Alexander Krop holler werd door vakbroeders als ouderwets verguisd. Tijdens de bezetting greep hij zijn kans op eerherstel. In lijn van de nazi ideologie bestreed hij alles wat modern en niet- germaans was. 66 SPECTRUM 19 architectuur et in 1932 opgele verde, inmiddels voormalige, stad huis van Waal wijk heet tegen woordig Huis van Waalwijk. Het hing in september nog vol moderne kunst. Het zou architect A.J. Krophol ler een gruwel zijn geweest. Zijn stad huizen, villa's, kloosters en kerken zijn van de machthebbers, niet van het volk. Imposante trapgevels, glas- in-loodramen en beelden vol symbo liek zetten de burgers op hun plaats in de orde der dingen. In het Huis van Waalwijk mag anno 2015 iedere sterveling exposeren of concerten houden. De komende we ken staat de omstreden architect zelf centraal. De expositie over zijn leven en werk heet Huis van Kropholler - ar chitect met passie. En passie heeft Krop holler in zijn leven. Hij wil in het voet spoor van Berlage en Cuypers de 'Hol landse bouwtraditie' in ere houden, in een tijd waarin net als alle kunst ook de architectuur moderniseert. Kropholler wordt in 1908 katholiek; re den waarom hij met name veel klandi zie in Brabant en Limburg krijgt en daar ook vaak verblijft. In 1932 verlaat hij de Bond van Nederlandse Architec ten (BNA) na een reeks ruzies. Hij neemt in het Bouwkundig Weekblad geen blad voor de mond bij het ver oordelen van de modernisten. Die vin den zijn op middeleeuwse tradities ge baseerde schoonheidsideaal achter haald. Hij heeft altijd beweerd dat hij daardoor veel opdrachten misliep. Als de BNA zich in de oorlog niet on der Duits toezicht laat stellen, grijpt Kropholler zijn kans op eerherstel. In 1941 schrijft hij zeven artikelen in het inmiddels onder NSB-toezicht staan de Bouwkundig Weekblad onder de noemer 'Wat was, is en komen moet'. Daarin ageert hij opnieuw tegen mo derne kunststromingen die volgens hem 'indruischten tegen elke volks overlevering'. Ook publiceert hij in het Duitse tijdschrift Monatsheftefiir Baukunst und Stadtebau. Hij houdt een lezing in Den Haag voor Nederlandse Het is niet te laat om met alle middelen de uitwassen van Corbusier en andere buitenlan ders te bestrijden oud-militairen en hoge Duitsers. Eind 1940 heeft Kropholler zichzelf aanbevolen in een brief aan NSB'er Toby Goedewaagen, secretaris van het Departement van Volksvoorlichting en Kunsten, het cultuurministerie. In die brief klaagt hij over de architecten- bond. Ook stelt Kropholler een van zijn medewerkers ter beschikking aan Goedewaagens departement. In 1946 moet hij zich voor zijn gedrag verantwoorden tegenover de Ereraad voor Architectuur. Die neemt hem al leen de artikelen in het architecten blad en de brief aan Goedewaagen kwalijk. Opmerkelijk is dat de voorma lige Nederlandse luitenant-kolonel Hogenpijl het op Krophollers verzoek bij de ereraad voor hem opneemt. De lezing in Den Haag zou een spionage- opdracht voor het verzet zijn geweest. Kropholler schrijft daar later zelf over: 'Ik heb mij tijdelijk voorgedaan als de bezetters goed gezind'. De ereraad stelt vast dat Kropholler geen lid is geweest van de NSB of het Nationaal Front en geen 'Duitse' op drachten heeft uitgevoerd. Wel heeft hij 'op zeer naïeve wijze' zijn gram ge haald tegenover de architectenbond. Het vonnis: een publicatieverbod tot 1950 en een boete van 1.000 gulden. Zijn beroep uitoefenen, mag hij wel. Na de oorlog ontwerpt hij nog een tiental gebouwen, het laatste in 1967. Zijn oorlogsverleden blijft hem echter achtervolgen. Zo beschuldigt architect J.J. Vriend hem bijvoorbeeld van notoir fascisme. Ook een boek van de Stichting Bibliografieën en Oeuvrelijs- ten Nederlandse Architecten en Stede bouwkundigen gaat in op zijn oorlogs verleden. De auteurs constateren net als de Ereraad dat Kropholler zijn strijd tegen het modernisme in de nazi-tijd voortzette. Maar ook dat er door hem nooit 'pleidooien voor de Nieuwe Orde' zijn gehouden. Toch er is wel degelijk bewijs dat Krophollers gedrag in de oorlog een bruinere tint had dan de Ereraad voor Architectuur en veel historici daarna waarnamen. In januari 1941 wordt hij lid van de Culturele Kamer van Natio naal Front, een fascistische splinter partij, die dat jaar is opgericht