De liefde met een
zwaarbelaste naam
Safari wordt
nachtmerrie
DIZZIE 27
Kinderjury
m wmm m
De kunst van
het recenseren
Tips voor leeslijst
van scholieren
De Nederlandse
2015
Stem en word
lid van Kinderjury
De roman Het relaas van
Solle van Andreas Oost
hoek (72), voormalig
hoofdredacteur van de
Provinciale Zeeuwse Courant,
kent een merkwaardige wordings
geschiedenis. Oosthoek schreef
het boek, waarmee hij nu debu
teert, al in 1974. Maar hij raakte
het manuscript kwijt. Of, zoals
een van de verhalen wil, hij ver
loor zijn interesse in het boek.
Hoe vreemd dat ook mag klinken,
ondenkbaar is het niet. Het kan
zomaar zijn dat Oosthoek een ac
tueel, persoonlijk verhaal, dat
hem erg bezighield, van zich af
wilde schrijven, niet met
het oog op publicatie. Vrij
recent werd het manu
script teruggevonden op
een zolder.
Dat is maar goed ook,
want de Nederlandse lite
ratuur knapt zienderogen
op van deze roman.
De Solle uit de titel is de
boerenzoon Solle Landa.
Het verhaal speelt zich af
in de jaren vijftig, in een
Zeeuwse polder. Solle Lan
da gaat naar het gymna
sium, maar hij is voorbes
temd om het boerenbe
drijf van de familie voort
te zetten. Dat besef leeft
sterk bij hem, de plicht en
het vooruitzicht vallen
hem niet zwaar. Welis
waar is hij op school een
buitenbeentje, maar hij
kan die positie aan.
Solle houdt van mannen. Wan
neer het op school gaat over Tho
mas Mann, schrijft Oosthoek:
'Als in een hogere klas het boek en
het moeizame leven van de schrijver
van 'Der Tod in Venedig' worden be
handeld, spreekt de leraar over de
verschrikkelijke geheimen van het le
ven. De liefde die een zwaarbelaste
naam heeft maar geen naam mag
hebben. Over lust en verleiding, de
ratten en het spek, de afgrond. De
klas meent overeenkomsten te zien
als Solle passeert. Het jonge kwaad.
De blonde vamp met de gebiedende
ogen, de werveling in het haar, de
kleding die niets te raden laat.'
Ook een buitendijker
is de jonge baron Jac
ques Christophe
d'Ulm, die Solle over
rompelt. Jacques wil de
wereld in; Solle wil
Zeeland trouw blijven.
Hun band blijft, ook na
Jacques' vertrek.
De taal hier is zo mooi.
Aan de stukken over
Solle kleeft de klei; die
over Jacques hebben
een luchtiger toon. Het
boek zindert ervan.
Bovengenoemd citaat,
al vroeg in de roman,
geeft aan hoe Oosthoek
het heeft geschreven:
'Een vaste hand in een
gelukkige hand, een
vuist die zelden beeft.'
Prachtig.
Plannen voor een safari in Botswa
na? Lees het nieuwe boek van
Tess Gerritsen dan maar niet.
Daarin reist rechercheur Jane Riz-
zoli naar Afrika om een macabere
moord te onderzoeken. Terwijl pa
tholoog-anatoom Maura Isles zich
in Boston buigt over het toegeta
kelde lichaam van een man. Deze
is geslacht als een dier.
Het speurdersduo, bekend van de
tv-serie Rizzoli Isles, vermoedt
een verband tussen verschillende
moorden in de VS en een tragedie
zes jaar eerder in Botswana.
Die tragedie begint als ik-figuur
Millie met echtgenoot Richard en
een groepje medereizigers op 'ech
te' safari gaat in zuidelijk Afrika.
Al snel verdwijnt de ene na de an
dere toerist. Soms worden resten
gevonden, soms niet. Gids John
ny, de enige met een geweer,
wordt verdacht door iedereen, be
halve door Millie. Toch keert ook
zij zich uiteindelijk tegen hem.
Millie overleeft als enige de slach
ting en vindt nieuw geluk in
Zuid-Afrika, waar ze trouwt, een
dochter krijgt en het drama ver
wegstopt. Tot Jane Rizolli zes jaar
later op haar stoep staat, en haar
vraagt mee te gaan naar Boston
om te helpen een vermoedelijke
seriemoordenaar te vinden.
Als lezer voel je meteen dat er ver
band tussen al die moorden be
staat. Maar hoe, waarom en wie
zit erachter? Probeer niet mee te
puzzelen. Daarvoor is Sterf twee
keer te boeiend en spannend ge
schreven. Bovendien zit de plot ui
terst ingenieus in elkaar, wat leidt
tot een regelrechte climax waarbij
alles op zijn plek valt. Zo'n ont
knoping verzin je niet zomaar,
daarvoor moet je een heel goede
schrijver zijn.
T
lang met deze mensen op tournee geweest.
Ik droeg de tekst voor, zij speelden Haydn.
