Nieuwe raadkaart Tussen kerk en pastorie was vroeger water De 'gesneuvelde' ridder van Coudorpe BUITEN 7 Voor een aantal inzenders bracht de opgave van vorige week de nodige herinneringen boven. Voor A. IJse- baert-Boerjan vormt de rooms-ka- tholieke kerk van Biervliet een rode draad in haar leven, schrijft ze. „Ik ben in de straat achter de kerk geboren, ben er ge doopt, heb er mijn communie gedaan, en ben er getrouwd. De dijk langs de kerk was van mijn vader. Het kerkhof ligt vlak langs de dijk, en daar ligt hij begraven. Dat was zijn wens." Ook E. Duysserinck kent het godshuis al heel lang. „De gracht die je links ziet, is nu de Van der Lindestraat. Daar visten wij vroeger paling in." Het water liep tussen de pastorie en de kerk door, vervolgt de brief. „Een bruggetje was de verbinding tussen de kerk en de pastorie. Hier moesten wij overheen om na onze eerste communie een sinaasappel op te halen. Dat was rond 1957." De pastorie wordt momenteel bewoond door de familie Wauters, weet Duysserinck ook nog te vertellen. Guus Langeraert kwam er vroeger regelma tig. In de tijd van pastoor Burm zwaaide Marie, de huishoudster van de pastoor, daar de scepter", schrijft hij. Mijn vader - hij was bakker op het nabijgelegen Driewegen - liet mij daar met Pasen en Kerstmis altijd een rozijnenbroodje afleveren. Ik kreeg de boodschap mee om er geen geld voor te ont vangen. Als jongetje ging ik dan het tuin- herk door, klom de trappen op, belde aan en wachtte geduldig tot Marie opendeed. Met een norse blik pakte zij het brood aan en... sloot de deur." De kerk kent hij ook goed van binnen: „Toen ik na mijn studie-tijd in 1965 weer thuis kwam wonen, kwam pastoor Zander mij vragen voor acoliet. Ik vond dat 'n hele eer en heb me - volgens mij - nauwgezet van die taak gekweten." De winnaars van de waardebonnen zijn: E. Duysserinck, Biervliet; A. IJsebaert-Boerjan, Hoek; Guus Langeraert, Oostburg. n de vreselijke veldslag te Baar land tussen het invasieleger der Vlamingen, dat korte tijd geleden op de Bevelandse eilan den is geland, en de Hollanders, is een der Hollandse edellieden door een lans van een der Vlaam se krijgslieden getroffen. De lans drong in 's ridders hoofd. Hij sloeg voorover van zijn paard en overleed onmiddellijk. Het stoffe lijk overschot zal bijgezet worden in de kerk te Coudorpe.' Aldus een journalistieke reconstructie uit augustus 1955. Een maand tevoren stuitte een dragline bij dit verdwenen Zuid-Bevelandse dorp tijdens her- verkavelingswerk op overblijfse len van een kerkhof Toen men be sefte dat hier een archeologisch in teressant object ontdekt was, ver richtte de Rijksdienst voor het Oudheidkundig Bodemonder zoek (ROB) een opgraving. Hier bij werd de tracering van een kerk blootgelegd, vlak achter de nog bestaande Coudorpse vlied berg. Op het kerkhofterrein en in de kerk werden vrij gave skelet ten aangetroffen. In een hoek van de voormalige kerk bevond zich een graf van kloostermoppen. Daarin lag een skelet met een lengte van ongeveer 1,90 meter. Ie mand van grote afmetingen dus, zeker voor middeleeuwse begrip pen. Onder de schedel lagen ijzer- resten, mogelijk afkomstig van een helm. Dit feit trok de aandacht van de Kwadendamse hoofdonderwijzer, heemkundige en amateur-archeo loog A. de Boo (1920-1987). De Boo had thuis een privémuseum met door hemzelf verzamelde ar- cheologica en historische objec ten. Met enkele geestverwanten gaf hij een eigen periodiek Varia Zelandiae uit. Met veel geduld re construeerde De Boo de schedel fragmenten van de man uit Cou dorpe. Intussen rijpte een mooie theorie. De eigenaar van de sche del, aldus De Boo, moest een rid der zijn geweest die door een lans- stoot werd gedood tijdens de Slag bij Baarland in 1295, waarin graaf Floris V van Holland en Zeeland de Vlamingen versloeg. Het was in 1295 al decennia onrus tig in Zeeland. Veel Zeeuwse ede len kozen in de jaren 1290-1295 de Vlaamse zijde in de strijd tussen Floris V en graaf Gwijde van Vlaanderen. Dankzij de ingewik kelde feodale situatie (de Holland se graaf hield Zeeland deels in leen van de graaf van Vlaande ren) handhaafde de hoge Zeeuw se adel een grote mate van autono mie, door nu eens de 'Hollandse' en dan weer de 'Vlaamse' belan gen te dienen. De Slag bij Baar land was maar één van de bloedi ge episoden in het conflict. Talrij ke Zeeuwse edelen hadden nu hun jas naar de Hollandse wind gehangen. Ze verpletterden het Vlaamse leger ergens tussen Bors- sele en Baarland. Bij de ridder uit Coudorpe was de lans in de linkerkaak gedrongen en iets boven de kruin weer naar buiten gekomen. Uit het schedel dak was een driehoekig scherfje geslagen, en twee afrondingen van de lanspunt waren volgens De Boo duidelijk te zien. Na de stoot moest de ridder van zijn paard zijn gevallen, waarbij de lans zijn schedelbasis vernielde. Een gruwelijk verhaal, maar waar om juist de Slag bij Baarland? Aan gezien het graf van de onfortuin lijke ridder als dertiende-eeuws was gedateerd, lag dit verband vol gens De Boo voor de hand. Door herhaalde overstroming en de opkomst van Driewegen raak te Coudorpe ontvolkt en de kerk in verval. In de achttiende eeuw werd deze gesloopt. De stenen werden gebruikt ter versterking van de zeewering, inclusief zer ken en overige gedenktekens. En de onfortuinlijke ridder bleef ano niem achter in zijn graf. Jan Kuipers documentalist archeologie Stichting Cultureel Erfgoed Zeeland WOENSDAG 11 MAART 2015 laatste mis Een nieuwe opgave uit de collectie kaarten en foto's van Hans Linden- bergh. Onze vraag: waar is deze foto genomen? We zijn benieuwd naar de locatie en lezen graag anekdotes of ver halen over deze plek. Stuur uw oplossing naar: redactie@pzc.nl of Post bus 5046, 4380 KA Vlis- singen. Drie inzenders van goe de antwoorden ontvan gen een waardebon. De rooms-katholieke kerk van Biervliet stond aanvankelijk nog buiten de bouwde kom.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 48