De Heemkundige
Kring De Bevelan
den vindt het
hoog tijd voor een
plaquette voor de
vliegers van WOU
66 In Harderwijk is een
monument onthuld
voor de vliegers
die in het IJsselmeer
omkwamen
32 ZEELAND
LUCHTOORLOG BOVEN ZEELAND
Het is moeilijk te bevat
ten, maar Zeeland en de
wateren rondom, vor
men in feite één groot,
nagenoeg ongemar
keerd graf. Een blik op het kaartje dat
de Stichting Wings to Victory mini-
teus heeft samengesteld, doet het be
sef nog niet eens in zijn volle omvang
doordringen. Want elk stippeltje sym
boliseert niet alleen een vliegtuig dat
gedurende de Tweede Wereldoorlog
neerstortte, je moet er ook minstens
één omgekomen bemanninglid bij
denken.
Veel vliegtuigen hadden een beman
ning van meerdere personen. De Lan
casters en Halifax-toestellen waarvan
er honderden in en rond Zeeland neer
stortten, vlogen met zeven man en
Mosquito's hadden twee man aan
boord. In de jachtvliegtuigen, boven
Zeeland, vooral Duitse Heinkels,
vloog alleen de piloot.
Als we de voorzichtige schatting van
Wings to Victory volgen, zijn er meer
dan 1200 bemanningleden van vlieg
tuigen omgekomen, zonder dat hun
stoffelijke resten een herkenbare
plaats hebben gekregen. „Hoog tijd
om daar nu wat aan te doen", vindt
Otto Hoogerhuis van de Heemkundi
ge Kring De Bevelanden. „Er zijn wel
monumenten in Zeeland op plaatsen
waar vliegtuigen crashten en waar dik
wijls de namen van piloten en beman
ningen bekend zijn." Hoogerhuis
noemt Waarde, Yerseke, Nieuwdorp,
Heinkenszand, Zoutelande en Aagte-
kerke. „In Zeeuws-Vlaanderen zijn
monumenten in Sluiskil, Philippine
en Emmadorp. Dat is natuurlijk prach
tig en vooral ook dat scholen soms die
monumenten adopteren. Maar als het
gaat om alle vliegers die op Zeeuws
grondgebied neerstortten of werden
aangeschoten, blijft het natuurlijk
maar een fractie. Daarom lijkt ons een
plaquette, bijvoorbeeld in de buurt
van Vliegveld Midden-Zeeland, op
zijn plaats."
Hoogerhuis illustreert de overweldi
gende hoeveelheid aan vermiste vlie
gers met twee gedocumenteerde ge
beurtenissen. In de nacht van 8 op 9
juli 1943 vlogen 282 Britse Lancasters
en 6 Mosquito's naar Keulen om de
stad te bombarderen. Een van de toe
stellen werd al op de heenweg door
een Duitse nachtjager neergeschoten.
De piloot van de nachtjager, Wilhelm
Schneidewind, claimde om twintig
voor één een Lancaster te hebben
neergeschoten boven de monding van
de Westerschelde. Vijf minuten later
zond het getroffen toestel een nood
signaal uit. Het toestel stortte even na
dien ten zuidwesten van Schouwen in
zee. De lichamen van piloot R. Fle
ming, en de bemanningsleden J. Bar
ret, A. Sharman, S. Connef, F. Powell,
D. Stevenson en J. Johnson, werden
nooit gevonden.
Dat lang niet alle vliegtuigen onder
het Engelse Bomber Command wer
den bemand door Britse vliegers,
blijkt uit een gebeurtenis in de nacht
Otto Hoogerhuis van de Heemkundige Kring De Bevelanden foto Marcelle Davidse
Omgekomen vliegers
door Mieke van der Jagt
Otto Hoogerhuis