De liefde met een zwaarbelaste naam Safari wordt nachtmerrie DIZZIE 27 Kinderjury m wmm m De kunst van het recenseren Tips voor leeslijst van scholieren De Nederlandse 2015 Stem en word lid van Kinderjury De roman Het relaas van Solle van Andreas Oost hoek (72), voormalig hoofdredacteur van de Provinciale Zeeuwse Courant, kent een merkwaardige wordings geschiedenis. Oosthoek schreef het boek, waarmee hij nu debu teert, al in 1974. Maar hij raakte het manuscript kwijt. Of, zoals een van de verhalen wil, hij ver loor zijn interesse in het boek. Hoe vreemd dat ook mag klinken, ondenkbaar is het niet. Het kan zomaar zijn dat Oosthoek een ac tueel, persoonlijk verhaal, dat hem erg bezighield, van zich af wilde schrijven, niet met het oog op publicatie. Vrij recent werd het manu script teruggevonden op een zolder. Dat is maar goed ook, want de Nederlandse lite ratuur knapt zienderogen op van deze roman. De Solle uit de titel is de boerenzoon Solle Landa. Het verhaal speelt zich af in de jaren vijftig, in een Zeeuwse polder. Solle Lan da gaat naar het gymna sium, maar hij is voorbes temd om het boerenbe drijf van de familie voort te zetten. Dat besef leeft sterk bij hem, de plicht en het vooruitzicht vallen hem niet zwaar. Welis waar is hij op school een buitenbeentje, maar hij kan die positie aan. Solle houdt van mannen. Wan neer het op school gaat over Tho mas Mann, schrijft Oosthoek: 'Als in een hogere klas het boek en het moeizame leven van de schrijver van 'Der Tod in Venedig' worden be handeld, spreekt de leraar over de verschrikkelijke geheimen van het le ven. De liefde die een zwaarbelaste naam heeft maar geen naam mag hebben. Over lust en verleiding, de ratten en het spek, de afgrond. De klas meent overeenkomsten te zien als Solle passeert. Het jonge kwaad. De blonde vamp met de gebiedende ogen, de werveling in het haar, de kleding die niets te raden laat.' Ook een buitendijker is de jonge baron Jac ques Christophe d'Ulm, die Solle over rompelt. Jacques wil de wereld in; Solle wil Zeeland trouw blijven. Hun band blijft, ook na Jacques' vertrek. De taal hier is zo mooi. Aan de stukken over Solle kleeft de klei; die over Jacques hebben een luchtiger toon. Het boek zindert ervan. Bovengenoemd citaat, al vroeg in de roman, geeft aan hoe Oosthoek het heeft geschreven: 'Een vaste hand in een gelukkige hand, een vuist die zelden beeft.' Prachtig. Plannen voor een safari in Botswa na? Lees het nieuwe boek van Tess Gerritsen dan maar niet. Daarin reist rechercheur Jane Riz- zoli naar Afrika om een macabere moord te onderzoeken. Terwijl pa tholoog-anatoom Maura Isles zich in Boston buigt over het toegeta kelde lichaam van een man. Deze is geslacht als een dier. Het speurdersduo, bekend van de tv-serie Rizzoli Isles, vermoedt een verband tussen verschillende moorden in de VS en een tragedie zes jaar eerder in Botswana. Die tragedie begint als ik-figuur Millie met echtgenoot Richard en een groepje medereizigers op 'ech te' safari gaat in zuidelijk Afrika. Al snel verdwijnt de ene na de an dere toerist. Soms worden resten gevonden, soms niet. Gids John ny, de enige met een geweer, wordt verdacht door iedereen, be halve door Millie. Toch keert ook zij zich uiteindelijk tegen hem. Millie overleeft als enige de slach ting en vindt nieuw geluk in Zuid-Afrika, waar ze trouwt, een dochter krijgt en het drama ver wegstopt. Tot Jane Rizolli zes jaar later op haar stoep staat, en haar vraagt mee te gaan naar Boston om te helpen een vermoedelijke seriemoordenaar te vinden. Als lezer voel je meteen dat er ver band tussen al die moorden be staat. Maar hoe, waarom en wie zit erachter? Probeer niet mee te puzzelen. Daarvoor is Sterf twee keer te boeiend en spannend ge schreven. Bovendien zit de plot ui terst ingenieus in elkaar, wat leidt tot een regelrechte climax waarbij alles op zijn plek valt. Zo'n ont knoping verzin je niet zomaar, daarvoor moet je een heel goede schrijver zijn. T lang met deze