Een prima, zuinige vierzitter met kwaliteiten van een SUV 40 AUTO Playmobil: Porsche 911 Carrera S Speciale stoel voor Audi-medewerkers Mini acteert in 'Gran Turismo 6' Feoktistova kleedt de Opel Adam aan RIJTEST FORD MONDEO WAGON 1.5 NIEUWTJES ord komt op het juiste moment met de nieu we Mondeo op de Euro pese markt. Vrijwel te gelijk met de belang rijkste concurrent, de Volkswagen Passat. Drie jaar geleden stond de Ameri kaanse versie (Fusion) in Detroit al op de autoshow. Ford verhuis de in Europa echter de productie van België naar Spanje. Die extra tijd benutte de ontwikkelingsafde ling om de auto optimaal op de Europese smaak af te stemmen. De buitenkant van de Mondeo Wagon toont langgerekt. De grille komt indrukwekkend over, ter wijl de belijning op de flanken voor de nodige elegantie zorgt. Van alle kanten bezien, ziet de vormgeving er harmonieus uit. De auto geeft niet de indruk al en kele jaren mee te gaan. In het interieur heeft Ford de zaakjes goed voor elkaar. Fraaie materialen, indien gewenst min der voor de hand liggende kleur stellingen en vergaande elektroni sche voorzieningen zorgen voor een prettig verblijf aan boord. De auto zal met name zijn weg vin den naar zakelijke rijders. Toch komt vooral het interieur aanzienlijk minder afstandelijk over dan dat van de Passat. De stoelen sluiten mooi aan. Nie mand van de vier tot vijf inzitten den heeft over ruimtegebrek te klagen en met een bagagevolume van 525 tot 1.630 liter kun je ook het nodige aan spullen kwijt. Al leen op dit vlak scoort de Passat beter. De Mondeo overtuigt met zijn in- en exterieur en datzelfde doet de auto met de compleet nieuwe mo tor. Ford plaatst onder meer de nieuwe 1.5 liter Ecoboost-turbo- motor in het vooronder. Een com pacte unit, die echter met 160 pk en een koppel van 240 Nm ruim voldoende is toegerust om vlot te presteren. De motor is er met zes- bak of deze zestrapsautomaat. De laatste sprint in 9,2 seconden naar de 100 kilometer per uur en topt op 209 kilometer per uur. De motor doet zijn werk prachtig stil. Hij is altijd bij de les als het gaspedaal wordt ingetrapt, maar weet in combinatie met deze auto maat niet te overtuigen qua brand stofverbruik: gemiddeld 1 op 12. Als het om afstemming van het onderstel gaat, is Ford al decennia heer en meester. De Mondeo maakt daarop geen uitzondering. Het comfort is grote klasse, zon der dat de carrosserie te veel gaat bewegen of instabiel wordt. De nieuwe, mooi gerijpte Mondeo Wagon kost minimaal 30.395 euro en 33.195 euro als 1.5 Ecoboost. RIJ-IMPRESSIE SUZUKI VITARA FORD MONDEO WAGON EN DE CONCURRENTEN Ook al is de zesde gene ratie Vitara 12 centi meter korter dan de S-Cross en goedko per, van kannibalisme in eigen huis wil Suzuki niets horen. Het merk dicht de Vitara meer SUV-kwaliteiten toe. Het uiter lijk onderscheidt zich door de hoge schouderlijn, de strakkere lijnen en een forse neus. Daar onder ligt een zuinige viercilin- der 1.6 liter benzinemotor of een even zo grote diesel (beide 120 pk). Faatstgenoemde is met 320 Nm de krachtigste (benzi ne: 156 Nm). De AllGrip vier- wielaandrijving biedt de kans met een keuzeknop de onder grond te selecteren (snow) en het karakter aan te passen (sport). Volop elektronica en mogelijkheden om de auto te personaliseren, zijn aanwezig. Op interieur en rijgedrag is weinig aan te merken. De Vitara is een prima vierzitter om gewoon verkeer en lichte terreinomstandigheden te slechten. Vanaf 19.999 euro. Ford draait de hand niet om voor een fraai nieuw Mondeo-model. Maar het merk blijkt tot in de finesse verder te gaan dan menig concurrent. De rode Porsche 911 Carrera S op Playmobil-formaat is tot in de aller kleinste details identiek aan de 1:1 -versie. De levensechte auto heeft een afneembaar dak, waar door ook interieurdetails duidelijk zichtbaar zijn. De modelauto kan worden gepersonaliseerd en heeft werkende ledverlichting voor kop lampen, achterlichten en dash board. Prijs: 45 euro. Meer welzijn en een betere gezond heid liggen ten grondslag aan de ontwikkeling van een speciale zit- constructie voor medewerkers van assemblagelijnen in fabrieken van Audi. De carbon-fiberconstructie maakt het mogelijk te zitten zon der stoel. Tegelijk verbetert de hou ding en vermindert de druk op de benen. Het leidt volgens Audi tot meer productiviteit en kwaliteit. Playmobil Porsche 911. 'Hangend'assembleren. De racesuccessen van Mini krijgen een vervolg in de virtuele wereld. Het Mini Design Team heeft een versie ontworpen om virtueel mee te presteren in de racegame Gran Turismo 6 voor de Playstation3. De Clubman Vision Grand Turismo staat in de game garant voor de essentie van het merk: pure go- kart handling en een compromis loos design. Na Bastiaan van Schaik, Saar Ko ningsberger en Elise van Wonde ren stelde ook Beautygloss-foun- der Mascha Feoktistova haar favo riete Adam Rocks-variant samen, met bijpassende kledingset. Ze koos voor de Opel de kleur Purple Fiction met een bijpassende Pink Purple-outfit. De auto wordt via de webshop ModeMusthaves.com ver kocht: 319 euro per maand. Mini in racegame. foto's PR Modieuze Opel Adam Rocks. De persoonlijkheid van de Ford Mondeo overstijgt die van menig concurrent, foto's Automedia door Tony Vos 'W/7 Ford Mondeo Wagon Opel Insignia Sports T Peugeot 508 SW Bagage 525-1.630 liter, gewicht 1.427 kg. Benzi ne 1.5 liter, 160 pk. Van af 30.395 euro, 1.5 Tita nium A/T 38.545 euro. Bagage 540-1.530 liter, gewicht 1.601 kg. Benzi ne 1.6 liter, 170 pk. Van af 29.695 euro, 1.6 T. Cos. A/T 40.193 euro. Bagage 560-1.598 liter, gewicht 1.405 kg. Benzi ne 1.6 liter, 165 pk. Van af 32.590 euro, Premiè re A/T 38.040 euro. VW Passat Variant Bagage 650-1.780 liter, gewicht 1.329 kg. Benzi ne 1.2 liter, 82 pk. Van af 32.090 euro, 1.4 TSI Hl. 6-bak 37.550 euro. door Willem de Volder Suzuki levert de Vitara met een handgeschakelde zesbak en een zes trapsautomaat met schakelflippers, foto Suzuki EAT shop SI.EEP REPEAT

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 41