36 SPORT
FORMULE 1
e
In Melbourne staan zondag vier debutanten aan de start bij de
openingsrace van het nieuwe Formule 1-seizoen. Naast Max
Verstappen, met zijn zeventien jaar de jongste coureur ooit in de
koningsklasse van de autosport, rijden ook Carlos Sainz jr., Felipe Nasr
en Roberto Merhi hun eerste race in de Formule 1.
o
MELBOURNE - Een stukje psychologische oor
logsvoering. In de hospitality-ruimte van
Toro Rosso leunt Carlos Sainz senior quasi
nonchalant tegen de bar. De 52-jarige twee
voudig rallywereldkampioen (1990 en 1992) is
in gesprek met een prominent van Cepsa, de
Spaanse aardoliemaatschappij die Toro Rosso
voor de nodige miljoenen sponsort. Net op
dat moment komt Jos Verstappen binnen, die
zich een weg wil banen langs de bar. Blikken
kruisen elkaar, maar daar blijft het bij. Geen
knikje, geen lachje, niets. „Met elkaar praten?
Och, zal wel een keer gebeuren, maar wat
heeft het voor zin?", vraagt Verstappen senior
zich af. „We hebben tegenstrijdige belangen."
De twee oude rotten kennen het klappen van
de zweep; allebei gehard in de meedogenloze
wereld van de autosport. Ze houden zich wij
selijk buiten elke discussie en laten het aan
hun zoons over om uit te maken wie straks
het hoogste lied zingt. Carlos junior en Max
hebben op het eerste oog minder last van
mind games. Ze gaan amicaal met elkaar om, al
thans voor de buitenwereld. Zitten aan tafel
om een spelletje circuitkennis te doen; rijden
samen met gasten kartraces en meer van dat
soort bij het vak van Formule i-coureur horen
de pr-activiteiten. Maar ze delen ook kennis,
want het is in ieders belang dat de Toro Rosso
STR10 beter en sneller wordt. „Er wordt vaak
overspannen gedaan over teamgenoten",
vindt Carlos Sainz (20). „We gaan prima met
elkaar om, werken hard en we maken samen
ook leuke dingen mee. De sfeer is uitstekend.
Natuurlijk zal straks de rivaliteit de kop opste
ken en is het uiteindelijk mijn bedoeling Max
te verslaan. Dat is de essentie van autoracen."
De eerste slag heeft Sainz echter al een half
jaar geleden verloren. Ondanks zijn titel in de
Formule Renault 3.5 World Series trok hij aan
het kortste eind bij de rijderskeuze. Helmut
Marko, talentenjager van Red Buil, gaf de
voorkeur aan Max Verstappen en wachtte
met het vastleggen van Sainz tot eind novem
ber. Dat zette aanvankelijk kwaad bloed bij de
Spanjaard, die dacht over waterdichte afspra
ken te beschikken. „Dat was even vervelend,
maar ik denk dat ik heb laten zien dat ik dit
verdien." Maar toch, gepasseerd worden door
een tiener die nog maar net de karts was ont
groeid, dat deed pijn. „Ja, ik was het er toen
ook niet mee eens. Maar inmiddels heb ik wel
gezien hoe goed Max is."
Sainz is een typische Madrileno, geboren en
getogen in Madrid: een stadsmens (met twee
de woning in Londen), trots - af en toe op het
arrogante af - uiterst zelfverzekerd en fan van
Real Madrid. Een strategie om Verstappen
voor te blijven? „Die is er niet", zegt hij, maar
stiekem gokt hij op zijn ervaring. Sainz junior
maakt al vijfjaar deel uit van het Red Buil ju
nior-team en stapte al in 2010 over van de
kartsport naar de formule-racerij. „Ik weet
hoe ik met druk om moet gaan. Max is heel
snel, maar heeft weinig ervaring. Mijn erva
ring kan me helpen een auto beter te maken."
Wat niet onderschat moet worden is het door
zettingsvermogen van Sainz. Dat is niet al
leen aan het licht gekomen door prestaties,
maar vooral door de absolute wil om uit de
schaduw van zijn beroemde vader te stappen.
Altijd was hij Carlos Sainz junior. „Altijd was
ik de zoon van. Dat wilde ik niet. Ik kon dat
maar op één manier tenietdoen: door te win
nen en een belangrijk kampioenschap te vero
veren." Daar slaagde de jonge Spanjaard in,
waarna hij meteen aan iedereen duidelijk
maakte de toevoeging junior niet meer te wil
len zien of horen. „Ik ben nu Carlos Sainz de
Formule i-coureur. En die andere, dat is Car
los Sainz, de vader van...", lacht hij.
De familieband is er niet door verstoord.
„Daar zal ik ook op letten, maar hij (knikt
richting zijn vader) is nu wel de pa van..."
Concrete doelen - behalve Max Verstappen
verslaan - heeft Sainz niet dit jaar. Teambaas
Franz Tost orakelt meer dan eens dat zijn rij
ders vrijwel elke race bij de eerste tien kun
nen eindigen, maar of dat realistisch is?
Sainz ervaart het niet als extra druk op zijn
schouders. „Als je op school voor 'n zesje gaat,
loop je het risico een vier te halen. Ga je voor
een acht, haal je meestal wel een voldoende.
Er is niets mis mee om hoge doelen na te stre
ven."
FORMULE 1-KALENDER 2015
Carlos Sainz senior
is nu 'de vader van'
door Ivo Op den Camp
Australië
Melbourne
15 mrt
H Maleisië
Kuala Lumpur
29 mrt
1 China
Sjanghai
12 apr
E] Bahrein
Sakhir
19 apr
1 Spanje
Barcelona
10 mei EUROPA
n Monaco
Monte Carlo
24 mei
E Canada
Montreal
7 juni
1 Oostenrijk
Spielberg
21 juni
Cl Cr.-Brittannië
Silverstone
5 juli
CT1 Duitsland
Hockenheim*
19 juli
EB Hongarije
Boedapest
26 juli
tl België
Spa
23 aug
EB Italië
Monza
6 zep
F1 terug in
Mexico Stad
na 23 jaar
f moet nog worden bevestigd
E] Singapore
Marina Bay
20 sep
EH Ver. Staten
Austin
25 okt
f13 Japan
Suzuka
27 sep
m Mexico
Mexico City
1 nov
E Rusland
Sots//
11 okt
EE Brazilië
Sao Paulo
15 nov
infographic GN bron FIA
FT? Abu Dhabi
Yas Marina
29 nov