66 Klaarhamers huizen zijn veel robuuster dan die van Rietveld. Die zijn nogal gammel WONEN 5 Voor wie de tijd heeft voor de tijd Eindelijk water in kraan zien stromen Want dat is een merkwaardig ver schijnsel: dat de zonnigste kleur in de tuin tegelijkertijd de minst populaire is. Ook voor geel-haters is er keuze te over, met rassen als Prado Red, Velvet Queen en Itali an White. Ik ben dol op zonne bloemen met donkere bloemen, zoals Velvet Queen. Maar bedenk wel dat die vooral effectief zijn bij tegenlicht. In een vaas in huis zijn ze minder betoverend. Wacht nog even met het zaaien van zonnebloemen. Zonnebloem zaad kiemt snel en voor je het weet, zit je met planten die lang en slap worden, maar nog niet naar buiten kunnen. Eind maart is vroeg genoeg. Zaai in potjes op de vensterbank en doe één zaadje in een pot. Als het zaad van goede kwaliteit is, zal het heus wel kiemen. HEBBEN Piet Klaarhamer, inspirator en leraar van Gerrit Rietveld, raak te na zijn hoogtepunt in de ver getelheid. Toch was zijn werk van grote betekenis voor de Ne derlandse meubelvormgeving en architectuur. Hij staat weer volop in de belangstelling. tect en meubelontwerper uit. De initiatieven zijn bedoeld om te benadrukken dat Klaar hamer van betekenis was. Dat hij bij zijn dood onbekend was, lag niet aan zijn voor tijdig stoppen met zijn werk of aan de kwa liteit ervan. Hij vormde een belangrijke schakel tussen H.P. Berlage en de avant-gar- distische kunstenaars van De Stijl. Klaarhamers werk was eerlijk en vernieu wend. Zijn meubels zijn helder gemaakt, met eenvoudig hout en zonder decoratie. Veel meubels hebben een handvat, zodat ze makkelijk verplaatst kunnen worden. „Zijn ontwerpen doen denken aan de meu bels van Rietveld, maar dan twee stappen verder doordacht", vindt Alied Ottevanger, conservator van het Centraal Museum. Klaarhamer ontwikkelde een vernieuwen de vorm, terwijl meubelontwerpers zich in zijn tijd vooral lieten inspireren door histo rische stijlen. Klaarhamers stijl sprak Riet veld ook zeer aan en hij nam een voorbeeld aan zijn leermeester. Wie de meubels van Rietveld naast die van Klaarhamer zet, ont dekt dan ook veel gelijkenissen. Beiden werkten doelmatig en gebruikten veel bal ken, latten en planken, die ze haaks lieten kruisen en uitsteken. Ook eenvoudige vor men en kenmerkende kleuren als rood, wit, zwart, geel en blauw komen overeen. In tegenstelling tot Rietveld voegde Klaar hamer hier de kleur oranje aan toe. Boven dien is zijn werk gedetailleerder en verfijn der dan dat van zijn beroemde leerling. Toen Rietvelds meubels door maandblad De Stijl werden gepubliceerd, lukte het Klaarhamer juist steeds moeilijker zijn plannen te realiseren. Dat werd in de loop van de jaren pijnlijk duidelijk. Nadat Klaar hamer overleed, bracht Rietveld een ode aan zijn leermeester met een indrukwek kend memoriam. Al eerder had hij aange drongen op een publicatie, om de schaduw die over het werk van zijn inspirator hing te verjagen. Verbitterd als hij was, stond Klaarhamer daar destijds niet voor open. Zijn leerling had hem overvleugeld en dat kon hij slecht verteren. In zijn hoogtijdagen was Klaarhamer zeer veelzijdig. Behalve architectuur en meu bels maakte hij drukwerk. En hij schilder de, onder invloed van kunstenaar Bart van der Leek, met wie hij lang bevriend was. Ook ontwierp hij woonaccessoires, zoals bestek, servetringen, vazen. Veel van zijn meubels zijn nog altijd familiebezit en wor den van generatie op generatie doorgege ven. Klaarhamers nabestaanden stelden de gekoesterde spullen tijdelijk beschikbaar aan het museum. Ottevanger: „De familie was zeer enthousiast. Ze hebben door de hernieuwde aandacht zelfs nieuwe stuk ken aangekocht." Klaarhamer ontwierp