Belastingdienst:
misbruik oldtimer
blijft onbestraft
Joint Strike Fighters bestellen
8 BINNENLAND
Garagehouder in Deventer wil klanten op videobeelden
laten zien dat er niet is gesjoemeld.
vvd: terroristen mogen Kabinet kan de eerste acht
FRAUDE GARAGES
Dat blijkt uit navraag van deze
krant bij de Belastingdienst. De
dienst controleert vooral met ca
mera's in speciale auto's en boven
snelwegen of mensen wegenbelas
ting hebben betaald. Om mis
bruik van de oldtimerregeling te
ontdekken, moeten de kentekens
apart in een computersysteem
worden ingevoerd. Daar is dit jaar
'geen prioriteit aan gegeven', zegt
een woordvoerder. De Belasting
dienst wil dat eerst de regeling
zelf goed verloopt voordat er con
troles worden uitgevoerd, stelt
hij. Controleren zonder camera's
is te arbeidsintensief.
Voor 188.000 oldtimers
geldt regeling waarbij de
voertuigen drie maanden
niet de weg op mogen
Vanaf zondag mogen de oldti
mers formeel weer de weg op.
Het gaat om benzineauto's die
zijn gebouwd tussen 1974 en 1988.
Tot begin vorig jaar gold voor au
to's van 25 jaar en ouder een vrij
stelling van de motorrijtuigenbe
lasting. Die leeftijdsgrens is opge
trokken naar 40 jaar. Om de pijn
te verzachten is er voor benzine
wagens een overgangsregeling. Ei
genaren betalen maximaal 120 eu
ro per jaar, maar mogen dan in de
cember, januari en februari niet
met de auto de weg op.
Eind november waarschuwde de
Belastingdienst nog voor boetes
die kunnen oplopen tot 5000 eu
ro, en een naheffing van de we
genbelasting. Oldtimerbezitters
gingen hals over kop op zoek naar
een stalling. Of er de voorbije
maanden überhaupt een boete is
uitgedeeld, is onduidelijk. Moge
lijk is iemand bij toeval tegen de
lamp gelopen, maar dat wordt
niet apart bijgehouden, stelt de
woordvoerder.
Voorzitter Bert de Boer van de Fe
deratie Historische Automobiel
en Motorfietsclubs (Fehac) pleit
voor een ander belastingsysteem
voor oldtimers waarbij per dag
wordt afgerekend. Landelijk loopt
nog een proefproces over de belas
tingmaatregel. Een eerste zaak
won de Belastingdienst.
DEVENTER - Een garagehouder uit
Deventer heeft iets slims bedacht
om zijn klanten te garanderen dat
er niet gesjoemeld is met de fac
tuur. Om hen te behoeden voor
onaangename verrassingen op de
rekening maakt de automonteur
video-opnames van alle in zijn ga
rage uitgevoerde reparaties.
Durk Bloemhof, eigenaar van een
manszaak Ai Service Garage, wil
op die manier meer inzicht geven
in de uitgevoerde reparatie. Wan
neer klanten hun auto ophalen,
krijgen ze niet alleen een factuur,
maar ook een korte video
reconstructie van de uitgevoerde
werkzaamheden. De garagehou
der geeft dan zelf ter plekke tekst
en uitleg bij de videobeelden, zo
dat de klant niet alleen op de beel
den hoeft af te gaan. Dat was zon
der video-opnames wel eens een
probleem, zegt Bloemhof. „Het is
me enkele keren overkomen dat
een klant hier de garage verliet
met het gevoel bedrogen te zijn.
Dan kon ik niet goed duidelijk ma
ken dat dat niet zo was. Dat bleef
steken." Het gevoel van onvrede
was dusdanig sterk dat Bloemhof
op zoek ging naar een oplossing
die hij vond in de vorm van vi
deo-opnames.
