Pas als je mensen erop wijst, beseffen ze het: het Kanaal tussen Sluis en Brugge (de Damse Vaart) komt aan beide kanten nergens op uit. Reden: initiatiefnemer Napoleon kwam tijd tekort. 24 ZEELAND DAMSE VAART Een kanaal dat begint in een weiland en eindigt in een ander weiland, een kilometer of vijftien verderop. Dat was hoe de Franse troepen van Napoleon het kanaal tussen Sluis en Brugge - de Damse Vaart - in 1815 achterlie ten toen ze werden verdreven. Vijf jaar eerder waren de Fransen - of beter: Spaanse krijgsgevangenen - begonnen met het graven van de vaart. Die moest Brugge ver binden met de Westerschelde. Niet zozeer om de Middeleeuwse glorietijden van handels stad Brugge te doen herleven - de stad was toen via het Zwin met vrachtschepen te berei ken -, maar om Franse troepen in het binnen land via het water te kunnen bevoorraden. Na poleons ambities hadden zelfs tot gevolg dat een deel van de oude binnenstad van Damme afgebroken moest worden. Het kwam er allemaal niet van, met als resul taat een watergang waar niemand eigenlijk echt raad mee wist. Het Napoleonkanaal, zoals de Damse Vaart aanvankelijk werd genoemd, past dus prima in een rijtje met 'mislukte grote projecten'. He lemaal nutteloos was de aanleg echter niet. Al meteen werd de vaarroute gebruikt voor korte tochtjes tussen de aanpalende plaatsen: Brug ge, Damme, Oostkerke en Hoeke. Er werden producten als kolen verscheept en soms ook passagiers van dorp tot dorp gebracht. Zowel de handel als het personenvervoer werd nog een stuk omvangrijker toen de bei de uiteinden van het kanaal na enkele tiental len jaren werden doorgetrokken tot wat func tionelere plekken. Aan Brugse zijde werd de vaart aangesloten op het water rond de stad, en in Sluis tot in het centrum van het stadje. Daar werd in 1858 een echte kade, met stei gers, aangelegd. De bewoners waren er blij mee. Sluis had im mers eeuwenlang lekker gedraaid als haven stadje aan het Zwin. Het diende met name als opslag- en doorvoerplek voor goederen rich ting Brugge of het achterland. Door de verzan ding van het Zwin was Sluis per schip echter zo goed als onbereikbaar geworden. Natuur lijk: de nieuwe verbinding met Brugge zou nooit de welvaart brengen die eerder de zee verbinding gaf, beseften de Sluisenaren. Maar een flinke pleister op de wonde was het wel. Ook het ministerie, dat flink bijdroeg in de kosten, wees op het belang van het doortrek ken van het kanaal voor de welvaart van Sluis. Maar het zou ook, meldt de Middelburgsche Courant uit die tijd, 'de voor de gezondheid der ingezetenen hoogst nadeelige uitdampin gen der opgeslibte kaai wegnemen'. De verlenging van het kanaal tot in Sluis, in 1858, gold als compensatie voor de verzanding van het Zwin TUSSEN DROOM EN DAAD Damse Vaart is kanaal Wat is er terechtgekomen van de Grote Plannen die blijkens indruk wekkende stapels papieren het Zeeuwse landschap zouden herscheppen? Vandaag: Napoleon wilde Brugge met de Westerschel- de verbinden, maar kwam niet ver- De Damse Vaart werd in 1858 doorgetrokken tot in het centrum van Sluis. Daar waren én zijn ze in het stadje nog steeds blij mee. foto Peter Nicolai door Martijn de Koning

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 24