Op je eigen tempo werken in de E-klas In de Bakkerij in Goes weet klanten uit het hele land te trekken maaskant 66 Hoeveel van de mensen die hun handtekening hebben gezet, gaan zelf met de bus? 28 BEVELANDEN en THOLEN BUSLIJNEN Maakt er meer vakantie van. Ruim 13.000 handtekeningen tegen de nieuwe dienstregeling van het openbaar vervoer. De leerlingen lezen teksten over straling, bekijken filmpjes en ma ken opdrachten op de computer. Op het beeldscherm van Jesse Lemsom (16) uit Burgh-Haamste- de schieten rode stippen omhoog tegen een zwarte achtergrond. Staatssecretaris Sander Dekker (WD, onderwijs) kijkt over zijn schouder mee. „Dit is een simula tie van neutronen", legt Jesse uit. „Je kunt zo goed zien hoe de neu tronen op elkaar reageren." Dekker bezocht het Pontes Pieter Zeeman gistermiddag, omdat de school één van de dertig scholen in Nederland is, die sinds vier jaar zogeheten E-klassen hebben. Ze krijgen daarvoor subsidie van de overheid. In de E-klassen werken leerlingen in hun eigen tempo de stof door en kunnen zo nodig hulp inroepen van een docent en diens persoonlijk assistent. „De leerlingen zijn individueel bezig. Wie makkelijk visueel leert, kan filmpjes bekijken. Voor wie liever leest, is er tekst", legt projectlei der Jan Brokke uit. „Met de assis tent hebben we meer handen in de klas. Hij loopt samen met de docent rond om vragen te beant woorden." Ook na schooltijd kun nen leerlingen vragen stellen via chat en whatsap. De Zierikzeese school wil de digi tale programma's bij meer vakken invoeren. Jesse ziet voordelen van de E-klas, maar wel in combinatie met gewo ne lessen. „Dit is een hele andere manier van leren. Door zo'n simu latie van neutronen op de compu ter kan je zien wat er gebeurt. Daardoor begrijp ik het beter. Je kunt in je eigen tempo lezen en je hoeft niet naar een verhaal van een leraar te luisteren." Er wordt een groter beroep ge daan op je eigen verantwoordelijk heid, vindt Jesse. „Je kunt er ook lak aan hebben en er gewoon doorheen klikken. Dat doe ik zelf niet, want dan haal ik mijn toets straks niet." Als het aan Dekker ligt, wordt de E-klas op meer scholen inge voerd. „Dit hoort bij modern, ei gentijds onderwijs. Het biedt kan sen om de lessen meer toe te spit sen op individuele leerlingen. Je kunt het onderwijs uitdagender maken voor leerlingen die sneller gaan. Bovendien hebben docen ten meer kans om leerlingen indi viduele aandacht te geven." Als het aan staatssecretaris Sander Dekker ligt wordt de E-klas op meer scholen ingevoerd Berlijn Potsdam y&r. i4f Adriatische Rivièra; Cesenatico De ontdekking van Apulië Sicilië, Sardinië en Corsica maaskantreizen.nl info@maaskantreizen.nl I 0412-48 28 28 MIDDELBURG - Stijn van Kervinck uit Domburg en Claudia van Steenpaal uit Nieuw-Vossemeer overhandigden gistermiddag in het provinciehuis twee dikke sta pels aan verantwoordelijk gedepu teerde George van Heukelom. De papieren staan vol handtekenin gen tegen het nieuwe busnet. Van Kervinck, student van mbo- school Scalda, opende vorige maand de facebookpagina 'Zeg NEE tegen de nieuwe Zeeuwse Dienstregeling'. In eerste instan tie ging het hem om zijn eigen woonplaats Domburg. Daar rij den na 1 maart, als de nieuwe dienstregeling ingaat, 's avonds en op zondag geen bussen meer naartoe. Maar inmiddels zet Van Kervinck zich in voor het busver voer in heel Zeeland. Hij heeft, naast de handtekeningen, via Face- book duizenden steunbetuigin gen ontvangen uit de hele provin cie. Dat zou toch genoeg moeten zijn om iets aan de plannen te ver anderen, hoopte hij. „Hoeveel van deze mensen gaan zelf met de bus?", was de eerste vraag die de gedeputeerde stelde, toen hij de stapel aannam. „Deze mensen maken er niet allemaal gebruik van, maar ze tekenen voor de leefbaarheid van hun dorp", reageerde Van Steenpaal. Van Heukelom benadrukte dat hij de zorgen van de Zeeuwen se rieus neemt. „Maar er moeten keu zes gemaakt worden om het open baar vervoer betaalbaar te hou den. We bieden zo veel mogelijk mobiliteitsgarantie, maar mensen moeten daar soms straks wel voor bellen en betalen." Van Kervinck en Van Steenpaal gingen na de overhandiging van de handtekeningen nog in ge sprek met de gedeputeerde. „Ik heb niet echt een bevredigend ge voel", zei de student na afloop. „Ze gaan de plannen gewoon uit voeren. Er is heel weinig ruimte om nog iets te veranderen. Stie kem had ik daar wel op gehoopt." Van Kervinck kaartte in het ge sprek