Zeeland Seaports blij met uitspraak loodstarieven Kleurstof komt straks uit alg, ui en tuinboon commentaar Standpunten Wat is het verband tussen een condoom en de PvdA? ZEELAND 27 18 maart 2015 Bent u ook blij met Vlissingen? PvZ: aan tafel! WD is wat koel CU doet het goed België bouwt windmolenpark op Linkeroever VERKIEZINGEN PROVINCIALE STATEN De Zeeuwse afdelin gen van de politieke partijen doen hun uiterste best om de aandacht van kiezers te trek ken. Veel partijen lichten hun standpunten toe met filmpjes. Dat gebeurt met vallen en op staan. De PvdA toont bijvoor beeld een zogenaamd leuk film pje over het doorprikken van condooms. En de Partij voor Zeeland laat zich kennen in een tenenkrommend keukenta felgesprek. Uitschieters aan de andere kant zijn de Christen- Unie en het CDA. De eerste met een duidelijke en netjes ge presenteerde formule, de twee de een fractie minder goed maar wel lekker compact. De kiezer moet zich niet al te veel laten leiden door de wisse lende kwaliteit van deze vi deo's. Achter de filmpjes zitten de gebruikelijke keuzes in het provinciale beleid. Geen verras singen. Vóór de partijen pleit, dat zij in elk geval geen middel onbenut laten om de aandacht te vragen. De verkiezingen zijn het waard. VLISSINGEN - Waarom moeten we blij zijn met Vlissingen? Wat maakt Vlissingen uniek? De boule vard? Scheepswerf De Schelde? De PZC publiceert zaterdag 28 maart een speciale bijlage ter gele genheid van het 700-jarig bestaan van Vlissingen. Vlissingers en ex-Vlissingers, die voor eeuwig met de Scheldestad getrouwd zijn, kunnen dat in een bevlogen en compact verhaal kenbaar ma ken. De mooiste inzendingen pu bliceren we in de bijlage. Stuur uw liefdesverklaring voor Vlissin gen in maximaal 250 woorden voor maandag 23 maart naar verslaggeving@pzc.nl. onder ver melding van Vlissingen 700. Fo to's en eigen hobbywerken zijn ook welkom. „Als de PvZ wilde laten zien: dit zijn gewone mensen, en wij staan er voor u, dan was dit een goed idee. Knettergoede slogan ook, Meer Zeeland, minder Den Haag. Maar komt de boodschap over? Nee, want je wordt afgeleid door het niveau van de film. Slecht ge acteerd en ze blijven maar aan die keukentafel zitten. Heel knullig. Iemand had moeten zeggen: jon gens, dit gaat niet werken. Al thans, niet met jullie. Bovendien: te lang. Als je niet binnen een mi nuut kunt vertellen waar je voor staat, vergeet het dan maar." „De WD heeft een professioneel ogend, zakelijk en krachtig film pje gemaakt. Een rationeel ver haal, passend bij de VVD-kiezer. Ze vertellen vrij snel, kort en bon dig waar ze voor staan. Het enige wat je zou kunnen aanmerken is: er zit weinig emotie in. Mensen kopen met hun buik, met hun hart. Ook stemgedrag wordt voor een deel zo bepaald. Kijk maar naar de grote verkiezingsoverwin ningen van de afgelopen jaren: die appelleerden aan een bepaald gevoel. Nieuwe kiezers zal de VVD hier niet mee winnen. Het is preken voor eigen parochie." „Ik geloof dat ik CU ga stemmen! Heel goed gedaan, dit filmpje. Zonder mooidoenerij, zonder overdrijving, de boodschap goed voor het voetlicht gebracht. Goe de, sterke en frisse beelden; jonge mensen, een mooi einde. En die slogan is supergaaf: Geef geloof een stem. De lengte is ook goed ge daan en de hoeveelheid informa tie die gegeven is, is behapbaar. Wat bij de kijker blijft hangen, na het zien van dit filmpje, is de ge dachte: dit is een partij die vast houdt aan haar principes. Een een duidige, heldere boodschap." Zes van de dertien politieke partijen die meedoen aan de Statenverkiezingen van 18 maart, hebben een campag nevideo gemaakt. „Een beet