Niet de Italiaanse raspaardjes, maar fietsenbouwers uit Amerika en Taiwan beheersen de wielersport. Nieuwe namen nemen de macht over. 6 SPECTRUM actueel Schokschouderend reed Bauke Mollema op de laatste zaterdag van de Tour de France zijn on dergang tegemoet. In de tijdrit tussen Bergerac en Perigueux kon hij slechts ternauwernood voorkomen dat hij uit de top-io viel. Naar de boos doener hoefde niet lang gezocht te worden. Die was achteloos tegen een hek gesmeten. De nieuwste tijdrit- fiets van Bianchi was het pijnlijke en ontluisterende bewijs dat de Italianen de slag gemist hebben in wielerland. De ooit zo fraai glinsterende, Italiaan se racefietsen, waarbij iedere wieier- liefhebber zijn vingers aflikte, zijn in vliegende vaart voorbijgestoken door de Taiwanezen, Amerikanen en Duit sers. Giant, Specialized, Trek, BMC, Canyon en Focus zijn de nieuwe raspaardjes in het peloton. Terwijl Bianchi de komst van de nieuwe tijdritfiets keer op keer moest uitstel len, laten vooral de Amerikanen en Taiwanezen zien hoe groot hun inno vatie- en slagkracht is. „Ik wil nooit meer op een andere fiets rijden", stelt tijdritfenomeen Tony Martin over zijn Amerikaanse Speciali zed. Voormalig Rabo-teambaas Erik Breukink zegt: „Het feit dat Giant een betere tijdritfiets had, was voor ons destijds de reden niet langer door te gaan met Colnago." Voor Breukink is het duidelijk dat de traditionele merken achterlopen op de nieuwkomers. Hij denkt te weten waar de breuklijn in de geschiedenis ligt: „Bij het kunnen fabriceren van carbon frames." Tot in de jaren negentig werden koers - fietsen vooral gemaakt van staal en aluminium. Kleinere fabrieken lever den de topfietsen. De stoere, degelijke fietsen kwamen uit Engeland, België, Frankrijk en Nederland, de schoon heid kwam uit Italië. Dat veranderde allemaal toen Lance Armstrong zijn intrede deed in het peloton en vervol gens het Taiwanese Giant composiet materialen als carbon ging gebruiken. Met Armstrong deed het Amerikaan se Trek zijn intrede op de fietsen- markt. De Texaan reed op een stan daard consumentenframe, dat geheel naar zijn wensen was afgemonteerd. De marketingboodschap: je kunt de fiets van Armstrong voor een normale prijs kopen in de winkel. Carbon maakte het vervolgens moge lijk nog stijvere en sterkere frames te maken. Ze worden in één stuk gego ten, maar de productie is simpeler ge zegd dan gedaan. Taiwan beheerst mo menteel bijna de hele markt van gego ten carbon. Zelfs de Amerikanen laten er hun zelf geconstrueerde frames gie ten, omdat het maken van de mallen ontzettend specialistisch en duur is. Het in eigen hand hebben van de com plete productielijn is de grote kracht van Giant, weet marketingmanager Tom Davies. De Welshman was er in 1998 bij toen Giant zijn opwachting maakte in het peloton. Hij herinnert zich het conservatisme waarmee de wielerwereld naar de nieuwe TCR- bike keek. Iedereen vond een fiets met een schuin aflopende buis maar niks. Enkele jaren later schreef Jan Raas na de overwinning van Stefan Wesemann in de Ronde van Vlaande ren in zijn AD-column venijnig: 'Een mooie winnaar, alleen jammer van die damesfiets'. Davies kan er nu er smakelijk om la chen. Destijds was hij blij één man ge vonden te hebben die het aandurfde met de nieuwe Giant te gaan koersen: Manoio Saiz van Once. „Je kunt veel zeggen over Manoio (hij was de eerste die tegen de lamp liep in het grote Spaanse dopingschandaal rond dokter Fuentes, red.), maar hij durfde wel te innoveren." Al snel bleek dat ontwer per Mike Burrows iets geniaals had be dacht. De fiets was sterk, snel en hoef de slechts in drie maten gemaakt te worden. Door de aflopende buis ving de zadelpen alle tussenmaten op. Giant is vandaag de dag een wereld speler met een omzet van bijna 2 mil jard euro. Het bedrijf is sinds vorig jaar hoofdsponsor van een 'eigen' team: het Duits-Nederlandse Giant Alpecin. „Eigenlijk is het een wonder dat ik nog niet ben ontslagen", grapt Davies terugkijkend op zijn weg naar de top. Als marketingmanager koos hij drie keer op rij voor een team dat ten onder ging aan dopingproblemen: Once (Liberty Seguros), T-Mobile en Rabobank. „Alleen als hoofdsponsor heb je zo veel controle over de ploeg, dat je de tijd krijgt iets op te bouwen met je producten", zegt hij. Ook Trek, Cannondale en BMC zijn naamgevende hoofdsponsors gewor den. Specialized heeft toppers als Con- tador en Cavendish onder contract. Fietsenfabrikanten als hoofdsponsor van een ploeg is een tweede opmerke lijke ontwikkeling in de wielersport. In het verleden was het voor de klei ne Italiaanse fabrieken niet mogelijk een wielerploeg financieel te dragen, daarvoor was hun markt te klein. Het was ook de tijd dat de wielersport werd bepaald door conservatief inge stelde landen als België, Frankrijk, Ita lië en Spanje. Dikbuikige, oudere man nen stapten er op de fiets om op zon dag een 'toerke' te maken. Voor de rest moest men het hebben van de mannen die wedstrijden reden. De wereld ziet er sinds enkele jaren echter totaal anders uit. Lance Arm strong kreeg miljoenen Amerikanen aan het fietsen. „Een omafiets zie je daar niet veel en nog altijd pakken ze niet de fiets om naar de bakker te gaan. Maar ondertussen is riding your bike er wel een lifestyle geworden", zegt Koos de Boer van Specialized. Hij heeft al een racefiets in de aanbieding voor 699 euro. Het duurste model kost bijna 10.000 euro. Het lijkt erop dat het rijden op een ra cefiets wereldwijd een lifestyle aan het worden is. Niet voor niets wissel de Giant van vlag. De Duitse markt is immers veel groter en interessanter dan de Nederlandse. Fietsenbouwers als Giant, Trek en Specialized waren er als de kippen bij om in de nieuwe lifestylemarkt te duiken. Trek heeft haar wielerploeg Trek Factory Team geformeerd rond het idee van een 'community', waar een sponsor ge- De slag oi door Ad Pertijs Bauke Mollema/Bianchi. Tony Martin/Specialized. Lance Armstrong/Trek, foto's HH

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 62