Een prima, zuinige vierzitter
met kwaliteiten van een SUV
40 AUTO
Playmobil: Porsche
911 Carrera S
Speciale stoel voor
Audi-medewerkers
Mini acteert in
'Gran Turismo 6'
Feoktistova kleedt
de Opel Adam aan
RIJTEST FORD MONDEO WAGON 1.5
NIEUWTJES
ord komt op het juiste
moment met de nieu
we Mondeo op de Euro
pese markt. Vrijwel te
gelijk met de belang
rijkste concurrent, de
Volkswagen Passat.
Drie jaar geleden stond de Ameri
kaanse versie (Fusion) in Detroit
al op de autoshow. Ford verhuis
de in Europa echter de productie
van België naar Spanje. Die extra
tijd benutte de ontwikkelingsafde
ling om de auto optimaal op de
Europese smaak af te stemmen.
De buitenkant van de Mondeo
Wagon toont langgerekt. De grille
komt indrukwekkend over, ter
wijl de belijning op de flanken
voor de nodige elegantie zorgt.
Van alle kanten bezien, ziet de
vormgeving er harmonieus uit.
De auto geeft niet de indruk al en
kele jaren mee te gaan.
In het interieur heeft Ford de
zaakjes goed voor elkaar. Fraaie
materialen, indien gewenst min
der voor de hand liggende kleur
stellingen en vergaande elektroni
sche voorzieningen zorgen voor
een prettig verblijf aan boord. De
auto zal met name zijn weg vin
den naar zakelijke rijders.
Toch komt vooral het interieur
aanzienlijk minder afstandelijk
over dan dat van de Passat. De
stoelen sluiten mooi aan. Nie
mand van de vier tot vijf inzitten
den heeft over ruimtegebrek te
klagen en met een bagagevolume
van 525 tot 1.630 liter kun je ook
het nodige aan spullen kwijt. Al
leen op dit vlak scoort de Passat
beter.
De Mondeo overtuigt met zijn in-
en exterieur en datzelfde doet de
auto met de compleet nieuwe mo
tor. Ford plaatst onder meer de
nieuwe 1.5 liter Ecoboost-turbo-
motor in het vooronder. Een com
pacte unit, die echter met 160 pk
en een koppel van 240 Nm ruim
voldoende is toegerust om vlot te
presteren. De motor is er met zes-
bak of deze zestrapsautomaat.
De laatste sprint in 9,2 seconden
naar de 100 kilometer per uur en
topt op 209 kilometer per uur. De
motor doet zijn werk prachtig
stil. Hij is altijd bij de les als het
gaspedaal wordt ingetrapt, maar
weet in combinatie met deze auto
maat niet te overtuigen qua brand
stofverbruik: gemiddeld 1 op 12.
Als het om afstemming van het
onderstel gaat, is Ford al decennia
heer en meester. De Mondeo
maakt daarop geen uitzondering.
Het comfort is grote klasse, zon
der dat de carrosserie te veel gaat
bewegen of instabiel wordt. De
nieuwe, mooi gerijpte Mondeo
Wagon kost minimaal 30.395 euro
en 33.195 euro als 1.5 Ecoboost.
RIJ-IMPRESSIE SUZUKI VITARA
FORD MONDEO WAGON EN DE CONCURRENTEN
Ook al is de zesde gene
ratie Vitara 12 centi
meter korter dan de
S-Cross en goedko
per, van kannibalisme in eigen
huis wil Suzuki niets horen.
Het merk dicht de Vitara meer
SUV-kwaliteiten toe. Het uiter
lijk onderscheidt zich door de
hoge schouderlijn, de strakkere
lijnen en een forse neus. Daar
onder ligt een zuinige viercilin-
der 1.6 liter benzinemotor of
een even zo grote diesel (beide
120 pk). Faatstgenoemde is met
320 Nm de krachtigste (benzi
ne: 156 Nm). De AllGrip vier-
wielaandrijving biedt de kans
met een keuzeknop de onder
grond te selecteren (snow) en
het karakter aan te passen
(sport). Volop elektronica en
mogelijkheden om de auto te
personaliseren, zijn aanwezig.
Op interieur en rijgedrag is
weinig aan te merken. De
Vitara is een prima vierzitter
om gewoon verkeer en lichte
terreinomstandigheden te
slechten. Vanaf 19.999 euro.
Ford draait de hand niet
om voor een fraai nieuw
Mondeo-model. Maar
het merk blijkt tot in de
finesse verder te gaan
dan menig concurrent.
De rode Porsche 911 Carrera S op
Playmobil-formaat is tot in de aller
kleinste details identiek aan de
1:1 -versie. De levensechte auto
heeft een afneembaar dak, waar
door ook interieurdetails duidelijk
zichtbaar zijn. De modelauto kan
worden gepersonaliseerd en heeft
werkende ledverlichting voor kop
lampen, achterlichten en dash
board. Prijs: 45 euro.
Meer welzijn en een betere gezond
heid liggen ten grondslag aan de
ontwikkeling van een speciale zit-
constructie voor medewerkers van
assemblagelijnen in fabrieken van
Audi. De carbon-fiberconstructie
maakt het mogelijk te zitten zon
der stoel. Tegelijk verbetert de hou
ding en vermindert de druk op de
benen. Het leidt volgens Audi tot
meer productiviteit en kwaliteit.
Playmobil Porsche 911. 'Hangend'assembleren.
De racesuccessen van Mini krijgen
een vervolg in de virtuele wereld.
Het Mini Design Team heeft een
versie ontworpen om virtueel mee
te presteren in de racegame Gran
Turismo 6 voor de Playstation3.
De Clubman Vision Grand Turismo
staat in de game garant voor de
essentie van het merk: pure go-
kart handling en een compromis
loos design.
Na Bastiaan van Schaik, Saar Ko
ningsberger en Elise van Wonde
ren stelde ook Beautygloss-foun-
der Mascha Feoktistova haar favo
riete Adam Rocks-variant samen,
met bijpassende kledingset. Ze
koos voor de Opel de kleur Purple
Fiction met een bijpassende Pink
Purple-outfit. De auto wordt via de
webshop ModeMusthaves.com ver
kocht: 319 euro per maand.
Mini in racegame. foto's PR
Modieuze Opel Adam Rocks.
De persoonlijkheid van de Ford Mondeo overstijgt die van menig concurrent, foto's Automedia
door Tony Vos
'W/7
Ford Mondeo Wagon Opel Insignia Sports T Peugeot 508 SW
Bagage 525-1.630 liter,
gewicht 1.427 kg. Benzi
ne 1.5 liter, 160 pk. Van
af 30.395 euro, 1.5 Tita
nium A/T 38.545 euro.
Bagage 540-1.530 liter,
gewicht 1.601 kg. Benzi
ne 1.6 liter, 170 pk. Van
af 29.695 euro, 1.6 T.
Cos. A/T 40.193 euro.
Bagage 560-1.598 liter,
gewicht 1.405 kg. Benzi
ne 1.6 liter, 165 pk. Van
af 32.590 euro, Premiè
re A/T 38.040 euro.
VW Passat Variant
Bagage 650-1.780 liter,
gewicht 1.329 kg. Benzi
ne 1.2 liter, 82 pk. Van
af 32.090 euro, 1.4 TSI
Hl. 6-bak 37.550 euro.
door Willem de Volder
Suzuki levert de Vitara met een handgeschakelde zesbak en een zes
trapsautomaat met schakelflippers, foto Suzuki
EAT
shop
SI.EEP
REPEAT