E59S REIZEN 23 vinger verliezen. Ach, een beetje schelden en dan gaat het wel weer. Even nadat de door het gehele gezin gelief de biefstukken in de pan zijn gegleden, herinner ik het me weer. Inderdaad, dat zou ik voor vertrek nog even doen. Was me door het hoofd geschoten. Kost zeker nog een uur extra. Mijn concentratie ver slapt en te ver doorbakken komt het vlees uit de pan. Eenmaal achter de computer ontdek ik nog een omissie. Ja, dat zou ik ook nog even regelen. Kost weer een uurtje. Daar om besluit ik de administratie die ik net op de vloer heb uitgestald tot later te bewa ren. Scheelt veel tijd. Er begint een periode van geconcentreerd het to do-lijstje afwerken. Om een uur of tien breekt het zweet me uit. Heen-en- weer rennend tussen de verschillende computers in huis probeer ik te doen wat gebeuren moet, maar ik vorder langzaam. Bedenken dat je iets moet doen, is heel an- Bedenken dat je iets moet doen, is anders dat het echt doen. Dat laatste kost veel meer tijd ders dat het echt doen. Dat laatste kost na melijk veel meer tijd. Als rond middernacht de zaak dan toch echt onder controle lijkt, hoor ik plotse ling een vreemd geluid vanuit de kelder. Terwijl ik mijn ouders aan de lijn heb, in specteer ik waar het geluid precies van daan komt. Het gesprek wordt er niet vro lijker op zodra ik ontdek dat de schuifmof van de riolering lekt. Een paar jaar geleden opnieuw goed aangelegd en al die tijd pot dicht geweest, maar nu, ineens, drup drup drup. In de lekbak staat zeker to centime ter water en bepaald niet van een frisse sa menstelling. Op mijn horloge zie ik de minuten voorbij- tikken en mijn nacht almaar korter wor den. Voorzichtig probeer ik de schuifmof weer afsluitend te maken en tussendoor sms ik de loodgieter dat hij een dezer da gen even moet komen kijken. En omdat ik er niet ben, stuur ik de telefoonnummers van de kinderen mee. Na een uurtje lijkt alles onder controle. Ik zet de vaatwasmachine aan en ga naar bed. Het is inmiddels een uur of twee, van de heerlijke nacht is niet veel meer over. De volgende ochtend brood smeren en sinaasappelsap serveren. Dan komt onver mijdelijk het vertrek. Zodra ik buitensta, weet ik nog wel vier of vijf dringende za ken die mij geheel zijn ontschoten. Nou ja, ik kan zo dadelijk op Schiphol per internet nog wel een paar zaken regelen. Maar tijd is een vreemd fenomeen. Een gefantaseer de eeuwigheid is in een flits voorbij. Eenmaal aan boord stort ik in mijn stoel. De reis moet nog beginnen, maar ik ben nu al gesloopt. En al wegdommelend, neem ik me vast voor de volgende keer écht op tijd te beginnen. Ooit zal het luk ken. Vrijwel elk bezoek aan Malei sië start in Kuala Lumpur, hoofdstad van en toegangs poort tot het land. De Aziati sche metropool is een verras sende mix van moderniteit - met winkelparadijsjes en wol kenkrabbers, waaronder de beroemde Pe- tronas Twin Towers - en een rijk erfgoed met koloniale architectuur, tempels en moskeeën. Samen met Werelderfgoed Georgetown op het eiland Penang maakt Kuala Lumpur duidelijk, dat steden in Ma leisië aantrekkelijk kunnen zijn. Neemt niet weg, dat het toch vooral de natuur is die bezoekers in groten getale naar het land trekt. Na de hectiek van de stad is het dan heer lijk om op pad te gaan naar Taman Negara, het oudste nationale park van het land. De trip ernaartoe is een avontuur op zich. Van uit hartje Kuala Lumpur rijdt een shuttle bus in drie uur naar Kuala Tembeling. Van af daar gaat het met een authentieke long- tailboot verder over de prachtige rivier Sun- gai Tembeling, waarbij dorpjes plaatsma ken voor regenwoud en een steeds dichter wordende jungle. Bij Kuala Tahan worden we afgezet bij het Mutiara Resort, een prachtig gelegen accommodatie in het hart van het nationale park. De jungle met zijn geluiden maken met een een overweldigende indruk, maar toch stokt onze adem als we in gesprek raken met Nathan Vaithi van het Mutiara Resort. „Na het neerhalen van MH17 in de Oekraï ne bleven ineens dertig bedden onbesla- pen. Niet te bevatten, we zijn er nog steeds kapot van", zegt Vaithi geëmotioneerd. De grote aantallen maken ook duidelijk hoe geliefd dit gebied is bij Nederlanders. Dat zij de weg naar Taman Negara zo goed weten te vinden, is niet vreemd: een uniek regenwoud, een echte wildernis en een wa re jungle zijn verrassend goed bereikbaar. Lange en zware trekkings zijn niet nodig. Een