I- uJM m üM MO0TI& ie! DRONES ECONOMIE 13 Bedrijven zien tal van toepassingen voor drones, maar regels maken het de drone-ondernemers lastig. V 599,- LEIDERDORP - Ze snorren rond vuurtorens, onder bruggen, bo ven pijpleidingen en natuurge bieden. Drones krijgen een steeds grotere rol in het interna tionale bedrijfsleven. Ze worden niet langer alléén maar geassoci eerd met spionage of vliegende bommen. „Drones zijn een se rieuze bedrijfstak, absoluut", zegt Rob van Nieuwland. Hij is voorzitter van brancheorganisa tie Darpas waarbij enkele tiental len drone-bedrijfjes zijn aange sloten. „Grote bedrijven zien steeds meer het nut in van het gebruik van drone-techniek. We hebben net een contract van drie jaar gesloten met Shell om in Zuid-Irak hun olie-installa ties met onze drones te inspecte ren", zegt Pieter Franken, oprich ter en mede-eigenaar van Skeye uit Leiderdorp. Wereldwijd zijn de investerin gen in de drone-industrie vorig jaar gegroeid met 108 miljoen dollar, meldt CB Insights. Dat is een verdubbeling ten opzichte van 2013. Zo landde 450.000 eu ro van een Chinese investeerder bij het Eindhovense Avular, dat twee weken geleden zijn eerste prototype lanceerde. „Wij hebben verschillende mi ni-helikopters klaar staan waar uit onze klanten kunnen kie zen", zegt Esther Hackert van drone-producent High Eye uit Lexmond. Voor 80.000 euro is er al een te koop. Hackert: „De camera die erin komt te hangen, mag je zelf uitkiezen." Gemakshalve spreekt High Eye van 'drones', omdat iedereen dat zegt, maar eigenlijk betreft het een RPAS, een remotely piloted aircraft system, een vliegtuigje dat op afstand wordt bestuurd. Rob van Nieuwland schat dat er meer 'cowboys' met drones de lucht ingaan in Nederland dan de twintig bedrijven met een vergunning. De cowboys maken illegaal foto's en filmopnamen. „Ze overtreden niet alleen de Luchtvaartwet, maar zijn ook schuldig aan een economisch de lict. Ze werken ver onder de kostprijs, omdat ze geen keur merk hebben en geen geld ste ken in opleiding van hun 'pilo ten'. Deze lui verzieken de branche behoorlijk." Darpas foetert op de strenge re gels die Nederland voor drones hanteert. „Wij willen een rege ling die flexibel is en proportio neel. Nu moet je vier weken voordat je een klus uitvoert, ver gunning vragen bij de provincie. Dat is onwerkbaar. Dat is geen probleem als je een inspectie- vlucht rond een vuurtoren hebt gepland, maar wel als je voor de krant acuut een opname moet maken van een grote kettingbot sing op de Ai." Pieter Franken van Skeye vindt de huidige regels daarentegen prima. „Als ze soepeler worden, gaan Jan en alleman vliegen en daar zit ik niet op te wachten." Skeye zet zijn twaalf drones om vattende luchtvloot in voor in dustriële klanten als de NAM. „Wij brengen voor hen alle olie- en gaslocaties in kaart. Interna tionaal doen we veel inspectie- vluchten. Ook zij we actief met landmeting vanuit de lucht. Met onze opnamen kun je bijvoor beeld precies uitrekenen hoe veel steenkool er in opslag ligt." Het plan voor 'Drone Valley' op de voormalige vliegbasis Valken burg ziet Van Nieuwland wel zit ten. In de duizenden banen die initiatiefnemer ervan, prins Pie ter Christiaan, voorspiegelt, ge looft Skeye echter niet zo. „Als de markt voor drones in Neder land vertienvoudigt, levert dat misschien voor duizend man werk op", zegt Pieter Franken. „Maar dan zitten we al een be hoorlijke tijdje verder." CIRCA 70.000 DRONES IN NEDERLAND /vs USB&9 10 dagen Mediterranee 10 dagen Eilanden Kroatië 10 dagen Istrië Opatij; en Istrië Dalmatii Rovinj Istne 12 dagen Rondreis Dalmatische kust 12 dagen Dubrovnik/ Makarska Riviera DINSDAG 24 FEBRUARI 2015 Bedrijven zien ze vliegen door Chris van Alem beeld De Persdienst foto Getty Images Nederland telt volgens Darpas 60.000 tot 70.000 drones. De meeste zijn gekocht door particu lieren. Voor drones in Nederland gelden de volgende regels: Particulieren: zelfde regels als voor modelvliegtuigen. Maxi male hoogte 300 meter, niet boven bebouwing, menigten, autowegen, spoorlijnen en niet binnen een straal van 3 kilome ter rond vliegvelden. Bedrijven: ontheffing vereist van Inspectie Leefomgeving en Transport. Provincies en ge meenten hebben eigen regels. Maximale vlieghoogte 120 me ter; niet verder dan 500 meter van piloot, ten minste 150 me ter van bebouwing en menig ten. Niet boven autowegen, spoorlijnen of bij vliegvelden. Overtreding: boete 7800 euro (vanaf 1 juli 8200 euro). Registratie drone en opleiding piloot verplicht per 1 juli. GE/33 vertrekdata: 13, 20, 27 aprü 4,11,18,25 mei 1, 8,15,22,29juni /etc. vertrekdata: 20,27 aprü 4,11,18, 25 mei71, 8,15, 22, 29juni/etc R Vertrekdata: 13,20,27 aprü 4,11,18, 25 mei/1, 8,15, 29juni/etc Reizen zijn inclusief hotelovernachtingen o.d.v. half- pension, comfortclass touringcar en afscheidsbuffet. f"; v~ir 7T1 v.a. slechts Vertrekdata: 20 april 418 mei 1,15,29 juni13 juli24 aug etc Bij Bolderman aanbetalen niet verplicht! Vertrekdata: 13,20,27 april 4,11.18, 25 mei/1,8,15,22,29juni/etc. (JJJl i Brochure en (0318) 58 09 58 hoekingen: www.bolderman.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 13