WERKEN 23 De wettelijke schuldsanering voelt voor veel schuldenaren als een zware beproeving. Niet alleen zijn ze de controle over hun geld kwijt, maar bijvoorbeeld ook over hun post. De eerste dertien maan den van de schuldsanering wordt alle post eerst naar de bewind voerder gestuurd. De bewindvoer der stuurt de post door in een gro te envelop, met hierop een sticker met de mededeling 'Van bewind voerder aan schuldenaar'. Dit om te voorkomen dat de auto matische verwerking van TNT de post weer naar de bewindvoerder stuurt. Ook wordt de naam van de schuldenaar in de Staatscou rant gepubliceerd. Maar het goede nieuws is dat zo'n driekwart van de schuldenaren na drie jaar schuldenvrij is. Een klein deel eindigt tussentijds door een akkoord met de schuld eisers of door een faillissement. In bijna 20 procent van de geval len is de schuldsanering mislukt of wordt die beëindigd omdat de schuldenaar ineens veel geld tot zijn beschikking heeft. Bijvoor beeld door een erfenis. boek vele drukken in meerdere talen. Vol gens Jeanet Bathoorn, auteur van Get so cial in business vraagt zakelijk gebruik van social media een cultuuromslag in een bedrijf en doorzettingsvermogen. En veel tijd. „Als bedrijf moet je je realiseren dat de inzet van social media je 'iets' gaat opbrengen. Je weet alleen nu nog niet wat en wanneer. Het zijn investeringen op langere termijn." Ze vindt dat social media voor mensen in organisaties net zo gewoon zou moeten zijn als Word, Excel en Powerpoint. Niet uitsluitend op de marketingafdeling, maar ook binnen andere bedrijfsonderdelen. Je product of webshop aan de man brengen? Een nieuwe collega of baan vinden en een discussie over je vak starten? Haal eruit wat erin zit op social media. Patricia Wijsma uit Apeldoorn verkoopt schoenen, sneakers en laarsjes in allerlei kleuren. En véél! Een winkel in tradi tionele zin heeft ze niet, haar webshop is nog niet in de lucht. Onder de naam Sjiekde- friemel organiseert ze twee keer per week een verkoop in de voormalige sme derij van Paleis Het Loo. Dan hangen de klanten, (vooral vrouwen, van alle leeftij den) zo'n beetje met de benen buiten. Ze komen van heinde en ver, ook uit Bel gië en Duitsland. Wijsma's advertentie budget: o euro. Ze verkoopt haar schoe nen en laarzen puur door flink 'buzz' te creëren op een zakelijk Facebookaccount. Vóór een verkoop warmt ze haar fanscha- re op met kleurige, geënsceneerde foto's van het schoeisel en tekstjes. En ze deelt cadeautjes uit. Wie haar berichten deelt, maakt kans op een paar laarsjes, een high tea/wine in een goed hotel, of een rondje gratis winkelen. „Ik geef twee paar schoe nen per week weg, véél goedkoper dan een advertentie in de krant." Behalve schoeisel verkoopt Wijsma naar eigen zeggen ook 'een gevoel, een sfeer'. „De foto's, de teksten, mijn manier van communiceren: er zit een consequente toon in en het moet kloppen met elkaar. Dat slaat aan bij mijn volgers op Face- book. Ze horen bij een soort familie en delen graag mijn berichten." Likes kopen ten behoeve van een groter bereik, zoals veel bedrijven doen, doet Wijsma niet. Niet nodig: binnen anderhalf jaar had Sjiekdefriemel er 15.000. 'We moeten iets met social media!' In hoe veel bedrijven is dat de afgelopen ja ren niet geroepen? Inmiddels hebben de meeste zakelijke websites social buttons. Grotere organisaties met veel klanten ver ankeren social media in hun communica tiebeleid. Ze hebben webcareteams, die alles volgen wat er over hun bedrijf wordt gezegd en geschreven. Ze reageren als de klant daarom vraagt, een misver stand uit de wereld geholpen moet wor den of een reputatie opgepoetst. Kleinere bedrijven en zelfstandige profes sionals halen wat social media betreft lang niet het onderste uit de kan. Daar mee laten ze omzet en naamsbekend heid liggen. Wijsma, geen marketingex- pert, maar jurist: „Soms jeuken mijn han den als ik zie hoe weinig sommige onder nemers gebruik maken van social media. In de horeca bijvoorbeeld. Het einde is nog lang niet in zicht. Als je niet op de trein stapt, ga je