44 Een verhaal over dat merkwaardige, mysterieuze proces van liedjes maken 44 In Londen heb ik zelf met een kleine camera gefilmd ZEELAND 33 „Nee, dat is anders werken, al heb ik voor het Mediafonds, dat een deel financierde, wel een soort scenario geschreven. Dat heb ik overi gens expres niet vooraf aan de jongens laten le zen, want ik dacht: dat leidt alleen maar tot frictie", grinnikt De Bruyn. Hij legt uit dat bij een documentaire het verhaal in feite in de montage tot stand komt, een soort beeldhou wen uit al het materiaal dat is geschoten. De Bruyn is vanaf het begin betrokken ge weest bij het maakproces van Racoons derde album Al In Good Time. Hij biedt in de docu mentaire een intense blik achter de schermen. Al moest hij ook concessies doen en af en toe zelfs via het management wat strijd leveren met producer Wouter van Belle. „Hij wilde ons eigenlijk helemaal nergens bij hebben, maar wij wilden natuurlijk bij 'momenten' zijn. Dat is een wezenlijk onderdeel van het proces. De jongens van Racoon zelf begrepen dat wel en uiteindelijk zijn we ook bij veel 'momenten' geweest, maar sommige deuren bleven dicht. In Londen heb ik zelf met een kleine camera gefilmd en in Abbey Road heb ben de jongens zelf nog een paar shots ge maakt." 'Heeft Zeeland invloed op de muziek van Ra coon?', vroeg De Bruyn zich ook af. Zelf zocht hij hier nogal eens de luwte voor het schrij ven van een scenario. „Bart zei daarover: 'Zee land is als een soort rustpunt in een wild stro mende rivier'. Dat zit niet woordelijk in de film, maar ik laat het wel zien. Het visuele con cept is dat deze vier bandleden een beetje cow boys zijn, soms stille, stugge jongens die zich terugtrekken in dat weidse Zeeland. Ik heb dan ook in een speciaal kader gefilmd dat ook bij westerns wordt gebruikt", vertelt De Bruyn. Hij verweeft zelfs een schitterend 'mo ment voor Morricone' in 'Blue Days, Song Days'. De documentaire biedt naast die zoek tocht naar de mooiste liedjes, een persoonlijke touch van de vier Racoon-leden. Bart, Dennis, Stefan en Paul komen ieder apart in hun vrije tijd even aan bod. „Een film met talking heads is saai. Ik denk dat de film de kijker wat dich ter bij Racoon brengt. Het is een heel muzika le film geworden die zeker wat meer inzicht geeft in dat mysterieuze en complexe proces waar het maken van een song uit kan be staan", zegt Erik de Bruyn. Inmiddels is hij ook druk in de weer met de montage van zijn nieuwste speelfilm 'J. Kes- sels', gebaseerd op het boek J. Kessels, The No- vel van P.F. Thomése. Hoe staat het daarmee? „Het gaat heel goed. Het wordt een rare, heel bijzondere film. Ik denk dat hij in het najaar uitkomt of misschien wordt het zelfs 2016. Fedja van Huet en Frank Lammers spelen daar weer de hoofdrollen in. In vergelijking met 'Wilde Mossels' zijn hun karakters nu omge draaid." 'J.Kessels' als première tijdens Film by the Sea 2015 lijkt een voor de hand liggende gedachte? „Ik denk dat ik dat niet ga halen. Een voor-pre mière zou natuurlijk wel mooi zijn, maar ik hoop ook dat er ook nog iets wordt gedaan met het 15-jarig jubileum van 'Wilde Mossels'. Ik heb begrepen dat festivaldirecteur Leo Han- newijk er wel iets aan wil doen en het Neder lands Filmfestival in Utrecht waarschijnlijk ook wel." Tot slot: wat is voor Erik de Bruyn de mooiste song van Racoon? „Nou als ik dat zo direct moet zeggen dan is dat 'Don't hold me down' en het lied 'Young and Wise', waar de film mee eindigt." DINSDAG 3 MAART 2015 schermen bij Racoon Racoon: nieuwe liedjes in de maak. Op de voorgrond rechts: Bart van der Weide (zang, mond harmonica) met Paul Bukkens (drums), Dennis Huige (gitaar) en Stefan de Kroon (basgitaar) rechts achter. Erik de Bruyn Erik de Bruyn

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 35