Ieder
gedicht
in mooi
decor
66 Ik houd van boeken
waarbij je om midder
nacht denkt: 'Nog
één hoofdstuk', en
datje dan tot vier
uur ligt te lezen
26 DIZZIE
Dizzieni
Steinz
interview S.J. Watson had een prima baan in
een ziekenhuis. Maar dat was niet voldoende.
Schrijven wilde hij. Tweede leven is de opvol
ger van zijn succesvolle debuut Voor ik ga sla
pen. „Je krijgt een affaire met een idee."
Deel je mening over
boeken met anderen
'i
I'L&
De wereldliteratuur
volgens Pieter Steinz
Waanzinnige
rondleidingen
Ze schijnen echt nog te bestaan:
kinderen die van poëzie houden,
die voor hun lol gedichten lezen
in plaats van te voetballen of met
de PS-zoveel te spelen. Wat een
geluk, want daardoor zijn er ook
dichters die poëzie voor kinderen
blijven schrijven. Waar (ook) vol
wassenen dan weer van kunnen
genieten. Ik blijf altijd bij je is het
nieuwe boek van schrijver en
dichter Sjoerd Kuyper. Een hele
reeks titels staat er op zijn naam
en daar zaten de nodige dichtbun
dels tussen.
Af en toe heeft hij kennelijke poë
tische oprispingen die de ruimte
moeten krijgen. Gelukkig maar,
want dit is een mooi boek gewor
den.
Het boek begint wat raar. Met een
gedicht waarin elke regel eindigt
op een fantasiewoord. Zo kan ie
dereen rijmen, denk je dan. Het is
het kind in Kuyper dat zich even
warm huppelt alvorens
aan het serieuze werk
te beginnen. Daarna
gaat het namelijk echt
los. Soms met iets dat
aan een kinderliedje
doet denken, dan weer
een zwaar thema als de
dood of de liefde dartel
behandelend. En met
mooie technische grap
jes, zoals Rozenmond
slaap zacht, waarin de
regels in gespiegelde
vorm terugkeren. Juist
dat soort spielerei
maakt het boek ook
voor ouderen zo mooi.
En anders gebeurt dat
wel door een mooie,
kleine ode aan wijlen
dichter Willem Wil
mink.
Dat het boek met soms zware the
ma's niet zwaar op de hand is, is
bovenal de verdienste van Marit
Törnqvist. Zij heeft elk gedicht in
een fantastisch decor geplaatst.
De tekening is niet een illustratie
bij het gedicht, het gedicht is
geen onderstreping van de illus
tratie, maar tekst en beeld vloeien
naadloos in elkaar over. Beide vor
men een mooi geheel, elkaar prik
kelend, strelend, versterkend.
Wat een juweel van een boekje. Ie
zou nog van gedichten gaan hou
den als je dat al niet deed.
ptimistisch was hij.
Want hij zou vast wel
een uitgever vinden,
dacht S.J. Watson toen
hij in 2on zijn eerste
psychologische thriller
klaar had. Dat had hij
goed gezien. Voor ik ga slapen werd een van
de bestverkochte thrillers van de laatste ja
ren. Veertig vertalingen, een verfilming.
Maar op een ander niveau bleek hij zich te
hebben vergist. „Ik meende dat ik iets had
geschreven dat op geen enkele wijze auto
biografisch was", vertelt Watson. „Later rea
liseerde ik me dat deze thriller in sommige
opzichten wél autobiografisch is. En dan
bedoel ik niet het veelgehoorde verhaal dat
alle fictie autobiografisch is. Omdat de
schrijver voor één verhaal uit vele heeft ge
kozen en zich dus blijkbaar persoonlijk aan
gesproken voelde."
Watson zag dat de grove lijn van dit eerste
boek zijn leven weerspiegelde. Met name
het gevoel van teleurstelling van iemand in
de dertig die terugkijkt op zijn leven en
vaststelt dat dit niet veel voorstelt. Dat so
wieso geen van de dromen of ambities is
gerealiseerd.
„Een meisje heeft ervan gedroomd met
Brad Pitt te trouwen en hoopt op een grote
wetenschappelijke carrière. Op een dag
wordt ze wakker en vraagt ze zich af of dit
het nou is." Hij lacht. „Niet dat dit mijn
dromen waren toen ik jong was, maar ik
herkende dat teleurgestelde gevoel. Ik wil
de schrijver worden en boeken op planken
zien staan die ik had geschreven. Ik wilde
mensen aanspreken met verhalen, met
taal, met woorden."
Toen hij midden dertig was, keek hij terug.
Een aardige baan in het ziekenhuis, gespe
cialiseerd in de behandeling van slechtho
rende kinderen. Schrijven deed Steve
Watson (1971) ernaast. „Niet dat ik op een
slechte plek zat; ik was zelfs gelukkig.
Geen misère, maar toch was het niet wat ik
echt wilde. Dat is het onderliggende idee
van mijn eerste boek geworden. Op een be
paald niveau is het een boek over teleurstel
ling."