comfortabele bus- en boottocht brengt je tot in het nationale park. De mogelijkheden om het park te verken nen, zijn talrijk. De 510 meter lange Cano py Walkway spreekt het meest tot de ver beelding: op een hoogte van 45 meter wan del je door het bladerdak van het regen woud. Maar ook een bezoek aan een van de oorspronkelijke dorpjes in de jungle maakt indruk. Deze Orang Asli leven voor een groot deel nog zoals dat al eeuwen gebeurt. Zo leren we schieten met (giftige!) pijltjes en maken kennis met het traditionele le ven van alledag. Het dierenleven leren we kennen tijdens een avondlijke junglewalk. De geluiden van de dan inmiddels donkere jungle zijn intens, de sfeer is spookachtig. We blijven in de buurt van de gids, want met tijgers, panters, neushoorns en olifan ten dwaalt er wild rond dat je liever niet te gen het lijf loopt, zeker niet 's avonds. Met Taman Negara in het midden en Be- lum in het noorden van het Maleisisch schiereiland is er nog een indrukwekkende hoeveelheid regenwoud over. Dat geldt he laas niet voor misschien wel de bekendste streek van het land: Cameron Highlands. De met weelderige theeplantages en boer derijen bezaaide streek staat bekend om zijn bloemen en verse waren. Maar ook om de koelere temperatuur, waardoor het er goed toeven is na de hitte van het laagland. De rit naar Cameron Highlands is echter ronduit schokkend: over een afstand van 100 kilometer is alle bos gekapt en resteert een treurig maanlandschap. De theeplanta ges maken gelukkig nog wel indruk. Met prachtige accommodaties als het Cameron Highlands Resort en Strawberry Park Re sort is bovendien een zekere koloniale WAAR EN WAT sfeer behouden gebleven. Maar voor de rest dreigt er kaalslag en is er nu al sprake van een verkeersinfarct. Op deze wijze zal van een uniek gebied niets meer overblijven. Gelukkig blijft de noordoostkant van het Maleisisch schiereiland nog buiten bereik van de houtrovers. Want in dit laagland is het regenwoud ver te zoeken en zijn de kapmogelijkheden gering. Nederlander Harrie Mulder weet als geen ander dat een goed evenwicht bepalend zal zijn voor de toekomst van het toerisme in (West-)Maleisië. Even buiten Kota Bharu heeft hij met zijn vrouw Annemiek Pasir Balanda gebouwd, een kleinschalige accom modatie verscholen tussen bomen aan de rivier. Hij organiseert ook leuke activitei ten. Bijvoorbeeld een kookles bij de buur vrouw. Of het beoefenen van oude ambach ten, zoals het maken van traditionele vlie gers, batikken en houtsnijden. Hij werkt zo veel mogelijk samen met lokale bedrijfjes. „We hebben gekozen voor een handvol in authentieke stijl gebouwde huisjes. En voor kleinschalige excursies, waarbij je ken nismaakt met de lokale bevolking en het al ledaagse leven", legt Mulder uit. Net als in het regenwoud van Taman Ne gara blijkt ook hier uit het gastenboek, dat het merendeel van de gasten uit Nederland afkomstig is. De Nederlandse bezoekers hebben duidelijk een goede smaak. Maar er is dan ook veel om van te houden. Voor de kust liggen nog de Perhentian Islands, adembenemend mooie bounty-achtige ei landen met fraaie koraalriffen; een duik-, snorkel- en strandparadijsje. Ook deze ei landen zijn inmiddels door projectontwik kelaars ontdekt, maar hebben aan aantrek kingskracht niets ingeboet. Hier bepalen prachtige stranden, palmen en azuurblauw water het decor. Het laat zien dat een goed evenwicht wel degelijk tot de mogelijkhe den behoort. ZATERDAG 7 MAART 2015 TAMAN NEGARA Kuala Tembeli tekst en foto's Jaap van Splunter CH,NA AUSTRALIË Maleisië beslaat het schiereiland (West-Ma- leisië) en de provincies Sarawak en Sabah op Maleisisch Borneo (Oost-Maleisië). Malaysia Airlines (www.malaysia- airlines.com) vliegt dagelijks van Schiphol naar Kuala Lumpur, de toegangspoort van Maleisië. Wij reisden met Azië-specialist Van Verre, die reizen op maat naar Maleisië aanbiedt. Zie www.vanverre.nl. Maleisië heeft een tropisch klimaat. Aan de westkust van het Maleisisch schiereiland is de regentijd van september tot december, in Sabah en Sarawak tussen oktober en fe bruari. Relevante websites: www.villasamad- hi.com.my; www.swissgarden.com; www.mutiarahotels.com; www.strawber- ryparksresorts.com; www.cameronhigh- landsresort.com; www.belumresort.com; www.kampungstay. com; www.buburesort.com.my. Kota Bharu PENANG CAMERON HIGHLANDS KUALA TAHAN

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 80