als op volger van Zwart Front. Beide organi saties staan bekend als radicaler dan de NSB, met name als het gaat om anti-semitisme. Het bewijs van zijn benoeming bevindt zich in de archie ven van het Brabants Historisch Infor matie Centrum in Den Bosch. Of Kropholler, die zelf Joodse vrienden en klanten had, ook al actief was in Zwart Front (later omgedoopt in Na tionaal Front) is onduidelijk. In die archieven ligt een brief van de secretaris van de leider van Nationaal Front Alfred Haighton, naar aanlei ding van een artikel dat Kropholler zou schrijven voor partij-orgaan De Weg. Haighton woont net als Krophol ler in Wassenaar en is diens contact persoon bij De Weg. Hij schrijft de ar chitect: 'De door u aangegeven veran deringen zijn in het reeds ontvangen exemplaar aangebracht en dit is aan de redactie van De Weg doorgegeven waarin het binnenkort geplaatst zal worden'. Het artikel verschijnt 23 augustus 1941. In zijn typerende, ronkende stijl bewierookt de architect het 'gemeen schappelijke volkskarakter' van de va derlandse bouwtraditie. Hij steekt de loftrompet over de baksteen. Neder landse invloeden zijn terug te vinden 'van de Russische havenstad Archan gel tot in de Kaapkolonie', schrijft Kropholler. Maar ook kranten in de archieven van het Nederlands Instituut voor Oor logsdocumentatie werpen een ander licht op de architect. Op 28 juli 1940 schrijft de Deutsche Zeitung in den Nie- derlanden: 'Op de vraag of nu de tijd rijp is voor een nationale eenheid in de Hollandse bouwkunst, merkt de heer Kropholler op: 'Ik hoop het, want in ieder geval is onze natie zich in een klap bewust geworden dat Hol land inderdaad bestaat, en geen inter nationaal terrein is. Het is nog niet te laat om met alle middelen de uitwas sen van een Dessau, Corbusier en an dere buitenlanders te bestrijden'.' Op 17 juli 1941 doet het Nederlandsch Dagblad, de krant van Nationaal Front, verslag van de lezing van Krop holler in Den Haag. Een week later komt de krant met een interview op zijn 60ste verjaardag. Daarin zegt 'ka meraad' Kropholler: 'Voor Nationaal Front sta ik altijd klaar'. En opnieuw steekt hij van wal tegen de moderne architectuur, ditmaal wél met een po litieke lading: 'We moeten weg van de eentonigheid, de marxistische ver vlakking, het massawerk'. In de Bossche archieven bevindt zich ook nog een brief van Haighton aan de 'hooggeachte kameraad leider' Ar nold Meijer. Haighton roemt daarin Krophollers bijdrage aan een ander ar tikel in De Weg dat als kop heeft 'De schoonheid van Nederland'. Meijer richtte Zwart Front in 1934 op, maar de partij weet nooit in de Twee de Kamer te komen. In 1941 verandert de naam in Nationaal Front. De Duit sers verbieden de beweging eind 1941. Meijer had geëist dat Nederlanders die aan het oostfront vechten hun Ne derlandse nationaliteit behouden. Dat gaat de nazi's te ver. Na 1941 roert ook Kropholler zich niet meer in de publiciteit. Heeft hij spijt van zijn gedrag? Hij gaat daar zelf nooit meer op in. Tïissen 1942 en 1947 komen er ook geen gebouwen meer van hem bij. Hij stort zich op het schrijven van een nooit gepubliceerd boek over meubels en interieur. In 1943 trouwt hij met zijn huishoud ster. De Duitsers vorderen zijn huis in Wassenaar en het kersverse echtpaar trekt bij vrienden in. Het Departement van Volksvoorlich ting en Kunsten vraagt hem nog wel voor een raad van advies voor op drachten en aankopen door het minis terie. Kropholler weigert. Ondanks zijn twijfelachtige reputatie krijgt hij na de bevrijding opdrachten voor oorlogsmonumenten. Zo ont werpt hij de in 1946 onthulde plaquet te ter herinnering aan de executie in Waalwijk van burgemeester Moonen en Joop Hoffmans en het monument in Boxmeer voor de in mei 1940 aan de Maaslinie gevallen Nederlandse sol daten. ZATERDAG 7 MAART 2015 Monument voor gesneuvelde militairen in Boxmeer, foto Willem Nabuurs De enig bekende foto van architect Alexander Kropholler, foto Wikimedia Commons door Joep Trommelen Kropholler in de Deutsche Zeitung der Niederlanden De expositie Huis van Kropholler - architect met passie duurt van zaterdag 7 maart tot en met vrijdag 3 april. Info: www.huisvanwaalwijk.nl reageren? spectrum@depersdienst.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 76