11 gebreken
haven IERLAND
16 gebreken
29 gebreke 20
14 gebreken
66 Als één reder
voor problemen
zorgt, kunnen
we daar collectief
last van hebben
ECONOMIE 13
SCHEEPVAARTINSPECTIE
Veertien schepen lagen vorig jaar aan de ketting.
„We hadden verkeerde snijplanken/1
DINSDAG 3 MAART 2015
BBS SEA
4 gebreken
haven ENGELAND
naam schip
BETTINA K.
BIESBOSCH
4g.b„k,„
HUMBERBORG
FLINTER GOA
ADMIRALENGRACHT
4g6breken vast
RIO
FRISIAN SPRING
AMADEUS GOLD
ZEALAND JULIANA
ZILLERTAL
WAALDIJK
SARA
DEO GLORIA
MEERDIJK
FLINTERSTAR
FAIRMOUNT ALPINE
PRISCILLA
2009 2010 2011 2012 2013 2014
ROTTERDAM - Het is de eerste
vaart naar Engeland en meteen is
het raak. Het schip Deo-Gloria
van Zandhandel Faasse uit Goes
krijgt bij aankomst in de Engelse
haven een inspecteur aan boord.
Als de man klaar is met zijn ron
de, heeft hij 29 gebreken aange
kruist op zijn lijstje. Vijf daarvan
zijn ernstig genoeg om het schip
aan de ketting te leggen. Twintig
dagen lang mag de Deo-Gloria
niet van haar plaats.
„Kinderachtig", noemt Centino
Faasse van de zandhandel de En
gelse actie. „We hadden de ver
keerde snijplanken in de keuken
en geen temperatuurmeter op de
vriezer", meldt hij schriftelijk na
vragen van de krant. Verder was
er wat mis met een verslag 'en
nog wat van dat gerommel', aldus
Faasse. Kortom: zijn bedrijf had
de pech meteen de foute inspec
teur te treffen. Telefonisch toelich
ten wil Faasse niet, want dat is
zonde van de tijd.
De Deo-Gloria is een van de veer
tien Nederlandse schepen die vo
rig jaar na inspectie aan de ket
ting werden gelegd in de Paris
MOU, jargon voor de regio Euro
pa, Rusland en Canada waar de
meeste Nederlandse schepen va
ren. Veertien. Dat is een cijfer
waar redersorganisatie KVNR ape
trots op is. Een jaar eerder ging
het wereldwijd om 43 schepen.
Het getal veertien maakt een ein
de aan de ware duikeling die Ne
derland in de voorgaande jaren
doormaakte op de 'witte lijst' van
veilige zeevaartlanden. Vorig jaar
kelderde Nederland naar de ne
gentiende plek op de lijst. Dat
was reden tot grote zorgen, er
kent oud-verkeersminister Tineke
Netelenbos die tegenwoordig
voorzitter is van de KVNR. „Als
één reder voor problemen zorgt,
kunnen de Nederlandse reders
daar collectief last van hebben",
stelt zij.
Landen op de witte lijst krijgen
minder controles. Dat scheelt on
dernemers veel tijd en dus ook
veel geld. Een shortseaschip moet
per dag zo'n 4500 euro opleveren,
rekende de KVNR twee jaar gele
den voor. Enkele dagen stilliggen
is dus een prijzige aangelegen
heid. Nog los van de boetes die
kunnen oplopen tot enkele tien
duizenden euro's.
Niet voor niets luidde de KVNR
samen met de Inspectie voor
Leefomgeving en Transport in de
voorbije jaren de noodklok. Re
ders werd op het hart gedrukt
toch vooral de zaakjes goed op or
de te krijgen. Op symposia wer
den openlijk namen genoemd
van reders die in de fout gingen.
Dat doet pijn, concludeert de
KVNR nu. Daardoor 'is de nood
zaak om goed te presteren veel
groter geworden', stelt de KVNR.
Gevolg: de nu bejubelde daling
naar veertien geketende schepen.
Er zijn legio redenen voor het aan
de ketting leggen van een schip,
maar volgens Netelenbos gaat het
door de bank genomen om kleine
re gebreken en in sommige geval-
len zelfs pesterijen. Inspecteurs
zijn machtig en hebben soms ei
gen opvattingen. Zo stond een
Spaanse haven bekend om zijn
strenge interpretatie van de regels
over arbeidstijden. Netelenbos:
„Wij hebben het aangekaart en
die strenge interpretatie is inmid
dels gestopt. Ik neem aan dat dat
het gevolg is van ons ingrijpen."
Toch zijn het niet alleen maar
kleinigheidjes waardoor schepen
worden vastgehouden in zeeha
vens. Openbare inspectielij sten
schetsen een beeld van ernstige
en minder ernstige overtredin
gen. Defecten in navigatiesyste
men, olielekkages en deuren die
niet waterdicht sluiten, staan tus
sen ontbrekende brandblussers
en gebrekkige boekhouding. Vei
ligheidssystemen en stuurinrich
tingen haperen of worden niet
goed onderhouden.
Ook bij de Deo-Gloria van Faasse
was iets meer aan de hand dan al
leen 'verkeerde snijplanken'. Vol
gens de inspectie was de reddings
boot beschadigd en ontbraken na-
vigatiepapieren. Als het schip na
drie weken wordt vrijgegeven,
blijft een boete uit. Netelenbos:
„Vaak zijn ordners vol papieren
nodig. Als er ook maar iets ont
breekt, heb je een probleem."
Achteroverleunen kan nog niet.
In de eerste twee maanden van
2015 zijn vier schepen vastgehou
den. Als dat doorzet, is er dit jaar
weer een stijging. Aan Faasse zal
het niet liggen. De Deo-Gloria
heeft onlangs opnieuw controle
van de inspectie gehad. „Alles
was honderd procent in orde."
Aan de ketting doet pij n
naam schip
dagen
vast
dagen
vast
naam schip
haven FRANKRIJK
naam schip
gebreken
haven FINLAND
naam schip
^J, gebreken
haven FRANKRIJK
dagen
vast
dag
vast
naam schip
naam schip
5 gebreken
haven DENEMARKEN
naam schip
gebreken
haven POLEN
2 dagen
vast
naam schip
12 gebreken
naam schip
naam schip
11 gebreken 3 J*»
haven POLEN
naam schip
gebreken
haven POLEN
3 dagen
vast
naam schip
haven SPANJE
haven IERLAND
haven FRANKRIJK
naam schip
naam schip
naam schip
naam schip
naam schip
gebreken
14 gebreken^ J*"
gebreken
haven FRANKRIJK
haven ENGELAND
haven FRANKRIJK
haven CANADA
haven ENGELAND
infographic JD/De Persdienst I bron Paris MOU, KVNR
door Paul Bots
Tineke Netelenbos, KVNR
V - -
I foto Thinkstock