Bureaucratie SPECTRUM 13 standplaats Rusland loost Bosman kaar kletst. Hij heeft erger meege maakt, zegt hij. „Mensen zijn niet goed opgeleid. Er wordt geïnvesteerd in beton en decoratie, maar niet in het personeel." Aan de lange tafel in Chengdu stoot Chrissy Yan (24) per ongeluk tegen een mes. Nu moet de boel opnieuw uitgemeten worden. Met een houten meetlat worden de millimeters geteld tussen soeplepel, salademes, vismes en vleesmes. Ook de wijnglazen staan op precies dezelfde afstand van elkaar. Net als de borden. De tafel staat vol met servies, bestek en glazen. „Waar moet het bloemstuk nou staan?", vraagt Chrissy. „Daar is geen ruimte meer voor." Thomas Kaufmann, die in Chengdu de scepter zwaait, ant woordt: „Ten eerste moet je weten wat voor soort diner het is. Bij een za- kendiner hoeft geen bloemstuk. Bij een romantisch diner kun je ook wat rozenblaadjes strooien of de tafel met kristal of herfstblad versieren." De Zwitser Kaufmann woont in een villa in Chengdu en laat zich bedie nen door de studenten. Hij toont het lege, pas gerenoveerde zwembad. In het voorjaar wordt het gevuld en toe gankelijk gemaakt voor de buurtbewo ners. Niets zo fijn als échte gasten waar de studenten hun nieuwe vaar digheden op kunnen oefenen. De studenten leren meer dan het net jes dekken van en tafel. Ze krijgen les in etiquette, protocol en communica tie. „Ze leren hoe je met je lichaams taal iets kunt vertellen", legt Kauf mann uit. „In een zakelijk gesprek kun je aantonen hoe belangrijk je baas is door bijvoorbeeld alleen hém te bedienen. Dat maakt mij een onbe schofte ober, maar verstevigt zijn posi tie." De studenten maken lange da gen, van wel 14 uur. Ze klagen er graag over. Kaufmann grijnst erbij. „Wij doen niets de easy way. Je kunt ook gewoon de tafel dekken, maar als je het goed wil doen, dan moet je er een paar uur voor uittrekken." Net even dat extra stapje zetten: servi ce met een glimlach. De leerlingen van de butlerschool in Chengdu krij gen een voorbeeldfunctie. Over een tijdje moeten de vijf sterrenhotels in China een sticker op de deur hebben waarop staat dat de Butler Academy het personeel getraind heeft. „Het ho tel ernaast moet dan hetzelfde wil len", zegt Wennekes. „Ik wil een steen in het water gooien en rimpels veroorzaken." Dat Rusland een bureaucratische nachtmerrie is, is een cliché. Maar het is wel waar, zeker als je er voor langere tijd gaat wonen. Voor je visum, je woonregistratie, je werkvergunning, eigenlijk voor alles sjouw je verschillende kantoren in Moskou af om je papier werk in orde te maken. In het gemiddelde politiebureau, paspoortenkan toor of bij de migratiedienst is het bloedheet en druk. Je moet lang wachten en als je eenmaal aan de beurt bent, tref je in het beste geval een slome duikelaar aan de andere kant van het loket. Ie mand die je ongeïnteresseerd te woord staat en je bij elk vakje dat je niet goed of naar haar of zijn zin te slordig hebt ingevuld, onverbiddelijk terug stuurt met een nieuw formulier. Bij pech tref je een ambtenaar uit de hel. Uitleg overbodig. Ja, in Rusland zijn ze gek op dingen vastleggen voor het nageslacht. Tot in het absurde toe. Nooit begreep ik de zogeheten migratiekaart, een formu liertje dat je invult bij binnenkomst in het land en dat je alle tijd die je daar doorbrengt bij je draagt en bij vertrek weer inlevert. Onlangs wandelde ik in mijn straat een winkel binnen, met als naam Prodoekty. De wakkere lezer begrijpt dat het hier om producten gaat. Het woord prijkt op de gevel van alle uit de kluiten ge wassen kruideniers in Rusland. Ik was dus blij verrast zelfs een soort moderne supermarkt aan te treffen en ging op zoek naar melk, dat in zak jes van een liter wordt verkocht. Toen ik thuiskwam, bleek de melk zuur te zijn en bij controle van het zakje (had ik in de winkel natuurlijk al moeten doen) zag ik dat die al een week over de datum was. Dus ging ik terug. De jongedame achter de kassa was kennelijk niet bevoegd tot een beslissing en haalde een collega erbij. Die verwees mij door naar een dame van middelbare leeftijd, Vera geheten, die zo te zien meer te zeggen had. „Een ogenblikje", zei Vera. Ze liep weg en kwam terug met een formulier. Of ik nog wist welke caissière mij had geholpen, voor hoeveel geld ik aan boodschappen had ingeslagen en of ik dat allemaal maar wilde invullen. „Kan ik uw paspoortnummer noteren?", vroeg Vera. „Mijn paspoortnummer?", stamelde ik deels verbijsterd, deels geamuseerd. „Ik wil alleen maar twee zakjes melk ruilen." Maar zo waren nu eenmaal de re gels, zei Vera streng. Na de afhandeling gaf ze me een telefoonnummer. „Bel over een paar dagen, dan kunt u nieuwe melk komen halen." Ik heb het niet gedaan. Die zakjes kostten r euro en tijd is geld: voor je het weet, sta je weer een uur lang papieren te ondertekenen. Voor een paar roebels die alleen maar minder waard worden. ZATERDAG 28 FEBRUARI 2015 asdda reageren? spectrum@depersdienst.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 69