Herinneringen aan zuster Gradine 66 VERDIEPING 15 6* Zuster Gradine was best wel een guit. Ze knipoogde als ik de brommer pakte om met m'n vrienden te gaan stappen: „Geniet er maar van, Tom mie, nu je nog jong bent." Gradine was met recht een Zuster van Liefde. Toen mijn vader als verpleegkundige-in-opleiding op het Sint-Elisabeth Ziekenhuis in Tilburg viel voor het meisje dat samen met Gradine de dokto ren van eten voorzag, kneep Gradine beide pretoogjes toe. Maar de boven haar gestelde nonnen kregen ook lucht van de romance op de werkvloer. En dus moest het meisje, dat mijn moeder werd, weg. Je had nu eenmaal Zusters van Liefde en Zusters van Liefdeloosheid. Af en toe kwam Gradine bij ons logeren. Vroeger, toen zij nog jong was, zou dat onbestaanbaar zijn geweest. Klooster en ziekenhuis: meer mocht ze niet zien. Naar de uitvaart van haar moeder had ze niet eens gemogen. Ze beet op haar lip, toen ze dat vertelde. Gradine is oud mogen worden. De laatste keer dat mijn moeder haar in het klooster aan de Oude Dijk in Tilburg bezocht, verkeerde Gradine in de andere dimensie van dementie. Toen we thuis van haar overlijden hoor den, was ze al ter aarde besteld. Liefdevol, ongetwijfeld. Tom Tacken Zusters wa ren oprecht geschokt door verhalen over misbruik Veel zusters hebben niet de eer gekre gen die hun wel toekwam nagement immense zorginstellingen runden. Van Heijst haalt de statistie ken erbij om die collectieve prestatie te staven: „In de jaren na de Tweede Wereldoorlog stond meer dan de helft van alle ziekenhuisbedden in een katholieke instelling, terwijl maar een op de drie Nederlanders katholiek was." Was het puur idealisme dat die tien duizenden zusters dreef? Derks nuan ceert dat: „Praktisch alle zusters die wij gesproken hebben, zeiden zich ge roepen te voelen. Achter die roeping gingen veel motieven schuil. Zo ont dekten wij dat het vaak de oudste dochter in een gezin was die intrad. Niet zelden had die de zorg thuis van een overleden of zieke moeder moe ten overnemen. De rest van haar le ven wilde ze buiten een gezin door brengen. Incest of misbruik, door een boerenknecht of de meneer voor wie ze in huis diende, was soms voor een meisje een motief het klooster als toe vluchtsoord te kiezen. En het bood ambitieuze vrouwen de Meer dan de helft van al le zieken huisbedden stond in een katholieke instelling kans om iets te leren, om een vak vrouw te worden, terwijl het klooster leven ook een levensverzekering was. En dan waren er veel die het gezel schap van vrouwen boven dat van mannen verkozen." Lesbische relaties waren binnen het klooster verboden. Op het beginsel van 'jamais-a-deux' (nooit met z'n tweeën) werd door moeder-overste streng toegezien. Lichamelijkheid was taboe. De wereld zou drastisch ver anderen na het Tweede Va ticaans Concilie, dat eindig de in 1965. Zusters werden voortaan aangemoedigd zich tussen de mensen te begeven. Ook de kwali teit van samenleven met hun mede zusters kreeg ineens aandacht, terwijl het altijd praktijk was geweest te zwij gen en het zeker niet over persoonlij ke dingen te hebben. Het habijt ging uit, want zusters hoor den zich niet langer van anderen te onderscheiden. Kloosters werden op geknipt in kleinschalige gemeenschap pen die hogere eisen aan het samenle ven stelden. Sommigen gingen zelfs alleen wonen. Velen zetten de finale stap: uittreden en een leven als burger beginnen. De nieuwe tijd ging met marginalise ring en statusverlies gepaard, en bracht vertwijfeling en verdriet. Zus ters beseften dat ze hun laatste dagen in een sterfhuisconstructie zouden slijten. De enkele jonge vrouw die nog voor een leven als religieus koos, trok zich in een contemplatieve orde achter kloostermuren terug. Sommige con gregaties vestigden hun hoop nog op aanwas van jonge zusters in missiege bieden, ver weg van Nederland. In de ziekenzorg en het onderwijs na men leken geleidelijk de leiding van de zusters over. Respect voor wat de congregaties in decennia hadden opge bouwd, was er daarbij nauwelijks. Van Heijst: „Tien jaar nadat de Fran ciscanessen van Bergen op Zoom het ziekenhuis Lievensberg hadden verla ten, liet de leiding van leken bij een jubileum een videofilm maken. Niet één woord werd aan de zusters ge wijd; zelfs niet aan het feit dat zij de halve bevolking van Bergen op Zoom in de kelders van het ziekenhuis be schutting tegen het oorlogsgeweld hadden geboden." Aan die geschiedenis van zusters in oorlogstijd wijdt Marjet Derks haar volgende studie. Wie zijn wij eigenlijk? Met die vraag worstelde elke congregatie na het con cilie. Met voedselbanken, wereldwin kels, opvangcentra voor heroïnehoer- tjes en vluchtelingen - op een veel kleinere schaal dan 'de grote werken' van weleer - zochten zusters naar een nieuwe zin van hun bestaan. Ze finan cierden ook sociale projecten. Max Ha- velaarkofïïe kon bijvoorbeeld dankzij de Zusters van Liefde van Schijndel geschonken worden. Veel van dat liefdewerk onttrok zich aan het oog van de samenleving, terwijl ook de zusters zelf langzaam weggleden uit het straatbeeld. ZATERDAG 28 FEBRUARI 2015 liefde en zusters van liefdeloosheid Een zuster van de Heilige Vincentius a Paulo geeft in 1941 les op de rooms-katholieke meisjesschool aan het Paduaplein in Tilburg, foto HH Marjet Derks Annelies van Heijst Annelies van Heijst

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 15