Het enorme succes van de roman legde
druk op zijn schouders toen hij aan zijn
tweede boek ging beginnen, het nu ver
schenen Tweede leven. „Het valt niet te ont
kennen, die druk was er", zegt Watson in
een restaurant dichtbij zijn huis in Lon
den. „Mijn eerste schreef ik voor mezelf. Ik
kon niemand teleurstellen. Bij mijn twee
de moest ik niet de fout maken mijn lezers
te willen pleasen. Niet een roman in de lijn
van Voor ik ga slapen, maar juist weer een
verhaal dat ik voor mezelf schreef. In het
vertrouwen dat als ik dat deed lezers zich
opnieuw aangesproken zouden voelen."
In Tweede leven draait het om Julia. Die ont
dekt, wanneer ze de dood van haar zuster
onderzoekt, dat deze Kate een dubbelleven
heeft geleid. Het maakt meer in Julia los
dan goed voor haar is.
„De eerste sporen van het verhaal dateren
al van voor mijn eerste boek. Ik volgde een
tijd een blog van een jonge vrouw. Ze
schreef over haar eigen leven, in mooie
taal. Een paar keer per week las ik haar
blog. Het voelde na een tijdje alsof ze een
vriendin was. Maar dat was natuurlijk niet
zo. Ik kende haar niet eens. Ik realiseerde
me dat ik alleen die kanten van haar kende
die zij aan de wereld wilde laten zien. Op
zo'n moment wordt de wantrouwende
thrillerauteur in mij wakker."
Internetprofielen, verschillende identitei
ten tonen en andere verbergen. Daar kon
hij wat mee. „Vervolgens hoorde ik een
vriend een terloopse opmerking maken:
'Verslaving is een geduldige ziekte'. Toen
begon het karakter van Julia voor mij duide
lijk te worden."
Watson gaf haar een kleurrijk verleden
met ongebreideld drugsgebruik. „Ze meent
dat ze die periode heeft afgesloten en dat
ze haar leven weer op de rit heeft. We kun
nen heel gelukkig zijn met het leventje dat
we om ons heen hebben gecreëerd. Zeker
als er een heftig verleden is, een wilde
jeugd. Dan zijn we blij dat we erin zijn ge
slaagd dat alles achter ons te laten. Maar je
kunt daar, al dan niet op den duur, toch
ook nostalgische gevoelens bij krijgen. Iets
in jou maakt dat je de persoon die je toen
bent geweest toch gaat missen."
Ook al omdat veel beslissingen in het leven
helemaal niet zo bewust worden genomen
als we denken. Hij heeft daar een aardig
verhaal over, gehoord van een vriendin.
„Haar moeder had haar herhaaldelijk ver
teld dat zij ooit in betrekkelijk korte tijd
twee huwelijksaanzoeken had gekregen.
Een van de man die haar vader was gewor
den. Een keurige heer, niets op aan te mer
ken. Een man met goede schoenen. Het an-
dere aanzoek was gekomen van een in het
leer geklede rocker met een Harley. Haar
moeder had gezegd: 'Wat zou er van mijn
leven zijn geworden als ik voor die rocker
had gekozen? Wat niet wilde zeggen dat ze
ongelukkig was in haar huwelijk, want dat
was ze niet. Puur als gedachtenspel. Nog
een verhaal, een ander voorbeeld, van de
man die op 9/11 van plan was 's middags
zijn pak van de stomerij te halen. In een op
welling ging hij 's morgens. Daardoor was
hij niet in de Twin Towers toen de vliegtui
gen naar binnen vlogen."
De twee boeken van S.J. Watson worden ge
rangschikt onder de noemer 'psychologi-
Dizzie.nl is de online boekencommu-
nity van deze krant waar lezers me
ningen delen, recensies schrijven en
blogs aantreffen. Verder biedt
Dizzie.nl volop nieuws, interviews en
informatie over boeken en schrijvers.
Ga na naar Dizzie.nl
ACTIE
Dizzie.nl geeft drie gesigneerde
exemplaren weg van de Gids voor
de wereldliteratuur van Pieter Steinz.
Hij vertelt daarin over schrijvers en
hun romanpersonages. Kijk op de
website hoe je kans maakt.
BOEKENWEEK
Tijdens de Boekenweek zijn er in mu
seum Het Dolhuys in Haarlem dage
lijks rondleidingen. Maak op basis van
Waanzin in de wereldliteratuur van Pie
ter Steinz een tocht langs auteurs en
hun waanzin. Meer info op Dizzie.nl
JEUGDBOEK
door Rob Krabben
LOL
DOOD
JUWEEL
Ik blijf altijd bij je
Sjoerd Kuyper
Marit Törnqvist
46 blz.
Querido
13,95 euro
door Theo Hakkert
SJ WATSON
TWEEDE
LEVEN
398 blz.
Ambo Anthos
19,99 euro
Blog over dit boek
op Dizzie.nl
Tweede leven
S.J. Watson
Vertaling Ernst de
Boer en Ankie
Klootwijk