Extra gewicht versterkt wegligging stationwagon 42 AUTO Audi-gevoel buiten de auto uitdragen Rinspeed: het stuur kan links en rechts Aandeel koolstof in Ford moet hoger Mercedes bouwt mee aan een boot RIJTEST SKODA FABIA 1.2 TSI NIEUWTJES RIJ-IMPRESSIE SEAT LEON CUPRA ST 280 SKODA FABIA 5D EN DE CONCURRENTEN biedt Skoda de nieuwe Fabia aan voor bedragen die vorig jaar ge bruikelijk waren. Een vanafprijs van 12.990 euro is ronduit scherp. Het kiezen van een krachtigere motor of rijkere uitrusting loopt niet meteen in de papieren. Het doet de nieuwe Skoda Fabia zeker tekort als het model louter op zijn prijsstelling wordt beoor deeld. Skoda baseert de derde ge neratie van het model op een nieuwe basis, die qua comfort een hoog cijfer verdient. De vormge ving blijft herkenbaar als Fabia, maar in vergelijking met het vori ge model toont de auto veel strak ker. Het front draagt de familie- grille. Ook het knikje in de ruit- lijn van de achterportieren en de diamantvorm rond de nummer plaat achter zorgen voor een bij het merk passende uitstraling. De optionele 17 inch wielen onder dit exemplaar geven meer 'body'. Een blik in het interieur leert dat Skoda de zaakjes goed op orde heeft. Natuurlijk zijn de materia len harder en goedkoper dan bij concerngenoot Polo, maar de af werking en vormgeving passen helemaal bij deze tijd. Hier en daar wat metaalkleurige accenten, een bekleed stuur en een centrale display verhogen het effect van een rijke uitrusting. Hoewel het volledige interieur in deze auto zwart en grijs is, legt Skoda toch wat aardige accenten, onder meer met de blokstructuur op de bekleding. De binnenruim te blijkt voor een auto van dit for maat prima. Achterin is er vol doende hoogte en beenruimte voor twee volwassenen. Daar naast kunnen passagiers beschik ken over een mooi hoekige, mak kelijk te beladen bagageruimte, die met 330 tot 1.250 liter inhoud menig concurrent aftroeft. Skoda start de Fabia-reeks met twee driecilinders die in de stad goed voldoen. Wie wat vlotter vooruit wil, kiest voor de 1.2 TSI, de soepele turbomotor, die in dit geval 90 pk levert. Belangrijker voor de prestaties is het koppel van 160 Nm al bij 1.400 tr/min. De acceleratie naar 100 kilometer per uur in 10,9 seconden is teke nend voor de souplesse. Met stan daard vijfbak haalt de Fabia 1.2 TSI een niet meer dan redelijk brand stofverbruik van 1 op 14. De 1.2 TSI 90 pk staat klaar vanaf 14.840 euro, de Style kost 17.690 euro. Er zijn maar weinig mer ken die middenklasse stationwagons combine ren met topprestaties. De Seat Leon Cupra ST weegt 70 kilo meer dan de hatchback. Het gros van die kilo's drukt op de achterzijde, waardoor de auto qua gewicht beter in ba lans is. Voordeel van de station wagon is zijn praktische bruik baarheid. De bagageruimte laat spullen van 5 personen toe en bedraagt maximaal 1.470 liter. Behalve naar het indrukwek kende front, de rode remklau wen en de sportstoelen gaat de aandacht uit naar de 2-liter ben zinemotor met een turbo. Die levert 280 pk en een koppel van 350 Nm. De uitstekende wegligging, de alerte reactie op het gaspedaal en de directe besturing maken van de Leon Cupra ST 280 een mooi speeltje; van o naar 100 km/u in 6,0 seconden. Door het instelbare onderstel (Com fort, Sport, Cupra, Individual) leent de auto zich ook voor een comfortabele rit met de gehele familie. Prijs: 36.450 euro. Waar vrijwel alle aanbie ders in het compacte segment de prijzen sinds 1 ja nuari flink moesten verhogen, Hoewel Skoda niet meer het budgetmerk van de Volkswagen Groep is, trekt het door scherpe prijsstelling wel veel klanten. Die trend zet de nieuwe Fabia voort. Skoda Fabia 5d Bagage 330-1.150 liter, gewicht 1.009 kg. Benzi ne 1.2 liter 90 pk. Vanaf 12.990 euro, 1.2 TSI 14.840 euro. Citroën C3 Bagage 287-1.120 liter, gewicht 950 kg. Benzi ne 1.2 liter 82 pk. Vanaf 14.790 euro, Puretech 82 17.490 euro. Opel Corsa 5d Bagage 280-1.090 liter, gewicht 1.099 kg. Benzi ne 1.0 liter 90 pk. Vanaf 14.995 euro, 1.0 Turbo 16.095 euro. Peugeot 208 5d Bagage 285-1.076 liter, gewicht 950 kg. Benzi ne 1.2 liter 82 pk. Vanaf 15.090 euro, Puretech 82 16.930 euro. De strakkere lijnen zorgen ervoor dat de Skoda Fabia weer helemaal actueel is. foto Automedia Flexibiliteit in sturen. door Willem de Volder Seat Leon Cupra ST: veel vermogen én binnenruimte, foto WdeV Ford wil meer koolstofvezels in au to's verwerken. Daartoe werken Ford en DowAska samen binnen een door de Amerikaanse overheid opgericht instituut. Met koolstofve- zelcomposiet kan het gewicht - en daarmee het brandstofverbruik - worden verlaagd zonder in te boe ten aan carrosseriesterkte. De on langs geïntroduceerde Ford CT om vat onder meer de koolstofvezels. Kleding, lifestyle, sport reizen, modelauto's en collecties: dat zijn de categorieën die op Audi.nl te vinden zijn. De nieuwe website biedt de mogelijkheid het Audi-ge- voel ook buiten de auto uit te dra gen. Voor negen uur 's avonds be stellen, betekent de artikelen de dag erna in huis hebben. Met het aanbod op de site speelt Audi in op actuele evenementen. Van step tot reisaccessoires. Het Zwitserse Rinspeed geeft met de Budii een bijzondere invulling aan autonoom rijden. De elektri sche auto, gebaseerd op de BMW i3, rijdt zelfstandig. De chauffeur kan de auto door het verplaatsbare stuur ook zelf besturen, zowel links als rechts. Geen zin? Berg het stuur op in het midden van het dashboard. Het kan zelfs als tafel blad dienstdoen. Koolstofvezel in Ford GT. door Tony Vos Mercedes- AMG en Cigarette Ra cing bedachten samen de 50 Ma rauder GT S Concept: de maritie me vertaling van de nieuwe sport wagen Mercedes-AMG GT S. De 15 meter lange en 2,40 meter bre de powerboat wordt aangedreven door Mercury racemotoren en be haalt een top van 217 km/u. Com putergestuurde besturing is stan daard. Prijs: 1,2 miljoen dollar! AMG op het water.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 42