uiteindelijk verliezen!" TIPS HINTS Social media zijn het hedendaagse equi valent van mond-tot-mond-reclame, zegt David Meermann Scott, online mar keteer en schrijver van de wereldwijde bestseller De nieuwe regels van social me dia. „Maar in plaats van dat twee mensen met elkaar over uw bedrijf praten, zijn het er duizenden en in enkele gevallen zelfs miljoenen die met elkaar in discus sie zijn of de discussie volgen." Een voorpublicatie van zijn boek stuurde hij naar 130 toonaangevende bloggers. Het nieuws verspreidde zich als een inkt vlek en de verkoop vloog omhoog. Ook traditionele media vonden hem op die manier, de Wall Street Journal bijvoor beeld en talkshows. Inmiddels telt zijn ZATERDAG 28 FEBRUARI 2015 Iln het artikel 'Maak met inwo nend kind goede afspraken over financiën' staat dat ouderen met inwonende, werkende kinderen min der AOW zouden krijgen. Wanneer is dat het geval? Vanaf 1 juli 2016 wil staatssecretaris Jetta Klijnsma van Sociale Zaken de zo geheten kostendelersnorm invoeren. AOW'ers die niet alleen wonen, krij gen dan in plaats van 70 procent nog maar 50 procent van het minimumin komen. Vanaf halverwege volgend jaar krijg je dus ook een lagere uitkering als je inwoont bij je kinderen. Ook nu al gaat Den Haag er vanuit dat samen wonenden een lagere uitkering nodig hebben omdat ze kosten kunnen de len. Maar als je als alleenstaande AOW'er onder één dak woont met je vader, moeder of kind, spreekt de SVB nu nog niet van samenwonen. 2U schrijft dat het Nibud advi seert inwonende, werkende kin deren kostgeld te vragen. Maar op welke manier kun je de hoogte van het kostgeld berekenen? Er zijn grofweg drie manieren om de hoogte van het kostgeld te bereke nen: betalen naar gebruik, hoofdelijk omslaan of verdelen naar draagkracht. Bij sommige uitgaven is het mogelijk het aandeel van de kostganger in de kosten vast te stellen. In dat geval kan het kind voor zijn gebruik betalen. Bij hoofdelijk omslaan worden de kosten gedeeld door het aantal gezinsleden. Als een kind maar weinig verdient, kan dit wel betekenen dat het een heel groot deel van zijn inkomen kwijt is aan kostgeld. Bij een verdeling naar draagkracht wordt rekening gehouden met het inkomen van het kind. 3 Ik ben alleenstaand en zit in de bijstand. Mijn 21-jarige dochter is net gestopt met haar studie en werkt nu weer. Ze wil graag weer thuis komen wonen. Ik vind dat erg gezellig, maar ben bang dat het grote invloed heeft op mijn inkomen. Hoe kom ik erachter of mijn inkomen om laag gaat? Een extra inkomen in het huishouden kan inderdaad invloed hebben op onder meer de zorg- en huurtoeslag. Op de website van de Belastingdienst staat een rekenhulp om te berekenen of dat in uw situatie ook het geval is. U kunt overwegen uw dochter kostgeld te vragen om een eventueel verlies aan inkomen te compenseren. www.belasting- dienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/ Mis de sociale-mediatrein niet reageren? geld@depersdienst.nl door Yvonne Jansen beeld Cetty Images Twitter, Facebook, Linke- dln, Pinterest, Instagram, Youtube, maar ook fora, chatrooms (zoals van Tros Radaren reviewsites (Tri- padvisor of Zoover bij voorbeeld) zijn sociale media. Wat ze gemeen hebben, is interactie en het delen van kennis. Platforms als Facebook en Linkedln vormen gemeen schappen. Stel je bent rij wielspecialist en je weet veel van mountainbikes. Breng dan ook echt ken nis in, want dit is niet de plek voor platte reclame. Flickr, YouTube. Vimeo en Pinterest zijn geschikt om video's en foto's te delen, die doorlinken naar een blog of website. Commer ciële praatjes worden ge rapporteerd als spam. Blogs zijn er voor teksten en/of foto's over je eigen expertise. Met Foursquare kunnen gebruikers anderen hun verblijfplaats laten weten. Heb je een restaurant? Door in te checken, kan je klant zijn locatie laten we ten. Op Pinterest worden af beeldingen van internet gepind, zoals op een prik bord. Denk aan mogelijkheden op het gebied van mode of interieurstyling.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 23