I
Goed geluisterd naar
de wensen van de klant
16 AUTO
Racefiets van Audi Multimedia in bak
in beperkte oplage van Jeep Renegade
Trek een paar
Maserati's aan
Ford e-bike werkt
samen met auto's
RIJTEST INFINITI Q50 2.0 T
NIEUWTJES
Het Japanse Infiniti wil
in Europa met viercilin-
dermotoren voet aan
de grond krijgen. In de
compacte Q50 is behal
ve de bestaande diesel
nu ook een benzine
krachtbron beschikbaar.
Infiniti koopt viercilinder-
motoren bij Mercedes. Dat
lijkt een zakelijke deal, toch
zit er meer achter. Infiniti is
het luxemerk van Nissan,
dat weer een alliantie heeft
met Renault. De combi
Renault-Nissan wisselde enige ja
ren geleden aandelen uit met
Daimler-Benz en dat resulteert in
het delen van componenten en
zelfs complete auto's.
De Q50 concurreert met zijn leng
te van 4,79 meter met auto's als
de BMW 3-serie, Mercedes C-klas-
se en Lexus IS300I1. Stuk voor
stuk sedans voor vooral zakelijke
rijders. De klanten letten op een
verantwoorde aanschafprijs en
een gunstige kilometerkostprijs,
gekoppeld aan een hoogwaardige
afwerking en dito rijgedrag. De In
finiti Q50 kan op alle terreinen
aardig met de concurrentie mee,
maar heeft last van de relatieve
onbekendheid en een vormge
ving die nog erg Aziatisch is.
De binnenruimte voldoet keurig
aan de eisen en de gebruikte mate
rialen zijn van een hoog niveau.
De auto biedt ook de grootste ba
gageruimte in zijn klasse. Nadeel
is dat als je iets helemaal achterin
wilt leggen, je bijna in die bagage
ruimte moet kruipen.
Op elektronicagebied gaat de Q50
behoorlijk ver. Er zitten maar
liefst twee digitale schermen op
de middenconsole. Regelmatige
bestuurders maken hierop hun ei
gen profiel aan, met diverse voor
keuren. De mate van stuurbe
krachtiging kan worden ingesteld.
Ook blijft de auto zelfstandig bin
nen de lijnen op de weg.
De motor is de 2.0 liter turbo, die
net als in de C-klasse van Merce
des 211 pk levert. Infiniti koppelt
die aan een zeventraps automaat,
die extra comfort geeft. De motor
is krachtig genoeg voor een sprint
van o naar 100 in 8,5 seconden.
Het gemiddelde brandstofver
bruik (1 op 11,8) is een tegenvaller.
Qua onderstelafstemming raakt
de Q50 de gevoelige snaar volle
dig. De achterwielaandrijver over
tuigt door comfort en sportieve
mogelijkheden. Wie wat wilder
met de auto omspringt, zal mer
ken dat alle elementen keurig in
balans zijn. Het is dan wel verstan
dig voor wat directere reacties op
de besturing te kiezen.
Prijstechnisch kan de Q50 keurig
mee. De nieuwe 2.0 liter turbo
start bij 44.400 euro. Daarmee
loopt de auto behoorlijk in de pas
met de concurrentie.
INFINITI Q50 2.0 T EN DE CONCURRENTEN
RIJ-IMPRESSIE MAZDA CX-5
Dat Mazda een eigen
koers vaart, blijkt on
der meer uit de lance
ring van een 2.5 liter
benzinemotor in de populaire
CX-5. Het merk gaat daarmee
tegen al het downsize turboge-
weld in. Een hoge compressie-
verhouding wordt in de strijd
geworpen tegen het brandstof
verbruik. Uit ervaringen met
de bestaande 2.0 liter benzine
bleek dat de strategie werkt.
Samen met de nieuwe motor,
standaard gekoppeld aan auto
maat en vierwielaandrijving,
voert Mazda detailwijzigingen
door. Die zijn grotendeels geba
seerd op inzichten van klanten.
Zo is het in het interieur stiller
en wordt de modernste elektro
nica toegevoegd, waaronder
noodremsystemen en het auto
matisch koers houden tussen
de lijnen op de weg. Aan de
buitenkant vallen de nieuwe
grille en de verlichting op die
uitsluitend leds gebruikt. De
vernieuwde Mazda CX-5 start
vanaf 27.990 euro.
De typisch Aziatisch vormgegeven Infiniti Q50 is een prima rijdende, premium auto. foto's Automedia
door Tony Vos
Infiniti Q50
Bagage 510 liter, ge
wicht 1.510 kg. Benzine
2.0 liter, 211 pk. Vanaf
42.950 euro, 2.0 T Pre
mium 44.400 euro.
BMW 3-serie
Bagageruimte 480 liter,
gewicht 1.430 kg. Benzi
ne 2.0 liter, 245 pk. Van
af 33.700 euro, 328i
A/T 46.274 euro.
Lexus IS300H
Bagage 450 liter, ge
wicht 1.595 kg. Hybride
2.5 liter, 223 pk. Vanaf
38.590 euro, Business
Line Pro 44.790 euro.
Mercedes C-klasse
Bagage 480 liter, ge
wicht 1.380 kg. Benzine
2.0 liter, 211 pk. Vanaf
37.995 euro, C250
46.995 euro.
Het besturen van een Audi kan
ook vanaf een carbonzadel. Audi
Sport heeft een hoogwaardige
racefiets ontwikkeld en koppelt
daaraan een even hoogwaardige
prijs van net geen 20.000 euro. De
fiets weegt 5,8 kilogram en er wor
den 50 exemplaren van gebouwd.
Exclusiviteit schuilt in de gebruikte
materialen en de onderdelen waar
mee de fiets is afgemonteerd.
Offroadcapaciteit en technologie
gaan samen in de Renegade Hard
Steel Jeep conceptcar. Die voorziet
in een sterke Renegade met specia
le accessoires. De aanhanger heeft
een internethotspot met touch
screen en geeft toegang tot UCon-
nect, dat internetradio, muziek,
social media en tv-stations heeft.
Twee luidsprekers zorgen voor de
opmaat naar een feestje op locatie.
Audi Sport-racefiets.
Maserati komt met een schoenen
collectie. De (sport)schoenen zijn
het resultaat van zorgvuldige ont
werpstudies, gericht op een combi
natie van stijl en comfort. In de
MaseratiStore worden de MC12-
en MC Sport Mid-sneakers voorge
steld. Ze hebben uiteenlopende
kleurencombinaties en zijn vervaar
digd van soepel leer. De prijzen
variëren van 100 tot 195 euro.
Multimedia 'on road'. foto's PR
Ford onderzoekt onder de naam
Ford Smart Mobility Plan hoe elek
trische fietsen kunnen samenwer
ken met auto's en openbaar ver
voer. De prototypen hebben tech
nologie geïnspireerd op de auto
industrie, waaronder een naar ach
teren gerichte ultrasone sensor.
Via een trilsysteem op het stuur
wordt de fietser geattendeerd op
achteropkomend verkeer.
Maserati-schoenencollectie.
Prototype Ford e-bike.
door Tony Vos
Mazda brengt de CX-5 technisch op een hoger niveau, foto Automedia