Op je eigen tempo
werken in de E-klas
In de Bakkerij in Goes weet
klanten uit het hele land te trekken
maaskant
66 Hoeveel van de
mensen die hun
handtekening
hebben gezet, gaan
zelf met de bus?
28 BEVELANDEN en THOLEN
BUSLIJNEN
Maakt er meer vakantie van.
Ruim 13.000 handtekeningen tegen
de nieuwe dienstregeling van het
openbaar vervoer.
De leerlingen lezen teksten over
straling, bekijken filmpjes en ma
ken opdrachten op de computer.
Op het beeldscherm van Jesse
Lemsom (16) uit Burgh-Haamste-
de schieten rode stippen omhoog
tegen een zwarte achtergrond.
Staatssecretaris Sander Dekker
(WD, onderwijs) kijkt over zijn
schouder mee. „Dit is een simula
tie van neutronen", legt Jesse uit.
„Je kunt zo goed zien hoe de neu
tronen op elkaar reageren."
Dekker bezocht het Pontes Pieter
Zeeman gistermiddag, omdat de
school één van de dertig scholen
in Nederland is, die sinds vier jaar
zogeheten E-klassen hebben. Ze
krijgen daarvoor subsidie van de
overheid. In de E-klassen werken
leerlingen in hun eigen tempo de
stof door en kunnen zo nodig
hulp inroepen van een docent en
diens persoonlijk assistent. „De
leerlingen zijn individueel bezig.
Wie makkelijk visueel leert, kan
filmpjes bekijken. Voor wie liever
leest, is er tekst", legt projectlei
der Jan Brokke uit. „Met de assis
tent hebben we meer handen in
de klas. Hij loopt samen met de
docent rond om vragen te beant
woorden." Ook na schooltijd kun
nen leerlingen vragen stellen via
chat en whatsap.
De Zierikzeese school wil de digi
tale programma's bij meer vakken
invoeren.
Jesse ziet voordelen van de E-klas,
maar wel in combinatie met gewo
ne lessen. „Dit is een hele andere
manier van leren. Door zo'n simu
latie van neutronen op de compu
ter kan je zien wat er gebeurt.
Daardoor begrijp ik het beter. Je
kunt in je eigen tempo lezen en je
hoeft niet naar een verhaal van
een leraar te luisteren."
Er wordt een groter beroep ge
daan op je eigen verantwoordelijk
heid, vindt Jesse. „Je kunt er ook
lak aan hebben en er gewoon
doorheen klikken. Dat doe ik zelf
niet, want dan haal ik mijn toets
straks niet."
Als het aan Dekker ligt, wordt de
E-klas op meer scholen inge
voerd. „Dit hoort bij modern, ei
gentijds onderwijs. Het biedt kan
sen om de lessen meer toe te spit
sen op individuele leerlingen. Je
kunt het onderwijs uitdagender
maken voor leerlingen die sneller
gaan. Bovendien hebben docen
ten meer kans om leerlingen indi
viduele aandacht te geven."
Als het aan staatssecretaris
Sander Dekker ligt wordt
de E-klas op meer scholen
ingevoerd
Berlijn Potsdam
y&r. i4f
Adriatische Rivièra; Cesenatico
De ontdekking van Apulië
Sicilië, Sardinië en Corsica
maaskantreizen.nl
info@maaskantreizen.nl I 0412-48 28 28
MIDDELBURG - Stijn van Kervinck
uit Domburg en Claudia van
Steenpaal uit Nieuw-Vossemeer
overhandigden gistermiddag in
het provinciehuis twee dikke sta
pels aan verantwoordelijk gedepu
teerde George van Heukelom. De
papieren staan vol handtekenin
gen tegen het nieuwe busnet.
Van Kervinck, student van mbo-
school Scalda, opende vorige
maand de facebookpagina 'Zeg
NEE tegen de nieuwe Zeeuwse
Dienstregeling'. In eerste instan
tie ging het hem om zijn eigen
woonplaats Domburg. Daar rij
den na 1 maart, als de nieuwe
dienstregeling ingaat, 's avonds
en op zondag geen bussen meer
naartoe. Maar inmiddels zet Van
Kervinck zich in voor het busver
voer in heel Zeeland. Hij heeft,
naast de handtekeningen, via Face-
book duizenden steunbetuigin
gen ontvangen uit de hele provin
cie. Dat zou toch genoeg moeten
zijn om iets aan de plannen te ver
anderen, hoopte hij.
„Hoeveel van deze mensen gaan
zelf met de bus?", was de eerste
vraag die de gedeputeerde stelde,
toen hij de stapel aannam. „Deze
mensen maken er niet allemaal
gebruik van, maar ze tekenen
voor de leefbaarheid van hun
dorp", reageerde Van Steenpaal.
Van Heukelom benadrukte dat hij
de zorgen van de Zeeuwen se
rieus neemt. „Maar er moeten keu
zes gemaakt worden om het open
baar vervoer betaalbaar te hou
den. We bieden zo veel mogelijk
mobiliteitsgarantie, maar mensen
moeten daar soms straks wel voor
bellen en betalen."
Van Kervinck en Van Steenpaal
gingen na de overhandiging van
de handtekeningen nog in ge
sprek met de gedeputeerde. „Ik
heb niet echt een bevredigend ge
voel", zei de student na afloop.
„Ze gaan de plannen gewoon uit
voeren. Er is heel weinig ruimte
om nog iets te veranderen. Stie
kem had ik daar wel op gehoopt."
