36 SPORT FORMULE 1 e In Melbourne staan zondag vier debutanten aan de start bij de openingsrace van het nieuwe Formule 1-seizoen. Naast Max Verstappen, met zijn zeventien jaar de jongste coureur ooit in de koningsklasse van de autosport, rijden ook Carlos Sainz jr., Felipe Nasr en Roberto Merhi hun eerste race in de Formule 1. o MELBOURNE - Een stukje psychologische oor logsvoering. In de hospitality-ruimte van Toro Rosso leunt Carlos Sainz senior quasi nonchalant tegen de bar. De 52-jarige twee voudig rallywereldkampioen (1990 en 1992) is in gesprek met een prominent van Cepsa, de Spaanse aardoliemaatschappij die Toro Rosso voor de nodige miljoenen sponsort. Net op dat moment komt Jos Verstappen binnen, die zich een weg wil banen langs de bar. Blikken kruisen elkaar, maar daar blijft het bij. Geen knikje, geen lachje, niets. „Met elkaar praten? Och, zal wel een keer gebeuren, maar wat heeft het voor zin?", vraagt Verstappen senior zich af. „We hebben tegenstrijdige belangen." De twee oude rotten kennen het klappen van de zweep; allebei gehard in de meedogenloze wereld van de autosport. Ze houden zich wij selijk buiten elke discussie en laten het aan hun zoons over om uit te maken wie straks het hoogste lied zingt. Carlos junior en Max hebben op het eerste oog minder last van mind games. Ze gaan amicaal met elkaar om, al thans voor de buitenwereld. Zitten aan tafel om een spelletje circuitkennis te doen; rijden samen met gasten kartraces en meer van dat soort bij het vak van Formule i-coureur horen de pr-activiteiten. Maar ze delen ook kennis, want het is in ieders belang dat de Toro Rosso STR10 beter en sneller wordt. „Er wordt vaak overspannen gedaan over teamgenoten", vindt Carlos Sainz (20). „We gaan prima met elkaar om, werken hard en we maken samen ook leuke dingen mee. De sfeer is uitstekend. Natuurlijk zal straks de rivaliteit de kop opste ken en is het uiteindelijk mijn bedoeling Max te verslaan. Dat is de essentie van autoracen." De eerste slag heeft Sainz echter al een half jaar geleden verloren. Ondanks zijn titel in de Formule Renault 3.5 World Series trok hij aan het kortste eind bij de rijderskeuze. Helmut Marko, talentenjager van Red Buil, gaf de voorkeur aan Max Verstappen en wachtte met het vastleggen van Sainz tot eind novem ber. Dat zette aanvankelijk kwaad bloed bij de Spanjaard, die dacht over waterdichte afspra ken te beschikken. „Dat was even vervelend, maar ik denk dat ik heb laten zien dat ik dit verdien." Maar toch, gepasseerd worden door een tiener die nog maar net de karts was ont groeid, dat deed pijn. „Ja, ik was het er toen ook niet mee eens. Maar inmiddels heb ik wel gezien hoe goed Max is." Sainz is een typische Madrileno, geboren en getogen in Madrid: een stadsmens (met twee de woning in Londen), trots - af en toe op het arrogante af - uiterst zelfverzekerd en fan van Real Madrid. Een strategie om Verstappen voor te blijven? „Die is er niet", zegt hij, maar stiekem gokt hij op zijn ervaring. Sainz junior maakt al vijfjaar deel uit van het Red Buil ju nior-team en stapte al in 2010 over van de kartsport naar de formule-racerij. „Ik weet hoe ik met druk om moet gaan. Max is heel snel, maar heeft weinig ervaring. Mijn erva ring kan me helpen een auto beter te maken." Wat niet onderschat moet worden is het door zettingsvermogen van Sainz. Dat is niet al leen aan het licht gekomen door prestaties, maar vooral door de absolute wil om uit de schaduw van zijn beroemde vader te stappen. Altijd was hij Carlos Sainz junior. „Altijd was ik de zoon van. Dat wilde ik niet. Ik kon dat maar op één manier tenietdoen: door te win nen en een belangrijk kampioenschap te vero veren." Daar slaagde de jonge Spanjaard in, waarna hij meteen aan iedereen duidelijk maakte de toevoeging junior niet meer te wil len zien of horen. „Ik ben nu Carlos Sainz de Formule i-coureur. En die andere, dat is Car los Sainz, de vader van...", lacht hij. De familieband is er niet door verstoord. „Daar zal ik ook op letten, maar hij (knikt richting zijn vader) is nu wel de pa van..." Concrete doelen - behalve Max Verstappen verslaan - heeft Sainz niet dit jaar. Teambaas Franz Tost orakelt meer dan eens dat zijn rij ders vrijwel elke race bij de eerste tien kun nen eindigen, maar of dat realistisch is? Sainz ervaart het niet als extra druk op zijn schouders. „Als je op school voor 'n zesje gaat, loop je het risico een vier te halen. Ga je voor een acht, haal je meestal wel een voldoende. Er is niets mis mee om hoge doelen na te stre ven." FORMULE 1-KALENDER 2015 Carlos Sainz senior is nu 'de vader van' door Ivo Op den Camp Australië Melbourne 15 mrt H Maleisië Kuala Lumpur 29 mrt 1 China Sjanghai 12 apr E] Bahrein Sakhir 19 apr 1 Spanje Barcelona 10 mei EUROPA n Monaco Monte Carlo 24 mei E Canada Montreal 7 juni 1 Oostenrijk Spielberg 21 juni Cl Cr.-Brittannië Silverstone 5 juli CT1 Duitsland Hockenheim* 19 juli EB Hongarije Boedapest 26 juli tl België Spa 23 aug EB Italië Monza 6 zep F1 terug in Mexico Stad na 23 jaar f moet nog worden bevestigd E] Singapore Marina Bay 20 sep EH Ver. Staten Austin 25 okt f13 Japan Suzuka 27 sep m Mexico Mexico City 1 nov E Rusland Sots// 11 okt EE Brazilië Sao Paulo 15 nov infographic GN bron FIA FT? Abu Dhabi Yas Marina 29 nov

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 36