onder meer de haltetaxi's aan. Deze busjes rijden straks op aanvraag langs routes waar geen bus meer rijdt. Passagiers moeten er extra voor betalen en ze kun nen bovendien geen gebruik ma ken van de OV-chipkaart. „Nu reis ik gratis, maar straks moet ik voor zo'n busje gaan betalen. En dat terwijl studenten het al niet breed hebben", zegt Van Ker vinck. „Ik heb ook gevraagd hoe mensen zonder mobiele telefoon gebruik moeten maken van de hal tetaxi, als ze die vanaf locatie wil len bestellen. Meneer Van Heukel om ziet geen probleem en denkt dat het allemaal goed komt." Van Kervinck is er helemaal niet gerust op. Hij denkt na over nog meer acties. DIENSTREGELING KNELT OP BEVELANDEN EN THOLEN Brandt is de oud-docent van de 23-jarige Looman, die haar win- kel-in-een-bakkerij aan de Wijn gaardstraat een halfjaar geleden opende. Volgens hem komt de am bachtelijke manier van brood ma ken weer helemaal terug. De do cent stuurt mensen naar In de Bakkerij om inspiratie op te doen. Dat haar leermeester zo'n hoge pet van haar op heeft, vindt Loo man leuk om te horen. De zaken gaan meer dan goed, zegt ze. „We krijgen er nog steeds klanten bij." Een artikel dat recent in het AD verscheen, hielp daarbij. Vanuit het hele land komen mensen naar Goes gereden om het uit vier ba sisingrediënten (meel, water, zout en zuurdesem) samengestel de brood te proeven. „Het grappi ge is dat mensen denken dat we een keten zijn. Ze vragen wan neer er een vestiging bij hen in de buurt komt." Zo ver is het nog niet, hoewel Loo man uitbreiding in de toekomst zeker niet uitsluit. „Er is zoveel vraag, maar ik richt me voorlopig nog even op Goes." Bij In de Bakkerij werken inmid dels een kleine twintig mensen. De zondag is nog altijd één van de beste dagen, al wilde de ge meente in eerste instantie een stokje steken voor verkoop op die dag. De gemeenteraad stemde eind vorig jaar in meerderheid in met een voorstel van CDA, WD en SP om voor winkels die hetzelf de product verkopen als wat in hun horecagedeelte verkrijgbaar is, een uitzondering te maken. door Cornelleke Blok ZIERIKZEE - De natuurkundeles van klas vwo 5 op het Pontes Pieter Zeeman in Zierikzee lijkt op het eerste gezicht een ICT-les. Tot je beter kijkt. 5 dagen vanaf€199 a 5-daagse stedenreis per Comfort-Class touringcar, met o.a. stadstour en bezoek aan Potsdam. Verblijf in hotel op basis van half-pension. Vertrek: 12,26 april, 3,17 mei, 7,21 juni e.a. w9ïa» /f^>. m'i anvr rjiii/ yJ 10 dagen vanaf 499 10-daagse excursiereis per Comfort-Class touringcar, met o.a. Florence, Venetië. San Marino, Ravenna Wellness! Verblijf in goed middenklasse hotel o.b.v. half-pension. Vertrek: 14 mei, 4,18 juni, 2,23 juli, 27 aug., 3,17 sept., 8 okt. 12 dagen vanaf 799 12-daagse rondreis per Comfort-Class touringcar. Met o.a. Alberobello, Lecce. Bari en Polignano a Mare! Verblijf in hotels op basis van half-pension. Vertrek: 9,23 mei, 6 juni, 5,19 sept., 3 okt. 14 dagen vanaf 999 14-daagse rondreis per Comfort-Class touringcar, met o.a. Taormina. Costa Smeralda. Ajaccio. Verblijf in goede middenklasse hotels op basis van half- pension. Vertrek: 5,26 april, 17,31 mei, 30 aug. e.a. Maaskant Reizen organiseert al bijna 50 jaar verzorgde busvakanties, excursiereizen en rondreizen door heel Europa. Bij bijna alle reizen zijn excursies en half-pension inbegrepen. Vraag de gratis brochure aan. Tekenen voor behoud van busvervoer door Cornelleke Blok Gedeputeerde Van Heukelom De nieuwe dienstregeling van Con- nexxion leidt overal tot protesten. Dit zijn de grootste knelpunten op de Bevelanden en Tholen: In Hansweert komen scholieren in de problemen doordat lijn 28 ver dwijnt. De vervangende buurtbus rijdt te laat en scholieren moeten een drukke weg oversteken. Overigens staat deze lijnbus, 599, ook ter discussie. Er zou geen geld zijn voor de verlenging naar Hans- weert, Schore en Kapelle. Ook de gemeenten Noord-Beve land en Borsele maakten zich zor gen om het verdwijnen van vroe ge ritten waardoor de schooljeugd genoodzaakt is altijd te fietsen. In Goes zijn zorgen over het ver vallen van lijnen in de stad zelf. door Luc Oggel GOES - Voor 'In de Bakkerij' in Goes, de bakkerij van de 23-jarige Renée Looman, is inmiddels lande lijke belangstelling. Wereldkampi oen broodbakken en docent aan het Zaandamse Bakery Institute Francois Brandt noemt het concept zelfs de 'formule van de toekomst'.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 52