Van Kervinck kaartte in het ge
sprek onder meer de haltetaxi's
aan. Deze busjes rijden straks op
aanvraag langs routes waar geen
bus meer rijdt. Passagiers moeten
er extra voor betalen en ze kun
nen bovendien geen gebruik ma
ken van de OV-chipkaart. „Nu
reis ik gratis, maar straks moet ik
voor zo'n busje gaan betalen. En
dat terwijl studenten het al niet
breed hebben", zegt Van Ker
vinck. „Ik heb ook gevraagd hoe
mensen zonder mobiele telefoon
gebruik moeten maken van de hal
tetaxi, als ze die vanaf locatie wil
len bestellen. Meneer Van Heukel
om ziet geen probleem en denkt
dat het allemaal goed komt."
Van Kervinck is er helemaal niet
gerust op. Hij denkt na over nog
meer acties.
DIENSTREGELING KNELT OP BEVELANDEN EN THOLEN
Brandt is de oud-docent van de
23-jarige Looman, die haar win-
kel-in-een-bakkerij aan de Wijn
gaardstraat een halfjaar geleden
opende. Volgens hem komt de am
bachtelijke manier van brood ma
ken weer helemaal terug. De do
cent stuurt mensen naar In de
Bakkerij om inspiratie op te doen.
Dat haar leermeester zo'n hoge
pet van haar op heeft, vindt Loo
man leuk om te horen. De zaken
gaan meer dan goed, zegt ze. „We
krijgen er nog steeds klanten bij."
Een artikel dat recent in het AD
verscheen, hielp daarbij. Vanuit
het hele land komen mensen naar
Goes gereden om het uit vier ba
sisingrediënten (meel, water,
zout en zuurdesem) samengestel
de brood te proeven. „Het grappi
ge is dat mensen denken dat we
een keten zijn. Ze vragen wan
neer er een vestiging bij hen in de
buurt komt."
Zo ver is het nog niet, hoewel Loo
man uitbreiding in de toekomst
zeker niet uitsluit. „Er is zoveel
vraag, maar ik richt me voorlopig
nog even op Goes."
Bij In de Bakkerij werken inmid
dels een kleine twintig mensen.
De zondag is nog altijd één van
de beste dagen, al wilde de ge
meente in eerste instantie een
stokje steken voor verkoop op die
dag. De gemeenteraad stemde
eind vorig jaar in meerderheid in
met een voorstel van CDA, WD
en SP om voor winkels die hetzelf
de product verkopen als wat in
hun horecagedeelte verkrijgbaar
is, een uitzondering te maken.
door Cornelleke Blok
ZIERIKZEE - De natuurkundeles van
klas vwo 5 op het Pontes Pieter
Zeeman in Zierikzee lijkt op het
eerste gezicht een ICT-les. Tot je
beter kijkt.
5 dagen vanaf€199
a 5-daagse stedenreis per Comfort-Class
touringcar, met o.a. stadstour en bezoek
aan Potsdam. Verblijf in hotel op basis van
half-pension.
Vertrek: 12,26 april, 3,17 mei, 7,21 juni e.a.
w9ïa» /f^>. m'i
anvr rjiii/ yJ
10 dagen vanaf 499
10-daagse excursiereis per Comfort-Class
touringcar, met o.a. Florence, Venetië. San
Marino, Ravenna Wellness! Verblijf in goed
middenklasse hotel o.b.v. half-pension.
Vertrek: 14 mei, 4,18 juni, 2,23 juli,
27 aug., 3,17 sept., 8 okt.
12 dagen vanaf 799
12-daagse rondreis per Comfort-Class
touringcar. Met o.a. Alberobello, Lecce.
Bari en Polignano a Mare! Verblijf in hotels
op basis van half-pension.
Vertrek: 9,23 mei, 6 juni, 5,19 sept., 3 okt.
14 dagen vanaf 999
14-daagse rondreis per Comfort-Class
touringcar, met o.a. Taormina. Costa
Smeralda. Ajaccio. Verblijf in goede
middenklasse hotels op basis van half-
pension.
Vertrek: 5,26 april, 17,31 mei, 30 aug. e.a.
Maaskant Reizen organiseert al bijna 50 jaar verzorgde busvakanties,
excursiereizen en rondreizen door heel Europa. Bij bijna alle reizen zijn
excursies en half-pension inbegrepen. Vraag de gratis brochure aan.
Tekenen voor
behoud van
busvervoer
door Cornelleke Blok
Gedeputeerde Van Heukelom
De nieuwe dienstregeling van Con-
nexxion leidt overal tot protesten.
Dit zijn de grootste knelpunten op
de Bevelanden en Tholen:
In Hansweert komen scholieren in
de problemen doordat lijn 28 ver
dwijnt. De vervangende buurtbus
rijdt te laat en scholieren moeten
een drukke weg oversteken.
Overigens staat deze lijnbus, 599,
ook ter discussie. Er zou geen geld
zijn voor de verlenging naar Hans-
weert, Schore en Kapelle.
Ook de gemeenten Noord-Beve
land en Borsele maakten zich zor
gen om het verdwijnen van vroe
ge ritten waardoor de schooljeugd
genoodzaakt is altijd te fietsen.
In Goes zijn zorgen over het ver
vallen van lijnen in de stad zelf.
door Luc Oggel
GOES - Voor 'In de Bakkerij' in
Goes, de bakkerij van de 23-jarige
Renée Looman, is inmiddels lande
lijke belangstelling. Wereldkampi
oen broodbakken en docent aan
het Zaandamse Bakery Institute
Francois Brandt noemt het concept
zelfs de 'formule van de toekomst'.