mensen op tournee geweest. Ik droeg de tekst voor, zij speelden Haydn. In het busje terug gingen we aan het bier." Tijdens een van die bustochten ontstond ook het idee van de trilogie. „Schneemann riep opeens dat we na De Schepping ook het Paradijs en De Hemel zouden doen. Een dag later bleek dat meer te zijn dan zomaar wat nachtelijk gebral. Er moest een vervolg ko men, iets wat ik zelf ook al heel lang stie kem hoopte. Stel je toch eens voor dat we al deze drie werken uitvoeren op één dag, te beginnen met De Schepping in alle vroeg te. Het hele leven in 24 uur, omkleed met eten en drinken: dat is bijna zo mooi als een laatste dag aan het strand." Muziek en tekst versterken elkaar voortdu rend, vindt Moeyaert. „Soms is dat bijna wonderbaarlijk. Dan worden de woorden muziek en voel ik me een deel van het NBE. Terwijl omgekeerd de muziek soms bijna lijkt te spreken." Bij De Hemel voelde hij zelf een grote ont roering. Zes keer al stond hij in januari met het werk op de planken. De opname van de bijbehorende cd was voor hem een vol komen nieuwe ervaring. „Dat was in de Waalse kerk in Amsterdam. Na afloop bleef het minutenlang stil. Ikzelf stond achter de coulissen te snotteren. Om dat het over de dood gaat? Of omdat je op eens merkt dat je een tekst geschreven hebt die troost biedt en in samenhang met die prachtige muziek van Haydn een onge- Ik hoop dat dit verhaal laat zien hoe leeg en eenzaam een leven soms kan zijn lofelijk effect heeft? Ik heb werkelijk geen idee, maar ik kan je alleen zeggen: het was een magische ervaring. Een ul tiem bewijs hoe sterk de lading van een tekst kan zijn. JUlSt als je er zo veel van jezelf in hebt prijsgegeven." Binnen zijn inmiddels omvangrijke oeuvre van jeugdboeken, romans, thea terstukken en poëzie neemt de Haydn- trilogie een unieke plaats in. „Het ver sterkt de veelzijdigheid die misschien wel mijn sterkste kant is. Er zijn niet veel schrijvers die met een orkest door het land trekken." Te lang kleefde aan hem het imago van een kinderboekenschrijver, vindt hij. „Een kwestie van de verkeerde persmap. Het verkeerde etiket. Inmiddels ben ik zo ver dat ik er niet meer mee kan zit ten." Veel schrijven zal hij de komende twee jaar niet. Volgend jaar treedt Moeyaert, vermoedelijk juist vanwege zijn veelzij digheid, op als intendant van de geza menlijke gastlandpresentatie van Neder land en Vlaanderen op de Frankfurter Buchmesse. „Deze maand presenteer ik mijn ideeën. Ik merk nu al hoezeer dat mijn leven beheerst. Ik heb me ermee verzoend dat ik voorlopig niet zal schrij ven. Pas eind 2016 kan ik weer aan iets nieuws beginnen. Twee boeken vechten in mijn hoofd om aandacht. Tot die tijd blijft De Hemel mijn laatste boek." MAANDAG 2 MAART 2015 BLOG Redacteur Marjon Kok vroeg collega-re censenten naar de kunst van het recense ren. Het antwoord van Merel Dado (foto) was zo lang dat ze er zelf een blog van maakte. Lees op Dizzie.nl op welke drie kenmerken Dado literatuur beoordeelt. DAG VAN DE LITERATUUR Op de Dag van de Literatuur, donderdag 5 maart, krijgen scholieren kennis van lite ratuur aangereikt. Een tip voor de lees lijst: Efter van Hanna Bervoets. In dat ver haal is ervoor iedere kwaal een medicijn, zelfs verliefdheid. Meer tips op Dizzie.nl -Jl®6 FAVORIET Vanaf woensdag 4 maart kan er worden gestemd voor de Nederlandse Kinderju ry. Alle kinderen van 6 tot en met 12 jaar kunnen hun favoriete boek van 2014 aan geven. Zij vormen samen de jury. Er zijn twee leeftijdscategorieën. Zie Dizzie.nl VAN EIGEN BODEM door Theo Hakkert Het relaas van Solle Andreas Oosthoek 208 blz. Cossee 19,90 euro Blog over dit boek op Dizzie.nl THRILLER door Alice Plekkenpol Tess Gerritsen - Sterf twee keer 318 blz. The House of Books, 19,95 euro. De hemel Bart Moeyaert 48 blz. Querido 22,99 euro verschijnt 17 maart Bespreek dit boek zelf op Dizzie.nl Voor speellijst, zie www.nbe.nl 1 1 I I 1 Bart Moeyaert foto PR

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 27