Verstappen fait fa Wa§' Van der Garde in gesprek met Sauber 44 Je moet reëel zijn. Er zijn vijf teams waar Toro Rosso normaal niet tegenop kan 44 Als je met iets 44 SPORT FORMULE 1 Vader Jos Verstappen hoopt dat zijn zoon een rustiger begin van zijn Formule 1- carrère beleeft dan hijzelf. Na ongeveer twintig minuten keerde Verstappen noodgedwon gen terug naar de pitstraat vanwe ge een technisch euvel. Zijn mon teursteam deed er daarna alles aan om het probleem nog voor het einde van de trainingssessie te herstellen, maar dat lukte niet. „Dat is frustrerend, maar ligt bui ten mijn macht", concludeerde hij. „Ik heb tijdens de tweede ses sie niet veel kunnen rijden door een probleem met de batterijen van de auto. Het is verre van ide aal dat we baantijd hebben verlo ren." Verstappen toonde zich tijdens de eerste sessie bijzonder gretig. Hij reed als eerste het circuit op, reed behoorlijk wat rondjes en was slechts één keer de controle over zijn bolide ietsje kwijt. Ver stappen was met een tijd van 1.31,067 een fractie minder snel dan zijn teamgenoot bij Toro Ros so, Carlos Sainz. De Spanjaard zet te de vierde tijd neer. „Het ging lekker. Ik heb veel ron den kunnen afleggen en zo de baan goed leren kennen. Dat was het belangrijkste. Ik ben op het as falt gebleven, heb geen fouten ge maakt en de snelheid zat er goed in bij de STR10. Daar ben ik dus tevreden over", liet Verstappen weten. „Samen met mijn engi neers ga ik de data bestuderen en dan bekijken we wat er nog beter moet en kan. Dat proberen we ver volgens in de laatste vrije training te verbeteren om een goede kwali ficatie te kunnen rijden." MELBOURNE - Sao Paulo 1994; Mel bourne 2015. Onvergelijkbare we relden, behalve voor Jos Verstap pen. Daar in Brazilië, omgeven door golfplaten hutjes, rioolwater dat door de straten stroomt, loeiende sirenes, de angst voor cri minaliteit en de voortdurende stank en smog van een metropool die geen raad weet met zijn ex pansiedrift, maakte de begin deze maand 43 jaar geworden Jos Ver stappen zijn racedebuut. In Melbourne, met de imponeren de skyline van een moderne stad op de achtergrond, waar milieu met hoofdletters wordt geschre ven, in een park waar relaxte be zoekers joggen of hun picknick verorberen en armoede nauwe lijks zichtbaar is, ziet diezelfde Jos Verstappen morgen zijn zoon in de Formule 1 debuteren. „Max is er klaar voor", weet de man die tussen 1994 en 2003 meer dan honderd Grands Prix reed zeker, „dat was ik toen zeker niet." Het jongensboek van Jos Verstap pen heeft een vreemd plot, met het spannendste hoofdstuk met een na de inleiding. Dat van Max moet een beter geregisseerde ver haallijn krijgen. „In elk geval met een rustiger begin", blikt pa terug naar zijn onstuimige debuut jaar. Honderden miljoenen zagen live vanaf het circuit van Interlagos een groene bolide holderdebolder een salto mortale maken. De Be- netton van Verstappen, de Lim burgse rauwdouwer die een paar maanden later weer de voorpagi na's haalde toen hij bijna levend verbrandde, omdat zijn team had geklungeld met de tankinstallatie. Verstappen midden in de vuur zee; als door een wonder hield hij er slechts lichte verwondingen aan over. Nee, zegt Jos Verstappen, zo moet het vooral niet gaan met zijn zoon. En, zo denkt hij, zal het niet gaan bij Toro Rosso. „Max is veel verder dan ik toen was bij mijn debuut. Rijper, ervarener, opti maal geprepareerd voor het grote werk." Jos werd in 2994 als het wa re in het diepe gegooid. Moest plotseling invallen voor de gewon de Fin J.J. Lehto, als teamgenoot van Michael Schumacher, de lieve ling van Benetton die dat jaar voor het eerst wereldkampioen werd. „Natuurlijk pak je die kans als je gevraagd wordt, maar een eerlijke kans? Nee, zo voelde het in elk geval niet." De loopbaan van Jos kwam al snel op een hellend vlak en ging uit eindelijk bij Minardi eind 2003 als een nachtkaars uit. Wat is bijge bleven: zijn flitsende starts, risi covolle inhaalmanoeuvres, spijker harde duels, maar ook veel uitval- beurten. Een loopbaan met fou ten, zowel op als naast de baan, waarvoor hij zijn zoon wil behoe den. „Het team heeft Max opti maal voorbereid. Hij heeft veel ki lometers kunnen rijden, veel in de simulator gezeten en heeft een personal trainer die elke dag met Max bezig is om hem fysiek klaar te stomen voor het grote werk." Maar, er is meer. Veel meer. For mule 1 is ook een wereld van list en bedrog, van politiek gekonkel. „Ik weet, door schade en schande wijs geworden, natuurlijk