E59S
REIZEN 23
vinger verliezen. Ach, een beetje schelden
en dan gaat het wel weer.
Even nadat de door het gehele gezin gelief
de biefstukken in de pan zijn gegleden,
herinner ik het me weer. Inderdaad, dat
zou ik voor vertrek nog even doen. Was
me door het hoofd geschoten. Kost zeker
nog een uur extra. Mijn concentratie ver
slapt en te ver doorbakken komt het vlees
uit de pan.
Eenmaal achter de computer ontdek ik
nog een omissie. Ja, dat zou ik ook nog
even regelen. Kost weer een uurtje. Daar
om besluit ik de administratie die ik net
op de vloer heb uitgestald tot later te bewa
ren. Scheelt veel tijd.
Er begint een periode van geconcentreerd
het to do-lijstje afwerken. Om een uur of
tien breekt het zweet me uit. Heen-en-
weer rennend tussen de verschillende
computers in huis probeer ik te doen wat
gebeuren moet, maar ik vorder langzaam.
Bedenken dat je iets moet doen, is heel an-
Bedenken dat je
iets moet doen, is
anders dat het echt
doen. Dat laatste
kost veel meer tijd
ders dat het echt doen. Dat laatste kost na
melijk veel meer tijd.
Als rond middernacht de zaak dan toch
echt onder controle lijkt, hoor ik plotse
ling een vreemd geluid vanuit de kelder.
Terwijl ik mijn ouders aan de lijn heb, in
specteer ik waar het geluid precies van
daan komt. Het gesprek wordt er niet vro
lijker op zodra ik ontdek dat de schuifmof
van de riolering lekt. Een paar jaar geleden
opnieuw goed aangelegd en al die tijd pot
dicht geweest, maar nu, ineens, drup drup
drup. In de lekbak staat zeker to centime
ter water en bepaald niet van een frisse sa
menstelling.
Op mijn horloge zie ik de minuten voorbij-
tikken en mijn nacht almaar korter wor
den. Voorzichtig probeer ik de schuifmof
weer afsluitend te maken en tussendoor
sms ik de loodgieter dat hij een dezer da
gen even moet komen kijken. En omdat ik
er niet ben, stuur ik de telefoonnummers
van de kinderen mee.
Na een uurtje lijkt alles onder controle. Ik
zet de vaatwasmachine aan en ga naar bed.
Het is inmiddels een uur of twee, van de
heerlijke nacht is niet veel meer over.
De volgende ochtend brood smeren en
sinaasappelsap serveren. Dan komt onver
mijdelijk het vertrek. Zodra ik buitensta,
weet ik nog wel vier of vijf dringende za
ken die mij geheel zijn ontschoten. Nou ja,
ik kan zo dadelijk op Schiphol per internet
nog wel een paar zaken regelen. Maar tijd
is een vreemd fenomeen. Een gefantaseer
de eeuwigheid is in een flits voorbij.
Eenmaal aan boord stort ik in mijn stoel.
De reis moet nog beginnen, maar ik ben
nu al gesloopt. En al wegdommelend,
neem ik me vast voor de volgende keer
écht op tijd te beginnen. Ooit zal het luk
ken.
Vrijwel elk bezoek aan Malei
sië start in Kuala Lumpur,
hoofdstad van en toegangs
poort tot het land. De Aziati
sche metropool is een verras
sende mix van moderniteit -
met winkelparadijsjes en wol
kenkrabbers, waaronder de beroemde Pe-
tronas Twin Towers - en een rijk erfgoed
met koloniale architectuur, tempels en
moskeeën. Samen met Werelderfgoed
Georgetown op het eiland Penang maakt
Kuala Lumpur duidelijk, dat steden in Ma
leisië aantrekkelijk kunnen zijn. Neemt
niet weg, dat het toch vooral de natuur is
die bezoekers in groten getale naar het
land trekt.
Na de hectiek van de stad is het dan heer
lijk om op pad te gaan naar Taman Negara,
het oudste nationale park van het land. De
trip ernaartoe is een avontuur op zich. Van
uit hartje Kuala Lumpur rijdt een shuttle
bus in drie uur naar Kuala Tembeling. Van
af daar gaat het met een authentieke long-
tailboot verder over de prachtige rivier Sun-
gai Tembeling, waarbij dorpjes plaatsma
ken voor regenwoud en een steeds dichter
wordende jungle. Bij Kuala Tahan worden
we afgezet bij het Mutiara Resort, een
prachtig gelegen accommodatie in het hart
van het nationale park.
De jungle met zijn geluiden maken met
een een overweldigende indruk, maar toch
stokt onze adem als we in gesprek raken
met Nathan Vaithi van het Mutiara Resort.
„Na het neerhalen van MH17 in de Oekraï
ne bleven ineens dertig bedden onbesla-
pen. Niet te bevatten, we zijn er nog steeds
kapot van", zegt Vaithi geëmotioneerd.
De grote aantallen maken ook duidelijk
hoe geliefd dit gebied is bij Nederlanders.
Dat zij de weg naar Taman Negara zo goed
weten te vinden, is niet vreemd: een uniek
regenwoud, een echte wildernis en een wa
re jungle zijn verrassend goed bereikbaar.
