TO0S PZC Geen verstoppertje bij Ikea 2 IN HET NIEUWS VERKOOP TALPA COLOFON Nederland stelt iets voor in de internationale tv-wereld. Juist doordat het een klein land is. Gebrek aan groot geld dwingt tot nieuwe ideeën. Maak iemand abonnee! PAUL KUSTERS toosenhenk.nl OQ JOHN DE MOL VERKOOPT TALPA VOOR HALF MILJARD KNAP! IK HEB HEM METEEN EEN DOOS GEBAK GESTUURD T: 0118-43 4050 T: 0113- 31 5670 T: 0115- 64 5740 T: 0111- 45 4650 HILVERSUM - Het grote geld in de tv-wereld zit niet bij de zenders. Het is alleen maar een hoop ge doe om een tv-station in de lucht houden. De miljarden zijn veel makkelijker te verdienen met het bedenken, ontwikkelen en door verkopen van programma's, zegt tv-wetenschapper Maarten Ree- sink van de Universiteit van Am sterdam. „Dat is de grote moneymaker." En dat is precies v John de Mol goed kan. Kijk naar het succes van Big Brother, The Voice en Utopia. Die programma's zorgden er voor dat de ko- We weten best dat reality-tv gestuurde realiteit is pers voor zijn Talpa in de rij stonden. Dat Tal pa nu voor miljoe nen en waarschijn lijk uiteindelijk meer dan 1 miljard euro eigendom wordt van ITV, zeg maar het Brit se RTL, staat niet op zich. Het Amerikaanse Time Warner kocht vorig jaar Eyeworks van Reinout Oerlemans. Endemol, het vroegere bedrijf van De Mol met Joop van den Ende, is in de cember samengegaan met het Britse Shine. Waar die interesse uit grote tv-markten als de Amerikaanse en Britse in Nederlandse bedrij ven vandaan komt? „De markt is hier klein, maar kleine budgetten maken creatief', zegt Dan Blazer. Hij is samen met Erik van der Hoff oprichter van BlazHoffski waarin Warner Bros. in 2011 al een meerderheidsbelang nam. Ze zijn bekend van onder andere Hello Goodbye, Beste Singer-Song writer van Nederland, Keuringsdienst van Waarde en Down met Johnny. I „Hello I Goodbye A maken we hier met een heel klein team. We hebben het aan ver schillende lan den verkocht. Ik ben net naar Ame rika geweest om het daar te helpen opzetten", vertelt Blazer. „Dan zie je pas het ver schil met die in onze ogen enor me budgetten." Dure historische drama's als het Downton Abbey, waarmee ITV mo menteel scoort, worden hier dan ook niet gemaakt. Nederlanders zijn vooral goed in reality-tv, want dat kost veel minder. We kijken in Nederland boven dien graag naar gewone mensen. „We willen de realiteit hebben", zegt cultuurtheoloog Frank Bos man van Tilburg University. „Hoe een ster zich in het gewone leven gedraagt, wat gebeurt als je tien mensen op een onbewoond ei land zet, of als je 24 uur opgeslo ten wordt met een of andere pre sentator. We weten best dat reali ty-tv gestuurde realiteit is, maar willen op z'n minst het idee heb ben dat we naar de realiteit aan het kijken zijn." Dat is onze aard, denkt hij. „Of ei genlijk hoe wij zelf onze volks aard graag zien." „We hebben een tolerante cul tuur, staan open voor nieuwe din gen, dus ook nieuwe tv-program- ma's", stelt Reesink. Dat maakt Nederland ook geschikt voor het uittesten van programma's. Net als vroeger in de platenindustrie, geldt in de tv-wereld de regel: dat wat in Nederland werkt, slaat in veel andere Europese landen ook aan. Blazer kan erover meepraten: „Keuringsdienst van Waarde ma ken we in Nederland al jaren. Door Warner hebben we het pro gramma in Engeland kunnen ver kopen, waar het op Channel 4 al vier seizoenen een succes is. Het wordt nu uitgerold naar de Scandinavische landen en Duitsland." De afgelopen dagen zijn op Face- book verscheidene oproepen ge daan voor het spelen van verstop pertje in Ikea-vestigingen. Duizen den mensen meldden zich aan. De eerste was voor de Ikea Zwolle en zou op 15 juni plaatsvinden. Op verzoek van Ikea Nederland werd dat evenement afgeblazen. Meer dan 32.000 mensen meld den zich aan voor een evenement op 16 mei in Ikea