\f 8 BINNENLAND SPOORTUNNELS Ja, het is behoorlijk irritant als een spoortunnel uren lang dicht moet, maar better safe sprekken moeten eind dit jaar tot een nieuwe nota over Railveilig heid leiden. Spoorbeheerder Pro- Rail stelt 'te balen van de vertra gingen'. Het bedrijf kon gisteren geen cijfers geven over het aantal incidenten in tunnels. De veiligheidseisen voor spoor tunnels zijn in 2005 in Europa flink opgeschroefd 'om het grote aantal ongevallen in het buiten land' een halt toe te roepen, weet Pieter van Gelder, hoogleraar Vei ligheidskunde bij de TU Delft. Lo kaal kunnen nóg strengere eisen worden afgesproken. Maar het verhogen van de veilig heidseisen zorgt ook voor onge mak. De systemen zijn gevoelig voor storingen. In het geval van een storing (of er nu brand is of niet) moet de tunnel dicht. Zo werden de nieuwe verkeerstun- nels in de A73 in Limburg de afge lopen jaren talloze keren afgeslo ten vanwege een systeemstoring. „Er is nu een Europese richtlijn met minimumveiligheidseisen voor spoortunnels", zegt Van Gel der. „Die eisen moet je niet zo maar versoepelen. De gevolgen van een ongeval in een spoortun nel kunnen catastrofaal zijn. Het lijkt me een betere oplossing om betere en meer brandalarmin stallaties te plaatsen die minder vaak vals alarm geven." Burgemeester jan van Belzen van Barendrecht is oud-voorzitter van de overheidscommissie Tunnelvei ligheid én heeft spoortunnels voor passagier- en goederentrei nen door zijn gemeente lopen. „Als het alarm gaat, doen we eerst vanuit de meldkamer een check. Maar als er ook maar iets aan de hand lijkt, rukken we altijd uit." In de tunnel van de Betuwelijn ging onlangs om onverklaarbare reden het sprinklersysteem af, het schuim legde het treinverkeer lang stil. „Dat zien we dan maar als een goede test. Je moet in ie der geval niet tornen aan de veilig heidseisen, je moet wel proberen de techniek te verbeteren." DELFT - Dinsdag was het de spoor tunnel in Rijswijk. Afgelopen weekend de gloednieuwe tunnel bij station Delft. In de week daar vóór was het (voor de zoveelste keer) de Schipholtunnel. In alle drie de tunnels gingen de brand melders af en werd, volgens de dan geldende procedure, de tun nel ontruimd en het treinverkeer stilgelegd. Pas toen de brandweer de tunnel had gecontroleerd, kon den er weer treinen rijden. In alle drie de gevallen bleek het, zoals meestal, om vals alarm te gaan. Met het toenemen van het aantal treintunnels in Nederland neemt ook het aantal daaraan gekoppel de verstoringen toe. Het levert de reiziger lange vertraging én veel ergernis op. De NS zou al een te rugloop van het aantal reizigers naar Schiphol zien omdat die de verbinding niet meer vertrouwen. NS, ProRail, reizigersorganisatie Rover en het ministerie van Infra structuur praten al enige tijd over de veiligheid van de tunnels. „De vertragingen door de valse mel dingen zijn daarbij onderwerp van gesprek, maar we zullen niet zomaar de veiligheidssystemen veranderen", stelt een woordvoer der van het ministerie. De ge- m faivvM *ro<;hureen (0318) 58 09 58 10 dagen Eilanden van Dalmatië 10 dagen Istrië Opatija 12 dagen Rivièra van Dubrovnik en Montenegro 5 dagen Gérardmer Vogezen Neuf-Brisach Elzas 8 dagen Drielandenreis en Bodensee Rijswijk infographic DPd bron Railpedia Spoortunnel Rotterdam Noordrand Willemspoortunnel Spoorzone Delft Dordtsche Kil Overkapping Barendrecht Drontermeer Velsertunnel Hemtunnel Wéér vals alarm onze website/binnenland Alle spoortunnels in Nederland Groene Hart door Cyril Rosman Nijverdal Vertrekdata: 4, 18 mei 8,22 juni 6,27 juli 24 aug etc. Reizen zijn inclusief hotelovernachtingen o.b.v. half- pension, comfortclass touringcar en afscheidsbuffet. wij Vertrekdata: 13,27 april 11,25 mei8 juni etc. -\iy Vertrekdata: 20,27 april 4,11,18,25 mei/1, 8,15,22,29juni/etc. Vertrekdata: 13,27 april 11,25 mei 8,22 juni6,20 juli etc. Jl EggB boekingen: www.bolderman.nl Bij Bolderman aanbetalen niet verplicht! i<t1UÜLLL Vertrekdata: 13 april 11,18 mei 1, 22 juni 20 juli etc.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 8