66 Wc-brillen van wereldklasse zijn niet het hoogste doel van Chinese fabrikanten 66 Ze vertrouwen zelfs babypoeder van Nutricia niet: er werken weinig Nederlanders VERDIEPING 11 kwam als vochtinbrengende crème als een van de beste uit de bus. Nivea Qio die in Thailand gemaakt wordt, had volgens het testteam maar een matige effectiviteit. „Dat heeft te maken met de prijzen van de grondstoffen, maar ook met regels die niet overal hetzelfde zijn", legt Mingjian-direc- teur James Feldkamp uit. Hij noemt ook shampoos en wasmiddelen die toch echt een andere samenstelling hebben dan in Europa, zelfs al staat er dezelfde naam op. „Dan heb je bijvoorbeeld hetzelfde schuim- resultaat, maar niet hetzelfde wasresul- taat." De Chinese consument heeft dat goed in de gaten en vertrouwt volgens Feldkamp niets waar Chinese tekens op staan. Het moet écht geïmporteerd zijn, en geen Chi nese variant van Nivea of L'Oréal. Officiële gegevens ontbreken, maar veel Chinezen met familie of vrienden in het buitenland laten verzorgingsproducten opsturen. Xiao Liu (53) woont in een Nederlandse provinciestad. Ze stuurt maandelijks ge middeld drie pakketten van 10 kilo naar haar broer en zus in het zuidoostelijke Wenzhou. De app waarop de Nederlandse reclamefolders te lezen zijn, is geïnstal leerd op hun Chinese smartphone. Wan neer de bestellingen uit Wenzhou binnen zijn, maakt Xiao Liu een fietstochtje langs Etos, Jumbo, Aldi en Kruidvat. Stad en land fietst ze af, op zoek naar koopjes. Ze zit in de bijstand en doet veel vrijwilligerswerk. Wat ze met haar handeltje verdient, is een extraatje, maar eigenlijk niet meer dan lief dewerk. „Ze vertrouwen niets wat in Chi na gemaakt wordt", zegt ze. „Zelfs het baby poeder van Nutricia niet: er werken te wei nig Nederlanders." Kinderspullen zijn populair, van bijtringen tot rijstepap en Liga's. Liu's pakketten wor den naar een Chinees koeriersbedrijf in Rotterdam gebracht. Voor 40 euro wordt 10 kilo boodschappen naar China verscheept. Dankzij organisaties als Mingjian groeit de aandacht voor kwaliteit van consumenten producten. Zeker op het gebied van verzor gingsmiddelen is nog veel winst te behalen voor Chinese merken. Het grootste binnenlandse bedrijf heeft nu een marktaandeel van 2 procent. Volgens Ye Yonghui van de Boston Consulting Group wordt dat wellicht ooit 15 tot 25 pro cent; mits de Chinezen producten van ei gen bodem weer gaan vertrouwen. MAANDAG 9 MAART 2015 Global Times Xiao Liu Foto boven: een cosmeticaschap in een supermarkt in Shanghai. Foto onder: ook bij baby-artikelen als papieren luiers kiezen Chinezen liever voor westers fabrikaat. foto's HH

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 11