I-
uJM
m
üM MO0TI&
ie!
DRONES
ECONOMIE 13
Bedrijven zien tal van toepassingen
voor drones, maar regels maken
het de drone-ondernemers lastig.
V
599,-
LEIDERDORP - Ze snorren rond
vuurtorens, onder bruggen, bo
ven pijpleidingen en natuurge
bieden. Drones krijgen een
steeds grotere rol in het interna
tionale bedrijfsleven. Ze worden
niet langer alléén maar geassoci
eerd met spionage of vliegende
bommen. „Drones zijn een se
rieuze bedrijfstak, absoluut",
zegt Rob van Nieuwland. Hij is
voorzitter van brancheorganisa
tie Darpas waarbij enkele tiental
len drone-bedrijfjes zijn aange
sloten. „Grote bedrijven zien
steeds meer het nut in van het
gebruik van drone-techniek. We
hebben net een contract van
drie jaar gesloten met Shell om
in Zuid-Irak hun olie-installa
ties met onze drones te inspecte
ren", zegt Pieter Franken, oprich
ter en mede-eigenaar van Skeye
uit Leiderdorp.
Wereldwijd zijn de investerin
gen in de drone-industrie vorig
jaar gegroeid met 108 miljoen
dollar, meldt CB Insights. Dat is
een verdubbeling ten opzichte
van 2013. Zo landde 450.000 eu
ro van een Chinese investeerder
bij het Eindhovense Avular, dat
twee weken geleden zijn eerste
prototype lanceerde.
„Wij hebben verschillende mi
ni-helikopters klaar staan waar
uit onze klanten kunnen kie
zen", zegt Esther Hackert van
drone-producent High Eye uit
Lexmond. Voor 80.000 euro is
er al een te koop. Hackert: „De
camera die erin komt te hangen,
mag je zelf uitkiezen."
Gemakshalve spreekt High Eye
van 'drones', omdat iedereen dat
zegt, maar eigenlijk betreft het
een RPAS, een remotely piloted
aircraft system, een vliegtuigje
dat op afstand wordt bestuurd.
Rob van Nieuwland schat dat er
meer 'cowboys' met drones de
lucht ingaan in Nederland dan
de twintig bedrijven met een
vergunning. De cowboys maken
illegaal foto's en filmopnamen.
„Ze overtreden niet alleen de
Luchtvaartwet, maar zijn ook
schuldig aan een economisch de
lict. Ze werken ver onder de
kostprijs, omdat ze geen keur
merk hebben en geen geld ste
ken in opleiding van hun 'pilo
ten'. Deze lui verzieken de
branche behoorlijk."
Darpas foetert op de strenge re
gels die Nederland voor drones
hanteert. „Wij willen een rege
ling die flexibel is en proportio
neel. Nu moet je vier weken
voordat je een klus uitvoert, ver
gunning vragen bij de provincie.
Dat is onwerkbaar. Dat is geen
probleem als je een inspectie-
vlucht rond een vuurtoren hebt
gepland, maar wel als je voor de
krant acuut een opname moet
maken van een grote kettingbot
sing op de Ai."
Pieter Franken van Skeye vindt
de huidige regels daarentegen
prima. „Als ze soepeler worden,
gaan Jan en alleman vliegen en
daar zit ik niet op te wachten."
Skeye zet zijn twaalf drones om
vattende luchtvloot in voor in
dustriële klanten als de NAM.
„Wij brengen voor hen alle olie-
en gaslocaties in kaart. Interna
tionaal doen we veel inspectie-
vluchten. Ook zij we actief met
landmeting vanuit de lucht. Met
onze opnamen kun je bijvoor
beeld precies uitrekenen hoe
veel steenkool er in opslag ligt."
Het plan voor 'Drone Valley' op
de voormalige vliegbasis Valken
burg ziet Van Nieuwland wel zit
ten. In de duizenden banen die
initiatiefnemer ervan, prins Pie
ter Christiaan, voorspiegelt, ge
looft Skeye echter niet zo. „Als
de markt voor drones in Neder
land vertienvoudigt, levert dat
misschien voor duizend man
werk op", zegt Pieter Franken.
„Maar dan zitten we al een be
hoorlijke tijdje verder."
CIRCA 70.000 DRONES
IN NEDERLAND
/vs
USB&9
10 dagen Mediterranee 10 dagen Eilanden Kroatië
10 dagen
Istrië Opatij;
en Istrië Dalmatii
Rovinj Istne
12 dagen Rondreis
Dalmatische kust
12 dagen Dubrovnik/
Makarska Riviera
DINSDAG 24 FEBRUARI 2015
Bedrijven zien ze vliegen
door Chris van Alem beeld De
Persdienst foto Getty Images
Nederland telt volgens Darpas
60.000 tot 70.000 drones. De
meeste zijn gekocht door particu
lieren. Voor drones in Nederland
gelden de volgende regels:
Particulieren: zelfde regels als
voor modelvliegtuigen. Maxi
male hoogte 300 meter, niet
boven bebouwing, menigten,
autowegen, spoorlijnen en niet
binnen een straal van 3 kilome
ter rond vliegvelden.
Bedrijven: ontheffing vereist
van Inspectie Leefomgeving en
Transport. Provincies en ge
meenten hebben eigen regels.
Maximale vlieghoogte 120 me
ter; niet verder dan 500 meter
van piloot, ten minste 150 me
ter van bebouwing en menig
ten. Niet boven autowegen,
spoorlijnen of bij vliegvelden.
Overtreding: boete 7800 euro
(vanaf 1 juli 8200 euro).
Registratie drone en opleiding
piloot verplicht per 1 juli.
GE/33
vertrekdata: 13, 20, 27 aprü
4,11,18,25 mei 1, 8,15,22,29juni /etc.
vertrekdata: 20,27 aprü
4,11,18, 25 mei71, 8,15, 22, 29juni/etc
R
Vertrekdata: 13,20,27 aprü
4,11,18, 25 mei/1, 8,15, 29juni/etc
Reizen zijn inclusief hotelovernachtingen o.d.v. half-
pension, comfortclass touringcar en afscheidsbuffet.
f"; v~ir 7T1
v.a. slechts
Vertrekdata: 20 april 418 mei
1,15,29 juni13 juli24 aug etc
Bij Bolderman
aanbetalen niet verplicht!
Vertrekdata: 13,20,27 april
4,11.18, 25 mei/1,8,15,22,29juni/etc.
(JJJl i Brochure en (0318) 58 09 58
hoekingen: www.bolderman.nl