'Ik kon en durfde niet te weten' -■ - Dizzieni INTERV/IEW Na De Schepping en Het Paradijs is er nu De Hemel Bart Moeyaert voltooit zijn trilogie over het levefa en de dood. 26 DIZZIE Val avond Shortlist Libris Literatuurprijs Of de beelden van geweld nu ko men uit Parijs of Kopenhagen, uit Donetsk of Syrië: ze zijn allemaal even smerig. Maar ze komen van ver. Echter: wat doe je als de men selijke drek jou zelf over de schoe nen klotst? Marita de Sterck heeft er een prachtig boek over geschre ven: Valavond. Het grijpt je als le zer bij de keel en beneemt je zelfs af en toe de adem. Het begint heel 'gewoon' in mei 1935. Een van de hoofdpersonen, de 16-jarige Mona, komt als wees meisje terecht in een café in Ma- riaburg, een plaats pal naast Ant werpen. Dat ze er de klanten moet stimuleren zo veel mogelijk drank naar binnen te werken en met de drankjes moet knoeien om de winst te verhogen, is niet zo bijzonder. Dat ze er al snel ver liefd wordt op bakkersjongen Stan is nog minder ongewoon. Maar ze krijgt er ook te maken met de naderende oorlog en met antisemitisme. Wat doe je als je al lerbeste klant uit eindelijk een ech te nazi blijkt te zijn terwijl Joodse vluchtelingen uit Duitsland tot je vriendenkring be horen? Dan zit je dus in het echte le ven waarin keuzes onvermijdelijk en pijnlijk zijn, dan is het valavond: het tijdstip waarop licht en donker in elkaar over vloeien. Het aangrijpende verhaal uit de oorlogsjaren is tevens een zeer ac tueel relaas over de keuzes tussen goed en kwaad en alles daartus sen; over weten of wegkijken; ze kerheid en twijfel. Over kiezen tussen hart en hoofd. 'Ik kon, ik wou, ik durfde niet te weten' is de verzuchting van hoofdpersoon Mona die het the ma van het boek treffend samen vat. Het verhaal is gebaseerd op historische feiten over het leven in een doodgewoon Vlaams dorp. Voor Nederlandse lezers (vanaf 15 jaar) vanwege het soms sappige Vlaams niet toegankelijk zonder er een beetje moeite voor te doen, maar die moeite is het verhaal al leszins waard. Ontdek samen mooie en nieuwe boektitels LIBRIS Verhaal over ijsmakers doet het goed bij lezer Hij woont boven een sa lon voor Chinese massa ge. „Dat is netjes vergele ken met wat er eerder aan huurders in dit pand hebben gezeten." We zijn in Antwerpen, de stationsbuurt. Een doorgangsgebied met weinig vaste bewoners. Schrijver Bart Moeyaert voelt er zich thuis. „Een dorp in de stad. Iedereen kent hier iedereen. Dat geeft een warm gevoel." Zijn appartement op vier hoog is een oase van rust. „Hier kan ik me terugtrekken en tegelijk verbinding houden met het volle le ven." Op deze plek, met uitzicht op het ge bouw van de Vlaamse Opera, schreef hij de eerste twee delen van zijn trilogie naar aan leiding van de grote oratoria van de compo nist Joseph Haydn. Samen met het Nederlands Blazersensem ble (NBE) gaf hij een nieuwe dimensie aan meesterwerken als Die Schöpjung en Die Jah- reszeiten. Nu, als derde en laatste deel in de reeks, is er De Hemel, een korte en zeer per soonlijke tekst gebaseerd op dat andere gro te koorwerk van Haydn: Die sieben letzte Wörte unseres Erlösers am Kreuze. „Schitterende muziek, maar heel anders dan bij die eerste teksten. Heel ingetogen, van een grote gelijkmatigheid. Een duidelij ke ontwikkeling of finale is er niet. Ook een echt bijbelverhaal ontbreekt. Over de hemel staan geen verhalen in de bijbel. Er was geen enkel houvast. Ik heb ook echt met deze opdracht geworsteld. Het schrij ven was een gevecht, eigenlijk tot op de al lerlaatste dag." De verlossing kwam tijdens een verblijf aan zee. Hij zat er vier dagen lang in een hotel. Het duurste dat hij kon vinden. „Ik wilde mezelf de grootst mogelijke druk op leggen." In de nacht van de vierde dag zag hij het licht. „Alles viel opeens in de plooi. De hele trilogie, het derde deel, alles. In het eerste deel is er een ik-figuur die gecon fronteerd wordt met een god, ongeacht de vraag of je dat nu met een kleine 'g' schrijft of een grote. In het tweede, het Paradijs, is er de ontmoe ting met de vrouw, de liefde, het leven zelf. En in het derde deel is er de dood." In tegenstelling tot het abstracte decor uit De Schepping en de tuin uit het Paradijs, be gint het verhaal nu in een doodgewone straat in een stad. Een eenzame man op een bovenwoning beleeft de laatste dag van zijn leven. Op een woensdag, een mooie dag voor de dood. Op weg naar het strand wordt hij overreden door een vracht wagen. Geholpen door de dood ziet hij aan de andere kant van de duinen alsnog de zee, de vervulling van zijn laatste wens. „Ik hoop dat ik in dit verhaal laat zien hoe leeg en eenzaam een mensenleven soms kan zijn. Dat er inderdaad soms niets meer aan leven toe te voegen is, behalve dan die laatste dag. De ik-figuur uit dit verhaal heeft niets anders te doen dan wachten. De dood, dat is een lege plek aan de tafel waar ooit een dierbare zat. Een vertrouwde fi guur, een oudste broer. Iemand van lang ge leden, maar tegelijk heel dichtbij. Dat hij ooit terug zal keren, staat vast." Meer dan tien jaar geleden begon Moeyaert aan zijn trilogie. Een lid van het NBE zag hem in een praatprogramma met Hanneke Groenteman. Een dag later al werd hij opge beld door artistiek leider Bart Schnee- mann. „Die vertelde dat men een hervertel ling van Genesis wilde in relatie tot Haydn. Het klikte enorm met deze club. Die vertegenwoordigt de 'rock-'n-roll' bin nen de klassieke muziek. Ik ben drie jaar NIEUWS De shortlist met nominaties voor de Libris Literatuurprijs 2015 wordt vandaag bekendgemaakt in Amsterdam. Van de longlist van 18 titels blijven nog 6 kansheb bers over. Dizzie.nl houdt alles bij. YOUNG ADULT door Marjon Kok SMERIG PIJNLIJK AANGRIJPEND Dizzie is hét online boekenplatform van deze krant en staat vol nieuws, re censies, interviews en informatie. Schrijf er je eigen recensies, lees de mening van anderen en ontdek sa men nieuwe en lezenswaardige titels. Gc? naar Dizzie.nl III MARITA "f STF.RCK Valavond Marita de Sterck 254 blz Querido 15,99 euro Ernest DE van der Kwast RECENSIE Lezers vinden Ijsmakers van Ernest van der Kwast leuk én informatief. „Ik heb genoten van de verhalen over het ijsmakersambacht", aldus een re censie op Dizzie.nl. Wat als een zoon wil breken met die familietraditie? roer door Herman Haverkate -T-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 26