Advies: maximaal 120 op alle snelwegen Interne aanval op SP-leider Marijnissen Cruise langs de highlights van Rusland 44 Snelheid is nog altijd een van de belangrijkste factoren bij fatale ongelukken IN HET NIEUWS 3 TOP 5 LANDEN MET MEESTE DODELIJKE VERKEERSSLACHTOFFERS 2,9 doden per miljard kilometer. Dat ligt onder meer aan de Bel gische wegen. Bij 10 procent van de dodelijke ongelukken in België ontbrak een vangrail tussen de beide rijrichtingen, en in 39 pro cent van de ongevallen was er geen vangrail die de klap met een langs de weg staand obstakel kon opvangen. Daarnaast rijdt de Bel gische automobilist allerminst vei lig. Liefst 45 procent van de overle den chauffeurs op Belgische snel wegen droeg geen gordel. Overle den passagiers op de achterbank hadden zelfs in 72 procent van de gevallen geen gordel om. Duitsland doet het beter dan Bel gië, maar scoort met een ander half keer zo grote overlij denskans (1,9 dode per miljard kilometer) ook slechter dan Nederland. Re den: de snelheid. Twee derde van de Duitse snelwegen kent geen snelheidslimiet. Op die stukken autoweg is het dodental bijna een derde hoger dan op delen waar wel een maximumsnelheid geldt. Daarmee stippen de wetenschap pers een belangrijk punt aan. Hoe harder je rijdt, hoe groter de over lij denskans, stelt ook Veilig Ver keer Nederland. Reden voor de ETSC om een maximumsnelheid van 120 per uur te bepleiten in Eu ropa. Immers, een halvering van het aantal Europese snelwegdo- den klinkt mooi, maar de harde cijfers blijven confronterend. In de tien jaar die de ETSC onder zocht, overleden bijna 27.500 men sen op een Europese snelweg. Het kan altijd beter, is de redene ring van de veiligheidsexperts. Ze sommen adviezen op, waarvan het Nederlandse ministerie be looft ze goed te bestuderen: haal obstakels weg. Zorg dat vangrails ook veilig zijn voor motorrijders. Maak richtlijnen voor de inrich ting, aanleg en onderhoud van we gen in heel Europa. En, gevoelig in Nederland waar net gehakt is gemaakt van het alcoholslot, maak toepassing van zo'n slot in heel Europa mogelijk. Ook voor beroepschauffeurs. BRUSSEL/DEN HAAG - Europese lan den moeten de maximumsnel heid op snelwegen verlagen naar 120 kilometer per uur. Dat is het advies van de gerenommeerde Eu ropean Transport Safety Council (ETSC) in een onderzoeksrapport over de veiligheid op Europese snelwegen. Die veiligheid is de laatste jaren sterk toegenomen, maar er valt nog flinke winst te behalen als de maximumsnelheid wordt beperkt tot 120. Dodelijke ongevallen zijn vooral het gevolg van te hard rij den, stelt de ETSC. In de ETSC werken ruim tweehonderd ver- keersveiligheidsexperts samen. Nederland heeft de maximum snelheid op veel wegen in 2012 juist opgevoerd naar 130 kilome ter per uur. Volgens een woord voerster zet het ministerie de ge plande uitbreiding van het aantal 130 kilometerwegen door. Ook na de invoering van de hoge re snelheid daalde het aantal onge lukken op Nederlandse snelwe gen, stelt ze. Mede om de inge schatte extra verkeersdoden te compenseren, investeerde het mi nisterie fors in extra veiligheids maatregelen. Daar zijn vele miljoe nen ingestoken. Onduidelijk is of de Nederlandse snelwegen door de hogere snel heid gevaarlijker zijn geworden. De cijfers zijn na een paar jaar nog te beperkt om al conclusies trekken, stelt het ministerie. De vraag is of Van Hout alleen staat in zijn mening. Hij zegt dat er in de SP meer discussie komt over de positie van Marijnissen en andere leden van het partijbe stuur. Statenlid Veerle Siegers is blij met de uitlatingen van Van den Hout: „Johan zegt wat breder leeft in de partij." Van den Hout liet zich in een in terview met NRC Handelsblad kritisch uit over Marijnissen. Het was een spontane uitlating, zegt hij desgevraagd. Van den Hout stoort zich aan het feit dat de partijleiding geen belangstelling toont voor wat de SP als bestuur derspartij in Brabant presteert. „Er is geen debat mogelijk over nieuwe ontwikkelingen, de partij leiding houdt dat tegen", zegt Van den Hout. Dat komt omdat Marijnissen er te lang zit, vindt hij. De SP-leiding was al langer op de hoogte van de kritiek van Van den Hout. In een e-mail laat Marijnissen weten dat er 'niets nieuws onder de zon is. Zijn me ning is bekend: het partijbestuur deugt niet en de voorzitter niet.' Van den Hout zegt ook dat Marij nissen vier jaar geleden niet wil de dat hij gedeputeerde werd. Daarom werd Jules Iding naar vo ren geschoven. Die vertrok snel vanwege gezondheidsproblemen. Nico Heijmans, fractieleider in de Staten, ontkent dat. Iding stond bovenaan. Nu is dat Van den Hout. Heijmans: „En daar bestaat geen onduidelijkheid over, ook niet na deze uitspraken." De wereld is Kras Riviercruises Tot wel 100,- i Drijs verlaagd! VRIJDAG 6 MAART 2015 ra Aantal dodelijke verkeersslachtoffers op autosnelwegen, 7; per miljard gereden voertuigkilometers in de periode 2011-2013 O ITALIË PORTUGAL HONGARIJE POLEN LITOUWEN Woordvoerster WN Bij dit ongeluk op de Duitse A38 bij Allstedt vielen eind 2014 drie doden, foto Peter Endig/EPA door Wim Arts DEN BOSCH - Jan Marijnissen is vre selijk autoritair en het is de hoog ste tijd dat hij opstapt als voorzit ter. Deze harde kritiek op het boeg beeld van de SP komt van een par tijgenoot, de Brabantse gedeputeer de Johan van den Hout. Marijnissen haalt zijn schouders op. Brabantse gedeputeerde Johan van den Hout wil dat te autoritaire SP-voorzitter Marijnissen opstapt Met drie volle dagen in Moskou en St. Petersburg is dit de ultieme manier om deze wereldsteden te ontdekken, U heeft de keuze uit een 11 - of 12-daagse cruise van Moskou naar o.a. Uglich, Yaroslavl, Goritsy, Kizhi, Mandrogi en St. Petersburg. Van Moskou naar St. Petersburg Per MS Rublev**** of MS Krasin**** Vliegreis, transfers en alle maaltijden Excursiepakket inclusief entreegelden Excursies in Moskou en St. Petersburg deels onder leiding van een Nederlandssprekende gids Klantbeoordeling 8,1 Vertrek: mei t/m september Zie: Kras.nl/91057 of Kras.nl/91058

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 3