je een hype", noemt ]an Kooren van Touch Reclame in Goes het. Als conceptma ker speelt hij een essentiële rol in reclamecampagnes. Voor de PZC bekeek Kooren de zes filmpjes van CDA, D66, PvdA, VVD, PvZ en CU. Ook deelde hij rapport cijfers uit. Overtuigend win naar: de CU, op de voet ge volgd door het bijna satiri sche filmpje van de PvdA. De video van de Partij voor Zeeland eindigt vanwege zijn hoge Koefnoen-gehalte als laatste. Toeval of niet, de film die ge maakt is met het laagste bud get (PvZ) kwam het slecht ste uit de bus, die met de hoogste score (CU) kostte het meeste. Overigens doet de PvdA niet in die vergelij king mee, want Ben de Reu wilde over de kosten niets kwijt. Wat de prijs was voor het maken van een filmpje dat de PvdA Zeeland voor eeuwig linkt aan lekke con dooms, zal daarom altijd een raadsel blijven. Zeeland Seaports maakte gisteren direct gebruik van het vonnis. Op Twitter meldde het havenbedrijf 'Uitspraak over loodstarieven gun stig voor bedrijven Zeeuwse ha vens'. Het havenbedrijf spreekt hiermee wel enigszins voor zijn beurt, want op basis van het von nis moet de Autoriteit Consu ment en Markt (ACM) 'slechts' een nieuw besluit nemen over de loodstarieven voor 2014. De ACM verhoogde die voor de re gio Scheldemonden - dat wil zeg gen de Zeeuwse havens - per 1 ja nuari 2014 met 6,77 procent, ter wijl die voor Rotterdam met twee procent omlaag gingen. Als de ta rieven voor Zeeuwse havens naar beneden worden bijgesteld, moet het geld ergens anders vandaan komen, zeer waarschijnlijk uit Rotterdam. Voor de loodsen is de uitspraak van minder belang, om dat het voor hun inkomsten wei nig uitmaakt hoe de tarieven voor de diverse havenregio's zijn. DOEL - Op de Linkeroever van de Schelde verrijst het grootste Bel gische windpark op land. Dat meldt de Haven van Antwer pen. In een eerste fase, waarvoor zondag het startschot wordt gege ven, worden 15 windturbines van 3 Megawatt elk gebouwd. Samen kunnen ze 35.000 Vlaamse gezin nen van groene stroom voorzien. Op termijn zullen nog eens 25 tot 35 windturbines worden ge plaatst. België heeft dringend be hoefte aan nieuwe energiebron nen, onder meer door de proble men met haarscheurtjes in de reactorvaten van de kerncentrales Doel 3 en Tihange 2. Het onderzoek wordt onder de vlag van het Centre Expertise Bio- based Economy uitgevoerd. Dat centrum is een samenwerkings verband van de HZ in Vlissingen en de Avans Hogeschool in Breda. Recent richtte het een Kleuren Applicatie Centrum (KLAC) op. Samen met twintig bedrijven uit de regio wil het KLAC duurzame kleurstoffen ontwikkelen. De hui dige productie van synthetische kleurstoffen is immers duur en milieuonvriendelijk. Bovendien wordt tegenwoordig aan bijna elk nonfood-product zoals kleding en interieurtextiel kleur toegevoegd. In negen van de tien gevallen ge beurt dat in Azië. Natuurlijke grondstoffen bieden kansen voor bedrijven en milieu. Uit algen zijn blauwe, uit uienres ten gele en uit tuinbonen zwarte kleurstoffen te halen. Het KLAC wil verder van duurza me kleurstoffen pigmenten ma ken die geschikt zijn voor verf en plastic. WOENSDAG 11 MAART 2015 om de kiezer strijd door Harmen van der Werf VLISSINGEN - Havenbedrijf Zeeland Seaports is blij met de uitspraak van het College van Beroep voor het Bedrijfsleven over de in 2014 sterk verhoogde loodstarieven voor de regio Scheldemonden. door Frank Balkenende BERGEN OP ZOOM - Zeeland en Bra bant doen samen onderzoek naar de ontwikkeling van natuurlijke kleurstoffen uit algen, uienresten en tuinbonen. Verburg, lijsttrekker

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 28