Madonna (56) was het rol model voor een generatie vrouwen. Nog altijd is haar rebelse hart springlevend, ge tuige haar nieuwe album. Portret van een vrouw die ervan overtuigd is dat ze nooit faalt. 14 SPECTRUM cultuur Achterafis het natuurlijk makkelijk pra ten. Toen ze in 1978 naar New York ver huisde, was voor de amper 20-jarige Ma donna Louise Ciccone een baantje in een donutshop het hoogst haalbare. „Ik had 35 dollar op zak. Dat was mijn bezit. Maar ik was toen al een bijzonder trotse vrouw met gezonde ambities." Ze had ook enig geluk, want het New York van begin jaren tachtig was volop in beweging. Op de golven van de post-punk floreerde de muziek van Talking Heads, Grace Jones, Tom Tom Club en B-52's die op hun beurt een heel nieuwe generatie artiesten inspireerden. Onder hen Madonna, die in de nachtclub Danceteria, in het hart van Manhattan, haar lotgenoten vond. Jonge men sen met wilde ideeën, maar met weinig hoop op een bete re toekomst. Madonna bezocht wekelijks de club met haar vriend Keith Haring, die in de jaren daarna een iconisch fi guur in de kunst zou worden. In de zomer van 1982 draai de dj Mark Kamins in Danceteria Madonna's eerste single Everybody die ze met haar toenmalige liefje Steve Bray had gemaakt. Chris Frantz, Talking Heads-drummer en me de-oprichter van Tom Tom Club, ontmoette Madonna in die periode. „Zij wist al vanaf dag één de juiste mensen om haar heen te verzamelen en had een soort van vastbera denheid die ik daarna zelden heb gezien. Madonna viel op door haar gerichte productiviteit en vooral door haar enor me seksuele uitstraling. Daar was ze zeer open in." Na het succesvolle debuut in 1982 kreeg ze met Like a vir gin de wereld aan haar voeten. Chic-gitarist en succesvol producer Nile Rodgers mocht het tweede album produce ren. „Ik weet nog dat ze de Power Station Studios binnen kwam lopen in netkousen en een shirt dat nauwelijks haar borsten bedekte. Ik was wel wat gewend omdat ik net daar voor met David Bowie en zijn entourage had gewerkt. Maar haar vastberadenheid was toen al intimiderend. Ik voerde met Madonna een enorme discussie over de release van de eerste single. Ik vond het refrein niet sterk genoeg, maar hoe jong en onervaren ook, zij dreef haar zin door. Met het bekende resultaat..." Dat verhaal kenmerkt Madonna. Charmant voor de came ra, maar keihard en eigenzinnig als het op beslissingen aan komt. Like a virgin maakte van Madonna een superster waarbij alleen Michael Jackson en Prince konden aanha ken. Niet alleen de tekst van de song, ook de hoes van de plaat waarop ze is gehuld in een trouwjurk met om haar middel een riem waarop de woorden Boy Toy staan, zorg den voor ophef. Conservatief Amerika sprak er schande van. Madonna's reactie was achteloos: „In Manhattan lo pen honderden meiden met zo'n riem. Onzin dus." Madonna besefte vanaf dat moment dat ze de publieke opi nie gemakkelijk kon bespelen. „Er was in die tijd weinig nodig om een rel te creëren. Maar het was nooit rellerig be doeld; er was altijd iets dat ik kwijt moest", liet ze tijdens een interview in 2008 weten. Haar instinct en gevoel voor timing lieten haar daarbij nooit in de steek. Zo pakte ze in 1990 een dansje op dat in de homoscene van New York ge meengoed was en verwerkte dit in de door fdmregisseur David Fincher gemaakte clip van de song Vogue. Het num mer maakte zelfs van brombeer Lou Reed een fan. „Madon na bracht al op jonge leeftijd dingen uit een subcultuur naar de massa en Vogue was daar een perfect voorbeeld door Jean-Paul Heek foto PR

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 70