ZEELAND 25 Het kanaal moest maar een paar honderd me ter worden doorgetrokken, blijkt uit documen ten uit die periode. Kosten: zo'n 45.000 gul den. Aannemer J. Filis uit Vlissingen mocht het werk uitvoeren. De hoogste bijdrage, 31.000 euro, kwam van het Rijk. De rest werd door de provincie en de gemeente opgehoest. De blijdschap en opluchting in Sluis waren groot, bleek tijdens de feestelijke opening op 21 en 22 september 1858. Hoogwaardigheidsbe kleders voeren in versierde boten triomfante lijk als eersten Sluis binnen, er was vuurwerk, een muziekfestival, een ringrijderswedstrijd en 's avonds werd de Kaai feestelijk verlicht. Uit de tekst van een speciaal gecomponeerd feestlied blijken nog meer eens de zorgen over de teruglopende welvaart: Gevallen Sluis, vergeten Sluis! Gij zijt niet als weleer Een parel in de stedekroon van Vlaan 'drens Opperheer Geen vreemdling zoekt uw haven op geen enk'le pink uw ree De bloei dien U de zeevaart schonk ontvlood u met de zee Maar verderop wordt het lied vrolijker, en is het vol hoop omdat Sluis een blijden toekomst draagt, nu weer eenfrissche waterstroom de kade binnenschiet. En het stadje profiteerde inderdaad. Niet dat Sluis opeens weer een bloeiende havenstad werd, maar het goederenvervoer richting Brug ge kwam aardig op gang, en er pendelde een passagiersboot waarmee inwoners van Sluis bijvoorbeeld de weekmarkt in Brugge bezoch ten. Later werd ook een openluchtzwembad in Sluis aangelegd, en los van dat alles zorgde het water voor gezelligheid en sfeer in het al vroeg toeristische Sluis. Het kanaal bewees zo toch nog zijn nut. Dat veranderde grotendeels na de Tweede Wereld oorlog, toen bij Oostkerke de 'siphons' wer den opgeblazen. Dat waren bijzondere bouw werken uit de jaren vijftig van de negentiende eeuw, toen het Leopoldkanaal en Schipdonk- kanaal vanuit Zeebrugge richting het Vlaamse binnenland werden gegraven. De naast elkaar gelegen kanalen kruisten de Damse Vaart, waarna besloten werd de nieuwe kanalen on der de Damse Vaart door te leggen. Toen de siphons verwoest werden, ontstond een knip in de Damse Vaart, waardoor Sluis over het water werd afgesneden van Damme en Brug ge- Daarna ging het bergafwaarts met het trans port over het water. Wel werd de vaart voor andere zaken gebruikt. Zo is die met regel maat het toneel van sportwedstrijden. Oude Op en bij de Damse Vaart is het al leen écht druk bij strenge vorst. Dan wordt er naar Brugge geschaatst. affiches vermelden een roeiwedstrijd te Sluis in 1874, waarbij 'de deelnemers in costuum ge kleed zijn'. Nog steeds zijn er regelmatig zwem- en zelfs surfwedstrijden in de Damse Vaart. Echte drukte is er alleen tijdens strenge win ters. Het kanaal vormt dan van oudsher een ui terst geschikte schaatsroute. Sluis-Brug- ge-Sluis is een klassieker, zowel bij schaatslief hebbers uit de regio als op de officiële kalen der van de KNSB, de Nederlandse Schaats bond. De café's aan de route, ingericht als stempelpost, varen er wel bij. En toen in 1986 en 1997 de landelijke schaatstop de Zwinste dentocht reed - drie keer heen en weer -, ston den er duizenden toeschouwers langs de kant en deed Studio Sport verslag. Op die sporadische momenten na kenmerkt de Damse Vaart zich door rust en stilte. Zeker op het stuk tussen Sluis en Hoeke, waar geen auto's meer over de weg langs de vaart mogen rijden, is op elk moment bijna hetzelfde, ver stilde plaatje te schieten, met water, riet, gras, en vooral de kenmerkende hoge, kromgewaai- de populieren. Een groot deel van het kanaal is het domein van vogels, fietsers en, direct langs de oever, fietsers en wandelaars. Alleen in Damme is wat meer reuring: het water gaat er immers dwars door het centrum. Daar ligt ook de enige boot op het vijftien kilometer lange traject: de Lamme Goedzak. Die ver voert jaarlijks duizenden toeristen naar Brug ge en weer terug. Maar niet in deze periode. Dan is het zelfs in Damme te stil. MAANDAG 2 MAART 2015 De karakteristieke populieren sieren al heel lang de oevers van de Damse Vaart, zoals hier in 1909. afbeelding Zeeuwse Bibliotheek/Beeldbank Zeeland zonder kop en staart Kanaal SLUIS. - KANAAL NAAR BRUQOIi De Damse Vaart werd gebruikt voor vervoer van goederen en personen, zoals hier rond 1920. afbeelding Zeeuwse Bibliotheek/Beeldbank Zeeland

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 25