Madonna (56) was het rol
model voor een generatie
vrouwen. Nog altijd is haar
rebelse hart springlevend, ge
tuige haar nieuwe album.
Portret van een vrouw die
ervan overtuigd is dat ze
nooit faalt.
14 SPECTRUM
cultuur
Achterafis het natuurlijk makkelijk pra
ten. Toen ze in 1978 naar New York ver
huisde, was voor de amper 20-jarige Ma
donna Louise Ciccone een baantje in
een donutshop het hoogst haalbare. „Ik
had 35 dollar op zak. Dat was mijn bezit.
Maar ik was toen al een bijzonder trotse
vrouw met gezonde ambities."
Ze had ook enig geluk, want het New York van begin jaren
tachtig was volop in beweging. Op de golven van de
post-punk floreerde de muziek van Talking Heads, Grace
Jones, Tom Tom Club en B-52's die op hun beurt een heel
nieuwe generatie artiesten inspireerden.
Onder hen Madonna, die in de nachtclub Danceteria, in
het hart van Manhattan, haar lotgenoten vond. Jonge men
sen met wilde ideeën, maar met weinig hoop op een bete
re toekomst. Madonna bezocht wekelijks de club met haar
vriend Keith Haring, die in de jaren daarna een iconisch fi
guur in de kunst zou worden. In de zomer van 1982 draai
de dj Mark Kamins in Danceteria Madonna's eerste single
Everybody die ze met haar toenmalige liefje Steve Bray had
gemaakt. Chris Frantz, Talking Heads-drummer en me
de-oprichter van Tom Tom Club, ontmoette Madonna in
die periode. „Zij wist al vanaf dag één de juiste mensen
om haar heen te verzamelen en had een soort van vastbera
denheid die ik daarna zelden heb gezien. Madonna viel op
door haar gerichte productiviteit en vooral door haar enor
me seksuele uitstraling. Daar was ze zeer open in."
Na het succesvolle debuut in 1982 kreeg ze met Like a vir
gin de wereld aan haar voeten. Chic-gitarist en succesvol
producer Nile Rodgers mocht het tweede album produce
ren. „Ik weet nog dat ze de Power Station Studios binnen
kwam lopen in netkousen en een shirt dat nauwelijks haar
borsten bedekte. Ik was wel wat gewend omdat ik net daar
voor met David Bowie en zijn entourage had gewerkt.
Maar haar vastberadenheid was toen al intimiderend. Ik
voerde met Madonna een enorme discussie over de release
van de eerste single. Ik vond het refrein niet sterk genoeg,
maar hoe jong en onervaren ook, zij dreef haar zin door.
Met het bekende resultaat..."
Dat verhaal kenmerkt Madonna. Charmant voor de came
ra, maar keihard en eigenzinnig als het op beslissingen aan
komt. Like a virgin maakte van Madonna een superster
waarbij alleen Michael Jackson en Prince konden aanha
ken. Niet alleen de tekst van de song, ook de hoes van de
plaat waarop ze is gehuld in een trouwjurk met om haar
middel een riem waarop de woorden Boy Toy staan, zorg
den voor ophef. Conservatief Amerika sprak er schande
van. Madonna's reactie was achteloos: „In Manhattan lo
pen honderden meiden met zo'n riem. Onzin dus."
Madonna besefte vanaf dat moment dat ze de publieke opi
nie gemakkelijk kon bespelen. „Er was in die tijd weinig
nodig om een rel te creëren. Maar het was nooit rellerig be
doeld; er was altijd iets dat ik kwijt moest", liet ze tijdens
een interview in 2008 weten. Haar instinct en gevoel voor
timing lieten haar daarbij nooit in de steek. Zo pakte ze in
1990 een dansje op dat in de homoscene van New York ge
meengoed was en verwerkte dit in de door fdmregisseur
David Fincher gemaakte clip van de song Vogue. Het num
mer maakte zelfs van brombeer Lou Reed een fan. „Madon
na bracht al op jonge leeftijd dingen uit een subcultuur
naar de massa en Vogue was daar een perfect voorbeeld
door Jean-Paul Heek foto PR