wel hoe het werkt. Er komt veel op Max af. Dat probeer ik in goede banen te leiden." Waarbij hij het team niet in de weg wil lopen. „Ik stel me bescheiden op, op de ach tergrond. Wil in geen geval een last zijn. Maar Franz Tost (team baas van Toro Rosso) betrekt me wel vaker bij zaken. Gewoon, om dat ik uit de Formule r-wereld kom en een bepaalde kijk heb op zaken." Al zo'n dertien jaar trekken vader en zoon Verstappen met elkaar op. Dag in, dag uit. Met maar één doel voor ogen: de Formule 1 ha len. „Niet omdat Max mijn droom moet verwezenlijken. Maar als je met iets bezig bent, heel intensief bezig bent, probeer je ook het al lerhoogste te bereiken." Die top, de koningsklasse van de interna tionale autosport, bereikte Max eerder dan Jos had durven dro men. Om precies te zijn: na één jaartje Formule 3. Jos zegt zelf ver bluft te staan van Max' koelbloe digheid, wagenbeheersing en technische kennis. „Dat kost meestal tijd, maar Max heeft dat beetje extra. En dat zeg ik niet om dat het mijn zoon is. Hij is op alle vlakken beter dan ik was: qua uit straling, politiek, puur als cou reur. Ik weet wat mijn minpun ten waren en die haal of houd ik bij hem weg." Ook in de nabije omgeving kan Jos hard optreden, wel eens men sen voor de kop stoten. „Ik bedoel dat niet slecht, maar alles gebeurt in het belang van Max. Hij moet zich ergens goed bij voelen en an ders wil ik het niet." Het is een van de redenen dat in Melbourne buiten manager Raymond Ver meulen en Jos zelf niemand uit de directe omgeving present is. Het heeft allemaal met focus te maken. Het is een van de redenen dat Toro Rosso geen pr-activitei- ten rond Max Verstappen heeft ge pland in Melbourne. „Je weet hoe het gaat: als Max zondag een fout maakt, begint de discussie over zijn leeftijd weer, terwijl hij fou ten mag en misschien wel moet maken." Maar toch, de hype die rond de jonge Verstappen is ont staan schept verwachtingen, die deels zelfs door Red Bull-talent- ontdekker Helmut Marko werden aangewakkerd door Max onlangs te vergelijken met Ayrton Senna. „Je moet reëel zijn. Er zijn vijf teams waar Toro Rosso normaal niet tegenop kan. Als die voor je eindigen en niet uitvallen, is een elfde plaats het hoogst haalbare." bezig bent, probeer je ook het allerhoogste te bereiken Van der Garde heeft tot nog toe de rechters aan zijn zijde gehad. Zij achten het racecontract dat de Amsterdammer heeft met de Zwitserse renstal rechtsgeldig. Het team kreeg gisteren opdracht alles in het werk te stellen om Van der Garde te kunnen laten ra cen in de Grand Prix van Austra lië, de openingsrace van het nieu we seizoen in Melbourne. Con creet betekent dat het maken van een stoeltje op maat en het rege len van de vereiste racelicentie. Teambaas Monisha Kaltenborn van Sauber liet niets los over de gesprekken die gaande zouden zijn. „Het is een onderwerp waar ik niet over kan spreken, maar de kwestie heeft wel een negatieve invloed", zei de vrouw die wordt beschouwd als de kwade genius. Kaltenborn schoof aan het einde van vorig seizoen het contract met Van der Garde moeiteloos op zij om twee andere coureurs met veel meer sponsorgeld vast te leg gen. Van der Garde arriveerde gis teren wel op het circuit in een ra- cepak en was ook even in de gara gebox van Sauber, maar hij reed niet in de eerste trainingen. 'Max is op alle vlakken MELBOURNE - Formule 1-coureur Max Verstappen is in Melbourne met wisselend succes de eerste vrije trainingsdag voor de Grand Prix van Australië doorgekomen. De zeventienjarige Limburger sloot de eerste sessie op Albert Park met een tevreden gevoel af (31 rondes en de zesde tijd). Zijn twee de optreden bleef daarna echter be perkt tot zes rondjes, met de veer tiende tijd. door Ivo Op den Camp Jos Verstappen Jos Verstappen MELBOURNE - De juridische soap rond autocoureur Giedo van der Garde en Formule 1-renstal Sauber kreeg gisteren weer een nieuwe wending. Het hooggerechtshof van de staat Victoria in Australië droeg de ruziënde partijen op in 'zeer zin nige onderhandelingen' tot een op lossing te komen in hun ingewikkel de conflict. De advocaat van de Ne derlander liet later weten dat er 'constructieve gesprekken' zijn ge voerd, maar aan het einde van de dag was er nog geen akkoord naar buiten gekomen. Europees kampioen Sjinkie Knegt is sterk begonnen aan de wereldkampioenschappen shorttrack in Moskou. De Fries won met overmacht zijn serie op de 1500 meter, foto EPA

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 46