Advies:
maximaal
120 op alle
snelwegen
Interne
aanval op
SP-leider
Marijnissen
Cruise langs
de highlights
van Rusland
44 Snelheid is nog
altijd een van de
belangrijkste
factoren bij fatale
ongelukken
IN HET NIEUWS 3
TOP 5 LANDEN MET MEESTE DODELIJKE VERKEERSSLACHTOFFERS
2,9 doden per miljard kilometer.
Dat ligt onder meer aan de Bel
gische wegen. Bij 10 procent van
de dodelijke ongelukken in België
ontbrak een vangrail tussen de
beide rijrichtingen, en in 39 pro
cent van de ongevallen was er
geen vangrail die de klap met een
langs de weg staand obstakel kon
opvangen. Daarnaast rijdt de Bel
gische automobilist allerminst vei
lig. Liefst 45 procent van de overle
den chauffeurs op Belgische snel
wegen droeg geen gordel. Overle
den passagiers op de achterbank
hadden zelfs in 72 procent van de
gevallen geen gordel om.
Duitsland doet het beter dan Bel
gië, maar scoort met een ander
half keer zo grote overlij denskans
(1,9 dode per miljard kilometer)
ook slechter dan Nederland. Re
den: de snelheid. Twee derde van
de Duitse snelwegen kent geen
snelheidslimiet. Op die stukken
autoweg is het dodental bijna een
derde hoger dan op delen waar
wel een maximumsnelheid geldt.
Daarmee stippen de wetenschap
pers een belangrijk punt aan. Hoe
harder je rijdt, hoe groter de over
lij denskans, stelt ook Veilig Ver
keer Nederland. Reden voor de
ETSC om een maximumsnelheid
van 120 per uur te bepleiten in Eu
ropa. Immers, een halvering van
het aantal Europese snelwegdo-
den klinkt mooi, maar de harde
cijfers blijven confronterend. In
de tien jaar die de ETSC onder
zocht, overleden bijna 27.500 men
sen op een Europese snelweg.
Het kan altijd beter, is de redene
ring van de veiligheidsexperts. Ze
sommen adviezen op, waarvan
het Nederlandse ministerie be
looft ze goed te bestuderen: haal
obstakels weg. Zorg dat vangrails
ook veilig zijn voor motorrijders.
Maak richtlijnen voor de inrich
ting, aanleg en onderhoud van we
gen in heel Europa. En, gevoelig
in Nederland waar net gehakt is
gemaakt van het alcoholslot,
maak toepassing van zo'n slot in
heel Europa mogelijk. Ook voor
beroepschauffeurs.
BRUSSEL/DEN HAAG - Europese lan
den moeten de maximumsnel
heid op snelwegen verlagen naar
120 kilometer per uur. Dat is het
advies van de gerenommeerde Eu
ropean Transport Safety Council
(ETSC) in een onderzoeksrapport
over de veiligheid op Europese
snelwegen.
Die veiligheid is de laatste jaren
sterk toegenomen, maar er valt
nog flinke winst te behalen als de
maximumsnelheid wordt beperkt
tot 120. Dodelijke ongevallen zijn
vooral het gevolg van te hard rij
den, stelt de ETSC. In de ETSC
werken ruim tweehonderd ver-
keersveiligheidsexperts samen.
Nederland heeft de maximum
snelheid op veel wegen in 2012
juist opgevoerd naar 130 kilome
ter per uur. Volgens een woord
voerster zet het ministerie de ge
plande uitbreiding van het aantal
130 kilometerwegen door.
Ook na de invoering van de hoge
re snelheid daalde het aantal onge
lukken op Nederlandse snelwe
gen, stelt ze. Mede om de inge
schatte extra verkeersdoden te
compenseren, investeerde het mi
nisterie fors in extra veiligheids
maatregelen. Daar zijn vele miljoe
nen ingestoken.
Onduidelijk is of de Nederlandse
snelwegen door de hogere snel
heid gevaarlijker zijn geworden.
De cijfers zijn na een paar jaar
nog te beperkt om al conclusies
trekken, stelt het ministerie.
De vraag is of Van Hout alleen
staat in zijn mening. Hij zegt dat
er in de SP meer discussie komt
over de positie van Marijnissen
en andere leden van het partijbe
stuur. Statenlid Veerle Siegers is
blij met de uitlatingen van Van
den Hout: „Johan zegt wat breder
leeft in de partij."
Van den Hout liet zich in een in
terview met NRC Handelsblad
kritisch uit over Marijnissen. Het
was een spontane uitlating, zegt
hij desgevraagd. Van den Hout
stoort zich aan het feit dat de
partijleiding geen belangstelling
toont voor wat de SP als bestuur
derspartij in Brabant presteert.
„Er is geen debat mogelijk over
nieuwe ontwikkelingen, de partij
leiding houdt dat tegen", zegt
Van den Hout. Dat komt omdat
Marijnissen er te lang zit, vindt
hij. De SP-leiding was al langer
op de hoogte van de kritiek van
Van den Hout. In een e-mail laat
Marijnissen weten dat er 'niets
nieuws onder de zon is. Zijn me
ning is bekend: het partijbestuur
deugt niet en de voorzitter niet.'
Van den Hout zegt ook dat Marij
nissen vier jaar geleden niet wil
de dat hij gedeputeerde werd.
Daarom werd Jules Iding naar vo
ren geschoven. Die vertrok snel
vanwege gezondheidsproblemen.
Nico Heijmans, fractieleider in de
Staten, ontkent dat. Iding stond
bovenaan. Nu is dat Van den
Hout. Heijmans: „En daar bestaat
geen onduidelijkheid over, ook
niet na deze uitspraken."
De wereld is Kras
Riviercruises
Tot wel 100,-
i Drijs verlaagd!
VRIJDAG 6 MAART 2015
ra
Aantal dodelijke verkeersslachtoffers op autosnelwegen, 7;
per miljard gereden voertuigkilometers in de periode 2011-2013
O
ITALIË
PORTUGAL
HONGARIJE
POLEN
LITOUWEN
Woordvoerster WN
Bij dit ongeluk op de Duitse A38
bij Allstedt vielen eind 2014 drie
doden, foto Peter Endig/EPA
door Wim Arts
DEN BOSCH - Jan Marijnissen is vre
selijk autoritair en het is de hoog
ste tijd dat hij opstapt als voorzit
ter. Deze harde kritiek op het boeg
beeld van de SP komt van een par
tijgenoot, de Brabantse gedeputeer
de Johan van den Hout. Marijnissen
haalt zijn schouders op.
Brabantse gedeputeerde
Johan van den Hout wil dat
te autoritaire SP-voorzitter
Marijnissen opstapt
Met drie volle dagen in Moskou en St. Petersburg is dit
de ultieme manier om deze wereldsteden te ontdekken,
U heeft de keuze uit een 11 - of 12-daagse cruise van
Moskou naar o.a. Uglich, Yaroslavl, Goritsy, Kizhi,
Mandrogi en St. Petersburg.
Van Moskou naar St. Petersburg
Per MS Rublev**** of MS Krasin****
Vliegreis, transfers en alle maaltijden
Excursiepakket inclusief entreegelden
Excursies in Moskou en St. Petersburg deels onder
leiding van een Nederlandssprekende gids
Klantbeoordeling 8,1
Vertrek: mei t/m september
Zie: Kras.nl/91057 of Kras.nl/91058