11 gebreken haven IERLAND 16 gebreken 29 gebreke 20 14 gebreken 66 Als één reder voor problemen zorgt, kunnen we daar collectief last van hebben ECONOMIE 13 SCHEEPVAARTINSPECTIE Veertien schepen lagen vorig jaar aan de ketting. „We hadden verkeerde snijplanken/1 DINSDAG 3 MAART 2015 BBS SEA 4 gebreken haven ENGELAND naam schip BETTINA K. BIESBOSCH 4g.b„k,„ HUMBERBORG FLINTER GOA ADMIRALENGRACHT 4g6breken vast RIO FRISIAN SPRING AMADEUS GOLD ZEALAND JULIANA ZILLERTAL WAALDIJK SARA DEO GLORIA MEERDIJK FLINTERSTAR FAIRMOUNT ALPINE PRISCILLA 2009 2010 2011 2012 2013 2014 ROTTERDAM - Het is de eerste vaart naar Engeland en meteen is het raak. Het schip Deo-Gloria van Zandhandel Faasse uit Goes krijgt bij aankomst in de Engelse haven een inspecteur aan boord. Als de man klaar is met zijn ron de, heeft hij 29 gebreken aange kruist op zijn lijstje. Vijf daarvan zijn ernstig genoeg om het schip aan de ketting te leggen. Twintig dagen lang mag de Deo-Gloria niet van haar plaats. „Kinderachtig", noemt Centino Faasse van de zandhandel de En gelse actie. „We hadden de ver keerde snijplanken in de keuken en geen temperatuurmeter op de vriezer", meldt hij schriftelijk na vragen van de krant. Verder was er wat mis met een verslag 'en nog wat van dat gerommel', aldus Faasse. Kortom: zijn bedrijf had de pech meteen de foute inspec teur te treffen. Telefonisch toelich ten wil Faasse niet, want dat is zonde van de tijd. De Deo-Gloria is een van de veer tien Nederlandse schepen die vo rig jaar na inspectie aan de ket ting werden gelegd in de Paris MOU, jargon voor de regio Euro pa, Rusland en Canada waar de meeste Nederlandse schepen va ren. Veertien. Dat is een cijfer waar redersorganisatie KVNR ape trots op is. Een jaar eerder ging het wereldwijd om 43 schepen. Het getal veertien maakt een ein de aan de ware duikeling die Ne derland in de voorgaande jaren doormaakte op de 'witte lijst' van veilige zeevaartlanden. Vorig jaar kelderde Nederland naar de ne gentiende plek op de lijst. Dat was reden tot grote zorgen, er kent oud-verkeersminister Tineke Netelenbos die tegenwoordig voorzitter is van de KVNR. „Als één reder voor problemen zorgt, kunnen de Nederlandse reders daar collectief last van hebben", stelt zij. Landen op de witte lijst krijgen minder controles. Dat scheelt on dernemers veel tijd en dus ook veel geld. Een shortseaschip moet per dag zo'n 4500 euro opleveren, rekende de KVNR twee jaar gele den voor. Enkele dagen stilliggen is dus een prijzige aangelegen heid. Nog los van de boetes die kunnen oplopen tot enkele tien duizenden euro's. Niet voor niets luidde de KVNR samen met de Inspectie voor Leefomgeving en Transport in de voorbije jaren de noodklok. Re ders werd op het hart gedrukt toch vooral de zaakjes goed op or de te krijgen. Op symposia wer den openlijk namen genoemd van reders die in de fout gingen. Dat doet pijn, concludeert de KVNR nu. Daardoor 'is de nood zaak om goed te presteren veel groter geworden', stelt de KVNR. Gevolg: de nu bejubelde daling naar veertien geketende schepen. Er zijn legio redenen voor het aan de ketting leggen van een schip, maar volgens Netelenbos gaat het door de bank genomen om kleine re gebreken en in sommige geval- len zelfs pesterijen. Inspecteurs zijn machtig en hebben soms ei gen opvattingen. Zo stond een Spaanse haven bekend om zijn strenge interpretatie van de regels over arbeidstijden. Netelenbos: „Wij hebben het aangekaart en die strenge interpretatie is inmid dels gestopt. Ik neem aan dat dat het gevolg is van ons ingrijpen." Toch zijn het niet alleen maar kleinigheidjes waardoor schepen worden vastgehouden in zeeha vens. Openbare inspectielij sten schetsen een beeld van ernstige en minder ernstige overtredin gen. Defecten in navigatiesyste men, olielekkages en deuren die niet waterdicht sluiten, staan tus sen ontbrekende brandblussers en gebrekkige boekhouding. Vei ligheidssystemen en stuurinrich tingen haperen of worden niet goed onderhouden. Ook bij de Deo-Gloria van Faasse was iets meer aan de hand dan al leen 'verkeerde snijplanken'. Vol gens de inspectie was de reddings boot beschadigd en ontbraken na- vigatiepapieren. Als het schip na drie weken wordt vrijgegeven, blijft een boete uit. Netelenbos: „Vaak zijn ordners vol papieren nodig. Als er ook maar iets ont breekt, heb je een probleem." Achteroverleunen kan nog niet. In de eerste twee maanden van 2015 zijn vier schepen vastgehou den. Als dat doorzet, is er dit jaar weer een stijging. Aan Faasse zal het niet liggen. De Deo-Gloria heeft onlangs opnieuw controle van de inspectie gehad. „Alles was honderd procent in orde." Aan de ketting doet pij n naam schip dagen vast dagen vast naam schip haven FRANKRIJK naam schip gebreken haven FINLAND naam schip ^J, gebreken haven FRANKRIJK dagen vast dag vast naam schip naam schip 5 gebreken haven DENEMARKEN naam schip gebreken haven POLEN 2 dagen vast naam schip 12 gebreken naam schip naam schip 11 gebreken 3 J*» haven POLEN naam schip gebreken haven POLEN 3 dagen vast naam schip haven SPANJE haven IERLAND haven FRANKRIJK naam schip naam schip naam schip naam schip naam schip gebreken 14 gebreken^ J*" gebreken haven FRANKRIJK haven ENGELAND haven FRANKRIJK haven CANADA haven ENGELAND infographic JD/De Persdienst I bron Paris MOU, KVNR door Paul Bots Tineke Netelenbos, KVNR V - - I foto Thinkstock

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 13