66
SPECTRUM 7
richt de aandacht op kan richten. Trek
werkt met partners als Samsung.
„Uiteraard is een fïetsenfabrikant qua
marketing de meest logische sponsor
van een wielerploeg", zegt marketing
manager Davies van Giant over de ont
wikkelingen. „De link tussen product
en sport is voor ons gemakkelijker te
leggen dan door een chipsmerk."
Giant zet fietsen in de markt van on
der de ïooo euro. Op dat gebied drei
gen de Italianen ook de slag te mis
sen. De importeur van Pinarello
moest onlangs hemel en aarde bewe
gen om van zijn Italiaanse baas toe
stemming te krijgen een opstapmodel
van onder de 2000 euro (1999 euro) in
de winkels te zetten.
In Nederland omarmen fietsenma
kers Hubert van Hoydonck als cult-
held. De Willebrorder is opgegroeid
met mooie Italiaanse fietsen, maar
weet wat de markt vraagt. „Het gros
Ook de
goedkoop
ste Giant
geeft je het
gevoel dat
je op topma-
teriaal rijdt
van de mensen zoekt een fiets van tus
sen de 1100 en 1900 euro."
Wat hem verder opvalt: „Giant levert
in het hele segment goede fietsen.
Ook de goedkoopste geven het gevoel
dat je op topmateriaal rijdt."
Van Hoydonck kan zich de komst van
de TCR herinneren. „Je moest eraan
wennen, maar je kwam er snel achter
dat het geweldig spul is. Ze reden per
fect."
Het onderstreept de innovatiekracht
van de nieuwkomers. Specialized wil
zich daarom niet als naamgever aan
één team binden. Want alleen dan
kan het zo veel mogelijk toppers inzet
ten als 'testrijders'. „Hun bevindingen
worden al toegepast op volgende
reeks modellen voor de toerrijders",
verzekert De Boer van Specialized.
Van Hoydonck ziet wel enige bewe
ging op het Italiaanse front. Net als de
Amerikanen zijn ze er volgens hem
achter dat composiet frames de toe
komst hebben en dat alleen Taiwan
die voor een concurrerende prijs kan
leveren. „In de nieuwste folder van
Colnago staat bij het duurste model
gewoon vermeld dat het frame is ge
maakt in Taiwan. Alsof ze er mee wil
len zeggen dat het dan wel goed moet
zijn."
Made in Taiwan als de nieuwe norm.
Tom Davies van Giant is er trots op.
De neiging een lange neus te trekken
richting Italië ontbreekt echter volle
dig. Integendeel. „Waarom zou ik ze
afvallen? Ik maak altijd de vergelij
king met Ferrari, Maserati en Porsche.
Dat zijn nog steeds geweldige auto's,
maar inmiddels zijn de Nissans en
Toyota's dat ook."
ZATERDAG 28 FEBRUARI 2015
Giant Propel Advanced
SL ISP FF black foto PR
tl de
racefiets
Fietsenmaker
Flubert van
Hoydonck
reageren?
spectrum@depersdienst.nl
Dertien fietsfabrikanten voorzien
de zeventien topploegen van
wedstrijdmateriaal. Elke renner
krijgt zes a zeven rijwielen voor
koersen, trainingen en tijdritten.
Specialized is hofleverancier voor
drie teams, mede door contrac
ten met toppers als Contador,
Cavendish en Nibali.
Van de zeventien Pro Teams koer
sen negen op Amerikaanse of Tai
wanese fietsen en drie op Duitse
fietsen. De fabrikanten uit de
nieuwe landen hebben daarmee
driekwart van de markt in han
den. De Italianen zitten nog maar
met twee teams in de hoogste di
visie van het wielrennen.