Het is overigens niet zo dat klan
ten de automonteur op een onbe
waakt moment kunnen betrap
pen op een gênante krabpartij of
uitgebreid neuspeuteren: de ge
maakte video's zijn geen integrale
stateloos worden
Gratis plastic tasje
na dit jaar verboden
Per 1 januari 2016 worden gra
tis plastic tasjes verboden. Dat
heeft staatssecretaris Wilma
Mansveld (Infrastructuur en
Milieu) gisteren aan de Twee
de Kamer laten weten. Het ver
bod maakt deel uit van een bre
dere aanpak om het aantal plas
tic draagtasjes terug te drin
gen. Er komen wel twee uitzon
deringen op het verbod. Het
gaat dan om plastic tassen die
noodzakelijk zijn vanwege
functionaliteit en voedselveilig
heid. Mansveld komt met de
aanpak omdat plastic tassen
grote negatieve effecten heb
ben op het milieu.
Als het aan de WD ligt, kunnen
terroristen straks stateloos wor
den. Dit betekent dat de overheid
hun Nederlanderschap kan intrek
ken, ook al hebben ze geen twee
de nationaliteit. Internationale
verdragen verbieden overheden
om mensen stateloos te maken,
maar de liberalen willen de ver
dragen op dit punt wijzigen. Dat
zei WD- Tweede Kamerlid Ard
van der Steur gisteren in de Twee
de Kamer. Ook CDA en SGP heb
ben oren naar deze mogelijkheid.
Momenteel kan het Nederlander
schap alleen worden ingetrokken
van personen die nog een pas
poort hebben van een ander land.
Een ruime meerderheid in de
Tweede Kamer steunt de aan
schaf van de eerste acht Joint Stri
ke Fighters. „Dit is de point of no re
turn", zei minister Jeanine Hen-
nis-Plasschaert van Defensie giste
ren tijdens een debat over de op
volger van de F-16. De aanschaf is
volgens Hennis ook van belang ge
let op de ontwikkelingen in Oek
raïne en het Midden-Oosten.
Het is in dit kader 'hoog tijd' dat
de luchtmacht duidelijkheid
krijgt over het gevechtsvliegtuig
waarmee ze in de toekomst gaat
vliegen, aldus de bewindsvrouw.
Over de opvolger van de F-16 is
sinds medio jaren '90 gediscussi
eerd. De acht toestellen moeten
in 2019 gaan vliegen bij de Konink
lijke Luchtmacht. In totaal moe
ten er 37 komen voor 4,5 miljard
euro. Oppositiepartij D66 keerde
zich tegen het besluit. De partij
vindt de onzekerheid te groot
over de kosten en prestaties van
het Amerikaanse toestel. We wor
den 'steeds verder het JSF-moeras
ingetrokken', aldus D66-Kamerlid
Wassila Hachchi. Hiermee maakt
D66 'een draai', oordeelde WD'er
Ronald Vuijk.
Mariska Peters blijkt
te zijn gewurgd
De 21-jarige Mariska Peters uit
Nijmegen, die afgelopen zon
dag dood werd gevonden, is ge
wurgd. Dat heeft de politie gis
teren gemeld. Eerder had de po
litie al laten weten dat ze met
geweld om het leven was ge
bracht. Er is nog niemand opge
pakt. De vrouw verdween op 9
februari. Ze was in haar auto
onderweg naar een vriendin,
maar kwam daar nooit aan.
Een dag later werd haar auto
op een parkeerplaats gevon
den. Een groep particulieren
met speurhonden vond zondag
het lichaam van de Nijmeegse
in de Hatertse Vennen.
door Paul Bots
DEN HAAG - De Belastingdienst
heeft deze winter bewust geen en
kele controle uitgevoerd op mis
bruik van de overgangsregeling
voor oldtimers. In totaal 188.000
oldtimerbezitters, die verplicht
hun auto drie maanden moesten
stallen, konden daardoor onge
straft door blijven rijden.
Deze fraaie oldtimer, een Mercedes, mag drie maanden per jaar de weg
niet op, maar dat wordt niet gecontroleerd, foto David Rozing/HH
door Bas Klaassen
DEN HAAG DEN HAAG
DEN HAAG
NIJMEGEN