\f
8 BINNENLAND
SPOORTUNNELS
Ja, het is
behoorlijk
irritant als een
spoortunnel uren
lang dicht moet,
maar better safe
sprekken moeten eind dit jaar tot
een nieuwe nota over Railveilig
heid leiden. Spoorbeheerder Pro-
Rail stelt 'te balen van de vertra
gingen'. Het bedrijf kon gisteren
geen cijfers geven over het aantal
incidenten in tunnels.
De veiligheidseisen voor spoor
tunnels zijn in 2005 in Europa
flink opgeschroefd 'om het grote
aantal ongevallen in het buiten
land' een halt toe te roepen, weet
Pieter van Gelder, hoogleraar Vei
ligheidskunde bij de TU Delft. Lo
kaal kunnen nóg strengere eisen
worden afgesproken.
Maar het verhogen van de veilig
heidseisen zorgt ook voor onge
mak. De systemen zijn gevoelig
voor storingen. In het geval van
een storing (of er nu brand is of
niet) moet de tunnel dicht. Zo
werden de nieuwe verkeerstun-
nels in de A73 in Limburg de afge
lopen jaren talloze keren afgeslo
ten vanwege een systeemstoring.
„Er is nu een Europese richtlijn
met minimumveiligheidseisen
voor spoortunnels", zegt Van Gel
der. „Die eisen moet je niet zo
maar versoepelen. De gevolgen
van een ongeval in een spoortun
nel kunnen catastrofaal zijn. Het
lijkt me een betere oplossing om
betere en meer brandalarmin
stallaties te plaatsen die minder
vaak vals alarm geven."
Burgemeester jan van Belzen van
Barendrecht is oud-voorzitter van
de overheidscommissie Tunnelvei
ligheid én heeft spoortunnels
voor passagier- en goederentrei
nen door zijn gemeente lopen.
„Als het alarm gaat, doen we eerst
vanuit de meldkamer een check.
Maar als er ook maar iets aan de
hand lijkt, rukken we altijd uit."
In de tunnel van de Betuwelijn
ging onlangs om onverklaarbare
reden het sprinklersysteem af,
het schuim legde het treinverkeer
lang stil. „Dat zien we dan maar
als een goede test. Je moet in ie
der geval niet tornen aan de veilig
heidseisen, je moet wel proberen
de techniek te verbeteren."
DELFT - Dinsdag was het de spoor
tunnel in Rijswijk. Afgelopen
weekend de gloednieuwe tunnel
bij station Delft. In de week daar
vóór was het (voor de zoveelste
keer) de Schipholtunnel. In alle
drie de tunnels gingen de brand
melders af en werd, volgens de
dan geldende procedure, de tun
nel ontruimd en het treinverkeer
stilgelegd. Pas toen de brandweer
de tunnel had gecontroleerd, kon
den er weer treinen rijden. In alle
drie de gevallen bleek het, zoals
meestal, om vals alarm te gaan.
Met het toenemen van het aantal
treintunnels in Nederland neemt
ook het aantal daaraan gekoppel
de verstoringen toe. Het levert de
reiziger lange vertraging én veel
ergernis op. De NS zou al een te
rugloop van het aantal reizigers
naar Schiphol zien omdat die de
verbinding niet meer vertrouwen.
NS, ProRail, reizigersorganisatie
Rover en het ministerie van Infra
structuur praten al enige tijd over
de veiligheid van de tunnels. „De
vertragingen door de valse mel
dingen zijn daarbij onderwerp
van gesprek, maar we zullen niet
zomaar de veiligheidssystemen
veranderen", stelt een woordvoer
der van het ministerie. De ge-
m
faivvM *ro<;hureen (0318) 58 09 58
10 dagen
Eilanden van Dalmatië
10 dagen
Istrië Opatija
12 dagen
Rivièra van Dubrovnik
en Montenegro
5 dagen
Gérardmer Vogezen
Neuf-Brisach Elzas
8 dagen
Drielandenreis
en Bodensee
Rijswijk
infographic DPd bron Railpedia
Spoortunnel Rotterdam Noordrand
Willemspoortunnel
Spoorzone Delft
Dordtsche Kil
Overkapping Barendrecht
Drontermeer
Velsertunnel
Hemtunnel
Wéér vals alarm
onze website/binnenland
Alle spoortunnels in Nederland
Groene Hart
door Cyril Rosman
Nijverdal
Vertrekdata:
4, 18 mei 8,22 juni 6,27 juli 24 aug etc.
Reizen zijn inclusief hotelovernachtingen o.b.v. half-
pension, comfortclass touringcar en afscheidsbuffet.
wij
Vertrekdata:
13,27 april 11,25 mei8 juni etc.
-\iy
Vertrekdata: 20,27 april
4,11,18,25 mei/1, 8,15,22,29juni/etc.
Vertrekdata:
13,27 april 11,25 mei 8,22 juni6,20 juli etc.
Jl
EggB boekingen: www.bolderman.nl
Bij Bolderman
aanbetalen niet verplicht!
i<t1UÜLLL
Vertrekdata:
13 april 11,18 mei 1, 22 juni 20 juli etc.