6 BUITEN Uit de Zeeuwse klei RAADKAART Het is even zoeken naar de rooms-katholieke kerk in Biervliet. Want toen deze in 1858 werd ingewijd, stond hij nog buiten de bouwde kom. Sindsdien is het dorp gegroeid. Maar het aantal kerkgangers nam af: een paar weken geleden werd de laatste mis opgedragen. n de dertiende eeuw was Biervliet een bloeiende handels- en nijver- heidsstad. Met visserij, een zout en lakenindustrie, het moer- of turfgebied en een goed bereikbare haven. Door overstromingen kwam het op een eiland te liggen. Daarna vergrootten de inpolderingen het gebied en was Biervliet tot de me chanisatie in de landbouw een agrarisch dorp. Maar van de verschillende land- bouwhaventjes verdween het laatste in 1970 bij de dijkverzwaring. Ook rond het godshuis en de nabijgele gen pastorie is veel veranderd: de eenge zinswoningen en talrijke bomen heb ben bijna alle contouren aan het zicht onttrokken. De vrouwelijke postbode wijst in de goede richting: „Als je hier langs de achtertuinen kijkt, kun je de to ren en de bovenverdieping van de paro chie zien. Wanneer je omloopt kom je er vanuit de Noordstraat vanzelf." Sinds een paar weken is de kerk geslo ten, vertelt ze. De laatste mis werd in fe bruari opgedragen. De Heilige Maagd Maria Onbevlekt Ontvangen viel al eni ge tijd onder de Andreasparochie die heel West-Zeeuws-Vlaanderen overkoe pelt, en tijdens de oprichting daarvan was al duidelijk dat de kerk op termijn de deuren zou moeten sluiten: „Hij is uiteindelijk nog een jaar langer openge bleven dan we hadden gedacht. En hoe wel iedereen begrijpt dat je voor tien mensen zoiets natuurlijk niet kunt aan houden, is het wel heel jammer." In de Noordstraat staat het roestige hek van de parochietuin open. Het stenen pad is verzakt. De daklijsten bladderen af. En de kerk ziet er in zichzelf verzon ken uit. Er prijkt een bord langs het pad; het huis ernaast staat te koop. Maar wat gebeurt er met de kerk? Een voorbijganger weet te vertellen dat het bestuur met collega's van de PKN-kerk overeenkwam om de handen ineen te slaan. Iedere twee weken hou den de katholieken op zaterdagavond een viering, en de protestanten gaan de aansluitende zondagochtend naar de dienst. Hij legt uit dat het zo geregeld is om verwarmingskosten uit te sparen. Of het inderdaad allemaal naar tevreden heid verloopt, daarover kan hij niets zeg gen. Langs het drassige stukje niemandsland waarvandaan ooit de foto is genomen voor de oude ansichtkaart, wandelen op deze zaterdagochtend mensen met hon den, en tassen fruit en groenten van de markt. Vanuit de aangrenzende achter tuinen klinken stemmen en snoeigelui- den. Maar in de door prille struiken om zoomde Buurttuin Biervliet blijven de rode picknicktafels nog even onbezet. Dat zal op deze zonnige dagen vast ver anderen. Want de metamorfose van dis tels, onkruid en zwerfvuil tot dorpstuin heeft ruim twee jaar geleden niet alleen gestalte gekregen als pril initiatief: de bo men blijven groeien, de bosschages dijen uit, de knoppen zwellen, de paad jes van houtsnippers zijn intensief belo pen en de tegels blinken; nergens ronds- lierende plastic verpakkingen of bana nenschillen. En aan de rand van het veld verrijst een tipi; een van omgebogen en vervlochten wilgentakken opgetrokken indianenwoning, waarin ongetwijfeld ie dereen welkom is. door Jacoline Vlaander Kerk van Biervliet viert De kerk en de pastorie (oranje dak) van Biervliet gaan nu verscholen achter huizen en groen, foto Lex de Meester De vliedberg is nog het enige zichtbare overblijfsel van Coudor- pe. foto Beeldbank SCEZ, B. Oele Impressie van de Vlaamse invasie op Zuid-Beveland in 1295. Tekening Kees de Jonge, in: Jan J.B. Kuipers en Robbert Jan Swiers, Het verhaal van Zeeland, Hilversum 2005.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 47