op het einde van zijn loopbaan alleen meu bels voor zijn eigen familie, maar in de hoogtijdagen ook voor bijvoorbeeld V&D. Zijn architectuur is vooral te vinden in Utrecht, naast een aantal villa's en landhui zen in andere plaatsen. Rietveld bewoonde een tijd een van de woningen van Klaarha mer aan de Utrechtse Bachstraat. Hij beti telde diens bouwwerken destijds als archi tectonische kunstwerken. De huidige eige naars van zijn nog altijd gewilde eengezins woningen in de Utrechtse wijken Wilhel- minapark en Oog in Al zijn lovend over het werk van de Utrechtse ontwerper. „De huizen van Klaarhamer zijn veel robuuster dan die van Rietveld. Die zijn nogal gam mel", zegt één van de bewoners in een film die wordt gedraaid in het museum. De ontwerper was al vroeg geïnteresseerd in bouwen met gewapend beton. In zijn tijd vonden die plannen nog weinig weer klank, maar het opende wel wegen voor an deren. Ook experimenteerde hij met hoog bouw, naar voorbeeld van Amerikaanse wolkenkrabbers. Zijn jongensslaapkamer voor Bruynzeel was één van de hoogtepun ten in zijn loopbaan. Ook dit verhaal kent een wrange kant. Want hoewel Klaarha mers rol in het ontwerp bepalend was, kreeg zijn collega, de kunstenaar Vilmos Huszar, meestal de eer voor dit werk. Gerrit Rietveld is wereldbe roemd. Iedereen kent zijn heldere meubels en indruk wekkende architectuur. Minder bekend is dat hij het vak leerde van een ver nieuwende ontwerper: Piet Klaarhamer. Hij raakte snel in de verge telheid nadat hij na zijn hoogtepunt in 1919 teleurgesteld uit het vak stapte en verhuis de naar de Veluwe, waar hij een terugge trokken leven leidde. Hij overleed in 1954. Momenteel staat de ontwerper volop in de schijnwerpers. In het Centraal Museum in Utrecht loopt sinds december de tentoon stelling Klaarhamer volgens Rietveld. Gelijk tijdig kwam het boek Piet Klaarhamer, archi- VRIJDAG 6 MAART 2015 Wooden Mechanical Clock. Eerlijk is eerlijk, het is een enorm fraaie blikvanger voor in de woonka mer. Maar de Wooden Mechanical Clock geeft niet alleen de tijd aan, je moet er ook wel degelijk de tijd voor hebben. Althans, voordat hij eenmaal aan de muur hangt te pronken. Want het is geen kwestie van even naar de stad gaan, klokkie kopen en aan de muur hangen. De Wooden Mechanical Clock komt namelijk, voor omgere kend maar 63 euro, als bouwpakket, dat uit meer dan honderd delen be staat. Behalve dat de kopers over de nodige handigheid moeten beschik ken, kost het waarschijnlijk ook wel een paar weekenden om de klok in elkaar te zetten. En hangt-ie eenmaal aan de muur, dan moet de Wooden Mechanical Clock ook nog heel regel matig worden opgewonden, voor een correcte weergave van de tijd. www.thinkgeek.com/product/hshg/ Het verlangen water te kunnen zien dat door de kraan stroomt: dat is de achtergrond van de totstandkoming van de Axor Starck V. Vanwege de pas sie voor water van Klaus Crohe van Hansgrohe Nederland werd Philippe Starck aan het werk gezet; de topde- signer kwam met de transparante kraan. „Een kraan die tot het mini mum is gereduceerd: volkomen trans parant, bijna onzichtbaar en in het midden ontspringt een wonder, de draaikolk", zegt Starck zelf over zijn minimalistische design. Het transpa rante kraanhuis van kristalglas maakt een krachtige draaikolk zichtbaar, het water stroomt via een open uitloop Axor Starck V. foto's PR aan de bovenzijde naar buiten. Behal ve de varianten in chroom en wit (poe- dercoating) is de Axor Starck V was tafelkraan in twaalf standaardkleuren verkrijgbaar. Prijs op aanvraag. www.hansgrohe.nl Leermeester uit de schaduw reageren? wonen@depersdienst.nl door Suzanne Dijkstra Bewoner van Klaarhamer-huis

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 50