44 Een verhaal over
dat merkwaardige,
mysterieuze
proces van liedjes
maken
44 In Londen heb ik
zelf met een kleine
camera gefilmd
ZEELAND 33
„Nee, dat is anders werken, al heb ik voor het
Mediafonds, dat een deel financierde, wel een
soort scenario geschreven. Dat heb ik overi
gens expres niet vooraf aan de jongens laten le
zen, want ik dacht: dat leidt alleen maar tot
frictie", grinnikt De Bruyn. Hij legt uit dat bij
een documentaire het verhaal in feite in de
montage tot stand komt, een soort beeldhou
wen uit al het materiaal dat is geschoten.
De Bruyn is vanaf het begin betrokken ge
weest bij het maakproces van Racoons derde
album Al In Good Time. Hij biedt in de docu
mentaire een intense blik achter de schermen.
Al moest hij ook concessies doen en af en toe
zelfs via het management wat strijd leveren
met producer Wouter van Belle. „Hij wilde
ons eigenlijk helemaal nergens bij hebben,
maar wij wilden natuurlijk bij 'momenten'
zijn. Dat is een wezenlijk onderdeel van het
proces. De jongens van Racoon zelf begrepen
dat wel en uiteindelijk zijn we ook bij veel
'momenten' geweest, maar sommige deuren
bleven dicht. In Londen heb ik zelf met een
kleine camera gefilmd en in Abbey Road heb
ben de jongens zelf nog een paar shots ge
maakt."
'Heeft Zeeland invloed op de muziek van Ra
coon?', vroeg De Bruyn zich ook af. Zelf zocht
hij hier nogal eens de luwte voor het schrij
ven van een scenario. „Bart zei daarover: 'Zee
land is als een soort rustpunt in een wild stro
mende rivier'. Dat zit niet woordelijk in de
film, maar ik laat het wel zien. Het visuele con
cept is dat deze vier bandleden een beetje cow
boys zijn, soms stille, stugge jongens die zich
terugtrekken in dat weidse Zeeland. Ik heb
dan ook in een speciaal kader gefilmd dat ook
bij westerns wordt gebruikt", vertelt De
Bruyn. Hij verweeft zelfs een schitterend 'mo
ment voor Morricone' in 'Blue Days, Song
Days'. De documentaire biedt naast die zoek
tocht naar de mooiste liedjes, een persoonlijke
touch van de vier Racoon-leden. Bart, Dennis,
Stefan en Paul komen ieder apart in hun vrije
tijd even aan bod. „Een film met talking heads
is saai. Ik denk dat de film de kijker wat dich
ter bij Racoon brengt. Het is een heel muzika
le film geworden die zeker wat meer inzicht
geeft in dat mysterieuze en complexe proces
waar het maken van een song uit kan be
staan", zegt Erik de Bruyn.
Inmiddels is hij ook druk in de weer met de
montage van zijn nieuwste speelfilm 'J. Kes-
sels', gebaseerd op het boek J. Kessels, The No-
vel van P.F. Thomése. Hoe staat het daarmee?
„Het gaat heel goed. Het wordt een rare, heel
bijzondere film. Ik denk dat hij in het najaar
uitkomt of misschien wordt het zelfs 2016.
Fedja van Huet en Frank Lammers spelen daar
weer de hoofdrollen in. In vergelijking met
'Wilde Mossels' zijn hun karakters nu omge
draaid."
'J.Kessels' als première tijdens Film by the Sea
2015 lijkt een voor de hand liggende gedachte?
„Ik denk dat ik dat niet ga halen. Een voor-pre
mière zou natuurlijk wel mooi zijn, maar ik
hoop ook dat er ook nog iets wordt gedaan
met het 15-jarig jubileum van 'Wilde Mossels'.
Ik heb begrepen dat festivaldirecteur Leo Han-
newijk er wel iets aan wil doen en het Neder
lands Filmfestival in Utrecht waarschijnlijk
ook wel."
Tot slot: wat is voor Erik de Bruyn de mooiste
song van Racoon? „Nou als ik dat zo direct
moet zeggen dan is dat 'Don't hold me down'
en het lied 'Young and Wise', waar de film
mee eindigt."
DINSDAG 3 MAART 2015
schermen
bij
Racoon
Racoon: nieuwe liedjes in de
maak. Op de voorgrond rechts:
Bart van der Weide (zang, mond
harmonica) met Paul Bukkens
(drums), Dennis Huige (gitaar) en
Stefan de Kroon (basgitaar) rechts
achter.
Erik de Bruyn
Erik de Bruyn