In het busje terug gingen we aan het bier."
Tijdens een van die bustochten ontstond
ook het idee van de trilogie. „Schneemann
riep opeens dat we na De Schepping ook het
Paradijs en De Hemel zouden doen. Een dag
later bleek dat meer te zijn dan zomaar wat
nachtelijk gebral. Er moest een vervolg ko
men, iets wat ik zelf ook al heel lang stie
kem hoopte. Stel je toch eens voor dat we
al deze drie werken uitvoeren op één dag,
te beginnen met De Schepping in alle vroeg
te. Het hele leven in 24 uur, omkleed met
eten en drinken: dat is bijna zo mooi als
een laatste dag aan het strand."
Muziek en tekst versterken elkaar voortdu
rend, vindt Moeyaert. „Soms is dat bijna
wonderbaarlijk. Dan worden de woorden
muziek en voel ik me een deel van het
NBE. Terwijl omgekeerd de muziek soms
bijna lijkt te spreken."
Bij De Hemel voelde hij zelf een grote ont
roering. Zes keer al stond hij in januari met
het werk op de planken. De opname van
de bijbehorende cd was voor hem een vol
komen nieuwe ervaring.
„Dat was in de Waalse kerk in Amsterdam.
Na afloop bleef het minutenlang stil. Ikzelf
stond achter de coulissen te snotteren. Om
dat het over de dood gaat? Of omdat je op
eens merkt dat je een tekst geschreven
hebt die troost biedt en in samenhang met
die prachtige muziek van Haydn een onge-
Ik hoop dat
dit verhaal
laat zien
hoe leeg en
eenzaam
een leven
soms kan
zijn
lofelijk effect heeft? Ik heb werkelijk
geen idee, maar ik kan je alleen zeggen:
het was een magische ervaring. Een ul
tiem bewijs hoe sterk de lading van een
tekst kan zijn. JUlSt als je er zo veel van
jezelf in hebt prijsgegeven."
Binnen zijn inmiddels omvangrijke
oeuvre van jeugdboeken, romans, thea
terstukken en poëzie neemt de Haydn-
trilogie een unieke plaats in. „Het ver
sterkt de veelzijdigheid die misschien
wel mijn sterkste kant is. Er zijn niet
veel schrijvers die met een orkest door
het land trekken."
Te lang kleefde aan hem het imago van
een kinderboekenschrijver, vindt hij.
„Een kwestie van de verkeerde persmap.
Het verkeerde etiket. Inmiddels ben ik
zo ver dat ik er niet meer mee kan zit
ten."
Veel schrijven zal hij de komende twee
jaar niet. Volgend jaar treedt Moeyaert,
vermoedelijk juist vanwege zijn veelzij
digheid, op als intendant van de geza
menlijke gastlandpresentatie van Neder
land en Vlaanderen op de Frankfurter
Buchmesse. „Deze maand presenteer ik
mijn ideeën. Ik merk nu al hoezeer dat
mijn leven beheerst. Ik heb me ermee
verzoend dat ik voorlopig niet zal schrij
ven. Pas eind 2016 kan ik weer aan iets
nieuws beginnen. Twee boeken vechten
in mijn hoofd om aandacht. Tot die tijd
blijft De Hemel mijn laatste boek."
MAANDAG 2 MAART 2015
BLOG
Redacteur Marjon Kok vroeg collega-re
censenten naar de kunst van het recense
ren. Het antwoord van Merel Dado (foto)
was zo lang dat ze er zelf een blog van
maakte. Lees op Dizzie.nl op welke drie
kenmerken Dado literatuur beoordeelt.
DAG VAN DE LITERATUUR
Op de Dag van de Literatuur, donderdag
5 maart, krijgen scholieren kennis van lite
ratuur aangereikt. Een tip voor de lees
lijst: Efter van Hanna Bervoets. In dat ver
haal is ervoor iedere kwaal een medicijn,
zelfs verliefdheid. Meer tips op Dizzie.nl
-Jl®6
FAVORIET
Vanaf woensdag 4 maart kan er worden
gestemd voor de Nederlandse Kinderju
ry. Alle kinderen van 6 tot en met 12 jaar
kunnen hun favoriete boek van 2014 aan
geven. Zij vormen samen de jury. Er zijn
twee leeftijdscategorieën. Zie Dizzie.nl
VAN EIGEN BODEM
door Theo Hakkert
Het relaas
van Solle
Andreas
Oosthoek
208 blz.
Cossee
19,90 euro
Blog over dit boek
op Dizzie.nl
THRILLER
door Alice Plekkenpol
Tess Gerritsen - Sterf twee keer
318 blz. The House of Books,
19,95 euro.
De hemel
Bart Moeyaert
48 blz.
Querido
22,99 euro
verschijnt 17
maart
Bespreek dit
boek zelf op
Dizzie.nl
Voor speellijst,
zie www.nbe.nl
1 1
I I
1
Bart Moeyaert
foto PR