Ex-refo's in Refonoise 22 ZEELAND REQUIEM VOOR AUSCHWITZ-PROJECT ZEELAND Boezem Co eerbetoon aan Marinus Boezem Het is liefde, liefde, meer niet In een requiem, expositie, educatief project en openbaar debat staat 'het vergeten lot' van Roma en Sinti centraal. De zee, de schepen, het blijft trekken MIDDELBUR - Op initiatief van SBKM/De Vleeshal wordt beel dend kunstenaar Marinus Boe zem dit voorjaar geëerd met de manifestatie Boezem Co, de stad als podium. Van 11 april tot en met 25 mei zullen op diverse locaties in de hoofdstad kunst- ui tingen te zien zijn. In de ruim 60 jaar van zijn kunste naarschap heeft de Middelburger een veelzijdig oeuvre opgebouwd. Hij is een van de grondleggers van de conceptuele kunst, een kunstopvatting die het idee be langrijker vindt dan de materiële vorm waarin het verschijnt. Boezem was aanwezig in 1969 met spraakmakende tentoonstel lingen in het Stedelijk Museum Amsterdam en in de Kunsthalle Bern. Het Kröller- Müller Mu seum deed onlangs een aantal aan kopen, evenals het Stedelijk Mu seum Amsterdam. Sinds februari heeft dit museum speciaal aan zijn werk een zaal gewijd. In deze manifestatie wordt De Vleeshal het middelpunt. Hier opent Boe zem Co met de nieuwe installa tie Het Syndroom van Stendhal. Dit werk ontwikkelde Marinus Boe zem samen met zijn dochter Na- tasja Boezem, van wie ook twee geluidswerken worden getoond. MIDDELBURG - De installatie Hutje in de komkommerhof van Lies- beth Labeur vormde zaterdag in de Middelburgse Vleeshal het de cor voor Refonoise. Artiesten van uiteenlopende disciplines, die allen in bevindelijke kringen op groeiden, traden op en gaven een toelichting op hun werk. Volgens Liesbeth Labeur is het een misver stand dat mensen die in de refo- wereld opgroeien weinig meekrij gen van kunst. „Ze horen iedere zondag het kerkorgel, het 'konink- lijk instrument'." Margreeth de Jong, stadsorganist van Middel burg, kon dat slechts beamen. Zij groeide als kind op in de Gerefor meerde Gemeente. Wanneer ze na een kerkdienst thuiskwam speelde ze na wat de organist ten gehore had gebracht en legde zo de basis voor haar muziekcarrière. Lees het verslag 'Waarom refo's op zondag niet groeten' op: Achter al die gezichten die we dagelijks op straat zien, schuilen verha len: gedachten, wijsheden, vrolijke herinneringen of juist verdrietige. De PZC brengt met 'Mensen in Zeeland' deze mensen in beeld. Op Face- book, internet en Instagram. En een selectie wekelijks op deze plaats. Zonder naam of plaats: als toevallige passanten. "Twee maanden geleden ben ik vader geworden. Sindsdien is al les anders. Vroeger draaide alles om de toekomst van mijn vrouw en mij, nu draait alles om de toekomst van onze zoon. Ik ben ver anderd, veel serieuzer geworden. Ik kijk anders naar de wereld en maak me soms zorgen. Je beseft pas wat er gebeurt, als je vader bent. Zo'n lief jongetje, ik kan niet in woorden uitdrukken wat ik voor hem voel. Het is liefde, liefde, meer niet. Ik ben zo blij als ik hem zie, als hij lacht, als hij naar mij kijkt. Dankbaar dat hij ge zond is. En ik voel meer respect voor mijn eigen vader en moeder dan ik ooit heb gehad. Ook voor mijn vrouw. Ze heeft mij een klein engeltje gegeven. Ze stuurt mij steeds foto's van hem. Ik tel de uren af tot ik naar huis kan en als ik mijn zoon zie, ben ik de rest van de dag meteen vergeten. "Onze zoon heet Elias. Een Afghaanse naam, maar toch ook een beetje Westers. De naam is heel bewust gekozen, omdat onze zoon hier opgroeit en niet in Afghanistan. Maar het is ook een naam die in het christendom voorkomt, en daarmee zie je dat we uiteindelijk allemaal hetzelfde zijn." "Ik heb veertig jaar de brug van Zelzate bediend. Elke keer als ik in Terneuzen kom, ga ik een tijdje op een bankje zitten met mijn verrekijker. De zee, de schepen, het blijft toch trekken. De eerste jaren na mijn pensioen miste ik het wereldje behoorlijk. Dat slijt, maar de bedrijvigheid op het water blijft mij boeien. Ik houd het best een uurtje uit op de zeedijk. Als ik na een tijdje zitten in de verte een groot schip zie komen, wacht ik nog even tot-ie voorbij is. De bouw van de nieuwe zeesluis ga ik ook intensief volgen. Ik word dit jaar 74, ik hoop de oplevering van de sluis nog mee te mogen maken." www.menseninzeeland.nl www.facebook.com/mensenzeeland www.instagram.com/menseninzeeland Amsterdam, rechtstreeks uitge zonden op televisie, vervolgens in Tilburg werd uitgevoerd en daar na nog in meerdere Europese ste den. Totdat die serie ten einde was, lag er een embargo op verde re uitvoeringen. Direct daarna kreeg Van Wijk persoonlijk toe stemming van de componist het requiem in Zeeland te brengen rond de 70-jarige herdenking van de Tweede Wereldoorlog. „Het koor heeft zich vanaf het be gin erin vastgebeten. Het is een moeilijke opgave, omdat het een nieuw requiem is. Zonder referen tiekader is het een kwestie van noot voor noot bevechten. Dat heeft het koor met veel toewij ding gedaan. Daar ben ik trots op", zegt Van Wijk. Volgens hem past het ook in het beleid van de KOV om naast requia van beken de componisten af en toe een nieuwe uitdaging aan te gaan. De Limburgse woonwagenbewo ner Roger Moreno Rathgeb was geen bekende componist, maar ac cordeonist met Sinti-bloed in de aderen. Een bezoek aan het vernie tigingskamp Auschwitz in 1998 bracht bij hem een geweldige schok teweeg. Hij wilde daarna een muziekstuk schrijven voor al le slachtoffers, maar met nadruk MIDDELBURG - De Koninklijke Ora torium Vereniging (KOV) 'tot Oe fening en Uitspanning' in Middel burg staat aan de vooravond van de uitvoering van het 'Requiem voor Auschwitz-Project Zeeland'. Drie concerten vormen het hart daarvan: in de Nieuwe Kerk in Zierikzee (1 mei), in de St. Baafs- kerk in Aardenburg (2 mei) en op 4 mei in de Nieuwe Kerk in Mid delburg. Het koor wordt begeleid door TY Zeeuws Kamerorkest en organist Jos Vogel. „Muziek is een universele taal. Door muziek vinden mensen el kaar waar woorden tekortschie ten", zegt dirigent Arno van Wijk. Hij beluisterde op advies van KOV-voorzitter Ted Voetman het Requiem voor Auschwitz van componist Roger Moreno Rath geb, dat op 3 mei 2012 zijn premiè re beleefde in de Nieuwe Kerk in fiA voor Auschwitz Muziek verbindt www.boezem-en-co.nl. Margreeth de Jong aan het werk tijdens Refonoise. www.pzc.nl/monnikenwerk door Ali Pankow Schilderij van een zigeunerorkest gemaakt door Ron Glasbeek. Te zien in de expositie 'Berookte beelden, Sinti en Roma toen en nu'. jHalaf viees Verse olijven Mnobilec"',

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 23