Camping niet vervolgd voor weren controleurs Jetair geeft alle passagiers van pechtoestel schadevergoeding maaskant j 66 Er is heel weinig ruimte om nog iets te veranderen. Stiekem had ik daar wel op gehoopt 28 SCHOUWEN-DUIVELAND BUSLIJNEN Maakt er meer vakantie van. Ruim dertienduizend mensen zetten hun handtekening tegen de nieuwe dienstrege ling van het openbaar vervoer. De Bredase rechtbank kwam giste ren tot de conclusie dat het Open baar Ministerie onjuist heeft ge handeld. De gemeente heeft aan gifte gedaan van het belemmeren van een ambtshandeling. In de tenlastelegging stond dat Cobussen niet heeft voldaan aan een vordering of bevel en dat is een ander onderdeel van wetsarti kel 184. Het OM is zich bewust van deze fout en daarom eiste de officier van justitie gisteren vrijspraak. De rechter sloot zich daarbij aan. Cobussen: „Aan een inhoudelijke beoordeling zijn we helaas niet toegekomen. Ik kreeg het laatste woord en heb gezegd dat ik het een teleurstellend vonnis vond. De rechter zei dat wel te kunnen begrijpen." Vorig jaar augustus weigerde Co bussen de BOA's de toegang om- Cobussen had van rechter willen weten of gemeente legaal handelt met leeftijds controle jongerencamping dat hij vindt dat zijn camping pri- véterrein is. De BOA's kwamen de leeftijd van zijn gasten contro leren. Cobussen was benieuwd naar het oordeel van de rechter hierover. „Het enige positieve aan de uit spraak is dat de kosten voor de ju ridische bijstand voor de gemeen schap zijn", aldus de Scharendijk- se campinghouder. Reden voor de controle was de nieuwe wet Drank en Horeca die de leeftijd voor drankgebruik op openbare plaatsen heeft verhoogd naar achttien jaar. Duin en Strand heeft jongeren vanaf zestien jaar op de camping. De toeristische ondernemers in de Kop van Schouwen zeggen dat zij miljoenen euro's omzet mis sen omdat zestien- en zeventien jarigen niet meer mogen drinken. Ook omzetten van winkeliers en taxibedrijven zouden fors zij ge daald. Voorzitter Anton Krijnse Locker van de Renesser ondernemersver eniging zei daarover afgelopen zo mer in de PZC: „Wij zijn niet te gen die wet an sich. Maar mis schien moet er een wijziging op komen of is een geleidelijker in voering nodig." „De wet schiet zijn doel ook voor bij. Zestienjarigen bezatten zich nu in het buitenland of in de pri vacy van een vakantiebungalow. Waar in tegenstelling tot in de ho reca van Renesse géén hulp voor handen is als het misgaat." Berlijn Potsdam Adriatische Rivièra; Cesenatico De ontdekking van Apulië Sicilië, Sardinië en Corsica maaskantreizen.nl MIDDELBURG - Stijn van Kervinck uit Domburg en Claudia van Steenpaal uit Nieuw-Vossemeer overhandigden gistermiddag in het provinciehuis twee dikke sta pels aan verantwoordelijk gedepu teerde George van Heukelom. De papieren staan vol handtekenin gen tegen het nieuwe busnet. Van Kervinck, student van mbo- school Scalda, opende vorige maand de facebookpagina 'Zeg NEE tegen de nieuwe Zeeuwse Dienstregeling'. In eerste instan tie ging het hem om zijn eigen woonplaats Domburg. Daar rij den na maart, als de nieuwe dienstregeling ingaat, 's avonds en op zondag geen bussen meer naartoe. Maar inmiddels zet Van Kervinck zich in voor het busver voer in heel Zeeland. Hij heeft, naast de handtekenin gen, via Facebook duizenden steunbetuigingen ontvangen uit de hele provincie. Dat zou toch ge noeg moeten zijn om iets aan de plannen te veranderen, hoopte hij. „Hoeveel van deze mensen gaan zelf met de bus?", was de eerste vraag die de gedeputeerde stelde, toen hij de stapel in ontvangst nam. „Deze mensen maken er niet allemaal gebruik van, maar ze tekenen voor de leefbaarheid van hun dorp", reageerde Van Steenpaal. Van Heukelom benadrukte dat hij de zorgen van de Zeeuwen se rieus neemt. „Maar er moeten keu zes gemaakt worden om het open baar vervoer betaalbaar te hou den. We bieden zo veel mogelijk mobiliteitsgarantie, maar mensen moeten daar in sommige gevallen straks wel voor bellen en beta len." Van Kervinck en Van Steenpaal gingen na de overhandiging van de handtekeningen nog in ge sprek met de gedeputeerde. „Ik heb niet echt een bevredigend ge voel", zei de Domburgse student na afloop. „Ze gaan de plannen ge woon uitvoeren. Er is heel weinig ruimte om nog iets te veranderen. Stiekem had ik daar wel op ge hoopt." Van Kervinck kaartte in het ge sprek onder meer de haltetaxi's aan. Deze busjes rijden straks op aanvraag langs routes waar