Lange en zware trekkings zijn niet nodig.
Een comfortabele bus- en boottocht
brengt je tot in het nationale park.
De mogelijkheden om het park te verken
nen, zijn talrijk. De 510 meter lange Cano
py Walkway spreekt het meest tot de ver
beelding: op een hoogte van 45 meter wan
del je door het bladerdak van het regen
woud. Maar ook een bezoek aan een van de
oorspronkelijke dorpjes in de jungle maakt
indruk. Deze Orang Asli leven voor een
groot deel nog zoals dat al eeuwen gebeurt.
Zo leren we schieten met (giftige!) pijltjes
en maken kennis met het traditionele le
ven van alledag. Het dierenleven leren we
kennen tijdens een avondlijke junglewalk.
De geluiden van de dan inmiddels donkere
jungle zijn intens, de sfeer is spookachtig.
We blijven in de buurt van de gids, want
met tijgers, panters, neushoorns en olifan
ten dwaalt er wild rond dat je liever niet te
gen het lijf loopt, zeker niet 's avonds.
Met Taman Negara in het midden en Be-
lum in het noorden van het Maleisisch
schiereiland is er nog een indrukwekkende
hoeveelheid regenwoud over. Dat geldt he
laas niet voor misschien wel de bekendste
streek van het land: Cameron Highlands.
De met weelderige theeplantages en boer
derijen bezaaide streek staat bekend om
zijn bloemen en verse waren. Maar ook om
de koelere temperatuur, waardoor het er
goed toeven is na de hitte van het laagland.
De rit naar Cameron Highlands is echter
ronduit schokkend: over een afstand van
100 kilometer is alle bos gekapt en resteert
een treurig maanlandschap. De theeplanta
ges maken gelukkig nog wel indruk. Met
prachtige accommodaties als het Cameron
Highlands Resort en Strawberry Park Re
sort is bovendien een zekere koloniale
WAAR EN WAT
sfeer behouden gebleven. Maar voor de rest
dreigt er kaalslag en is er nu al sprake van
een verkeersinfarct. Op deze wijze zal van
een uniek gebied niets meer overblijven.
Gelukkig blijft de noordoostkant van het
Maleisisch schiereiland nog buiten bereik
van de houtrovers. Want in dit laagland is
het regenwoud ver te zoeken en zijn de
kapmogelijkheden gering.
Nederlander Harrie Mulder weet als geen
ander dat een goed evenwicht bepalend zal
zijn voor de toekomst van het toerisme in
(West-)Maleisië. Even buiten Kota Bharu
heeft hij met zijn vrouw Annemiek Pasir
Balanda gebouwd, een kleinschalige accom
modatie verscholen tussen bomen aan de
rivier. Hij organiseert ook leuke activitei
ten. Bijvoorbeeld een kookles bij de buur
vrouw. Of het beoefenen van oude ambach
ten, zoals het maken van traditionele vlie
gers, batikken en houtsnijden. Hij werkt zo
veel mogelijk samen met lokale bedrijfjes.
„We hebben gekozen voor een handvol in
authentieke stijl gebouwde huisjes. En
voor kleinschalige excursies, waarbij je ken
nismaakt met de lokale bevolking en het al
ledaagse leven", legt Mulder uit.
Net als in het regenwoud van Taman Ne
gara blijkt ook hier uit het gastenboek, dat
het merendeel van de gasten uit Nederland
afkomstig is. De Nederlandse bezoekers
hebben duidelijk een goede smaak. Maar er
is dan ook veel om van te houden. Voor de
kust liggen nog de Perhentian Islands,
adembenemend mooie bounty-achtige ei
landen met fraaie koraalriffen; een duik-,
snorkel- en strandparadijsje. Ook deze ei
landen zijn inmiddels door projectontwik
kelaars ontdekt, maar hebben aan aantrek
kingskracht niets ingeboet. Hier bepalen
prachtige stranden, palmen en azuurblauw
water het decor. Het laat zien dat een goed
evenwicht wel degelijk tot de mogelijkhe
den behoort.
ZATERDAG 7 MAART 2015
TAMAN NEGARA
Kuala
Tembeli
tekst en foto's Jaap van Splunter
CH,NA
AUSTRALIË
Maleisië beslaat het schiereiland (West-Ma-
leisië) en de provincies Sarawak en Sabah
op Maleisisch Borneo (Oost-Maleisië).
Malaysia Airlines (www.malaysia-
airlines.com) vliegt dagelijks van Schiphol
naar Kuala Lumpur, de toegangspoort van
Maleisië.
Wij reisden met Azië-specialist Van Verre,
die reizen op maat naar Maleisië aanbiedt.
Zie www.vanverre.nl.
Maleisië heeft een tropisch klimaat. Aan de
westkust van het Maleisisch schiereiland is
de regentijd van september tot december,
in Sabah en Sarawak tussen oktober en fe
bruari.
Relevante websites: www.villasamad-
hi.com.my; www.swissgarden.com;
www.mutiarahotels.com; www.strawber-
ryparksresorts.com; www.cameronhigh-
landsresort.com; www.belumresort.com;
www.kampungstay.
com; www.buburesort.com.my.
Kota Bharu
PENANG
CAMERON
HIGHLANDS
KUALA TAHAN