I Goed geluisterd naar de wensen van de klant 16 AUTO Racefiets van Audi Multimedia in bak in beperkte oplage van Jeep Renegade Trek een paar Maserati's aan Ford e-bike werkt samen met auto's RIJTEST INFINITI Q50 2.0 T NIEUWTJES Het Japanse Infiniti wil in Europa met viercilin- dermotoren voet aan de grond krijgen. In de compacte Q50 is behal ve de bestaande diesel nu ook een benzine krachtbron beschikbaar. Infiniti koopt viercilinder- motoren bij Mercedes. Dat lijkt een zakelijke deal, toch zit er meer achter. Infiniti is het luxemerk van Nissan, dat weer een alliantie heeft met Renault. De combi Renault-Nissan wisselde enige ja ren geleden aandelen uit met Daimler-Benz en dat resulteert in het delen van componenten en zelfs complete auto's. De Q50 concurreert met zijn leng te van 4,79 meter met auto's als de BMW 3-serie, Mercedes C-klas- se en Lexus IS300I1. Stuk voor stuk sedans voor vooral zakelijke rijders. De klanten letten op een verantwoorde aanschafprijs en een gunstige kilometerkostprijs, gekoppeld aan een hoogwaardige afwerking en dito rijgedrag. De In finiti Q50 kan op alle terreinen aardig met de concurrentie mee, maar heeft last van de relatieve onbekendheid en een vormge ving die nog erg Aziatisch is. De binnenruimte voldoet keurig aan de eisen en de gebruikte mate rialen zijn van een hoog niveau. De auto biedt ook de grootste ba gageruimte in zijn klasse. Nadeel is dat als je iets helemaal achterin wilt leggen, je bijna in die bagage ruimte moet kruipen. Op elektronicagebied gaat de Q50 behoorlijk ver. Er zitten maar liefst twee digitale schermen op de middenconsole. Regelmatige bestuurders maken hierop hun ei gen profiel aan, met diverse voor keuren. De mate van stuurbe krachtiging kan worden ingesteld. Ook blijft de auto zelfstandig bin nen de lijnen op de weg. De motor is de 2.0 liter turbo, die net als in de C-klasse van Merce des 211 pk levert. Infiniti koppelt die aan een zeventraps automaat, die extra comfort geeft. De motor is krachtig genoeg voor een sprint van o naar 100 in 8,5 seconden. Het gemiddelde brandstofver bruik (1 op 11,8) is een tegenvaller. Qua onderstelafstemming raakt de Q50 de gevoelige snaar volle dig. De achterwielaandrijver over tuigt door comfort en sportieve mogelijkheden. Wie wat wilder met de auto omspringt, zal mer ken dat alle elementen keurig in balans zijn. Het is dan wel verstan dig voor wat directere reacties op de besturing te kiezen. Prijstechnisch kan de Q50 keurig mee. De nieuwe 2.0 liter turbo start bij 44.400 euro. Daarmee loopt de auto behoorlijk in de pas met de concurrentie. INFINITI Q50 2.0 T EN DE CONCURRENTEN RIJ-IMPRESSIE MAZDA CX-5 Dat Mazda een eigen koers vaart, blijkt on der meer uit de lance ring van een 2.5 liter benzinemotor in de populaire CX-5. Het merk gaat daarmee tegen al het downsize turboge- weld in. Een hoge compressie- verhouding wordt in de strijd geworpen tegen het brandstof verbruik. Uit ervaringen met de bestaande 2.0 liter benzine bleek dat de strategie werkt. Samen met de nieuwe motor, standaard gekoppeld aan auto maat en vierwielaandrijving, voert Mazda detailwijzigingen door. Die zijn grotendeels geba seerd op inzichten van klanten. Zo is het in het interieur stiller en wordt de modernste elektro nica toegevoegd, waaronder noodremsystemen en het auto matisch koers houden tussen de lijnen op de weg. Aan de buitenkant vallen de nieuwe grille en de verlichting op die uitsluitend leds gebruikt. De vernieuwde Mazda CX-5 start vanaf 27.990 euro. De typisch Aziatisch vormgegeven Infiniti Q50 is een prima rijdende, premium auto. foto's Automedia door Tony Vos Infiniti Q50 Bagage 510 liter, ge wicht 1.510 kg. Benzine 2.0 liter, 211 pk. Vanaf 42.950 euro, 2.0 T Pre mium 44.400 euro. BMW 3-serie Bagageruimte 480 liter, gewicht 1.430 kg. Benzi ne 2.0 liter, 245 pk. Van af 33.700 euro, 328i A/T 46.274 euro. Lexus IS300H Bagage 450 liter, ge wicht 1.595 kg. Hybride 2.5 liter, 223 pk. Vanaf 38.590 euro, Business Line Pro 44.790 euro. Mercedes C-klasse Bagage 480 liter, ge wicht 1.380 kg. Benzine 2.0 liter, 211 pk. Vanaf 37.995 euro, C250 46.995 euro. Het besturen van een Audi kan ook vanaf een carbonzadel. Audi Sport heeft een hoogwaardige racefiets ontwikkeld en koppelt daaraan een even hoogwaardige prijs van net geen 20.000 euro. De fiets weegt 5,8 kilogram en er wor den 50 exemplaren van gebouwd. Exclusiviteit schuilt in de gebruikte materialen en de onderdelen waar mee de fiets is afgemonteerd. Offroadcapaciteit en technologie gaan samen in de Renegade Hard Steel Jeep conceptcar. Die voorziet in een sterke Renegade met specia le accessoires. De aanhanger heeft een internethotspot met touch screen en geeft toegang tot UCon- nect, dat internetradio, muziek, social media en tv-stations heeft. Twee luidsprekers zorgen voor de opmaat naar een feestje op locatie. Audi Sport-racefiets. Maserati komt met een schoenen collectie. De (sport)schoenen zijn het resultaat van zorgvuldige ont werpstudies, gericht op een combi natie van stijl en comfort. In de MaseratiStore worden de MC12- en MC Sport Mid-sneakers voorge steld. Ze hebben uiteenlopende kleurencombinaties en zijn vervaar digd van soepel leer. De prijzen variëren van 100 tot 195 euro. Multimedia 'on road'. foto's PR Ford onderzoekt onder de naam Ford Smart Mobility Plan hoe elek trische fietsen kunnen samenwer ken met auto's en openbaar ver voer. De prototypen hebben tech nologie geïnspireerd op de auto industrie, waaronder een naar ach teren gerichte ultrasone sensor. Via een trilsysteem op het stuur wordt de fietser geattendeerd op achteropkomend verkeer. Maserati-schoenencollectie. Prototype Ford e-bike. door Tony Vos Mazda brengt de CX-5 technisch op een hoger niveau, foto Automedia

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 16