geen bus meer rijdt. Passagiers moeten er extra voor betalen en ze kun nen bovendien geen gebruik ma ken van de OV-chipkaart. „Nu reis ik gratis, maar straks moet ik voor zo'n busje gaan betalen. En dat terwijl studenten het al niet breed hebben", zegt Van Ker vinck. „Ik heb ook gevraagd hoe mensen zonder mobiele telefoon gebruik moeten maken van de hal tetaxi, als ze die vanaf locatie wil len bestellen. Volgens meneer Van Heukelom kunnen ze ruim van tevoren gebeld worden. Hij ziet geen probleem en denkt dat het allemaal goed komt." Van Kervinck is er helemaal niet gerust op. Hij denkt na over nog meer acties. SCHOUWSE KNELPUNTEN De passagiers voelden zich daar door erg aan hun lot overgelaten. Ze kregen nauwelijks hulp of in formatie. Ook via het noodnum mer van Jetair werden ze niet wij zer en er waren veel te weinig ho telkamers geregeld om alle passa giers de nachten door te laten brengen. De meeste mensen heb ben daarom twee nachten op de grond moeten slapen omdat het vliegveld niet beschikt over ban ken. Onder hen ook gezinnen en ouderen van in de zeventig. Eenmaal terug in België werden de passagiers opgevangen door medewerkers van Jetair. „We kre gen eten en drinken en uitleg op papier", vertelt Marieke Braber. „Nu snappen ze het wel." Jetair heeft alle mensen een scha devergoeding toegezegd van 6oo euro per persoon. Daarnaast krij gen ze alle extra gemaakte kosten terug. Afgelopen vrijdag zou het gezin terugvliegen naar huis. „Te rug van onze enige vakantie in het jaar." De familie runt een cam ping in Renesse en kan daarom al leen in de winter weg. Na het in checken hebben ze eerst tweeën half uur in het vliegtuig gezeten en moesten er daarna weer uit. Pas diep in de nacht werd duide lijk dat ze niet konden vliegen. Op zaterdag hebben de passagiers weer tot diep in de nacht gewacht en weer vertrok het toestel niet. Pas zondag was het toestel gerepa reerd en aan het einde van de mid dag vertrok het toestel richting Brussel. door Ton van den Nouweland SCHARENDIJKE - Campinghouder Gerard Cobussen uit Scharendijke wordt niet vervolgd voor het weige ren van gemeentelijke toezichthou ders (BOA's) op zijn jongerencam- ping Duin en Strand. ANVR £vW yA SS Sëv. i4f 5 dagen vanaf€199 5-daagse stedenreis per Comfort-Class touringcar, met o.a. stadstour en bezoek aan Potsdam. Verblijf in hotel op basis van half-pension. Vertrek: 12,26 april, 3,17 mei, 7,21 juni e.a. 10 dagen vanaf 499 10-daagse excursiereis per Comfort-Class touringcar, met o.a. Florence, Venetië. San Marino, Ravenna Wellness! Verblijf in goed middenklasse hotel o.b.v. half-pension. Vertrek: 14 mei, 4,18 juni, 2,23 juli, 27 aug., 3,17 sept., 8 okt. 12 dagen vanaf 799 12-daagse rondreis per Comfort-Class touringcar. Met o.a. Alberobello, Lecce. Bari en Polignano a Mare! Verblijf in hotels op basis van half-pension. Vertrek: 9,23 mei, 6 juni, 5,19 sept., 3 okt. 14 dagen vanaf 999 14-daagse rondreis per Comfort-Class touringcar, met o.a. Taormina. Costa Smeralda. Ajaccio. Verblijf in goede middenklasse hotels op basis van half- pension. Vertrek: 5,26 april, 17,31 mei, 30 aug. e.a. Maaskant Reizen organiseert al bijna 50 jaar verzorgde busvakanties, excursiereizen en rondreizen door heel Europa. Bij bijna alle reizen zijn excursies en half-pension inbegrepen. Vraag de gratis brochure aan. info@maaskantreizen.nl I 0412-48 28 28 IWee dikke stapels handtekeningen tegen busnet door Cornelleke Blok Stijn van Kervinck De bus doet Dreischor niet meer aan. Het dorp is aangewezen op de haltetaxi die mensen vervoert naar het busstation in Zierikzee. Gisteren werd bekend dat die hal tetaxi om 6.30 uur gaat rijden. Aanvankelijk was dat 7.12 uur en dus te laat voor veel scholieren. In Ellemeet schrapte Connexxion alle drie de haltes. De maatschap pij wil een door de dorpsraad aan gedragen alternatieve route wel rij den, maar dan moet de verloren tijd op de Calandweg in Zierikzee goed worden gemaakt. B en W willen dat de bus via de N59 en niet via de Calandweg de stad binnenrijdt. Door het voorstel van Connexxion staan B en W voor de keuze. door Melita Lanting RENESSE - Na 50 uur wachten op het vliegveld van Miami is de fami lie Braber uit Renesse weer thuis. Ze zaten vast omdat het toestel van Jetair waarmee ze terug zou den vliegen kampte met techni sche problemen. Op het vliegveld was nauwelijks opvang voor de 200 gestrande passagiers.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 42