De langverwachte nieuwe thriller van SJ Watson Dizzieni Waar blijft de roman? interview Waarom ontsnapt een man een dag voor zijn vrijlating uit de gevangenis? Michael Robotham hoefde voor zijn thriller Leven of dood de reden niet te weten. 18 DIZZIE Van de auteur van de bestseller 'Voor ik ga slapen' tvveede De mooiste boeken ontdek je samen! THEO HAKKERT Hij kan zijn gezicht niet op televisie laten zien of de beschietingen op Twitter nemen groteske proporties aan. Zeker als het over hemzelf gaat, roept Joost Zwagerman bij kijkers wrevel op. Zwagerman heeft besloten zijn archief over te dragen aan het Letterkundig Museum. Goed idee, maar het wordt begrepen als een zelfvoldane actie. Hij vindt zichzelf kennelijk nogal belangrijk en goed. En die ge dachte prikkelt de maaiveldpo- litie tot het uiterste. Hij heeft prachtige poëzie ge schreven, enthousiasmerende essays en een aantal romans dicht op de tijdgeest. Maar ach, ik hoef hem helemaal niet te verdedigen. Sinds de moord op Theo van Gogh ligt het hart van Joost Zwagerman niet bij de roman Wel is er nog één vraag over, nu de kruitdampen zijn opge trokken. Die vraag is waarom hij sinds 2002, op het Boeken weekgeschenk na, geen roman meer heeft geschreven. Een schrijver moet vooral niets doen als zijn hart daar niet ligt. Bij Zwagerman ligt het hart niet meer bij de roman sinds de moord op Theo van Gogh. Voor zijn gevoel loopt er een di recte lijn van de door hem ge leide uitzending van Zomergas ten, waarin de film Submission werd vertoond, en de moord op Van Gogh. In een interview in 2010, naar aanleiding van zijn Boekenweekgeschenk, zei hij de gedachte aan het schrij ven van een roman na de moord 'potsierlijk' te vinden. Een roman waarin tijdgeest en klimaat rond de moord wor den verkend? Hij zei: „Daar heb ik niet zoveel zin in. Al mijn boeken moet ik vol goede moed en met frisse zin schrij ven. Je hebt mensen die de zwartheid van het bestaan ook met grote tegenzin opschrij ven. Zo werk ik niet. In dit spe cifieke geval moet het wellicht langer bezinken. Ik heb wel na gedacht over een boek dat de tijdgeest van toen zou pakken. Bij mij zal er inderdaad tijd overheen moeten gaan." Is vijfjaar genoeg? Zwagerman schrijft poëzie en praat over beeldende kunst. In de jaren negentig wees hij altijd bewon derend naar Amerikanen die vlijmscherpe romans schreven over hun eigen tijd. Kan hij uit zijn schaduw stappen? DÉ THRILLER VAN 2015 www.amboanthos.nl Sj VVATSON Win gesigneerde 'tijdmeter' Mondaine 'Leeuwentemmer' timmert aan de weg Hij weet de datum nog. „Het was 20 maart 1995. Een bericht van twee ko lom in de krant. Ik heb het meteen uitgeknipt. Dit was een roman." Michael Robotham (54) las het bizarre bericht dat een moordenaar was ontsnapt één dag voordat hij de gevan genis zou mogen verlaten. „Een modelge vangene", stond er ook nog in. „De reden voor de ontsnapping werd niet vermeld, omdat niemand die kende natuurlijk. Maar ik hoefde die ook niet te horen. Ik bedacht de reden zelf." Het is een bericht van twintig jaar geleden inmiddels. Waarom de Australische auteur zo lang heeft gewacht met deze thriller ge titeld Leven of doodl „Ik was er niet klaar voor. Iedere keer als ik aan een nieuw boek wilde beginnen, pakte ik het knipsel en las het. Nu? Nog niet aan toe." Eerst ervaring opdoen, luidde zijn opdracht. Langer na denken ook. Maar vooral: schrijven, schrij ven, schrijven. En moed verzamelen. „Dit boek ging anders worden dan al mijn andere", vertelt hij tijdens een bezoek aan Amsterdam. „Het was hier dat ik voor het eerst mijn naam op een boek zag staan. Dat was in februari 2004, exact elf jaar geleden dus. Mijn debuut kwam in het Nederlands uit, een maand voordat de Engelstalige ver sie zou verschijnen", herinnert hij zich nog heel goed. In de afgelopen elf jaar publiceerde Mi chael Robotham negen thrillers voordat hij aan Leven of dood durfde te beginnen. „Het was voor het eerst dat ik een gevangenisro man schreef. Dat is een aparte traditie. Denk aan Stephen Kings Shawshank re demption, The green mile en een film als Bru- baker. Het was zo'n gevangenissysteem dat ik nodig had. Dit verhaal moest in de Vere nigde Staten spelen. Daar is op county-ni- veau een geheel eigen, bijna onafhankelijk systeem waarbij de sheriff, de