Extra gewicht versterkt
wegligging stationwagon
42 AUTO
Audi-gevoel buiten
de auto uitdragen
Rinspeed: het stuur
kan links en rechts
Aandeel koolstof
in Ford moet hoger
Mercedes bouwt
mee aan een boot
RIJTEST SKODA FABIA 1.2 TSI
NIEUWTJES
RIJ-IMPRESSIE SEAT LEON CUPRA ST 280
SKODA FABIA 5D EN DE CONCURRENTEN
biedt Skoda de nieuwe Fabia aan
voor bedragen die vorig jaar ge
bruikelijk waren. Een vanafprijs
van 12.990 euro is ronduit scherp.
Het kiezen van een krachtigere
motor of rijkere uitrusting loopt
niet meteen in de papieren.
Het doet de nieuwe Skoda Fabia
zeker tekort als het model louter
op zijn prijsstelling wordt beoor
deeld. Skoda baseert de derde ge
neratie van het model op een
nieuwe basis, die qua comfort een
hoog cijfer verdient. De vormge
ving blijft herkenbaar als Fabia,
maar in vergelijking met het vori
ge model toont de auto veel strak
ker. Het front draagt de familie-
grille. Ook het knikje in de ruit-
lijn van de achterportieren en de
diamantvorm rond de nummer
plaat achter zorgen voor een bij
het merk passende uitstraling. De
optionele 17 inch wielen onder
dit exemplaar geven meer 'body'.
Een blik in het interieur leert dat
Skoda de zaakjes goed op orde
heeft. Natuurlijk zijn de materia
len harder en goedkoper dan bij
concerngenoot Polo, maar de af
werking en vormgeving passen
helemaal bij deze tijd. Hier en
daar wat metaalkleurige accenten,
een bekleed stuur en een centrale
display verhogen het effect van
een rijke uitrusting.
Hoewel het volledige interieur in
deze auto zwart en grijs is, legt
Skoda toch wat aardige accenten,
onder meer met de blokstructuur
op de bekleding. De binnenruim
te blijkt voor een auto van dit for
maat prima. Achterin is er vol
doende hoogte en beenruimte
voor twee volwassenen. Daar
naast kunnen passagiers beschik
ken over een mooi hoekige, mak
kelijk te beladen bagageruimte,
die met 330 tot 1.250 liter inhoud
menig concurrent aftroeft.
Skoda start de Fabia-reeks met
twee driecilinders die in de stad
goed voldoen. Wie wat vlotter
vooruit wil, kiest voor de 1.2 TSI,
de soepele turbomotor, die in dit
geval 90 pk levert. Belangrijker
voor de prestaties is het koppel
van 160 Nm al bij 1.400 tr/min.
De acceleratie naar 100 kilometer
per uur in 10,9 seconden is teke
nend voor de souplesse. Met stan
daard vijfbak haalt de Fabia 1.2 TSI
een niet meer dan redelijk brand
stofverbruik van 1 op 14. De 1.2
TSI 90 pk staat klaar vanaf 14.840
euro, de Style kost 17.690 euro.
Er zijn maar weinig mer
ken die middenklasse
stationwagons combine
ren met topprestaties.
De Seat Leon Cupra ST weegt
70 kilo meer dan de hatchback.
Het gros van die kilo's drukt
op de achterzijde, waardoor de
auto qua gewicht beter in ba
lans is. Voordeel van de station
wagon is zijn praktische bruik
baarheid. De bagageruimte laat
spullen van 5 personen toe en
bedraagt maximaal 1.470 liter.
Behalve naar het indrukwek
kende front, de rode remklau
wen en de sportstoelen gaat de
aandacht uit naar de 2-liter ben
zinemotor met een turbo. Die
levert 280 pk en een koppel
van 350 Nm.
De uitstekende wegligging, de
alerte reactie op het gaspedaal
en de directe besturing maken
van de Leon Cupra ST 280 een
mooi speeltje; van o naar 100
km/u in 6,0 seconden. Door
het instelbare onderstel (Com
fort, Sport, Cupra, Individual)
leent de auto zich ook voor een
comfortabele rit met de gehele
familie. Prijs: 36.450 euro.
Waar vrijwel
alle aanbie
ders in het
compacte
segment de
prijzen
sinds 1 ja
nuari flink moesten verhogen,
Hoewel Skoda niet meer
het budgetmerk van de
Volkswagen Groep is,
trekt het door scherpe
prijsstelling wel veel
klanten. Die trend zet
de nieuwe Fabia voort.
Skoda Fabia 5d
Bagage 330-1.150 liter,
gewicht 1.009 kg. Benzi
ne 1.2 liter 90 pk. Vanaf
12.990 euro, 1.2 TSI
14.840 euro.
Citroën C3
Bagage 287-1.120 liter,
gewicht 950 kg. Benzi
ne 1.2 liter 82 pk. Vanaf
14.790 euro, Puretech
82 17.490 euro.
Opel Corsa 5d
Bagage 280-1.090 liter,
gewicht 1.099 kg. Benzi
ne 1.0 liter 90 pk. Vanaf
14.995 euro, 1.0 Turbo
16.095 euro.
Peugeot 208 5d
Bagage 285-1.076 liter,
gewicht 950 kg. Benzi
ne 1.2 liter 82 pk. Vanaf
15.090 euro, Puretech
82 16.930 euro.
De strakkere lijnen zorgen ervoor dat de Skoda Fabia weer helemaal actueel is. foto Automedia
Flexibiliteit in sturen.
door Willem de Volder
Seat Leon Cupra ST: veel vermogen én binnenruimte, foto WdeV
Ford wil meer koolstofvezels in au
to's verwerken. Daartoe werken
Ford en DowAska samen binnen
een door de Amerikaanse overheid
opgericht instituut. Met koolstofve-
zelcomposiet kan het gewicht - en
daarmee het brandstofverbruik -
worden verlaagd zonder in te boe
ten aan carrosseriesterkte. De on
langs geïntroduceerde Ford CT om
vat onder meer de koolstofvezels.
Kleding, lifestyle, sport reizen,
modelauto's en collecties: dat zijn
de categorieën die op Audi.nl te
vinden zijn. De nieuwe website
biedt de mogelijkheid het Audi-ge-
voel ook buiten de auto uit te dra
gen. Voor negen uur 's avonds be
stellen, betekent de artikelen de
dag erna in huis hebben. Met het
aanbod op de site speelt Audi in
op actuele evenementen.
Van step tot reisaccessoires.
Het Zwitserse Rinspeed geeft met
de Budii een bijzondere invulling
aan autonoom rijden. De elektri
sche auto, gebaseerd op de BMW
i3, rijdt zelfstandig. De chauffeur
kan de auto door het verplaatsbare
stuur ook zelf besturen, zowel
links als rechts. Geen zin? Berg het
stuur op in het midden van het
dashboard. Het kan zelfs als tafel
blad dienstdoen.
Koolstofvezel in Ford GT.
door Tony Vos
Mercedes- AMG en Cigarette Ra
cing bedachten samen de 50 Ma
rauder GT S Concept: de maritie
me vertaling van de nieuwe sport
wagen Mercedes-AMG GT S. De
15 meter lange en 2,40 meter bre
de powerboat wordt aangedreven
door Mercury racemotoren en be
haalt een top van 217 km/u. Com
putergestuurde besturing is stan
daard. Prijs: 1,2 miljoen dollar!
AMG op het water.