Consumenten in China kiezen anno 2015 massaal voor Europese verzor gingsproducten en Japanse wc-brillen. 10 VERDIEPING ESTEE LAUDER Nutritious Night pfÜ LAÜDER CHINESE CONSUMENTEN >»vim§/aHntensp No./bhng Creme/A4 .'asqfcie'ultMn<«itrifesaoi"VHa-™.1;** KV.-, Japanse wc-brillen zijn plots hot in China. Chinese toeristen die terug zijn van de overzeese nieuwjaarsva kanties blijken ze en masse te hebben ingeslagen. Een kleine 450.000 Chi nezen waren de afgelopen weken in Japan. Ze gaven daar volgens Chinese staatsmedia een kleine miljard euro uit aan - uiteraard - elektronische gadgets, maar ook aan producten die de persoonlijke hy giëne bevorderen. Economen maken zich zorgen over het feit dat Chinese consumenten niet alleen luxeartikelen, maar ook alledaagse zaken - als wc-brillen - toch liever van ver halen. 'Wc-brillen van wereldklasse zijn niet wat Chinese fabrikanten als hoogste doel heb ben', schreef de krant Global Times vorige week wat geïrriteerd. Feit is dat meer en meer Chinezen hun ver zorgingsproducten uit het buitenland ha len. Toen Yan Yan Pan (34) vorig jaar een infectie kreeg na het gebruik van maand verband, besloot ze dat voortaan alleen nog maar in het buitenland aan te schaffen. Ze bleek niet de enige die het Chinese maand verband wantrouwt. Tegenwoordig ver koopt ze Japans verband in haar eigen Tao- bao winkeltje, maar vooral via WeChat (de Chinese tegenhanger van Whatsapp). Yan Yans vriendin woont in Japan en vliegt regelmatig naar Shanghai. In haar koffers neemt ze dan een flinke lading maandverband mee. De bestellingen zijn volgens Yan Yan vaak zó groot, dat ze haar vliegticket moet upgraden om meer te mo gen meenemen. Het winkeltje is inmiddels uitgebreid met Prodent en Zendium tandpasta, die Yan Yan - die een Nederlandse vriend heeft - meenam na een bezoek aan Amsterdam. Ze is niet de enige die liever buitenlandse (lees: westerse en Japanse) verzorgingspro ducten gebruikt. Chinese producten heb ben een inferieure kwaliteit, althans, die re putatie hebben ze. Als hun inkomen dat toelaat, kopen Chine zen liever geïmporteerde spullen. Ye Yonghui, directeur van de Boston Con sulting Groep, gaf vorig jaar een speech waarin hij zei te schatten dat het aandeel buitenlandse merken op de Chinese markt van verzorgingsproducten 50 tot 70 pro cent is. Dat is het officiële percentage, waar in handeltjes zoals die van Yan Yan niet eens zijn meegenomen. Een betrouwbare crème mag in China wat kosten. Consumenten laten zich niet af schrikken door hoge prijzen. Een pot Cien Q10, een als beste geteste dagcrème, kost in Europa 2,29 euro. In Chinese winkels kost een pot 9 euro. Niet alleen slaan veel Chinese importeurs en winkeliers een slaatje uit de grote vraag naar geïmporteerde producten, consumen tenorganisatie Mingjian bewijst ook dat de kwaliteit van grote Europese merken flink verslechtert als hun crèmes in Azië gepro duceerd worden. De Nivea Q10, geproduceerd in Duitsland, w-JufiV (j'erift vH-'i -rtütïgis» PsstfrirfcS.jfa E<öre'®sai>!<a Wat van ver komt, is beter door Eefje Rammeloo

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 10