Eindhoven. De organisatoren laten weten dat ze nu op zoek zijn naar een andere, nog geheime locatie. Elke dag komen er meer spontane verstoppertje-acties bij, zoals in Ikea Breda op 9 mei (3000 deelne mers), Ikea Delft op 7 juni (90 deelnemers), Ikea Utrecht op 18 april (8400 deelnemers) en Ikea Amsterdam op 3 april (13.000 deel nemers). Alle organisatoren hebben van Ikea Nederland te horen gekregen dat een grootschalig spelletje ver stoppertje niet de bedoeling is. „We hebben het vorig jaar toegela ten in de Ikea in Wilrijk in Bel gië", zegt woordvoerder Suzanne Bouten. „Dat was op verzoek van Elise Hoppe, die dat graag eens in haar leven had gedaan. Omdat we ludieke acties zeker waarderen, hebben we meegewerkt. Maar we hebben toen al gezegd dat het een malig was, omdat zoiets veel im plicaties heeft voor de veiligheid van onze klanten." De organisatoren in Amsterdam, die zich de Algemeen Nut Beogen de Instelling noemen, zijn overi gens geenszins van plan zich te rug te trekken. „In onze spelvoor- waarden benadrukken wij dat ie dere deelnemer zich als klant moet gedragen en in elk geval één artikel in de winkel moet aan schaffen", stellen ze. Edisonweg 37E, Vlissingen Postbus 5046, 4380 KA Vlissingen 0118- 43 4000 www.pzc.nl Uitgever Erik van Gruijthuijsen Hoofdredactie Peter Jansen pjansen@pzc.nl Arie Leen Kroon (adj.) aikroon@pzc.nl Centrale redactie T: 0118- 43 4010 E: redactie@pzc.nl Redactie Walcheren Postbus 5046, 4380 KA Vlissingen E-mail: walcheren@pzc.nl Redactie Bevelanden-Tholen E-mail: bevelanden@pzc.nl tholen@pzc.nl Redactie Zeeuws-Vlaanderen Postbus 145, 4530 AC Terneuzen E-mail: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl Redactie Schouwen-Duiveland E-mail: schouwen-duiveland@pzc.nl Commercieel directeur Ivo van der Velde Advertenties Afdeling Direct Sales regio Zuid T: 088-0139995 E-mail: adverteren.zeeland@wegenermedia.nl Personeelsadvertenties:055-5388000 Familieberichten: 088- 0139 999 Kleintjes: 0900- 6743 836 Krant niet ontvangen? Onze excuses. Meld het via www.pzc.nl/geenkrant U ontvangt restitutie en u kunt de krant van vandaag lezen via E-paper. Vragen? Bel: 088-0139910 Abonnementstarieven Deze vindt u op www.pzc.nl/tarieven Abonneren, wijziging vakantie service? Informatie kunt u vinden op onze site www.pzc.nl/service of bel: 088-0139910. Auteursrechten Alle auteursrechten voorbehouden Uitge verij Provinciale Zeeuwse Courant, onder deel van Koninklijke Wegener NV. Publicatie recht beeldende kunst via Beeldrecht. Voor meer informatie: copyright@wegener.nl Gegevensbescherming PZC is een uitgave van Wegener NV. Weg ener legt van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van de abonnementsovereen komst. Deze gegevens kunnen gebruikt wor den om u op de hoogte te houden van inte ressante producten en diensten van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig gese lecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op informatie van de PZC of indien u uw toestemming voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt in trekken, kunt u dit schriftelijk kenbaar ma ken bij PZC Lezersservice. Zie ook het priva cy statement op www.pzc.nl Klein budget maakt creatief door Saskia Wassenaar Frank Bosman, cultuurtheoloog En u als trouwe abonnee ontvangt een VVV-cadeaubon t.w.v. 50,-* De nieuwe abonnee leest de krant 24/7 digitaal nieuws 2 maanden gratis en betaalt vervolgens normaal tarief. Maak iemand abonnee op: www.pzc.nl/abonneewerftabonnee *Voorwaarde is dat u én de nieuwe abonnee minimaal 6 maanden abonnee blijven. door Lilian Dominicus www.pzc.nl/abonneewerftabonnee AMSTERDAM - Een teleurstelling voor de mensen die verstoppertje willen spelen tussen de Billy-boe- kenkasten en Klippan-zitbanken: het mag niet van Ikea.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 2