verwondingen
aan over.
Nee, zegt Jos Verstappen, zo moet
het vooral niet gaan met zijn
zoon. En, zo denkt hij, zal het niet
gaan bij Toro Rosso. „Max is veel
verder dan ik toen was bij mijn
debuut. Rijper, ervarener, opti
maal geprepareerd voor het grote
werk." Jos werd in 2994 als het wa
re in het diepe gegooid. Moest
plotseling invallen voor de gewon
de Fin J.J. Lehto, als teamgenoot
van Michael Schumacher, de lieve
ling van Benetton die dat jaar
voor het eerst wereldkampioen
werd. „Natuurlijk pak je die kans
als je gevraagd wordt, maar een
eerlijke kans? Nee, zo voelde het
in elk geval niet."
De loopbaan van Jos kwam al snel
op een hellend vlak en ging uit
eindelijk bij Minardi eind 2003 als
een nachtkaars uit. Wat is bijge
bleven: zijn flitsende starts, risi
covolle inhaalmanoeuvres, spijker
harde duels, maar ook veel uitval-
beurten. Een loopbaan met fou
ten, zowel op als naast de baan,
waarvoor hij zijn zoon wil behoe
den. „Het team heeft Max opti
maal voorbereid. Hij heeft veel ki
lometers kunnen rijden, veel in
de simulator gezeten en heeft een
personal trainer die elke dag met
Max bezig is om hem fysiek klaar
te stomen voor het grote werk."
Maar, er is meer. Veel meer. For
mule 1 is ook een wereld van list
en bedrog, van politiek gekonkel.
„Ik weet, door schade en schande
wijs geworden, natuurlijk wel
hoe het werkt. Er komt veel op
Max af. Dat probeer ik in goede
banen te leiden." Waarbij hij het
team niet in de weg wil lopen. „Ik
stel me bescheiden op, op de ach
tergrond. Wil in geen geval een
last zijn. Maar Franz Tost (team
baas van Toro Rosso) betrekt me
wel vaker bij zaken. Gewoon, om
dat ik uit de Formule r-wereld
kom en een bepaalde kijk heb op
zaken."
Al zo'n dertien jaar trekken vader
en zoon Verstappen met elkaar
op. Dag in, dag uit. Met maar één
doel voor ogen: de Formule 1 ha
len. „Niet omdat Max mijn droom
moet verwezenlijken. Maar als je
met iets bezig bent, heel intensief
bezig bent, probeer je ook het al
lerhoogste te bereiken." Die top,
de koningsklasse van de interna
tionale autosport, bereikte Max
eerder dan Jos had durven dro
men. Om precies te zijn: na één
jaartje Formule 3. Jos zegt zelf ver
bluft te staan van Max' koelbloe
digheid, wagenbeheersing en
technische kennis. „Dat kost
meestal tijd, maar Max heeft dat
beetje extra. En dat zeg ik niet om
dat het mijn zoon is. Hij is op alle
vlakken beter dan ik was: qua uit
straling, politiek, puur als cou
reur. Ik weet wat mijn minpun
ten waren en die haal of houd ik
bij hem weg."
Ook in de nabije omgeving kan
Jos hard optreden, wel eens men
sen voor de kop stoten. „Ik bedoel
dat niet slecht, maar alles gebeurt
in het belang van Max. Hij moet
zich ergens goed bij voelen en an
ders wil ik het niet." Het is een
van de redenen dat in Melbourne
buiten manager Raymond Ver
meulen en Jos zelf niemand uit
de directe omgeving present is.
Het heeft allemaal met focus te
maken. Het is een van de redenen
dat Toro Rosso geen pr-activitei-
ten rond Max Verstappen heeft ge
pland in Melbourne. „Je weet hoe
het gaat: als Max zondag een fout
maakt, begint de discussie over
zijn leeftijd weer, terwijl hij fou
ten mag en misschien wel moet
maken." Maar toch, de hype die
rond de jonge Verstappen is ont
staan schept verwachtingen, die
deels zelfs door Red Bull-talent-
ontdekker Helmut Marko werden
aangewakkerd door Max onlangs
te vergelijken met Ayrton Senna.
„Je moet reëel zijn. Er zijn vijf
teams waar Toro Rosso normaal
niet tegenop kan. Als die voor je
eindigen en niet uitvallen, is een
elfde plaats het hoogst haalbare."
bezig bent,
probeer je ook het
allerhoogste te
bereiken
Van der Garde heeft tot nog toe
de rechters aan zijn zijde gehad.
Zij achten het racecontract dat de
Amsterdammer heeft met de
Zwitserse renstal rechtsgeldig.
Het team kreeg gisteren opdracht
alles in het werk te stellen om
Van der Garde te kunnen laten ra
cen in de Grand Prix van Austra
lië, de openingsrace van het nieu
we seizoen in Melbourne. Con
creet betekent dat het maken van
een stoeltje op maat en het rege
len van de vereiste racelicentie.
Teambaas Monisha Kaltenborn
van Sauber liet niets los over de
gesprekken die gaande zouden
zijn. „Het is een onderwerp waar
ik niet over kan spreken, maar de
kwestie heeft wel een negatieve
invloed", zei de vrouw die wordt
beschouwd als de kwade genius.
Kaltenborn schoof aan het einde
van vorig seizoen het contract
met Van der Garde moeiteloos op
zij om twee andere coureurs met
veel meer sponsorgeld vast te leg
gen. Van der Garde arriveerde gis
teren wel op het circuit in een ra-
cepak en was ook even in de gara
gebox van Sauber, maar hij reed
niet in de eerste trainingen.
'Max is op alle vlakken
MELBOURNE - Formule 1-coureur
Max Verstappen is in Melbourne
met wisselend succes de eerste
vrije trainingsdag voor de Grand
Prix van Australië doorgekomen.
De zeventienjarige Limburger sloot
de eerste sessie op Albert Park
met een tevreden gevoel af (31
rondes en de zesde tijd). Zijn twee
de optreden bleef daarna echter be
perkt tot zes rondjes, met de veer
tiende tijd.
door Ivo Op den Camp
Jos Verstappen
Jos Verstappen
MELBOURNE - De juridische soap
rond autocoureur Giedo van der
Garde en Formule 1-renstal Sauber
kreeg gisteren weer een nieuwe
wending. Het hooggerechtshof van
de staat Victoria in Australië droeg
de ruziënde partijen op in 'zeer zin
nige onderhandelingen' tot een op
lossing te komen in hun ingewikkel
de conflict. De advocaat van de Ne
derlander liet later weten dat er
'constructieve gesprekken' zijn ge
voerd, maar aan het einde van de
dag was er nog geen akkoord naar
buiten gekomen.
Europees kampioen Sjinkie Knegt is sterk begonnen aan de wereldkampioenschappen shorttrack in Moskou. De
Fries won met overmacht zijn serie op de 1500 meter, foto EPA