Chinezen vinden dienstverlening steeds belangrij ker. Maar wat betekent service? De Nederlandse Butler Academy leert hen hoe je eten serveert met een glimlach. ft 12 SPECTRUM buitenland Robert Wennekes ging ooit eten in een van de beste restaurants in Pe king. Het eten was erg goed. Maar de service was belab berd. „Terwijl, als ik naar een restau rant ga, het om de hele ervaring draait. Niet alleen om het eten. Ook de glimlach van de gerant, de kelner en een schoon en verzorgd toilet zijn deel van die ervaring", legt hij uit. In de lobby van een vijfsterrenhotel trekt hij aan zijn sigaret. Met een hand wuift hij de rook weg van zijn niet-rokende gezelschap. „Dat je bord niet neergekwakt wordt, zo van: hier heb je je vreten." Wennekes weet waarover hij spreekt. Hij werkte jaren lang als butler bij de rijkste families ter wereld. In Valkenburg richtte hij de eerste Butler Academy op en ont dekte toen dat in China een grote markt te winnen was. Restaurants zijn er in China in over vloed, van groot en pretentieus tot piepkleine familiezaakjes met twee ta feltjes of alleen een paar krukken. Je kunt er lekker eten, maar verwacht niet dat de ober vraagt of alles naar wens is. Of dat er een toilet is. Of dat je een glimlach van de serveerster krijgt. En wees erop voorbereid dat stinkende vuilniszakken halverwege de maaltijd langs de etende gasten naar buiten worden gesleept. Afgelopen zomer opende Wennekes de Chinese vestiging van zijn Butler Academy. In het midden van het land, op een half uur rijden van Chengdu, leren studenten hoe ze een tafel moe ten dekken, de was moeten doen of ontbijt op bed brengen. Hoewel ze hetzelfde leren als hun collega's in Val kenburg, zijn deze studenten van een ander slag. Sommigen zijn gestuurd door vastgoedbedrijven die hun rijk ste huurders een butlerservice aanbie den, maar de meesten zijn werkne mers van grote restaurants of hotels. Tijdens een van de lessen laat Alvin Hou Zhi (29) langzaam en met een hand achter zijn rug, het kleine, platte bord op het grote onderbord zakken. De blokken Duplo en de pingpongbal len mogen niet verschuiven. Zijn wit te handschoenen laten geen vetvlek ken achter op het servies of de glazen, maar maken de klus er niet gemakke lijker op. Zijn collega's doen hetzelf de, op exact hetzelfde moment. Ze kij ken elkaar aan en met knikjes bepalen Je bord mag niet worden neergekwakt zo van: hier heb je je vreten ze het moment waarop ze het bord loslaten. „Dat is te hard!", oordeelt hun docent. Opnieuw. Bij de volgen de poging rolt een balletje van het bord af. Alvin probeert het opnieuw en opnieuw. Dan is het te lawaaiig, dan weer te snel of te langzaam, of strijkt zijn arm per ongeluk langs de schouder van de leraar die als fictieve gast aan tafel zit. Nooit is het goed, maar Alvin gaat blijmoedig door. Hoe anders was de carrière van zijn ouders. Ze hadden een eigen printer- onderhoud- en reparatiezaak in het al tijd koude noordoosten van het land. Alvin koos voor een baan als butler in een resort in het zuidelijke, warme Macau. Zijn gezicht licht op als hij over zijn familie praat. „Mijn ouders hebben altijd voor me gezorgd, dertig jaar lang hebben ze gewerkt. Nu zijn ze met pensioen. Ze hebben net een huis gekocht in Zhuhai, vlak naast Ma cau. Ik wil dat ze het rustig aan kun nen doen en kunnen genieten." Al- vins opleiding tot wereldklasse butler moet daarbij helpen. Strak in het pak, met rechte rug en immer glimla chend, ziet hij eruit als een geboren butler. Toen hij hoorde dat deze Aca demie werd geopend, zegde hij zijn baan op. Hij schreef zich in en haalde zijn spaarrekening leeg om het school geld te betalen. Alvin is een uitzondering, want voor de meeste studenten betaalt de werk gever een deel van de som. Anders dan in Nederland is de opleiding in Chengdu vooral gericht op de horeca. „We proberen onze leerlingen techni sche vaardigheden, mensenkennis en lichaamstaal bij te brengen", zegt Wennekes. Hij is in China om te over leggen met een universiteit die zijn hulp zoekt bij de hotelopleiding. „Men vindt dat deze vierjarige oplei ding niet zonder ons kan. Frappant", zegt Wennekes. Service wordt in China belangrijker, maar goed zijn de Chinezen er niet in. Voor alle niveaus in de samenleving is dat hetzelfde: de straatverkoper die rochelt en zijn fluim in de goot spuugt, de taxichauffeur die rookt met de raampjes dicht, de ober die de andere kant op kijkt terwijl hij de be stelling opneemt. Geen manieren. Of hebben ze hier gewoon niet de manie ren die wij in het westen gewend zijn? Wennekes is ervan overtuigd dat iederéén het prettig vindt als een ser veerster glimlacht bij haar werk. Ook Chinese klanten. Hij kijkt om zich heen in de hotellob by. Zijn ogen blijven hangen bij het personeel, dat achter de bar met el- door Eefje Rammeloo foto's Hollandse Hoogte Robert Wennekes Chinezen leren

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 68