officier van justitie en de rechter gekozen worden. Zij hebben in die districten meer macht dan God. Zij beslissen wat de aanklacht is, wie de rechter is, welke advocaat je krijgt toege wezen als je er zelf geen hebt. Zoveel macht op dat niveau had ik nodig." Nachtboot, zijn thriller uit 2008, speelde deels in Amsterdam. „Dat was geen pro bleem, want de Britse personages keken net zo naar die stad als ik. Als ik dat ver haal in Texas had laten gebeuren, zou ik lo kale personages hebben moeten opvoeren die de streek door en door kennen. Ik heb daar nooit geleefd en een boek moet na tuurlijk wel geloofwaardig zijn." Robotham pakte het voor Leven of dood slim aan. Hij ging voor langere tijd in Texas wonen om daar research te doen. Daar naast pakte hij luisterhoeken van Ameri kaanse auteurs wier boeken in die streek en cultuur speelden. Luisterhoeken van Cormac McCarthy, James Lee Burke, Wil liam Faulkner. „Alles om me het ritme van de spraak eigen te maken." Robotham leerde uiteindelijk de echte re den voor de ontsnapping in 1995 kennen, maar die heeft hij terzijde geschoven om zijn eigen verhaal te vertellen. Welk materi aal had hij wél aan het begin? „Dat een moordenaar, Audie Palmer, was ontsnapt op de dag voor zijn vrijlating. Dat er sprake was van een beroving waar veel geld mee gemoeid was en dat veel mensen van hem wilden weten waar het geld was gebleven. Dat het leek alsof de ontsnapping om het geld zou zijn, maar ik wist dat er een totaal andere reden achter zijn ontsnapping zat." Hij zou zelfs die reden wel willen verklap pen. „Als een boek goed is, maakt dat niet uit. Ook al denkt de lezer gaandeweg, er gens halverwege, te weten welke kant het op gaat, dan nog zal hij doorlezen." Hij noemt Mystic river van Dennis Lehane als voorbeeld. „De meeste lezers weten al snel wie de dader is, maar ze lezen door om de interessante karakters en de uitdijen de plot." Van een aantal bijfiguren heeft hij prachti ge karakters gemaakt. Van Desiree bijvoor beeld, de FBI-agente die de ontsnapping onderzoekt. Zij is heel klein. „Het is al een uitdaging om als vrouw bij de FBI te wer ken. Het was wreed om haar klein te ma ken. Maar zo brengt Desiree wel humor mee. Omdat ze alle opmerkingen over haar geringe lengte al heeft gehoord, heeft ze tal van snedige reacties paraat om die lieden op hun nummer te zetten." Er zit lekker veel dialoog in Leven of dood. „Dat is heel belangrijk voor mijn boeken", stelt Robotham. „Dialogen lijken zo natu rel, maar in werkelijkheid ben je vaak niet zo alert en scherp. Een dialoog moet het verhaal voortstuwen. Het is net als met sport: goede spelers doen het lijken alsof een sport gemakkelijk is. Maar je moet wel steeds polijsten en herschrijven en weer po lijsten. Er komt een moment dat het ver haal je de neus uitkomt. Daar houden veel collega's dan op. Maar je moet terug, en nog eens, en nog eens. Soms zie ik pas bij de twintigste keer dat een regel niet zo grappig is als ik dacht." Hoe vaak hij een boek herschrijft? „Gemiddeld elf keer." Michael Robotham is tevreden over Leven of dood. En vooral blij dat hij heeft gewacht met schrijven. „Iedere auteur zal zeggen dat een boek nooit zo geworden is als hij het in zijn hoofd had. Bij Leven of dood heb ik het gevoel dat het me is gelukt." Wat betekent dat voor zijn oeuvre? Kan hij terug naar zijn serie, hoe los die delen ook met elkaar verbonden zijn? „Ik was nooit pWTjHfiTHH Dizzie.nl is hét online boekenplat- form van deze krant en staat vol nieuws, recensies, interviews en infor matie over boeken en schrijvers. Dizzie.nl verbindt enthousiaste lezers met elkaar en hun favoriete boeken. Ga naar Dizzie.nl ACTIE NIEUW Leven of dood Michael Robotham Vertaling Paul Witte 400 blz. Cargo 19,90 euro Bespreek dit boek op Dizzie.nl Schrijf een recensie over het boek Tijdmeters en win een Mondaine horloge. Daarop is een handteke ning gegraveerd van auteur David Mitchell. Kijk op Dizzie.nl voor de spelregels van deze actie. Camilla Lackberg De eerste bestsellers van dit jaar teke nen zich af. Zoals Leeuwentemmer, de thriller van Camilla Lackberg waarin een vermist meisje dood en verminkt wordt teruggevonden. Bekijk meer populaire nieuwkomers op Dizzie.nl door Theo Hakkert

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 18